|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

31 Jan 2005 10:43
Racingserier där det finns en del gatreggade bilar
En fråga, har de som arrangerar racingserier där man har med en del gatregistrerade bilar klurat något på katalysatorkravet som kommer? Jag har på annan plats skrivit om det lite absurda i att dessa bilar som får köras på allmän väg och köra på "track days" hur mycket man vill inte ska få köra ens 12 varv sprintrace.
Jag gissar att Roadsport, Alfaklubbens racingserie, BMW Cup, PCSR och en del till är berörda?
Det brinner i knutarna om man vill föra upp det på dagordningen till SBFs årsmöte nu i februari....
_________________  Magnus Thomé
|
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

31 Jan 2005 16:29
Car Corsa har fått med detta i reglementet. Det är inget krav, däremot så får man effekt tillägg om man inte har katalysator...
_________________ //Kenth Wiklund
Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

01 Feb 2005 09:23
Kunta skrev: | Car Corsa har fått med detta i reglementet. Det är inget krav, däremot så får man effekt tillägg om man inte har katalysator... |
Men det kommer bli ett krav. Om alla i Car Corsa tycker det är okej så är det ju bra
|
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Moderator
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

01 Feb 2005 09:50
Re: Racingserier där det finns en del gatreggade bilar
Magnus Thomé skrev: | En fråga, har de som arrangerar racingserier där man har med en del gatregistrerade bilar klurat något på katalysatorkravet som kommer? Jag har på annan plats skrivit om det lite absurda i att dessa bilar som får köras på allmän väg och köra på "track days" hur mycket man vill inte ska få köra ens 12 varv sprintrace.
Jag gissar att Roadsport, Alfaklubbens racingserie, BMW Cup, PCSR och en del till är berörda?
Det brinner i knutarna om man vill föra upp det på dagordningen till SBFs årsmöte nu i februari.... |
Hur blir det med dom ammatörbyggda sevenbilarna i Roadsport..om det nu finns några.
Dom lär ju ha betalat en miljöavgift för att slippa katalysator när dom regbesiktades...
går det att montera dit en kat och få tillbaka dom pengarna...
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

01 Feb 2005 09:52
Den korrekta vägen är en motion via den lokala klubben/distriktet (jag kan inte det här minst sagt) och den måste nog vara inne till SBF typ nu eftersom årsmötet är i mitten av februari(?) dvs väldigt snart
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

01 Feb 2005 09:53
super7 skrev: |
Hur blir det med dom ammatörbyggda sevenbilarna i Roadsport..om det nu finns några.
Dom lär ju ha betalat en miljöavgift för att slippa katalysator när dom regbesiktades...
|
Är det samma sak för Locost, eller kör de med kat?
_________________ /Kristian Elisson
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

01 Feb 2005 09:56
Kristian Larsson skrev: | super7 skrev: |
|
Är det samma sak för Locost, eller kör de med kat? |
Beror på hur mycket man vill betala när man regbesiktar...
7000 kr och man behöver inte ha nån katalysator
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

01 Feb 2005 09:56
Men använder många en modern drivlina med kat eller? Jag undrar lite över procentfördelningen i serien som den är idag. Blir ju till att bygga om för alla som inte har kat.
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

01 Feb 2005 10:04
Kunta skrev: | Car Corsa har fått med detta i reglementet. Det är inget krav, däremot så får man effekt tillägg om man inte har katalysator... |
Det är väl snarare så att man får påslag om man plockar bort katten på en motor som hade det från början, om inte motorn räknas som trimmad
Mao endast för att förenkla klassningen och slippa tjat om att folk plockat bort katten och i så fall tjänar på det.
Klassas motorn som trimmad så är det mer eller mindr underförstått att katten är bortplockad.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

01 Feb 2005 10:38
MaZ skrev: | Kunta skrev: | Car Corsa har fått med detta i reglementet. Det är inget krav, däremot så får man effekt tillägg om man inte har katalysator... |
Det är väl snarare så att man får påslag om man plockar bort katten på en motor som hade det från början, om inte motorn räknas som trimmad
Mao endast för att förenkla klassningen och slippa tjat om att folk plockat bort katten och i så fall tjänar på det.
Klassas motorn som trimmad så är det mer eller mindr underförstått att katten är bortplockad. |
Detta blir ett högst teoeretiskt resonemang snart eftersom alla får krav på sig att ha kat
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

01 Feb 2005 11:34
Magnus Thomé skrev: | MaZ skrev: | Kunta skrev: | Car Corsa har fått med detta i reglementet. Det är inget krav, däremot så får man effekt tillägg om man inte har katalysator... |
Klassas motorn som trimmad så är det mer eller mindr underförstått att katten är bortplockad. |
Detta blir ett högst teoeretiskt resonemang snart eftersom alla får krav på sig att ha kat  |
Jag tror det blir så att ingen bryr sig om regeln och väntar tills de åker fast, om sedan tävlingsarrangörerna är smarta så kontrollerar de aldrig den punkten under besiktningen. Således är det ingen som officiellt sett bryter mot reglerna.
Man kan iaf hoppas, för jag tänkte ta licens och köra lite racing under 2005 men kommer aldrig att sätta en kat på min bil.
_________________ Anders Hansson
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

01 Feb 2005 13:13
Magnus Thomé skrev: | MaZ skrev: | Kunta skrev: | Car Corsa har fått med detta i reglementet. Det är inget krav, däremot så får man effekt tillägg om man inte har katalysator... |
Detta blir ett högst teoeretiskt resonemang snart eftersom alla får krav på sig att ha kat  |
Det är möjligt, men jag bara redde ut begreppen. Man får ingen lättnad för katalysator på trimmad motor som jag förstår det.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Moderator

01 Feb 2005 14:57
sweanders skrev: |
Jag tror det blir så att ingen bryr sig om regeln och väntar tills de åker fast, om sedan tävlingsarrangörerna är smarta så kontrollerar de aldrig den punkten under besiktningen. Således är det ingen som officiellt sett bryter mot reglerna.
|
Betydligt svårare att komma undan och bluffa om man har en Seven..... allt syns ju.
EDIT:
Läste igenom Locostreglementet och hittade inga katalysatorkrav, åtminstone inte i den kopian jag har. Det kanske kommer?
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

01 Feb 2005 21:38
Superswift skrev: | Läste igenom Locostreglementet och hittade inga katalysatorkrav, åtminstone inte i den kopian jag har. Det kanske kommer? |
Ja, enligt senaste proklamationerna från Partiet (även kända under gamla beteckningen "SBF") så är alla tvingade att ha katalysator 2006 (tror jag det var) utom möjligen historisk, där FIA tydligen inte tillåter Partiet att införa kravet.
|
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Moderator

01 Feb 2005 21:42
Dan Hovang skrev: | ...Partiet... |
Hur röstar jag bort dem??
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

01 Feb 2005 21:44
Kraniel skrev: | Dan Hovang skrev: | ...Partiet... |
Hur röstar jag bort dem??  | Det brukar inte gå när det bara är ett.....
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

01 Feb 2005 21:45
MKT klädsam Sovjetironi måste jag säga.
|
|