Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tillverkning av spacer?
3331 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tillverkning av spacer?

Har skaffat nya frambromsar och behöver antagligen spacers för att inte oket skall gå i fälgen, så jag undrar om någon vet en bra spacertillverkare i göteborgsområdet.

/Johan B

Trollhättan
Här sen Nov 2002

5 mm spacers borde du kunna hitta hos välsorterade däck/fälghandlare (T ex däckman mölndalsvägen)
Man jag antar att du kanske behöver mer?

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag funderar på en spacer i aluminium som man skruvar fast i "navet" och sedan skruvar fast fälgen i spacern.

/Johan B

Karlskoga
Här sen Nov 2004

Det finns en kille i Karlskoga som annonserar i Bilsport, Toni 070-5614453, som tillverkar spacers mm efter måttbeställning. Han har gjort mina thumbs up . Vet inte exakt men 25-30 mm är väl kanske min mått får att få plats med bult. Eftersom det är aluminium så välj med inpressade pinnbult, annars skall man nog ha helicoil. Har för mej att han tar 1500:- för en uppsättning.

/Leif

Linköping
Här sen Nov 2002

om det räcker med 5mm svarva av en gammal bromsskiva och använd centrumet. Gänglängden på bulten brukar räcka till ändå...
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för tipsen! Det finns dom som säger att man helst skall ha en fast monterad spacer pga att det blir värmeutveckling som kan få de längre skruvarna som håller hjulet och spacern att gå av. Då kan man ju undra var gränsen går för när man skall montera fast respektive "lös" spacer? Ursäkta min okunskap, men vad är "helicoil"?

/Johan B

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

blixten skrev:

Ursäkta min okunskap, men vad är "helicoil"?

Insatsgängor, kan användas när ordinarie gängor är kass. I aluminium blir en korrekt monterad insatsgänga starkare än en skuren gänga direkt i materialet.
Mer info: http://www.emhart.com/products/helicoil.html eller http://www.google.se/search?hl=sv&amp;q=helicoil&meta=

Karlskoga
Här sen Nov 2004

blixten skrev:
Tack för tipsen! Det finns dom som säger att man helst skall ha en fast monterad spacer pga att det blir värmeutveckling som kan få de längre skruvarna som håller hjulet och spacern att gå av. Då kan man ju undra var gränsen går för när man skall montera fast respektive "lös" spacer? Ursäkta min okunskap, men vad är "helicoil"?

/Johan B

Körde ett kort tag med 30mm spacer och 60mm långa bult. Jag drar alltid med momentnyckel och 11kg, det gick att efterdra 2-3 gånger vilket inte är fallet med nuvarande spacers. När bultar sedan skulle lossas så satt de hårdare än normalt.

/Leif

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag har kört med 100mm bult/mutter på mina racerbilar sedan dackefejden och har aldrig tappat/haft av/lossnat någon gång.

har heller aldrig behövt efterdra under tävlingshelg.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Re:

Då tar vi ett litet trådlyft här....Någon som vet om denna Tony fortfarande tillverkar spacers ?

Eller om det finns någon annan som kan hjälpa till med detta

Leif Blyberg skrev:
Det finns en kille i Karlskoga som annonserar i Bilsport, Toni 070-5614453, som tillverkar spacers mm efter måttbeställning. Han har gjort mina thumbs up . Vet inte exakt men 25-30 mm är väl kanske min mått får att få plats med bult. Eftersom det är aluminium så välj med inpressade pinnbult, annars skall man nog ha helicoil. Har för mej att han tar 1500:- för en uppsättning.

/Leif

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

www.spacer.se annars?

Nybro
Här sen Jan 2004

Har vart i kontakt med dem, men de kunde inte tillverka dem som jag ville ha dem. De kör ju rätt stor produktion nu, och mina skulle de behöva byta ett borr från 16mm till 12mm samt lite skärdata å det ställde tydligen till det

Tillverkning av spacer?
3331 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande