Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
VW Golf Gti och DSG för banåka?
1, 2, 3, 4   >>
7751 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
VW Golf Gti och DSG för banåka?

Är det någon som provkört den nya golf gti:n? Då främst den med DSG? Jag och min kusin skall åka och provköra båda versionern om 2 veckor hade vi tänkt. Jag har snöat in helt på den nya gti:n på senaste tiden. Det har ju skrivits spaltmeter med goda omdömen om den. Top Gear, 5th Gear, Auto Motor och Sport m fl har bara rosat den på sina videotester. Det är onekligen en vacker bil, som verkar ha mkt bra chassisättning från fabrik. Så, vad tycks?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



I evo påpekade de att det inte gick att stänga av ESP helt vilket gjorde den svår att styra med gasuppsläpp.
Har bara provat DSG i en A3 3,2 och där var det automatik programmerat även på manuella läget. thumbs down

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
För den som vill ladda lite tester av Nya Golf Gti MkV så finns det på:

ftp://rejsa@mooseman.sytes.net:900 om/när passwordrutan kommer upp, bara klicka "ok".

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Jag körde den manuella för 3 veckor sen.
Jag tycker det var en väldigt trevlig bil som inte kom till sin rätt med vinterdäck. Med vinter däck var det dåligt grepp och flytande känsla. Eftersom jag bara körde den på gata kunde jag inte testa vägegenskaperna fullt ut men när du släppte gasen i böjarna kom baken lite lätt o fint och motorn var pigg.
Jag är också sugen men tänker vänta tills jag kört med sommardäck.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag har precis beställt en A3 Sportsback med DSG och 2.0TDI.
Lite orolig att det inte blir lika kul då dieseln varvar lägre, men vi får se.
A3:an med 3.2 och DSG var rätt skoj.

Enligt Automobil är GTI:n den roligaste bilen man kan köpa under 250.000 kr

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Citerar mig själv efter provkörningen av en manuellt växlad GTI nyligen:

Mina tidigare erfarenheter av Volkswagen sträcker sig till en Golf III VR6 samt en småtrimmad Golf IV GTI. Kommer inte ihåg allt för mycket av VR6:an men Golf IV var rätt tråkig med en trist motorkaraktär. Dags o testa senaste GTIn som fått bra kritik från diverse bilpress.

Motor:
Turbosnurra med allt som det innebär.
Fördelar är ju ett fin vrid från låga varv (280Nm från 1800varv). Vilket gör att man inte behöver växla så fasligt mycket t.ex. vid omkörningar. Och till nackdelarna hör den tråkiga karaktären (ingen spets på högre varv) samt känslan av att gasspjället och gaspedalen sitter ihop med en gummisnodd.
Tydligen har VW lagt ner mycket tid på motorljudet men det märkte jag inte så mycket av, låter rätt standardbetonat... 100km/h når man efter cirka 7,2 sekunder och på tvåans växel.
På grund av den tysta coupén så är prestandan ganska maskerad för bilen pinnar på helt okej.

Bromsarna tycker jag var en trevlig bekanskap, nyper bra och med en härlig känsla. Chassit kändes också fint, något komfortinriktat men med
ett bra uppträdande på vägen, styrde in fint i kurvona också.
Styrning var lite som den brukar vara på bilar från VW-koncernen, lite utan känsla. Fast GTIn tycker jag den var helt okej.
Bilen jag körde hade den sexväxlade manuella lådan, också lite VW-standard, lite sladdrig känsla men ganska lätt att hitta växlarna, lite för långa slag för min smak men godkänd.
Skulle vara kul att testa DSG-lådan också.
Bilen växte faktiskt allt eftersom och var i helhet en ganska trevlig bekantskap, men kändes inte riktigt lika busig som en GTI borde vara.

Priset på 242.000:- är alldeles för mycket pengar för den bilen, med lite utrustning så är man ju uppe och sniffar på 300.000:- sträcket och då finns det plötsligt lite fler bilar att välja på.

Nu körde man inte så jättelångt, men att det skulle vara den roligaste bilen under 250.000:- håller jag inte med om, då har nog automobil sniffat på nått olämpligt
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Johan Wagréus skrev:


Priset på 242.000:- är alldeles för mycket pengar för den bilen, med lite utrustning så är man ju uppe och sniffar på 300.000:- sträcket och då finns det plötsligt lite fler bilar att välja på.

Nu körde man inte så jättelångt, men att det skulle vara den roligaste bilen under 250.000:- håller jag inte med om, då har nog automobil sniffat på nått olämpligt


ok, om du skulle välja annan bil för de pengarna som är roligare, vad köper du då?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Erik (fd Mooseman) skrev:
Johan Wagréus skrev:


Priset på 242.000:- är alldeles för mycket pengar för den bilen, med lite utrustning så är man ju uppe och sniffar på 300.000:- sträcket och då finns det plötsligt lite fler bilar att välja på.

Nu körde man inte så jättelångt, men att det skulle vara den roligaste bilen under 250.000:- håller jag inte med om, då har nog automobil sniffat på nått olämpligt


ok, om du skulle välja annan bil för de pengarna som är roligare, vad köper du då?


Jag skulle hellre välja Minin faktiskt, tycker den fortfarande är roligare (och busigare) än golfen. Den leveras från 1 januari med diffbroms som tillval bl.a. vilket torde göra den ännu roligare. (Dock inte provkört den med diffbroms än.) Den ligger nog lite efter prestandamässigt och effektmässigt orginal men det är lätt att råda bot på.
Men jag är ju lite partisk också .
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Johan Wagréus skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Johan Wagréus skrev:


Priset på 242.000:- är alldeles för mycket pengar för den bilen, med lite utrustning så är man ju uppe och sniffar på 300.000:- sträcket och då finns det plötsligt lite fler bilar att välja på.

Nu körde man inte så jättelångt, men att det skulle vara den roligaste bilen under 250.000:- håller jag inte med om, då har nog automobil sniffat på nått olämpligt


ok, om du skulle välja annan bil för de pengarna som är roligare, vad köper du då?


Jag skulle hellre välja Minin faktiskt, tycker den fortfarande är roligare (och busigare) än golfen. Den leveras från 1 januari med diffbroms som tillval bl.a. vilket torde göra den ännu roligare. (Dock inte provkört den med diffbroms än.) Den ligger nog lite efter prestandamässigt och effektmässigt orginal men det är lätt att råda bot på.
Men jag är ju lite partisk också .


ok. Jo jag har tittat en hel del på Minin, har alltid gillat dessa. Dock är jag 200cm lång, så att köpa en "Mini" vore ju nästan lite pinsamt... Hur funkar minin som bruksbil då? Funkar det öht att åka fler än 2 personer(vuxna män á 185cm). Åkkomfort, vägljud mm är även det intressant.

Jag har bara tänkt ha en bil, som funkar hjälpligt vid banmötena och bra som vardagsbil också. Därav valet av golfen(5 dörrars). Om sedan dsg-lådan är så bra som det sägs i bl a 5th Gear:s test så betyder ju det att man kan åka automat till vardags o semiautomat a la SMGII på banan.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Erik (fd Mooseman) skrev:
Johan Wagréus skrev:
Erik (fd Mooseman) skrev:
Johan Wagréus skrev:


Priset på 242.000:- är alldeles för mycket pengar för den bilen, med lite utrustning så är man ju uppe och sniffar på 300.000:- sträcket och då finns det plötsligt lite fler bilar att välja på.

Nu körde man inte så jättelångt, men att det skulle vara den roligaste bilen under 250.000:- håller jag inte med om, då har nog automobil sniffat på nått olämpligt


ok, om du skulle välja annan bil för de pengarna som är roligare, vad köper du då?


Jag skulle hellre välja Minin faktiskt, tycker den fortfarande är roligare (och busigare) än golfen. Den leveras från 1 januari med diffbroms som tillval bl.a. vilket torde göra den ännu roligare. (Dock inte provkört den med diffbroms än.) Den ligger nog lite efter prestandamässigt och effektmässigt orginal men det är lätt att råda bot på.
Men jag är ju lite partisk också .


ok. Jo jag har tittat en hel del på Minin, har alltid gillat dessa. Dock är jag 200cm lång, så att köpa en "Mini" vore ju nästan lite pinsamt... Hur funkar minin som bruksbil då? Funkar det öht att åka fler än 2 personer(vuxna män á 185cm). Åkkomfort, vägljud mm är även det intressant.

Jag har bara tänkt ha en bil, som funkar hjälpligt vid banmötena och bra som vardagsbil också. Därav valet av golfen(5 dörrars). Om sedan dsg-lådan är så bra som det sägs i bl a 5th Gear:s test så betyder ju det att man kan åka automat till vardags o semiautomat a la SMGII på banan.


Golfen är nog det mera praktiska valet. Plats och komfort finns det gått om i minin. Jag kan t.ex. sitta i baksätet utan problem. Dock har jag svårt att sitta bakom mig själv så att säga (är 191cm lång). Är lite tight att åka 4 i bilen med det går . Har kört 4700mil med min Minin sen maj 2003, varav 2700 i trimmat tillstånd. Enda som gått sönder hitills är signalhornen som byttes på garanti. En gnisslande bältesrulle byttes också.
Åkkomforten är alldeles utmärkt tycker jag, inget problem med buller, dock var ju Golfen extremt tyst, jämför försig med min mini med öppet luftfilter och annat avgasystem .
Är nyfiken på DSG-lådan, den har fått både ris och ros. I Svenska biltidningar säger dom att man ska välja den manuella lådan, medans andra gillar DSGn.
Annars är nog enda tippset att provköra och välja själv.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Jo, det skall bli spännande när man får fingrarna på en dsg. Att collin inte tycker man skall köra bankörning med dsg-lådan ger inte mig ett dugg. Den mannen är inget ljus i bilreportagemörkret direkt.. thumbs down

Det jag ser som den bästa infon om dsg:n är Jason Platos körning i 5th Gear-testet under min länk ovan. Där säger han att det som imponerar messt på honom är växellådan. Det är framtiden sätt att växla, och han kan inte förstå varför inte aston martin och ferrari(!!!) kan göra lika bra lådor. Det säger iaf mer än att Collin inte klarar av att bemästra den på banan.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Mina åsikter om DSG-lådan är att den är helt utmärkt om den är programmerad på rätt sätt. I A3:an jag provade så växlade den av sig själv när man närmade sig rödmarkeringen även när den var i manuellt läge. Dessutom gjorde den "kick down" vid gaspådrag på sexan i motlut. Jag tänkte öka farten utan att byta växel, men när den går från sexan till tvåan utan att jag valt det blir jag inte helt nöjd.
Sånt har jag väldigt svårt för.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Mina åsikter om DSG-lådan är att den är helt utmärkt om den är programmerad på rätt sätt. I A3:an jag provade så växlade den av sig själv när man närmade sig rödmarkeringen även när den var i manuellt läge. Dessutom gjorde den "kick down" vid gaspådrag på sexan i motlut. Jag tänkte öka farten utan att byta växel, men när den går från sexan till tvåan utan att jag valt det blir jag inte helt nöjd.
Sånt har jag väldigt svårt för.


Samma här. Då blir man ju vansinnig. Man undrar ibland hur fabrikanterna tänker..

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Erik (fd Mooseman) skrev:
Johan Wagréus skrev:


Priset på 242.000:- är alldeles för mycket pengar för den bilen, med lite utrustning så är man ju uppe och sniffar på 300.000:- sträcket och då finns det plötsligt lite fler bilar att välja på.

Nu körde man inte så jättelångt, men att det skulle vara den roligaste bilen under 250.000:- håller jag inte med om, då har nog automobil sniffat på nått olämpligt


ok, om du skulle välja annan bil för de pengarna som är roligare, vad köper du då?


Clio Sport så klart.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Inte för att set är något objektivt tankesätt, men den är ju strykful...

Den är ju liksom Toyota Sport:en inte omdesignad alls från sin vardagskusin, den vanliga clion..

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Erik (fd Mooseman) skrev:
Inte för att set är något objektivt tankesätt, men den är ju strykful...

Den är ju liksom Toyota Sport:en inte omdesignad alls från sin vardagskusin, den vanliga clion..


Vad spelar det för roll när man ändå inte ser det inifrån?
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Vad spelar det för roll när man ändå inte ser det inifrån?


och vid aktiv körning har man inte tid att kolla in designen inuti heller...

_________________
Johan Rådlund
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 613



Någon som jämfört Golfen med Focus RS?

Tänkte sälja av Sierran och köpa mig något nytt.
Fordägare som man är (hela familjen kör Ford) så ligger
en RS nära tillhands.

Alla inlägg Seven bilar fått mig att fundera åt det hållet också.
Men har inget garage. :-( Vilket nog krävs med en sån typ av bil.

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Golfen är en autobahnkryssare jämfört med Focus RS. Fården är snabbare överallt, golfen har mer komfort. Det står en RS hos ford i Uppsala för 239000kr. 1200mil.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 613



[url]Golfen är en autobahnkryssare jämfört med Focus RS. Fården är snabbare överallt, golfen har mer komfort. Det står en RS hos ford i Uppsala för 239000kr. 1200mil.[/url]
OK, har bara kollat hos Ford i Veddesta.
Får se om man har tid och åka dit och titta.
Mest en fundering ännu så länge, behöver inte bil egentligen.

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Erik (fd Mooseman) skrev:
Inte för att set är något objektivt tankesätt, men den är ju strykful...

Den är ju liksom Toyota Sport:en inte omdesignad alls från sin vardagskusin, den vanliga clion..


OT men jag tycker det är lite skillnad



Min egen

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Allmänt banåkaforum
VW Golf Gti och DSG för banåka?
1, 2, 3, 4   >>
7751 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande