Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3959 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Banbil och cupbils val... igen...
Hej hopp rejsaiter! nu är jag här igen och skall bedröva er med mina långa fundringar... efter förra gångens omröstning så framkom ett slagkraftigt alternativ till BMW E30 och E28.. nämligen den gamla klassikern 02.. Nu är saken den att jag tänker ta om den.. men samtidigt belysa lite priser osv som jag är och skuttar kring. Jag funderar på att lägga ca 5000-6000 kr för bilen och sedan börja fixa upp den i rejsskick. Jag är inte den som är petig med detaljer ![]() Hittat några 02:or med 100 hk motorn, men även 318 E30 -88 och en 535 -85. Alla tre i min prisklass.. Helst ska bilen vara besiktad eller iaf körklar så man kan hoppa in i den och köra den hem.. blir mkt enklare så då jag ska hämta den. 02:orn är både besiktade och körklara.. men 535 står och 318:en kanke har fått bess datum överkört men det är jag osäker på! Så vad säger ni, igen? känner mig modig som frågar igen ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
E28 535!
![]() Kalasbil med mullig motor. Kanske inte lika dansant runt hårnålarna som småbröderna, men med en ack så mycket mer effektiv slägga på rakan. Hyfsat lättmekad också, till och med jag lyckades byta motor på en -87:a en gång. Annars förespråkar jag slentrianmässigt BMW 740iAL E32. |
Det förstår jag ![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
740iAL *s* ![]() Näe en E28:a 535 är klart intresant med.. go motor.. men lite dyrare på allt.. måste nog ha värre stoppare och så drar den mer (harkel). Inte alldeles lätt detta inte.. men spointant gilalr jag E28:ans utseende bättre! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
Hehehe jag tänkte jag skulle det! Att välja en annan bil är svårt... eftersom jag itne få köra den i BMWcup då och Att tänka på Porsche är för dyrt.. Och sen är jag utan ideér på billiga RWD bilar!
Ja första rejs bilen är ju inte något som jag bara tänker åka och impuls shopa hehe =D Däröfr denna vånda! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
Fråga! Vart får jag tag på chassi delar till 02:orna? Tex styvare chassi osv.. Trimdetaljer? lättare med E30 och E28a där för mig.. eller sitter det en M10 på 02:an med? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
![]() ![]() https://rejsa.nu/rejsanubilar.php?al ![]() ![]() |
535 E28 röstade jag på..
Det på grund av följande: Mullig motor, ingen fjuttig fyra ![]() Karossen går med standard rejsian åtgärder att få ner i en vettig vikt ![]() M5 motor passar rakt i (precis som på E24 ![]() Kraftig drivlina ![]() Bra utbud på väghållningsdelar till vettiga pengar ![]() Stora bromsar kan du plocka från 750 E32 (4-kolvs ok och 324mm skivor fram) som passar rakt på, vilket det ju inte gör på en E30.. ![]() Dessutom så är det en grymt snygg modell, men det är ju såklart min subjektiva åsikt ![]() |
Kan bara hålla med! Fast det tråkiga är att däck, bromsar osv blir dyrare på en E28:a fast å andra sidan blir det mindre bygg så att säga.. _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
Njae.. Om du väljer snäppet mindre bromsar (302mm med stora enkolvsok) så kan du köra på bmw 15" fälgar = billigt med däck.. Det ska jag göra ![]() Bmw:s 15" alufälgar som ser ut som vanliga svarta plåtfälgar är grymt lätta, och inte speciellt eftertraktade, så de passar bra till banåka.. |
De till 525 då? Har för mig de är i de trakterna! För de passar iaf till 15". Visserligen kan min vanliga bil få sina 17":are stulna med.. men det känns fel.. hehe.. 17" har även lite väl dyra däck... 15" Går det att komma lös riktigt billigt. Riktigt svårt val detta.. men ett måste om det ska bli rätt ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
Nej, de bromsarna sitter bla på 540E34 resp 740/750E32 |
Chassi: 02-depån, jaymic, w&n, hemmabyggen... Motor: Det var i 00/02 som legenden om M10 började skrivas ![]() _________________ /Kristian Elisson |
02 depån.... HALLELULJA ![]() Blir nog en 02:a med tanke på alla de delarna ![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
Leta dig fram till Rikard Ahlins hemsida så blir du nog än mer ![]() _________________ /Kristian Elisson |
ska ut och åka ltie bmw först bara ![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3959 besök totalt |