Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
5 besök senaste veckan (35583 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
11:1 blir nog bra...men lite fegt var det.

Jo, jag visste väl att du och Janne skulle tycka det.
Men det skall som bekant hålla för många mil och år.

Horda
Här sen Nov 2002

Köhler tyckte jag skulle ha 11.35:1 eller va det nu va. Men jag vill ha värre. 12.5:1 blir lagom tyckte jag. Men fick inte köpa sånna av honom. Efter mycket tjat fick jag köpa 12.2:1 kolvar. Men jag får säkert "ta det sura äpplet i hornen" bara för att jag va envis. Nu måste jag väl förmodligen tanka flygbränsle med 50% oktanbooster i. Men att va det kommer gå sen.

11:1 blir nog lagom. Evo3:an har ju bara 10.2:1 och den går ju fint.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det är bara att kompensera med skojigare kamaxlar om man fått för högt kompressionsförhållande.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Samuel skrev:
Köhler tyckte jag skulle ha 11.35:1 eller va det nu va. Men jag vill ha värre. 12.5:1 blir lagom tyckte jag. Men fick inte köpa sånna av honom. Efter mycket tjat fick jag köpa 12.2:1 kolvar. Men jag får säkert "ta det sura äpplet i hornen" bara för att jag va envis. Nu måste jag väl förmodligen tanka flygbränsle med 50% oktanbooster i. Men att va det kommer gå sen.

11:1 blir nog lagom. Evo3:an har ju bara 10.2:1 och den går ju fint.

Aj som satan! Där har vi en rejäl uppgradering. Jag tolkade det som att du "bara" skulle putsa kanaler och byta lager men nu blir det en rejäl uppgradering?
Du kanske klarar av att ta det sura äåålet vid hornen ifall olyckan skulle varaa framme. (Men det gör inte jag, måste ha någon att hålla i handen )

Jaha, Köhler ville inte sälja värstinggrejor? (Kanske rädd om sitt anseende?) Du skall inte avboka hos honom då och beställa hos www.racetep.com istället? Där får du precis vad du vill ha, upptill 13:1 http://www.racetep.com/bmwngin.html#6cyl för $650

Evo3:an har 10,2:1 alltså? Jaha där ser man att siffror inte är allt. Jag har 10,5:1 i min original.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
BTG skrev:
Skall kanske åka hem och hälla upp en Talisker?

Hrmmm.......

Horda
Här sen Nov 2002

Köhler kan nog sälja värre grejer. Men han vet ju vilket som fungerar och inte. Med tanke på att Grupp-A bilarna hade/har 12:1 i komp så ska man nog inte ha mycket mer. (för då hade dom nog haft det)

Jo det blir lite mer än putsning av toppen. När lager och packningar kostar så mycket och man ändå har isär grejerna så handlade jag ett par kolvar också. Och av bara farten blev det ett par kammar. Det spårar alltid ut, jag skulle ju sälja bilen Men jag hoppas iallafall komma ifrån problemet att man kan hålla fullgas 90% av tiden på banorna. Men något monster blir det nog inte. Vi får se.

Jkpg
Här sen Nov 2002

Samuel skrev:
Köhler kan nog sälja värre grejer. Men han vet ju vilket som fungerar och inte. Med tanke på att Grupp-A bilarna hade/har 12:1 i komp så ska man nog inte ha mycket mer. (för då hade dom nog haft det)

Jo det blir lite mer än putsning av toppen. När lager och packningar kostar så mycket och man ändå har isär grejerna så handlade jag ett par kolvar också. Och av bara farten blev det ett par kammar. Det spårar alltid ut, jag skulle ju sälja bilen Men jag hoppas iallafall komma ifrån problemet att man kan hålla fullgas 90% av tiden på banorna. Men något monster blir det nog inte. Vi får se.

Jag får nog komma på studiebesök till Horda snart tror jag.
Ingen spårar ur så bra som du Samuel.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

BTG skrev:
Jojo, tackar för tipset Rikard!
Idag beställde jag fyra nya burkar med Top-Seal-ringar. Kompression 11,0:1 (det var väl bra AL?) och 93,555mm.

Bara kul att hjälpa till!
Meddela gärna hur det funkade att handla av dem. Har själv tänkt beställa kolvar etc av dem lite längre fram i år!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Samuel skrev:
Köhler kan nog sälja värre grejer. Men han vet ju vilket som fungerar och inte.

Javisst och säkert. Med hänsyn till det känns det kalas att ha fegat ur på 11,0:1

Samuel skrev:

Blir det annat sprut också då? Av bara farten? (Eller har du redan annat sådant?)
Det där med 90% är nog inget man kommer ifrån när man har en M3 E30, den är ju som ett strykjärn.

Försäljningen är uppskjuten nu då eller?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Meddela gärna hur det funkade att handla av dem.

Will do!

Horda
Här sen Nov 2002

BTG skrev:

Blir det annat sprut också då? Av bara farten? (Eller har du redan annat sådant?)

Det va där det ballade ur faktiskt. Jag skulle bara plocka bort lufmängdmätaren innan jul och köpte därför ett sprut i byggsats för en mycket billig peng eftersom jag inte skulle lägga ner mycket mer pengar på den. Men när det va ihopbyggt och bilen otroligt nog gick fint utan vare sig luftmängdmätare eller fördelare. Då insåg man ju att det börjar bli rätt intressant det här. Sen va det igång.

BTG skrev:

Försäljningen är uppskjuten nu då eller?

Har bestämt mig för att behålla bilen tills BMW bygger nåt bättre.

Daniel Magnusson skrev:

Jag får nog komma på studiebesök till Horda snart tror jag.
Ingen spårar ur så bra som du Samuel.

Du är välkommen.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Själv funderar jag i banor kring 11,5:1 om jag någonsin slutar bygga på andras bilar och gör ngt på min egen. Måste ju vara den gyllene medelvägen.

Får inte heller ha mer för Musen som bestämmer i mitt fall...
Pillar jag inte på kolvarna får jag cirkalisa 12,5...
Tyvärr vet jag inte helt 100 nu efter lite mätning om kolvtoppen är så tjock att den klarar de ventilurtagen jag behöver för planerade kammar. Mäta igen mao...

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

BTG skrev:

Det där med 90% är nog inget man kommer ifrån när man har en M3 E30, den är ju som ett strykjärn.

om jag klarar det till sommaren så har jag kraftigt underskattat chassit eller så har motorbygget gått helt åt h****te...

Värnamo
Här sen Jul 2004

Kan bli en rolig säsong det här

Här sen Nov 2002

Någon som kör med Alpha-N system på sin s14? har nämligen beställt ett sådant system från www.s14.de

tänkte köra med original plenum och en lite grövre slang plus något lite större filter... tips på filter? saab pappfilter?

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Saab pappfilter eller Iveco. Bisting har koll på vilket.

thumbs up Att ngn vågar göra denna mod utan den obligatoriska och nu pga detta förhatliga kolfiberboxen.

David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Med tanke på ämnets rubrik tänkte jag passa på att ställa några frågor ang. S14 motorn. Det är ju många här på rejsa som åker M3 och 320is vilket innebär många med erfarenhet av denna motorn. Då till frågorna,

-om man någon gång ska köpa en bil med S14 motorn, vad ska man då titta efter och lyssna efter; läckage, oljud, knack, rassel??

-Ska man passa sig när de gått över ett visst miltal, ska kamkedjan vara bytt efter en viss sträcka??

-Vad är det första man ska göra efter inköp?? Byta kedjesträckare, packningar, gummislangar från plenum, fixa skvalpplåten, kända slitdelar??

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
David Söderblom skrev:
-om man någon gång ska köpa en bil med S14 motorn, vad ska man då titta efter och lyssna efter; läckage, oljud, knack, rassel??

Ja, det vanliga.

David Söderblom skrev:
-Ska man passa sig när de gått över ett visst miltal, ska kamkedjan vara bytt efter en viss sträcka??

Nej, inte direkt. Relativ extrem motor medför ju vissa risker. Dessutom körs de ju inte varma söndagseftermiddagar av mormor.

David Söderblom skrev:
-Vad är det första man ska göra efter inköp?? Byta kedjesträckare, packningar, gummislangar från plenum, fixa skvalpplåten, kända slitdelar??

Ja på kamkjedesträckaren. Den kan tydligen få bakhicka om den inte trycker riktigt. Självklart är det då bolt-on sträckaren från M3 E36 du skall byta till.
Annars är mitt standardtips till alla nyblivna S14ägare att kolla upp insprutningsmunstyckena. Låt tvätta dem (ultraljud) och mät upp dem. Men jag är ju färgad av det som hänt just mig. Kanske finns det någon annan uppgradering som är viktigare?

Södra Stockholm
Här sen Okt 2004

är man inte säker på vad man köper så ska man se till att ha lite pengar över till reparationer.

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Andreas Lidström skrev:
Saab pappfilter eller Iveco. Bisting har koll på vilket.

thumbs up Att ngn vågar göra denna mod utan den obligatoriska och nu pga detta förhatliga kolfiberboxen.

Ursäkta inhoppet i eran BMW-tråd Men nu sitter det ett SAAB-filter på min Porsche, verkar bra så här långt

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Peter E skrev:
Någon som kör med Alpha-N system på sin s14? har nämligen beställt ett sådant system från www.s14.de

tänkte köra med original plenum och en lite grövre slang plus något lite större filter... tips på filter? saab pappfilter?

om du vågar kan du annars vara lika tuff som mig och ta bort plenumet och ersätta med ett stort filter direkt utanför trattarna, låter riktigt nice och lätt blir det
Såhär kan det då se ut:
https://rejsa.nu/im/_garage/202-new_2004-10-24-motor.jpg

Blir iofs lite dyrare än iveco/SAAB variantn men man klarar sig med en dryg tusenlapp, rätt billig lättning

S14 - Erfarenheter?
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
5 besök senaste veckan (35583 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande