| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

|  | Skruva banåkabil  Trimma SR20DE? | 1827 besök totalt | 
| 
							Trimma SR20DE?                                               Efterlyses: Finns här någon som har viss vana med en Nissan SR20DE motor? (från en Nissan Silvia, tidigt 90, samma som i nya 200sx fast utan turbo) Har kommit över en motor å låda mycket billigt, å tänkte besiktiga med denna i min 240Z. Tanken är att plocka ut hyffsat mycket effekt som sugmotor, för att längre fram komplettera med kompressor. Är en väldigt vanlig motor i staterna å i japan, men inte här tyvärr, så alla tips är välkomna. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld | ||||
| 

Nä det är ingen vanlig motor här. Jag tror dock den finns i Nissan Sunny 2.0 GTI.
 Det går nog att plocka bra sugmotoreffekt ur den men räkna med att det bli SNUSKIGT dyrt. Jag vet att jag har sett en bild från Japan på en 200sx S14 men ITB's på en SR20DE!   Du kan inte regga med SR20DET på en gång? _________________ Street Triple RS -18 | ||||
| 
 Tänkte väl försöka ligga några snäpp under snuskigt dyrt, det mesta av makinjobb å portning o dyl gör jag ju själv. Det som i så fall kostar lite är väl kammarna. Grenrör å insug å annat smått å gott bygger jag nog själv. Motorn är lite annorlunda än den som sitter i Sunnyn, eftersom denna sitter längsmonterad, men block å topp tror jag är samma. 
 Det blir problem om motorn (på papperet) har mer än 170hk å 220Nm, så därför passar denna motor bra (140-160hk å 175-190Nm beroende på utförande). Blir nog en kompressor på min motor så småning om. Men man vet aldrig, det kan hamna en SR20DET där oxå... SR20DE ska hålla för ca 350-400hk mer eller mindre i originalskick, så det räcker nog ett tag. I en bil som förväntas väga ca 900kg blir det nog ganska bra prestanda ändå! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld | ||||
| 

Du kanske har hört talas om "Muppen"? Alltså bilen/motorn det var repotage om i Bilsport (S14 SR20DET 700+ hk dragrace bil). 
 Dom försökte ju porta sin topp men det enda det ledde till var att flödet försämrades. Jag vet inte om det är någon skillnad på kanalerna mellan DE och DET motorn men om det inte är det så lär du knappast tjäna något på att försöka porta toppen. _________________ Street Triple RS -18 | ||||
|  | Skruva banåkabil  Trimma SR20DE? | 1827 besök totalt |