| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsar-kurs?
|
17561 besök totalt |
Det var det värsta jag har sett. Och då har jag sett en del i mitt liv. |
||||
Det svåra med att lära sig själv är väl att ha råd med svetsarna, som verkar kosta en hel del. Går man en kurs så har man kunskapen med sig och då kanske man istället har möjlighet att låna en svets för enklare arbeten. |
||||
Problemet ligger väl i balansgången mellat trådtjockleken och strömmen mot det gods man svetsar. Många gånger så kör man samma tråd i miggen åsså bllir det inte riktigt rätt värme. Man har ju inte den där riktiga "kontakten" med smältan med automat matning. Men det är ju enkelt och man har ena handen fri. När jag svetsar headers och vill hålla i en rörbit med ena handen så använder jag Mig för att fästa upp. Sedan gasar jag resten. Man märker skillnaden när man skall slipa bort skarvarna att det är annan härdning runt Mig punkten med tvärare värmespridning. Vill man ändra och bryta bort en upp-punktning så brister det tvärare runt Mig punkten. Men det är ju en anpassning som ifs går att åtgärda, men jag orkar inte alla gånger. Med gasen sker det "automatiskt". Jag tycker tom att gamla "elsvetsen" har sina poänger även om den är lite simpel o rökig. Enkelt o välja pinne t,ex, o rätt skaplig handkänsla. Går o bränna ihop rostfritt lite snabbt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Du har nog rätt. Värmen blir för låg innan man avslutar punkten. Handhavandefel kan man kanske säga.
På jobbet är det i princip bara pinne, el eller bågsvets om man så vill, som är aktuellt. Oftast pga att maskiner inte gärna flyttas hur som helst. Kan jag ta med mig jobbet svetsar jag, om möjligt, TIG. Gas borde man använda mer men det är oftast jobbigt att leta munstycken i alla möjliga och omöjliga lådor på jobbet..
Hemma har jag en ESAB Caddy 150 som jag själv tycker är förträfflig med lagom yttermått samt vikt. Intermittens 100% vid 90A vilket jag tycker är helt ok för hemmabruk. Finns en TIG-tillsats som jag är mycket sugen på att köpa till. Den ser ut så här
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Svetskurs
Förra veckan hade jag den otroliga förmånen att gå just en svetskurs. Den kursen jag gick hölls av Lernia i Kalmar och behandlade TIGsvets. Det var helt enpassat efter mina behov och förkunskaper vilket var utmärkt. Jag kan säga att efter en veckas tid med TIG så kan man hantera både svart och rostfritt på ett fullt acceptabelt sätt. Kursen kostade 6000kr plus moms. Lernia är ju ett företag som finns i nästan hela sverige så det kan nog vara värt att kolla upp. Måste jag säga att det var skitroligt
|
||||
Givetvis, därför gjorde man ju sina första staplande svetsar på kompisens farsas gamla sunkiga enfasare. Nästa steg vara att köpa en tillsammans med en kompis, forfarande enfasare. Vid detta laget började fogarna se rätt hyffsade ut. Då ekonomin var rätt skaffade jag mig en egen trefasare 180A, som natt och dag jämfört med enfasaren. Första riktiga arbetet var buren till BMW:n och det blev helt ok! Har sedan dess någorlunda lärt mig TIG samt AluMIG, och detta på egen hand. Nästa steg blir nog AluTIG. Jag har aldrig lånat dom, men det finns bra böcker på biblioteket om svetsning. Jag är långt ifrån duktig men om någon kommer förbi med lite fika när vi är i garaget i Malmö, kan jag nog alltid låta personen prova på lite MAG. Sedan behöver man nog inte ha så speciellt dåligt samvete när det gäller ens svetsegenskaper, har sett Bilar med vagnbok där bursvetsningen ser fuckig ut!! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
MAG= metal active gas= ljusbågssvetsning med trådmatning, skyddsgasen (Mison) påverkar svetsen aktivt med sina beståndsdelar. MIG= metal inert gas= Ljusbågssvetsning med trådmatning, skydsgasen (kolsyra) tränger bara bort det oönskade syret vid svetsstället. TIG= tungsten inert gas= ljusbågssvetsning utan trådmaning med volframelektrod. Handhavande ungefär som gassvetsning. Tillsatsmaterial tillförs manuellt. Skyddsgaser: oftast Mison AR eller ren Argon _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Tror ändå att jag har rätt, saxat från AGA:s hemsida: MISONr 25 75% Ar + 25% Co2 med <0,03% No. Arbetsmiljövänlig (ozonreducerande) skyddsgas för MAG-svetsning (kortbåge) av olegerade och låglegerade stål. Mison 25 är den vanligaste gasen till "MIG-svets" fast metoden heter faktiskt MAG, som de flesta inte vet! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
|
Slår till med ett klipp från Air Liquide:s hemsida
_________________ Per Lundmark |
||||
Ja då har vi väl båda rätt eller fel då!
Tänk att två såpass marknadsledande företag som AL och AGA motsäger varandra! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
|
Kan bara hålla med: Erlandssons svetsjobb är faktisk bland det värsta jag sett
Själv började jag svetsa med farsans pinnsvets nångång i slyngelåldern och började med att svetsa ihop allt järn som fanns i skrotådan till ett stycke. Skaffade sedan en enfas 150A MIG som jag inte gillar speciellt men som funkar på bilplåt. Jag svetsade en bur i min folkracebil med miggen för länge sedan och det är nog bland det fulaste i svetsväg som någonsin gjorts
Att svetsa med pinnsvets kan man lära sig på egen hand men MIG är lite mer komplicerat. Biltema har väl ett litet häfte om MIG/MAG svetsning? Jag har också sett nån bok i ämnet på biblioteket.
Jag stod själv och dreglade över en Kemppi inverter med TIG-tillbehör i förra veckan. TIG tillbehören verkade rätt simpla med en manuell kran för gasen och tändning genom beröring med elektroden i svetsstycket. Kemppi kallar det "scratch TIG" och ESAB kallar det "Live TIG". Är det nån som har erfarenhet av denna typ av TIG? Är det värt att försöka eller ska man köpa "riktig" TIG med en gång? Mer info på: http://www.esab.se/_private/Library/ http://www.kemppi.com/internet/kit.n om man inte har stora svetsjobb så är det nog enklast att lämna bort det till nån som vet vad de håller på med. Det är rätt dyrt att skaffa svets (och gas) och det en tid innan man får till det så det är inte lönt för bara ett par fogar per år. Men det är rätt kul.... _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Skraptändning har jag hört. Översatt rakt av verkar det som.
Jag har dock aldrig svetsat med skraptändning och kan inte utala mig om det. Risken är väl att elektroden får onödigt mycket stryk tycker jag, men jag vet som sagt inte. Jag har också funderat över hur en TIG-tillsats skulle te sig till min svets. Det kan ju vara något som duger i värsta fall eller så fungerar det helt ok. Måste nog testa innan jag köper något. Att köpa något lite större och ej mobilt vore ju det bästa. Men jag har varken plats eller pengar till det. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Skrap tänding fungerar någorlunda men man får vara välldigt försiktig så man inte skadar elektroden i onödan och det blir att man måste slipa om elektroden ganska ofta.
Föresten är det någon som vet ifall det är sloop down på en AGA TIG 10 tig tillsats? Har en sån som jag fick låna på obestämd tid av jobbet jag jobbade på förut och dom sa att det var något fel på den. Ett fel som jag hittade var hjälpstarten. Men som det verkar så är det något fel på sloop downen också för den går inte ner något utan bara slår av tvärt trotts att jag ställt upp tiden på hur länge den ska gå. |
||||
Utan att veta något om svetsning men genom att istället veta tillräckligt om kemi kan jag garantera att Argon och Helium är inerta gaser, en mer etablerad beteckning är ädelgaser... Syre (en av beståndsdelarna o koldioxid) å andra sida är väldigt reaktivt. Vad mison är för en blandning vet jag inte men om den består av 75% argon och 25% Co2 (koldioxid) så antar jag att det beror på att man vill kontrollera gasmiljön och undvika tillgång till för mycket rent syre som troligen är alltför reaktivt. de 25% koldixid som gasblandningen innehåller är dock minst 100ggr så mycket som finns i vanlig luft och den kommer säkert reagera med svetsfogen. Vanlig luft innehåller för övrigt ca 21% syre, ca 78% kväve, ca 1% argon och bara ca 0,05% koldioxid(!) _________________ Mattias Meldert |
||||
|
ok, nu har jag läst den här tråden med stort intresse.
Har införskaffat en bur från Guss samt att jag skall byta en del trösklar & skärmkanter. Jag har en MIG svets. 1. Vilken gas skall jag använda? 2. Vart köper jag gas? 3. Äger ingen tub så det måste jag också köpa, vart? _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||
1. Mison 2. AGA 3. Vill du ha en liten tub (5l) köper du en ny av aga (1700:-) eller en begagnad för halva pengen. Vill du hellre ha en stor tub (20l) hyr du den av AGA för några kronor om dagen. Att fylla tuberna kostar i stort sett lika mycket. Svetsar du mycket och ofta blir det billigare i längden med en stor tub o vice versa. Lycka till med svetsandet
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Kan tillägga att ifall du ska svetsa svart så är det Mison 16, 18 eller 25 du ska använda. För det finns många olika gasblandingar i Mison. Air liquid brukar vara lite billigare ibland än aga. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svetsar-kurs?
|
17561 besök totalt |