Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Chassiföreläsning i PCS regi i Linköping 2005-01-25
1, 2, 3   >>
6649 besök totalt
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Det var Jonas Jarlmark, forskare i fordonsdynamik på KTH som föreläste. Ca 100 personer var där från ett stort område. Trevlig tillställning med en kunnig föreläsare. Många sportvagnsfreaks fann en anledning att lämna garaget för några timmars samvaro.

Några spridda anteckningar (från min PDA):

Prioriteringslista för uppgraderingar(ur mitt minne )
1. Förare
2. Däck o camber
3. Stol
4. Vikt o höjd CGH
5. Aero
6. Fiädrar, dämpare o krängare
7. Övrigt.

Tips för att hitta max kurvhastighet
Man kan testa att styra in någon grad i utgången av kurvorna. Om bilen styr in så kör man för sakta. Om bilen glider understyrt är farten perfekt

Cornerweight
Så länge summan av diagonalerna är lika på 3-4 kg när så är man rätt.

Viktfördelning o diffbroms
Med 50/50 (944/924) lättar innerhjulet i utgåugen av kurvor-löses med diffbroms. 911 med 40/60 är bättre

Däck
17 och 18 tum har styvare sidor än däck med mindre dim

Många asiatiska R-däck har sladdriga normaldäcksstommar t ex Kumho Exsta V700

A master of going faster!
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Re: Chassiföreläsning i PSC regi i Linköping 2005-01-25

apex skrev:
Det var Jonas Jarlmark, forskare i fordonsdynamik på KTH som föreläste. Ca 100 personer var där från ett stort område. Trevlig tillställning med en kunnig föreläsare. Många sportvagnsfreaks fann en anledning att lämna garaget för några timmars samvaro.
Några spridda anteckningar (från min PDA):

Jodå mycket intresseant föreläsning faktiskt. Speciellt då 944 var med som en exempelbil.
Kommer lite material innom kort på detta ämne.
thumbs up

Här sen Nov 2002

Re: Chassiföreläsning i PSC regi i Linköping 2005-01-25

apex skrev:
1. Förare
2. Däck o camber
3. Stol
4. Vikt o höjd CGH
5. Aero
7. Övrigt.

Intressant.
om du minns rätt och/eller Jonas läser det här kanske man kan få en kommentar på ovan ordning? Jag är lite förvånad att p.4 & p.5 kommer före p.6? Men exemplet/föreläsningen kanske inte gällde standardbilar utan formelbilar eller liknande?

Skänninge
Här sen Maj 2003

Har jag inte hört något om? eller menar du PCS?

Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:

Hoppsan, blandar ihop klubbnamnen OSC och PCS. Får köpa en Porsche så jag lär mig....

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

apex skrev:
Eric Josefsson skrev:

Hoppsan, blandar ihop klubbnamnen OSC och PCS. Får köpa en Porsche så jag lär mig....

PSC = peugeot sport club i mina ögon.

Sorry ot.. tänkte att Pär Hansson kanske gått bakom våra ryggar

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

1. Förare
2. Däck o camber
3. Stol
4. Vikt o höjd CGH
5. Aero
6. Fjädrar, dämpare o krängare
7. Övrigt.

1 är det inget att snacka om, ALLTID den stösta felkällan

Däck o camber, är viktiga, det är de som håller bilen kvar på det där svarta vi brukar åka på liksom.
Men de de är avhäng av vikten och CGH vad de pallar med.
Cambern styrs mycket av krängningen som är beroende av fjädar o krängre.
Stol ja för att kunna utnyttja det man har.
Aero om det börjar gå fort, men för en typ slalombil är det mindre viktigt.

citat(från annan tråd)
Jag skull nog säga att prio lista
1. bilvikt så låg som möligt
2. Låg tyngdpunktshöjd
3. så mycket däcksbredd det går

Hmm kötteklumpen borträknad och bara titta på matrialet.

ps en sådan där priolista/or blir ALLTID lätt feltolkade.
Så vi får hoppas Jonas kommer hit och kommenterar.

Här sen Dec 2002

Jag som var så sugen på att åka men stannade hemma pga lång resväg + alldeles för mycket att plugga hemma.

Ni som var där får gärna skriva och berätta så mycket som möjligt!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Andreas Ingemarson skrev:
Jag som var så sugen på att åka men stannade hemma pga lång resväg + alldeles för mycket att plugga hemma.

Ni som var där får gärna skriva och berätta så mycket som möjligt!

Linköping ÄR en rejsar-stad. Hade 500 m till föreläsningen hemifrån thumbs up

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Jag åkte inte trots att jag (än så länge) är Lkpg-bo. Pratade med arrangörerna i fredags och då var det 90 anmälda till 70 sittplatser, så jag beslöt mig att skippa det.

Jag får lusläsa alla väghållningstips här på rejsa istället!

/Mangan

apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tipsen handlade ju mkt om Porsche, så det finns nog en del matnyttigt att hämta. De delarna intresserade ju mig föga, förstås.

Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Lite korta kommentarer runt priolistan för er som inte var där.

Prioriteringslista
1. Förare
2. Däck o camber
3. Stol
4. Vikt o höjd CGH
5. Aero
7. Övrigt.

Vikt kommer absolut före både aerodynamik och fjädring-dämpning.

På tex en STCC-bil gör 10 kg ca 1 tiondel på en normal bana, dvs en lättning på 200 kg (inte onormalt för en gatbil) kan ge ca 2 sek, något som är svårt att få till med fjädringen. Där kan man kapa ca 1 sek lite beroende på hur kopplat det är till förarens förmåga. Fördelen med viktbesparing är att förbättringen är oberoende av föraren, alla förare som lättar kommer enkelt kunna köra snabbare. Varför tror ni en SuperSeven är så pass snabb? Inte är det pga något överlägset chassi direkt...

Anledningen till Aerodynamik-punkten (ni som var där vet att vi pratade downforce och inte luftmotstånd) är att det verkar vara något som gått de flesta "standardbils"-åkare helt förbi. Med en F1:a fixar man 1,6 g i kurvorna utan downforce. TROTTS att de har så stränga regler kring vingar osv så fixar de 3-4 g i högfartsböjar och minst 2 g i de med lägst fart. En förbättring som inte går att uppnå med andra medel och ger fantastiska mängder med sekunder. Oftast gäller det bara att ge bilen ett litet tillskott för att kapa rätt mycket tid, det gäller bara att veta hur, hur mycket och i vilken balans.

Sen får man naturligtvis stuva om i prio-listan som man själv vill, men detta är den ordning jag går efter, lite beroende på klass och möjlighet till förändring.

/ Jonas Jarlmark
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jonas Jarlmark skrev:
Vikt kommer absolut före både aerodynamik och fjädring-dämpning.

ok, det är säkert sant. (Men nu gillar ju inte de flesta familjemedlemmar att åka i en ren kaross så det är inte möjligt för en gatåkare att rensa ur inredning eller så, därav att chassiet bearbetas)

Jonas Jarlmark skrev:
Fördelen med viktbesparing är att förbättringen är oberoende av föraren, alla förare som lättar kommer enkelt kunna köra snabbare. Varför tror ni en SuperSeven är så pass snabb? Inte är det pga något överlägset chassi direkt...

Jo, det förstås.

Jonas Jarlmark skrev:
Anledningen till Aerodynamik-punkten (ni som var där vet att vi pratade downforce och inte luftmotstånd) är att det verkar vara något som gått de flesta "standardbils"-åkare helt förbi.
/ Jonas Jarlmark

Men är det ens möjligt att ta till sig i en gat/std-bil?

Sist och kanske det jag undrade mest över: CGH Det måste väl ändå vara något som man som std.bilföare får svårt att ta till sig?

Jag vill påpeka att jag i min ursprungsfråga högst upp undrade jag till vem seminariet var riktat? Std.bilåkare eller tävlingsbilåkare?

Täby
Här sen Feb 2003

BTG skrev:

Jonas Jarlmark skrev:
Anledningen till Aerodynamik-punkten (ni som var där vet att vi pratade downforce och inte luftmotstånd) är att det verkar vara något som gått de flesta "standardbils"-åkare helt förbi.
/ Jonas Jarlmark

Men är det ens möjligt att ta till sig i en gat/std-bil?

Sist och kanske det jag undrade mest över: CGH Det måste väl ändå vara något som man som std.bilföare får svårt att ta till sig?

Jag vill påpeka att jag i min ursprungsfråga högst upp undrade jag till vem seminariet var riktat? Std.bilåkare eller tävlingsbilåkare?

Det beror nog på hur mycket standard du vill ha kvar. Det går ju att besiktiga en bil med, splitter, slät undersida, venturitunnel och bakvinge.

om du sänker bilen med t.ex. andra fjädrar så minskar du CGH.

#24, #64, #88
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Tyngdpunkten på en standardbil brukar gå att få ner ca 50 mm utan allt för mycket insatser. Det är ca 10% och kommer då att minska lastöverflyttingen från innerhjul till ytterhjul med 10%. För att få lite proportioner kan man öka krängstyvheten 10% fram och minska 10% bak och se om man tycker att den understyrning som uppstår sänker prestanda mycket. Mitt tips är att den gör det, med runt en tiondel per kurva dvs minst någon halvsekund på varvet. Ungefär samma förbättring kan man vänta av en tyngdpunktssänkning. Tar man i lite mer kan man komma ännu lägre och tjäna mer...

Föreläsningen vände sig till medlemmar i PCS som kör lite bana med sina bilar samt medlemmar i PCSR som tävlar med sina Porschar. Så rätt blandat med andra ord.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Bara att kapsla in delar av undersida och styra lufströmmar t.ex. runt hjul och hjulhus ger en del.
Men det är finlir som kanske inte alla tycker är kul att pyssla med, oavsett hur stor nyttan är?

Tycker Jonas lista verkar vettig. Som nybliven Seven-ägare garvade jag gott åt kommentaren kring den bilens chassie. men å andra sidan är aerodynamiken ännu värre så det kanske jämnar ut sig

Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Bosse L skrev:

Tycker Jonas lista verkar vettig. Som nybliven Seven-ägare garvade jag gott åt kommentaren kring den bilens chassie. men å andra sidan är aerodynamiken ännu värre så det kanske jämnar ut sig

Japp. Men den är lätt. Något som räddar den lite.

om man tex jämför en Formula Renault 2000 som har vingar och ett rimligt chassie och jämför med en sjua med samma vikt, effekt och däck så skulle jag gissa att renaulten är 3-5 sek snabbare per varv.

Knutan borde gå på 56-57 sek eller så. Vad kör man med en 140 hk seven med relativt smala slicks?

/ Jonas Jarlmark
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Locost-serien körde på knutan tillsammans med SLC i somras och då var bästa kvaltid 1:05.806

#24, #64, #88
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
Föreläsningen vände sig till medlemmar i PCS som kör lite bana med sina bilar samt medlemmar i PCSR som tävlar med sina Porschar. Så rätt blandat med andra ord.

/ Jonas Jarlmark

Åsså var vi många från ÖSK thumbs up

...men vi kör redan med släta underreden, nylonlagrad krängare, 850 kg karossvikt o dubbla A-armar runt om

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

apex skrev:
...men vi kör redan med släta underreden, nylonlagrad krängare, 850 kg karossvikt o dubbla A-armar runt om

thumbs up

Men stolen skulle jag gärna göra något åt...

Farsta Strand
Här sen Dec 2003

AndersY skrev:
Locost-serien körde på knutan tillsammans med SLC i somras och då var bästa kvaltid 1:05.806

Den tiden är nog inte satt med en 140 hk seven. Det skulle gissningsvis gå 2-3 sekunder långsammare. En herre med en 250 hk seven körde med oss i Clubman i årets danmarkstävling. Den gick klart långsammast trots hundra hästar mer än oss. Låg man bakom kändes det som den stod still i kurvorna, särskilt de långsamma. Jonas gissning för en Formel Renault låter rimlig...

1, 2, 3   >>
6649 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande