Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1837 besök totalt |
Lämplig bil för 9-timmars?
Vilken av följande bilar är bästa valet för att bygga 9-timmars bil av, ekonomi, prestanda, utseende, arbetskrävande, vinstpotensial m,m. Alfa 75 2,0 TS Alfa GTV 2,0 Audi 80/90 2,3 E Audi GT BMW 323i Honda Accord 2,2 Exi Honda CRX Honda Civic Opel Manta GT/E MB 190E 2,3 Mitsubishi Colt GTI VW Golf GTI Mk1 VW Golf GTI 16V VW Scirocco GTS VW Scirocco 16V Motivera gärna svaret, mycket är ju personligt men det kan va kul med lite synpunkter. Är lite osäker på några modeller om dom är godkända för stor cylindervolym eller för många ventiler tex Audi 90 och Accorden. Det blir nog inget till i år men kanke till 06. _________________ Christian Eriksson |
||
Fördel Alforna: välbalanserade (50/50). Lätt att skruva med. Snälla mot däcken (till skillnad från framhjulsdrivna bilar).
Nackdel: bakbromsarnas placering (inne vid differentialen). Men det kan man lösa med en lucka i skuffen. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Det finns ju ganska många långloppsserier och gissningsvis ett par hundra bilar, men jag vet inte om det är någon av dem som är en Alfa?
Elaka tungor säger att av de som testat har de sällan kommit i mål... Då de ju är snabba och det finns många banentusiastiska Alfa-ägare så borde det ju bero på nåt. Så du kanske skall tänka dig för innan du föler Jets råd och istället välja nåt mer långloppsbeprövat? Förra året blev det BMW, VW och Volvo i topp-3. Även VW skall visst ha lite hållbarhetsproblem när det gäller långlopp, men det finns en hel del i 9-timmars och några av de tar sig ju i mål. Porsche 924 kanske skulle passa in? Förutom liten, lätt, aerodynamisk bil så vill man ju ha en motor som går att få ur kanske uppemot 200 hk med originalinsug och de volymsbegränsningar som finns. I övrigt gäller hållbar och billiga, lämpliga delar. Stor originaltank är inte heller så dumt, då tankning tar en väldig massa tid. Om man t.ex. i ett 7-timmarslopp endast behöver tanka en gång och inte har några stopp pga fel, samt lyckas få till de övriga stoppen vid pacecar, så är man med hyfsat i toppen, nästan oavsett vilken bil man har, förutsatt att man inte är allt för dålig på att köra. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Alfa är intressant bra chassi, motor, billig i inköp, trevlig märkes historik.
Det som talar emot tveksam kvalite, driftsäkerhet, rost känslig. Porshe 924 fanns med tidigare, ströks pga klena bromsar trummor bak och solida skivor fram, har för mig att det är stor bensin tank på 924? På shortlist just nu finns: Alfa 75 BMW 323 MB 190 2,3 _________________ Christian Eriksson |
||
924S kanske hade varit något, det är ju en 944 i smalare dress. Men jag känner inte till reglementet. _________________ Anders Hansson |
||
Fiat 131 Supermirafiori 2000TC 1982-83!
![]() Lätt, billigt, lättrimmat, RWD... Eller en Argenta (se nedan), samma motor men med insprutning, oxå RWD. Har faktiskt en till salu... Om nån vill vara lite unik på banan! Den är lite rostig i trösklar men i övrigt komplett och går mkt bra. |
||
924S är en trevlig porsche t.o.m snyggare än 944:a tycker jag, tyvärr så är det för stor cylinder volym för 9-timmars.
Fiaten vet jag ingenting om. Den plockar poäng på att man inte lär möta någon likadan alltid kul att vara annorlunda. _________________ Christian Eriksson |
||
Minne är bra men kort...friskar up erat minne med en lite skärmdump från Filemon racing:s hemsida: ![]() 75:an är absolut ingen dålig bil, skottsäkra motorer jämfört med många andra märken men det börjar ju bli en gammal konstruktion, även om den är bra ![]() Btw så gick denna bilen sedan 2 sesonger i en norsk serie med med bra resultat. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Vem blir vinnare genom att göra som alla andra? Endast döda fiskar flyter med strömmen. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
Varför inte en Citroen ZX 2.0 16V? Nån död fisk blir du då inte!
![]() Maskinellt är det typ en Peugeot 306 S16 men billigare. Varför inte en 306 S16 eller GTi förresten? Xsara, ZX och 306 delar plattform. Stabila XU10-motorer i två faser, massvis med chassiprylar och erfarenhet finns runt om i världen. ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Ingen! Den är fortfarande till salu med div delar och tankanläggning för en spottstyver. Fördelar: 1.snabb= 1,05 på kullen med gatdäck ![]() 2.oerhört lätt att få tag på delar billigt ![]() 3.väldigt driftsäker bil som bygger på samma grundkonstruktion som peg 405. ![]() Nackdelar: 1. inte värdens snyggaste bil kanske ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||
Inte för att det hör hit men jag skulle gärna vilja se en Audi A3 2,5 TDi Quattro med lätt trim och en 80 liters tank körandes på långlops serier...
Tanken att ha en 190hk disel med en bränsleförbrukning på runt 0,8-1,0l mer mil gör den till en tänkvärd satsning... R-däck, bur lättad osv... Visst jag är ingen Audi freak, verkligen inte men tanken på att se en sådan på bana för att vinna långlops serier är frestande om man vill vinna... Frågan är hur länge ett däck grejar bankörningen? /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Frågan är snarare vilka serier som tillåter fyrhjulsdrift, jag kan bara komma på Klass 4 i SLC nu och då har man lite att jobba på om man skall matcha de andra bilarna i hastighet...
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1837 besök totalt |