| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsar-kurs?
|
17561 besök totalt |
|
fyllar på med en fråga mer,
Vad betyder det här och vad "ska man ha" ?
_________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||||
Klarar att köra kontinuerligt vid 90A står det tex 60% intermitens vid 180A kan man köra 60% av tiden och sedan låta svetsen vila 40% av tiden för att den interna värmesäkringen inte ska lösa ut! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
Jepp! EDIT: Prova att svetsa rostfria plåtar med vanlig tråd och Mison 25, fungerar alldeles utmärkt men svetsen kommer garanterat att rosta
Byt bara tråd och gas och det problemet är ur världen! Däremot slår sig rosfrit nått förjäkligt vid svetsning, så var uppmärksam på det! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
En bra sida som förklarar detta och en hel del andra saker på på ett enkelt och bra sätt är http://www.tenico.nu/ Klicka på Tipssidan, läs sedan om Intermittensfaktorn, TIG MIG/MAG, ja allt som verkar intressant.
_________________ /Anton Lillsund |
||||||
Ska du svetsa grövre rör i rostfritt skulle jag rekomendera pinne. lämplig pinne är ok 63,20 eller 63,30 Då slipper du använda rotgas och jag tycker att det både går lättare och blir snyggare att svets rotfritt med pinne. Migen blir jobbigare att få att gå bra i rostfritt tycker jag än vad det är att få den att gå bra i svart. Rostfritt slår sig välldigt mycket trotts det är större saker som svetsas. |
||||||
Nja nu använde jag ju inte ordet tunn.... När dom gräver i gatan använder man ofta överkörningsplåtar för att täcka hålen. Dom är runt 40mm tjocka!
Avgas eller turbotryckrör?? Skulle annars rekommendera att skjuta till lite fika hos en svetsfirma som kan svetsa dina rör på lunchrasten MED rotgas för att slippa blomkålen! ( inofficiell benämning på de fula resningar som blir på insidan av röret) _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
yepp (i mån av tid naturligvis) |
||||||
|
Kollar upp möjligheterna och vad det skulle kosta. Startar en ny tråd om jag kan ordna nåt med all info och så får ni i så fall anmäla er i den tråden. Ska kolla detta till början av nästa vecka.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
|
En stor skilnad mellan MIG/MAG och pinne för nybörjaren, är att det med pinne är mycket svårare att göra svetsar som ser bra ut men inte är det. Med MIG/MAG är det ganska enkelt att få till snygga svetsar som inte är särskilt bra.
Jag ser det som en fördel om dåliga svetsar ser dåliga ut. |
||||||
|
Har kollat lite mer mmenhar inget besked. Han som jag tänkte skulle hålla i kursen är sjukskriven ett par dagar och först därefter kan han ge besked för först då vet han hur det ser ut med jobb och eventuell tid som blir över.
||||||
|
Gick tyvärr inte att ordna nu. Men för en eventuell framtida kurs skulle jag vilja veta en del punkter ni tycker är vettiga att gå igenom. Tänkte försöka ordna någon kurs när det närmar sig sommar för då brukar det vara mindre jobb på den firman min släkting arbetar på och då blir detlättare. Ni kan väl försöka brainstorma ett antal intressanta punkter och ange om det ska vara teoretisk eller praktisk genomgång av dessa eller kanske rent av både och
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svetsar-kurs?
|
17561 besök totalt |