Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fler TURBO hästar........
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (9593 totalt)
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

Re: Fler TURBO hästar........

KristianAE86 skrev:
Martin_Ö skrev:

Hudra hästar extra är ju ganska mycket, även på en turbobil. Är du helt ointresserad av att lära dig så kan det nog bli lite sportigt då jag inte tror att man får 100 hästar bara genom ett t-kors på wg-slangen.

Annars är det väl som vanligt, mer soppa och mer luft som ska in. Börja med att kolla vad ditt aggregat ( eller är det 2?) klarar att leverera luft till. Räcker det inte till 300 hk, byt till ett större. Vill du heller inte pyssla med chippning osv så får du väl pula dit en tillskottsspridare som öppnar på laddtryck så att soppan räcker, förutsatt att inte sprutet+lamda klarar att kompensera. Har du sedan ett sprut som styr tändningen så blir det ju jobbigt att göra något åt den utan att chippa/mappa. Komplettera sedan med en riktig downpipe+avgassystem och ett bra filter så kanske du kommer nära 300 hk. Större IC har inge dött av heller.

En Nissan Cherry turbo "trimmar" man LÄTT från 105 hk till 250 hk med följande enkla ingrepp.

montera
ett T-25 aggregat (saab 9000 175hk aggregat bultar rakt på)
saab 9000 intercooler med 2,5" i/c rör
en extra VW VR6 spridare med tryckvakt
drag loss vastegateslangen /spänn wastegaten till max
kör så det ryker om både däck o motor ----

så varför skulle det inte gå att trimma denna Pontiac med 100 plus kusar med lätthet ?

PS: kommer växellådan & koppling att hålla för detta ?

De mods som du beskriver är i princip exakt samma saker jag pratar om i mitt inlägg. Dock så skulle jag inte rekomendera att fimpa laddtrycksstyrningen helt om man vill ha någon som helst drifsäkerhet på sitt bygge. Sen måste jag säga att 250 hk med dina mods ur en Cherry lät optimistiskt. Sen har folk olika uppfattning om vad som är "lätt" och "enkla ingrepp" också, men det visste du säkerligen redan.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
sweanders skrev:
prova öka laddtrycket först utan att byta turbo. .................... Snacka med någon som skruvar turbos, det borde finnas många alternativ om man vill bygga om en T25.

om jag fattat rätt.....så klarar jag inte av att styra högre lagtryck......med en 2 bars MAP-sensor.
Stämmer det.....och hur löser jag det..??

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

ButterflyRacing skrev:
sweanders skrev:
prova öka laddtrycket först utan att byta turbo. .................... Snacka med någon som skruvar turbos, det borde finnas många alternativ om man vill bygga om en T25.

om jag fattat rätt.....så klarar jag inte av att styra högre lagtryck......med en 2 bars MAP-sensor.

Jag vet inte hur Pontiac har löst det här men wastegateklockan är en tryckstyrd ventil med en fjäder, ventilen öppnar när fjädern trycks ihop. Jag har mest teoretisk erfarenhet ( ) av sånt här då jag läst på en del för att plocka ut mer effekt ur min 944 turbo.

Det du förmodligen kan räkna med att behöva byta ut för att få driftsäkerhet är spridare, bränsletrycksregulator och chip eller piggyback. Finns det inga chiptillverkare till din bil är piggyback bästa vägen. Man kan testa med originalchip men det kommer nog inte att lira särskilt bra om man börjar byta grejer. Sedan sitter det förmodligen någon inbyggs tryckvakt dessutom som extra säkerhetsgrej.

Lund
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:
Ett litet klargörande vad som menas med busbil......

Bilen ska klara en expressresa till tex Skåne T&R.........på 10 timmar....

Har du så bråttom med kärlet? Annars kan jag skicka det till dig!

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Karl Birgander skrev:
ButterflyRacing skrev:

Min turbo heter tydligen T-25..............kan det vara samma som i Saab 9000.....eller heter dom bara samma...??

Det ska finnas en T28.....men vad sitter den i..??

T25 sitter även i 200sx, dom brukar uppgradera till t28 för fler polare i motorn (har för mig t28 är standard i GTI-R...)

gå in på http://web.200sx.nu/annonser/annons_start.asp och sök på t28.

T-25;an har jag för mig skall klara 1.2 bars laddtryck, om man vågar köra lite på gränsen. Frågan är om inte det räcker på en 3.1 liters V6;a? Våra fjuttiga fyror på 1.8 liter går att få upp i 300hk med original-turbo, om man ger sig f-n på det(då är det ju såklart i stort sett bara turbon som lämnats original).
Annars är väl T-25 och T-28 ganska gamla turboaggregat, så om det skall bytas kanske det är roligare att satsa på något modernare? Mitsu t16 och t18 har jag för mig är rätt populära till 200sx iaf.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

ButterflyRacing skrev:
sweanders skrev:

MAP-sensorn styr inte laddtrycket, utan den berättar för insprutningen hur mycket du laddar så att den kan räkna ut hur mycket soppa som ska in. Original MAP-sensor kan bara mäta 2 bar (laddtryck på 1 bar plus atmosfärstryck 1 bar).

Vad som händer om du laddar mer än 1 bar med den MAP-sensorn beror lite på hur sprutet är uppbyggt. Vissa får frispel om det blir för mycket, vissa slutar bara mäta (med följden att det går snålt).

Byter man MAP-sensor (till en 3-bars, som då kan mäta 2 bars laddtryck) måste man också uppgradera programvaran så att den förstår vad nya MAP-sensorn säger.

Eftersom det är en udda bil med ont om trimdelar och förmodligen få som kan mappa den, så tycker jag att något i stil med Dudes råd (fast utan dubbelturbo) är bäst. Behåll originalinsprutningen orörd, och använd ett tillskottssprut som fixar soppan för trimmet. Ett MF2 (finns hos GIK Turbo) till exempel, klarar det du vill och är enkelt att justera med vridpotentiometrar för olika varvtal och tryck.

En lite större turbo är inte fel, antingen en T28 eller kanske Mitsubishi TD04-16T från 850 Turbo.

Jag har ju busat en hel del med turbokonverteringar, som är rätt likt detta projekt. En sak jag har lärt mig är att det är ganska smart att inte ändra original insprutning om man inte kan få den seriöst mappad. Så länge den är orörd kommer bilen fortfarande att starta snällt, den kommer att gå billigt när man kör försiktigt och skulle något hända med hemmapulet så tar man sig oftast hem (eller i mål, om det är vad saken gäller). Det är värt rätt mycket...

/Gustaf

Citera
Dekker
Finland
Här sen Sep 2004

Jag tror att 2 bars MAP sensorn räcker till om man tänker över lite tidigare inlägg där folk säger att max effekten dom har fått ur en 1.8 liters maskin med 1.2 bars laddtryck är omkring 300hk.
Eftersom du har mycket större maskin betyder det att du inte behöver lika mycket övertryck för att komma upp i samma effekter.

Tycker dina förrutsättningar är bra iaf, turbo borde just räcka till, kanske slutar vid 270hk med lite otur.

En sak du sku behöva ta reda på är om motorn har spiksensor, om den har de kanske du är lyckligt lottad (vet ingenting om amerikanska bilar, kan bara tyska), för på endel tyska bilar med spiksensor så ändrar sig tändningen automatiskt just före bilen börjar spika. Vet om en m3 turbo med orginal databox, inte ens chippad(bara bytt spridare) som hade 500hk och tändningen fixade sig av databoxen och spiksensorn.

Låter som en bra idé med corvette spridarna, men försök få reda på hur mycke de nuvarande flödar och hitta några som är exakt 50% större(eftersom du vill ha 50% mer effekt)

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

T25:an stammar ur en serie som utvecklades under 2:a världskriget. Inte state of the art.
över 1 bar så försvinner orken och de blir varm i avgashuset.

T28an är större men inte så mycket modernare, finns uphotade med kullager och sånt.

Förslag om de någon gång ska bytas turbo: Td04HL-16T från volvo 850r med saab lite mindre avgassystem, ska passa rakt av då.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Problemet med att byta spridare är att man måste modifiera eller mappa om originalinsprutningen om inte bilen ska gå för fett på låglast. Det finns olika lösningar runt det men ska bilen funka som bruksbil brukar ingen av dem - förutom mappning - bli riktigt bra.

om bilen redan i originalskick laddar 12 psi så är det drygt 0,8 bar, vilket tyder på att man ganska fort kommer utanför original MAP-sensors arbetsområde om det ska trimmas.

Kör man med tillskottssprut kan man slippa byta MAP-sensor, och istället se till att den aldrig mäter mer än 1 bars laddtryck.

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:

Har du så bråttom med kärlet? Annars kan jag skicka det till dig!

Det tog 5 sec......innan poletten ramlade ner. ....... sedan var det jättekul

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack till alla.......Nu börjar till och med jag fatta lite.
Jag har läst lite på ett Amerikanskt "Grand Prix Turbo Forum".......men det var lite tungläst med mina grungkunskaper. Med era klarlägganden bliv det förståligt..... thumbs up

Det finns tydligen bara en gubbe som gör chip till dessa bilar. Men jag har inte fattat om dom är jätte bra, eller rena skiten...

Sitter Td04HL-16T bara på 850r.......eller??

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Sitter på min bil också, fast inte standard då...

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det finns ett inlägg på GPT-forumet.....som är 7 A4-sidor långt , som som jag försöker tragla mej igenom.

Den här delen tycker jag verkar intresant..........har ni några åsikter ?

However, there is 1 alternative to adding bigger injectors that I haven't mentioned up till now, and it is the method I may be using. One could keep the stock injectors and run them static (at 100% output, however insufficient it may be at WOT) and then supplement the fuel with alcohol injection. I do this on my Syclone and it performs beyond my wildest expectations. Specifically I use the SMC (www.smcenterprises.com) $400 alcohol injection kit and I spray Methanol which is, according to my research, the second best race fuel only to Nitromethane. Originally I heard people say "alcohol injection is almost as good as race gas." but this seems to be only half true. It may actually be better than race gas! Methanol has 10% oxygen content so as it burns, it's like a slight nitrous oxide effect. Also it releases slightly less heat (BTUs) than gasoline BUT it burns at a much richer AFR (air fuel ratio) so in the end it does release more heat than gasoline and will create higher PCP pressing the piston down harder and creating more power. Ever see 7 second "alcohol dragsters"? There is a reason they are running Methanol and not gasoline anymore. (Same reason all the 4 second cars are running Nitromethane). Back to methanol. Spraying methanol in the intake also has a TREMENDOUS intercooling effect, to the point where it can make the intake manifold have condensation form on it like the outside of a beer can on a warm day (I have felt it with my own hands.) I have also datalogged intake manifold temperatures while spraying methanol, that are 10*F LOWER than the actual air temperature outside. (I.e., I tested on a 35*F day and I got my intake manifold temperature sensor to read 25*F.) Finally the methanol obviously provides additional fuel so I beleive I could do the same thing on my TGP as I did on my Syclone -- that is, max out the stock fuel injectors but spray Methanol injection at WOT for extra fuel that is also high octane AND cooling the combustion chamber, for a result that nets me not only increased total fuel quantity but also quality (octane) and provides dramatic intercooling to the point where a stock intercooler upgrade is not necessary.

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

ButterflyRacing skrev:

Japp men den passar inte rakt av eftersom de är olika fläns på dem. Däremot så har saab en fläns som passar på sitt avgashus men de har å andra sidan ingen så stor turbo så man får blanda dem lite.

Dock så blev jag nu osäker: De är ju inget som säger att alla T25or har samma fläns mot grenröret. Det jag skrev ovan gäller ju för t.ex. nissan 200sx.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Man bör inte köra spridarna över 80% av sin kapacitet, inte kul om de skulle lägga av efter några minuter på fullvarv.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Karlsson skrev:
ButterflyRacing skrev:

Japp men den passar inte rakt av eftersom de är olika fläns på dem. Däremot så har saab en fläns som passar på sitt avgashus men de har å andra sidan ingen så stor turbo så man får blanda dem lite.

Dock så blev jag nu osäker: De är ju inget som säger att alla T25or har samma fläns mot grenröret. Det jag skrev ovan gäller ju för t.ex. nissan 200sx.

9000 Aero hade 15T med sexans avgas ett tag, mao T25-fläns.

BMW 330i -05
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Att svetsa fast en annan fläns på grenröret eller att bygga en adapter är ju inte heller någon omöjlighet. Ska man köra med singelturbo så är sannolikt MHI TD04 det bästa alternativet, förmodligen så bör man då minst satsa på en TD04HL-16T-6 så att det räcker till 300 hk. Sitter på ett flertal bilar och finns vanligen att hitta utan att att bli tvungen att lägga ut några stora summor samtidigt som aggregatet har bra svar och hög verkningsgrad.

För att lösa bränslet så är förmodligen ett tillskottssprut det enklaste alternativet. Ett annat alternativ är ju i så fall megasquirt men då blir det lite mera jobb.

Metanol har ett relativt högt oktantal, hög känslighet och en ganska låg självantändningstemperatur. Metanol innehåller syre, dock inte alls på samma sätt som nitrometan där syret är bundet med kväve vilket gör att det kan separera och underhålla förbränningen. Då bränslet är delvis förbränt så är energiinnehållet lågt. Att man använder det inom banracing i USA är ett udda val, bränslet har egentligen många oönskade egenskaper. Nitrometan används enbart som en tillsats inom banracing, effekten blir den dubbla (vid 100%) att jämföra med tex metanol eller bensin men jämfört med bensin så ökar bränsleförbrukningen med ca 8 gånger. Metanol ger sett mot bensin ungefär den dubbla förbrukningen, detta mätt i massa.
Sedan beror det på vad man menar med racing bränsle, förr körde man med några riktigt elaka bränslen men idag har man mer och mer förbjudit sådana bränslen.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej.

Ett tips till alla som påstår att "T25 klarar 1.5 bar":

En turbo "klarar" inte av si och så många bar utan den har arbetsområde som begränsas av tryckförhållande och massflöde, samt till viss mån av storleken på avgashuset och dess A/R.

Alltså kan en T25 ladda 1.5 bar utan problem på en liten 1.8L motor och knappt klara av 1 bar på en 3.1L motor. Det är dess kompressormap som avgör vad den klarar och inte klarar av.

Spontant känns det som att en ensam T25:a kommer aldrig att klara av att flöda luft för 300hk. Samma turbo satt på 200hk SAAB 9000 och den brukade bottna vid ungefär 260hk. Detta var en 2.3L maskin och även där kom den igång ganska tidigt.

Med andra ord så borde man byta turbo det första man gör om man seriöst tänker uppnå 300hk på denna maskin. Sen får man se till att soppa finns (och att resten av grejer lirar).

Jag känner inte till biltypen men av den information jag har fått läsa hittils så låter det väldigt osanolikt att man ska kunna "chippa" sig till 300hk på denna bil. En Mitsubishi turbo med större avgasdel eller en GT28RS skulle passa...och sen ska man som sagt ta hand om soppadelen.

Jag tror inte att man kommer upp till 300hk under 10000:- hur än man gör.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

okej, trevligt att du redde ut det så har jag lärt mig något nytt.
Då är det alltså mer korrekt att ange hur mycket effekt en turbo orkar med?
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Hej ett litet intressant turboval borde vara volvos KKK-24, som jag tror sitter på S60-R med 300HK.

Det aggregatet borde passa väldigt bra till din motor thumbs up

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Alexi Törnqvist skrev:
okej, trevligt att du redde ut det så har jag lärt mig något nytt.
Då är det alltså mer korrekt att ange hur mycket effekt en turbo orkar med?

Nja...effekten håller ihop med motorns BFSC-värde. Det som är mest korrekt egentligen är att ange massflöde och tryckförhållande för en turbo. Dvs. en GT40 pallar typ 3kg/sek vid 2.6 tryckförhålande med ganska bra effektivitet (typ runt 70%).

Så vill man mata en motor med 3kg/sek och göra detta vid 1.6 bar övertryck så är denna turbo bra alternativ. Sen kan man räkna ut hur mkt. luft en motor sväljer baserat på varvtal, VE och laddtryck.

Vad är folk tror så är detta mer komplicerat än "denna stereo är på 100 Watt"....

Fler TURBO hästar........
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (9593 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande