Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 26056 besök totalt |
VW Golf Mk1 TURBO -75
Tjenare! (detta blir ett långt inlägg) ![]() Kanske ska börja med lite historia! ![]() Bilen köptes år 2000 av min farbror, lagomt till att jag skulle fylla 16. Då var den vit och ful, den hade 3 ägare före mig och alla inom familjen, i en liten bok som följde med var allting minsta tankning dokumenterad ![]() Så här såg den ut från början: ![]() ![]() Men sen så rasade växellådan (de satt en 1.1l motor på 50hk och en 4-växlad låda i från början > ![]() ![]() Sen ca 1 år efter att den blev ombyggd till GTI så tyckte den ena killen som hjälpte mig med elen till GTI motorn och tyckte vi skulle försöka få bilen registreringsbesiktigad och godkänd med en turbo motor. Så då började jakten på delar. Hittade ganska snabbt det jag sökte, motorblock, en topp lånades (på obestämd tid) m.m. ![]() Nu stod iaf bilen klar med en turbo maskin under huven och den reg besiktades med Turbo motor måndagen 24/3-03. Då de blev en hel pappersarbete och först ville dom inte godkänna bilen. Men då vi frågade vad som skulle byggas om så var det Corrado bromsar som gällde, bak och fram. Jaha, då bygger vi väl om till det då. Sagt och gjort nu har vi fått klartecken att så fort vi är klara så går bilen igenom. Den står numera som ombyggt fordon med en Turbo motor på 92kw - 125hk. Och Corrado bromsar fram och bak. Står en massa ändrat på reg. beviset såsom styrväxel, spårvidd m.m. Då satt en org. GTI topp ihop med ett block ifrån en GL för lägre komp (9:2:1). Org. sprut, turbo ifrån en A4 1.8T och sen bara 2,5" avgassystem. Besiktade alltså utan IC och riktiga sprutet osv. Var huvudsaken att jag fick den bes. med turbo osv inte med vilken effekt den blev reggad. Lite enklare om man slipper plocka på och av inför bes osv.. Sen efter bes när den godkändes helt så var man hem och byggde klart tryckrör, monterade riktiga S**b turbo K-jetronicen och en fin Rosenkrantz dumpventil! Nu började vi närma oss iaf en 160-170hk och de rörde på sig fint! Bes. den på hösten utan problem ![]() ![]() Vintern 2003-2004 så monterades en turbo ifrån en S2, en KKK-k24 på plats bakom motorn, toppen portades och totalrenoverades, växellådan fick sig en genomgång och en separat 35mm wastegate monterades, Samt elektroniskt sprut ifrån en V***o, spridare ifrån en S**b och Golf G60 fuelrail och bränsletrycksregulator. Åkte endast 50mil under sommaren 2004, för vi hade problem med att laddtrycket skenade. Det löste sig, men innan så hade toppackningen skjutits sönder (pga lite högt laddtryck ca. 1.7bar ungefär) ![]() ![]() Nu var även inredningen rensad, bur osv... Lite bilder ifrån augusti 2004: ![]() ![]() ![]() Buren som sitter i nu: ![]() Lite info då hösten 2004 : Ny sinterlamell har jag fått hem! Likaså nytt block har inhandlats ifrån G60, lite tåligare grejer! Även större spridare ska sitta i, ifrån vad vet jag inte riktigt än. Men nå större iaf... de som sitter i nu är på 220cc och var en nödlösning, gick väl precis på gränsen vid 1.1bars laddtryck! Nytt i vinter blir även 02a växellåda, en såkallad vajjerlåda. oxå den ifrån g60, men innebär att nya special drivaxlar måste tillverkas och även div. fästen till växellådan måste göras! Lite nya delar: ![]() ![]() ![]() Motor/växellåda: *1.8l G60 block *Portad och nyrenoverad 8v topp *oljekylning från Golf GTi mk1 *G-kam *Ställbart kamdrev (Rosenkrantz) *Grenrör ifrån en Audi 200T 10v (omgjort) *KKK-k24 (Audi S2 turbo) *35mm Wastegate (Rosenkrantz) *Alu dump. (Rosenkrantz) *orginal Insug med 57mm Volvo spjäll *Öppet Green Cotton filter *L-Jetronic insprutning (Volvo) *G60 fuelrail och bränsletrycksregulator *Spridare vet jag inte än ???cc *org. Bränslepump änsålänge *Tryckrör ett i 2", sen är resten 2,5". *InterCooler (LT35:a) men har en lastbils IC som ska kapas ner och göras om med nya gavlar! *Bortplockad vakumklocka på fördelaren och låst tändning. *2,5" avgasystem från turbon, 1 ljuddämpare, 4" runt utblås. *02A växellåda med tillhörande svänghjul och tryckplatta, 4 pucks sinterlamell! *Polyurethan motorbussningar Laddtrycket har vi haft justerat på runt 1.1bar i sommras då med annat block och växellåda! Vilket sköt på ordentligt.. i den lilla golfen! Vikten på bilen är 900kg, alla asfalltsmatta är bortskrapad i kupen, sen sitter matta och dörrsidor osv kvar. ingen plåt är kapad för viktminskningen skull heller! 900kg väger den med 3/4 tank och med div. verktyg. Båge sitter i monterad, kommer kompletteras med ytterliggare strävor i framtiden. I bilen kommer även det monteras en varvräknare med shiftlight, en till OMP stol! Hårdare bussningar sitter i monterat överallt, framvagn, bakvagn, motorfästen! lite mer bilder: ![]() ![]() ![]() Nu till de roliga, man slipper plocka ur turbo osv vid bes. varje år igenom att den är registrerings besiktigad med turbon osv ![]() och nu börjar de stundas tider för i montering utav motor/växellåda. Nu är ju denna bilen en 75:a och blir därför nästa år skattebefriad och bes. vartannat år som gäller! Lite skönt... hehe om jag inte tröttnat ut er på läsning hitills så kan ni läsa mer om projektet på min hemsida ! ![]() http://golf666.mine.nu uppdateringar kommer ske efter varje mek dag!! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||||||||
Tackar för det marcus ![]()
Tackar tackar, det är byggt för att användas. Med det är ju kul om man vågar visa upp det oxå ![]()
![]() ![]()
Razer, ja BUGRUN ska jag bara till iår... Så äre det bara! hehe.. Förra året sket sig ju typ hela sommaren pga div. missöden! men men.. tar nya tag tills denna säsong istället. Har nu även en dragbil på G, sen fattas bara en trailer då ![]()
Tackar barbapappa ![]() Hur går det med caddyn ?
Polly, de är själva målsättningen ![]() ja SKA till bugrun iår! Så är det bara... De är liksom höjdpunkten på hela sommaren.. hehe tack för det ![]() _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||||||||
Sjuttiotalsturbo!
![]() ![]() Trevligt projekt, det kommer att följas noga och kanske kan man snappa upp en och annan idé. Lycka till! |
||||||||||||
|
||||||||||||
Man tackar för det ![]()
Tackar David, men du hur går det med ditt scirocco bygge? Kikar in på din sida emellan åt men nu var det några månader sedan något nytt hände...
![]() Alltid trevligt när man hittar folk som bor nära en själv och har liknande intressen...
Tackar, tackar ![]() Håller med, lite blandning är aldrig fel... hehe _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||||||||
[quote="golf666"]
Håller absolut med... en rejsa.nu träff skulle vara kanon kul så man får träffa alla som man ställer dom konstiga frågorna till IRL ![]() ![]() _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||||||||||||
[quote="Polly"]
så sant så sant ![]() _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||||||||
tackar martin ![]() följer ditt projekt oxå... hoppas få se de i sommar oxå ![]() _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||||||||
nya däck beställda!
Tjena igen... Nu är äntligen nya däck beställda oxå blev Hankook Ventus Sport K104 ifrån dackonline.se ![]() Sen är jag även inne på att beställa följande: ![]() och detta tanklocket: ![]() tanklocket blire de nog nästan garanterat snart.. Frågan är bara när och om jag ska beställa lysena samtidigt! Det löser sig ![]() _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||||||||
fick mina nya däck i fredags!
Så nu ligger dom i garaget, o väntar på att bli monterade. Blir nog under nästa vecka.. Tanklock + lysen kommer jag vänta med att beställa tills om 1 -2 månader för polarna skulle oxå vara med o beställa så skulle vi få rätt bra rabatt tillsammans ![]() _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||||||||
råkade komma över 4st compomotive fälgar oxå
![]() ![]() blir banfälgar! ![]() rätt kassa däck på, men de får duga nån banträff. Sen lär man väl ha slicks eller något, nån som har 4st 15" slicks eller liknande? _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 26056 besök totalt |