Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Går det att svänga med en E34 M5?
1, 2   >>
3197 besök totalt
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Bakgrund: Har köpt lägenhet och nu passar inte Minin i budgeten längre men jag har hittat en "billig" M5 som jag funderar på...

och frågan lyder då är det möjligt att köra hyfsat fort (på bana så klart) eller krävs det en del modifieringar för att få det att funka?

Bilen ska forfarande funka till och från Skåne eller ännu längre (helst Ringen) men bör inte göra bort sig på bana...

Tror ni önskningarna går att kombinera?

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det är en TUNG bil: gårt hårt åt bromsar och däck. Dessutom finns det inga
"billiga" M5:or, kanske billig att köpa men sen...

En äldre M535 är betydligt billigare i drift och en 3-serie ännu billigare. Personligen tror jag inte på
M5 som banbil. Varken den eller nyare modeller.

Åland
Här sen Sep 2003

Var det inte M5:an som körde bättre tider än Ferrari F40 runt ringen när båda dessa var nya?

EDIT: Iofs 'körde' väl ingen av bilarna, men ni förstår vad jag menar..

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Jag körde en 89:ans M5:a som föråkare på Scuderia-kursen 1992 på ringen.
På ringen tyckte jag den var rätt kul, med sin motorstyrka och fina balans.
Men sen är det det där med vikten. thumbs down
Ringen är ju snäll mot däcken och hyffsat snäll mot bromsarna.
Men skall du köra på svenska banor, så blir nog däcks- och bromskontot väldigt högt belastat.
Att slita ut en uppsättning däck på en bandag är inga problem.

Men sen finns ju alltid alternativet att lätta bilen! thumbs up
Har för mig att det är ett par rejält lättade gamla M5:or, som brukar rastas på ringen i relativt högt tempo. thumbs up

Men det kanske inte är aktuellt att riva ut all inredning etc, om du skall använda den som bruksbil!?!

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

William Ekström skrev:
Var det inte M5:an som körde bättre tider än Ferrari F40 runt ringen när båda dessa var nya?

Nej det tror jag inte på!
Jag vet iofs inte vad de officiella varvtiderna för dessa bilar var när de var nya.
Men ringtaxin körde runt på strax över 8:50(helvarv) i början på 90-talet.
Har själv sett en F40:a köras runt på 8:30(han hade dessutom sin hustru i passagerarstolen ).

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag åkte M5 E34 för några år sen och provade bara i "flygfältsbanor". Den var kul att köra, men framdäcken tyckte inte om mig. När man bromsar vräker den över en herrans massa vikt som ska tas om hand av däcken och de lastas oerhört hårt. När understyrningen dykt upp kompenserar man det visserligen väldigt lätt med gaspedalen, men då är det bakdäcken som börjar kosta pengar.
Försäkringskostnaden är dessutom sjukt hög så man kan i princip åka i vad som helst för samma pengar.
Bekväm långfärdsbil med bra omkörningsprestanda och vettig bränsle-ekonomi skulle jag vilja sammanfatta dem med. Det känns dock inte att man åker fort förrän i väldigt höga farter varför jag rekommenderar en bullrigare bil av körkortshänsyn.

Stockholm
Här sen Mar 2003

Äsch! Nu får ni sluta! E34 M5 är en helt fantastisk bil. Hade en sådan (-91) ett par år och körde den både på banträffar med tillhörande race samt nere på Ringen. Fantastiskt välbalanserad och trevlig på alla sätt och vis. Dock måste bromsarna (eller åtminstone beläggen) bytas till bättre varianter efter smak och sinnelag. Däckskontot hade jag inget större problem med eftersom vi satte på slicks istället . Mycket kul! Att bilen är tung är helt korrekt, och det är väl inte läge att rensa den på allt innehåll för att köra racing då det finns bättre bilar för sånt. Å andra sidan gör tyngden att man lär sig använda motorbroms på ett annorlunda sätt.

Som kombination privat/bana/autobahn-lok så är den tvärbra!

Håll koll på kopplingen och byt bromsslangar hela vägen om bromsarna svampar. De kan vara spruckna inuti. Styrservot bör bytas till ett elektriskt istället för hydrualiskt om man ska undvika läckage.

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tackar för input.

Däckskontot är inga större problem iom mitt yrkesval

Tyngden är det som oroar mig mest och den ska andvändas som bruksbil också så dom sköna läderfåtöljerna får nog sitta kvar (till en början i alla fall...)

Vi vänder lite på frågan, om man inte behöver vara snabbast på banan tror ni att man åtminstonde kommer eller kan ha kul på bana med bilen?

Ngn som vet om det finns lite fort åka prylar typ camberjusteringar, fjäderben och bromsuppgraderingar att köpa färdigt?

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Slits däcken så tyder det på att man lastar dem. Gissningsvis finns motsvarande last i andra änden av hjulupphängningen också.

Visst sjutton är de kul att köra, men när jag tankade efter en flygplatsträff hade det gått åt 4 liter/mil.
Delar måste finnas hur mycket som helst. Min satt det nåt fjädringspaket från AC Schnitzer på.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

M5 e34 tycker jag är en underbar och undeskattat bil. Motorkaraktären är oerhört trevlig,

Tung är den men de är nog ändå trevligare att köra runt en bana än t.ex. audi s2 och liknande. Snabbar också.

Försäkringen avskräcker säkert men driften behöver nog inte bli så farlig om man vågar skruva lite själv. Begagnade motorer, lådor och bakaxlar finns det endel av till någotsånär human pengar idag.

Jag säger thumbs up
Åka och prova den så tror jag du kommer bli nöjd.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Men allvarligt talat. Det är väl ingen bil man väljer av ekonomiska skäl

Jämfört men en Mini borde de flesta driftkostnader fördubblas med en M5:a, minst.
Speciellt om du också måste börja köpa upp dig på väghållning, bromsar m.m.

Stockholm
Här sen Nov 2002

BADaniel skrev:
Vi vänder lite på frågan, om man inte behöver vara snabbast på banan tror ni att man åtminstonde kommer eller kan ha kul på bana med bilen?

Absolut!
Nu vet jag inte vem du tänkt köra med men om du överväger BMWSC så har vi gatbilskörningen öppen för att man skall kunna komma med en vanlig std. bil. Meningen är att man skall kunna komma med en helt valig std. bil och köra så hårt/mjukt som man känner för. Vill man ta det lugnt (bevara materialet) så gör man det, vill man fresta (köpa nya däck) så gör man det.
Man kan emellanåt få intrcyket av att det i BMWSC endast körs urrensade burbilar med tokiga hjulvinklar men så är det inte. På våra gatbilsträffar är helt vanliga standardbilar i dominans.
En del monterar inte ens ur barnstolen!

Vill man som hobbybyggare köra det extremaste man kan brukar vi hänvisa över vedebörande i vår tävlingsserie - BMW Cup.

Välkommen!

Kalmar/Åland
Här sen Mar 2004

Har inte provat på vanlig bana men i konbanan på lunda gick det över förväntan bra att köra. Upplevde inte någon understyrning utom i vändningen i borte ändan, men jag var nog inte den enda som råkade ut för det där.. sen har ju min bil Bilstein/H&R monterat, det kanske hjälper till.

stockholm
Här sen Maj 2004

Kan bara hålla med om att M5 E34 var en fantastisk bil som nämnts ovan. Körde min 3,8l(340hk) en hel del på bana samt slalom. Under de år jag hade den höll den grymt bra för det den utsattes för. Enda problemt jag hadde var styrenheten som fick bytas, den kostade några kronor. I övrigt inget. Otroligt racig motor och bil för den delen. Sleeper minst sagt. Körde kval slicks på den runt Kinnekulle, efter 10 varv fanns inget kvar , dyr lärpeng men oj vad kul!

Nog bytte jag däck bak 3 gånger på en sommar allt, men anledningen var ju för att den är så välbalaserad och rolig att köra brett med. Men visst finns det lättare bilar. Jag upplever att RS6an äter mer däck.

Hur bilarna håller ihop i dag vet jag inte.

Men en sak vet jag, kör man mycket på bana med tung bil så kostar det förbrukningsmatrial

Värnamo
Här sen Jul 2004

Var med en M5e34 touring på Falkenberg i somras när vi körde med ringrunners å det gick duktigt fort
även att det var monsumregn. thumbs up

Det är en djäkla bil till å gå, fick låna pappas när jag var 19 å brände både däck å koppling på en vecka

Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
BTG skrev:
BADaniel skrev:

Absolut!
Nu vet jag inte vem du tänkt köra med men om du överväger BMWSC så har vi gatbilskörningen öppen för att man skall kunna komma med en vanlig std. bil. Meningen är att man skall kunna komma med en helt valig std. bil och köra så hårt/mjukt som man känner för. Vill man ta det lugnt (bevara materialet) så gör man det, vill man fresta (köpa nya däck) så gör man det.
Man kan emellanåt få intrcyket av att det i BMWSC endast körs urrensade burbilar med tokiga hjulvinklar men så är det inte. På våra gatbilsträffar är helt vanliga standardbilar i dominans.
En del monterar inte ens ur barnstolen!

Vill man som hobbybyggare köra det extremaste man kan brukar vi hänvisa över vedebörande i vår tävlingsserie - BMW Cup.

Välkommen!

Tackar!

Det är just BMWSC banträffar jag suktar lite efter.
Har nog tänkt trimma väghållningen lite, typ fjädrar,dämpare och lite roligare vinklar kan nog behövas.
Bra däck men inte så mkt mer...

Sen får man se vart det slutar.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

BADaniel skrev:
Har nog tänkt trimma väghållningen lite, typ fjädrar,dämpare och lite roligare vinklar kan nog behövas.
Bra däck men inte så mkt mer...
Sen får man se vart det slutar.

Det är i vartfall rätt början! Lite lägre, fastare fjädring och sedan lite negativ camber fram. Därefter är det bara att ut och åka!
Vi ses!

Stockholm
Här sen Maj 2003

Re: Går det att svänga med en E34 M5?

BADaniel skrev:
Bakgrund: Har köpt lägenhet och nu passar inte Minin i budgeten längre men jag har hittat en "billig" M5 som jag funderar på...

och frågan lyder då är det möjligt att köra hyfsat fort (på bana så klart) eller krävs det en del modifieringar för att få det att funka?

Bilen ska forfarande funka till och från Skåne eller ännu längre (helst Ringen) men bör inte göra bort sig på bana...

Kul att se dig här!
M5 känns ju klart underskattad.
Annars kanske man får föreslå en mkt välskött M3 3.2 -97 med ruskigt fina däck (Michelin PS2 plus Dunlop Direzza), Pagid RS-19, Powerflexbussningar samt alldeles förträffligt utförd fram/bakvagns inställning (snubben jobbade visst vid någon däck-krängare vid Roslagstull ), som är till salu!

BMW M3 E92 -10
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

William Ekström skrev:

Hmm...

Några tider från Fiorano så att man vet lite var vi har M5an i sådana fall...

Ferrari Enzo (2003) -- 1.22.30
Ferrari F430 -- 1.27.00
Ferrari F50 (1995) -- 1.28.00
Ferrari 360 Challenge Stradale -- 1.28.00
Ferrari F40 -- 1.29.60
Ferrari F40 (1987) -- 1.30.00
Ferrari 360 Modena -- 1.30.00
Ferrari 360 Modena -- 1.31.50
Ferrari F40 (Gerhard Berger) -- 1.31.50
Ferrari 575M Maranello -- 1.31.51
Porsche 959 -- 1.37.00

Fiorano är i och för sig en svängbana.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re: Går det att svänga med en E34 M5?

Nicke_1 skrev:
BADaniel skrev:

Kul att se dig här!
M5 känns ju klart underskattad.
Annars kanske man får föreslå en mkt välskött M3 3.2 -97 med ruskigt fina däck (Michelin PS2 plus Dunlop Direzza), Pagid RS-19, Powerflexbussningar samt alldeles förträffligt utförd fram/bakvagns inställning (snubben jobbade visst vid någon däck-krängare vid Roslagstull ), som är till salu!

Har svårt att tro att den kommer ner i vad jag får betala för M5:an men annars låter det intressant, undrar bara vem som lurat på dig alla dom där fina (dyra) prylarna...

Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

You can try to contact RS-Flås (kent) he now drives a 993RS but used to track an E34 M5 regularly, judging by how fast he is with the Porsche he should give you some good tips.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3197 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande