Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (5823 totalt) |
Jag hatar fysik utan illustrationer, men förstod gjorde jag iaf =)
Fast 45%graders ställ är inte särskillt rejält, man måste ha i åtanke att det är en cirelbåga som följs och inte en rät linje, visst kommer stället att se relativt brett ut, men det är enbart för att det svänger åt det motsatta hållet som ändan flyger åt. Så, då var det inte mycket utav den teorin kvar som stämde då ![]() Får ta o leta upp lite bättre literatur på ämnet helt enkelt. ![]() |
||||||||
Prexis! För en bakaxel där den maximala reaktionskraften är t.ex 1.5 ggr större i längsriktningen än i sidriktningen så blir det ju helt plötsligt ganska attraktivt att köra med bredställ för att maximera greppet. Jag idealiserade mitt exempel till lika friktionskoefficient oavsett slip och riktning. Men i verkligeheten är det ju en helt annan femma. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
Men roligast ? ![]() |
||||||||
Problemet är förstås att om man vill ha 45 graders uppställ så får man sladda på ganska bra och då sjunker nog även friktionskoefficienten av den anledningen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Det beror ju kanske på hur mycket man sladdar. Enligt den här s.k. fast-in - fast-out-teorin så verkar det ju bra med lätt sladdande in i kurvorna åtminstone. Men det är klart, en dm driftande kan väl möjligen inte sorteras in som bredställ. Däremot tycker jag det är kraftigt missvisande att titta på t.ex. F1 i TV, för kurvtagningen ser väldigt mjuk och fin ut, men i verkligheten ser det tämligen brutalt ut och i långsammare kurvor slänger de ju närmast bilen igenom, även om det inte är några feta uppställ. Men visst är det fyrhjulsdrifting och när det är dags för t.ex. Porsche Super Cup så ser de ju närmast ut som sniglar som försiktigt åker igenom kurvorna för att inte spilla ut kaffet. Märkligt TV-fenomen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
F1-bilarna driftar i den bemärkelsen att de driftar med alla 4 hjulen, precis som alla andra bilar som körs på gränsen vilket inte är samma sak som att sladda eller drifta genom kurvan med baken uthängd vilket är det som diskuterats här tidigare, iaf inte som jag uppfattade det. |
||||||||
Testa att sköa på kazaa/direct connect Jag har ett par avsnitt på min dator, men ingenstans att lägga upp dom. Dom är ett par hundra meg styck.. _________________ /Gustav Wiberg |
||||||||
[quote="johann"][quote="AndersY"]
Jovisst, men de driftar lite mer med bakhjulen. Dock lite svårt att kalla det bredställ, eller ens sladd, vilket jag antar var vad saken gällde. Rallybilar brukar däremot kunna sladda ganska rejält på asfalt, åtminstone i hårnålar. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
[quote="AndersY"][quote="johann"]
och ändå mera på isbana..... för det ägnade vi förmiddagen åt... ![]() Lancia Integrale Gr N+ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Med lite ställ går det ändå fortare..... Och jag tror jag har rätt bra koll på det ![]() ![]() Rent teoretiskt Nej men praktiskt JA .... Eller snabbsammanfattat.... en lätt understyrd bil som körs lätt överstyrt vid mycket fäste är det optimala enligt mina praktiska erfarenheter...... är det lite fäste så får man sladda mera ![]() obs detta gäller för bakjuls eller 4-hjulsdrivna bilar..... för framhjulsdrivna bilar är det lite annat körsätt.... som mera kortfattat kan förklaras i KAMIKAZE ![]() |
||||||||
Jag tror iofs att Ayrton Senna's "Principle of race driving"är baserad på erfarenhet, dvs teori omsatt i praktik, och han har (eller hade) också en del meriter. ![]() |
||||||||
Ja , säg inte att han inte åkte på ställ .... typ .... för isåfall har vi inte samma referensramar om vad ställ är ...... eller hur hans körstil var... Fast jag har kört ifrån honom i verkligheten som enda svensk på en tidsträning ![]() ![]() |
||||||||
Nu har ju Fredrik kvalat ut Senna en gång i tiden så då tycker jag vi hellre litar på Fredrik.
![]() Allvarligt så lär det väl bero både på bil och underlag vad som är snabbast. Själv har jag ingen erfarenhet alls, men lite intressant är det. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Med ställ menar iaf jag där framhjulen pekar åt ett annat håll än kurvan svänger , dvs att man styr emot mer än bara en parering. Kanske lite väl snäv defintion men nånting ditåt. Att en bil som körs max driftar med alla fyra hjulen är inte samma sak som ställ för mig. Uttryckt på ett annat sätt skulle man kunna säga att då man sladdar eller driftar genom kurvan på annat sätt en ideallinjen. Men det är coolt att ha kört snabbare än Senna! ![]() |
||||||||
Lite rörigt med semantiken kanske?
Till o börja med, är alla överens om att köra på ställ är samma sak som att köra drifting men inte samma sak som drifta? Drifta kan ju betyda sladd med liten slip angle. Typ drifta ut till vänsterkanten.... och om bakhjulen har extremt hög slip angle o framhjulen extremt liten o i princip följer sitt spår, vad är det då om inte ställ? Dvs vi har bakhjulställ/drifting och även fyrhjulsställ.... _________________ ![]() |
||||||||
Första stycket ovan är solklart men sen är jag inte säker på att jag är med. |
||||||||
Jo du skrev att "ställ" var om framhjulen inte pekade i den riktning de färdades? Men om jag kör med stort släpp bak _men_ framhjulen rullandes och pekandes i den riktning de rör sig så kör jag ju enligt modellen japansk drifting iaf?
_________________ ![]() |
||||||||
De funkar ju bara om du tar ett helt annat spår en ideallinjen, eller hur? Som i detta
Eller då bakhjulen tar ett klart vidare spår än framhjulen kanske? |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (5823 totalt) |