Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1828 besök totalt |
Skillnad mellan olika ET?
Hej, Jag bygger på en Super Seven av fabrikat GTS Tuning som jag tänkte åka lite på bana med. Har ca 20min till Sturup och ca 40 min till Knutstorp så det är inga längre sträckor att ta sig dit. Är dessutom medlem i Alfaklubben så åtminstone en dag om året lär det bli på Knutstorp. ![]() Jag bygger med Sierra spindlar fram. Har nu blivit erbjuden Alessio-fälgar med ET 28 som har suttit på en Peugeot 206 för rimliga pengar. Om man kollar runt lite mellan olika däckhandlare så ska en alu-fälg till en Sierra ligga på ET 35-38. Hur mycket kan man avvika från orginal ET innan det märks på bilens uppträdande? Skillnaden i mitt fall ligger på 7-10mm, är det acceptabelt? _________________ Johan Persson Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919 Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496 |
Utan att på något sätt anse mig vara expert i ämnet så tycker jag det låter ok, många jag känner åker med runt 10 mm skillnad mot original utan att det gett märkbara problem. Dessutom tror jag framhjulsdrivna bilar i allmänhet är känsligare mot spårviddsförändringar pga fälg-offset då motorkraften påverkar hur det drar i ratten om skrubbradien förändras.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
Vad är det praktiskt som händer om man tex. minskar ET med ca 30mm fram på en framhjulsdriven bil??
Borde inte väghållningen bli bättre eftersom att man ökar spårvidden?? /Ted |
|
citat:
Det lär ju bryta och ha sig i ratten när däcken grepper på däcken växlar. Däckets centrumlinje hamnar ju en bit ifrån spindelns ledpunkt. Japp, alldelses riktigt ![]() Men ökar man spårvidden så minskar man viktförflyttningen, det vill säga att man ökar greppet. På en FWD-bil betyder det minskad understyring. Men stora skrubbradier på en FWD är ingen hitt, jag vet. Det rycker ducktigt i kringlan. Allså ökad spårvidd är ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
Jag har 15mm fel offset på mina fälgar och min åsikt är att på bana är det inte något konstigt att köra med, men på allmän väg så uppfattar jag det som spårkänsligt
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Att öka spårvidden minskar viktförflyttningen. Men på en framhjulsdriven bil blir förhållandet mellan skrubb-drivning av större påverkan så det får övertaget när avståndet blir för stort. På en bakhjulsdriven bil kan skrubben vara rätt ordenterlig utan för stora problem. Jag har själv 100 mm, och det är åkbart utan att man helt behöver jobba ihjhäl sig vid ratten.
När det gäller lastväxlingarna vid förändring av spårvidden fram så har vi diskuterat det tidigare. Hur hjulen belastas mot över understyrning om t,ex främre spårvidden ändras hänger på i vilken vinkel-riktning mot bilen kraftvectorn för tilfället har. När vi börjar bromsa in mot kurvan så ligger kraften rakt fram. Sedan går det i riktning utåt kurvan för att passera det belastade framhjulet varvid en skärningspunkt infaller. Sedan går riktningen till rakt sidledes vid apex, (ungefär-kanske). Här får vi alltså växlingar i styrtendensen under kurvans gång som kan se lite förvånande ut eftersom man kanske förväntar sig en lite mer generell över-understyrningsförklaring av fenomenet. Vidare samspelar det med det geometriska "anti" förhållandet som råder per axel. Saken accenteras när man tittar på en trehjuling. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
En annan teoretisk fundering på ökad spårsvidd genom ETändring:
När det gäller styvhet mot statisk krängning, motväger den ökade spårvidden den ökade hävarmen mot fjäder och k-hämmare (som borde uppfattas som mjukare?)? |
nope
![]() det enda som räknas är längden mellan inre infästning av bärarm och infästning av kränghämmare/stötdämpare. du kan ha en oändlig stång och sätta hjulet där ute och fortfarande så sjunker inte fjädern ihop ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
citat:
När det gäller styvhet mot statisk krängning, motväger den ökade spårvidden den ökade hävarmen mot fjäder och k-hämmare om jag nu förstår dig rätt så nja. På typ svingarmar ja, på dubbla A-armar och MacPeston nej. Annar är krängningsstyvheten (Nm/rad) i prinsip k*(tw/2)^2. där k är summa av 2xfjädrna på kränaren och tw spårvidden. Som sakt gäller inte riktig sningaramar pga att med ökad spårvidd så sjunker k. _________________ Johan Sjölinder |
Jag missade att förändringen på andra sidan väger upp det och att krängingskraften mot upphängningen inte blir exakt samma. Skönt att få knäppa uppfattningar korrigerade.
![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1828 besök totalt |