Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon '66 "Trendamazonen" | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (44411 totalt) |
Den där gick långlopp i SLC för en massa år sen....... sista tävlingen den var med var på Kinnekulle om jag inte missminner mig där den stötte ihop med en annan bil som voltade..... avd värdelöst vetande
|
||
Efter en stunds letande i det gamla tidningsarkivet hittade jag följande artikel (IMS Motorsport nr1 1976).
Läsbar variant finns här. _________________ /Markus Lefors |
||
_________________ /Anders C |
||
Jag gjorde en jigg som jag satte Amazon axeln i sedan kapade jag bort alla fästen ock lyfte ur Amazon axeln och lade i en 240 axel som alla fästen var bortkapat på! Sedan svetsade jag fast 240 axeln i amazonens fästen *klart* , Jag har ju 67 årsmodellen den har ju skaplig upphägning endå, jag har bara gjort nya justerbara stag på alla håll med uniballs. Ang orginal axeln på amazon så är det rent av livsfarlig om man ska leka lite eller tar i lite i kurvorna, Drivaxlarna går av ute vid hjulet som i sin tur som du kan förstå leder till att hjulet ramlar bort = dumma saker . Men som jag tror och har för mig så är 240 axeln ca:5 cm bredare, Men det bör inte ställa till det för dig så mycket, Det går att borra bort svetsarna till drivaxelrören och korta av dom det som behövs, du bör sedan utan problem kunna ta bort lika mycket på splinsen in mot klumpen med valfritt sågdon MVH PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||
Det var inte jag som hadde den Saaben och har ingen aning om den mer än att jag såg en bild här på rejsa.nu och att jag blivit tillfrågad förut men är glad ändå. Tyvärr har jag ingen scanner så jag kan inte lägga ut bilderna.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Ett alternativ om man vill ha ljudet från fem underbara trattar och endå köra med insprut är att plocka spjällhus från ett par gammla skotrar, det finns en hel del folk som monterar förgasare på gammla polaris RXL och de har tre separata spjällhus original, har för mig de är på mellan 44 och 48 mm, brukar inte vara problem att hitta sådana för en billig peng.
|
||
Kul att de gamla klenoderna tas tillvara av folk som förstår att uppskatta bilarna!
Dessa Trend-Amazoner var kult när jag fastande för SSK-serien i den vevan de var vinnar-bilar. Att de gick fort kan intygas. Jag har kanske aldrig tyckt att Volvo-bilar sett speciellt upphetsande ut, men dessa!!! Andreas L oro för mitt McPhearson-hat kan mildras av att det ju för tusan är sååå tidstypiskt det bara kan bli! Däremot hade jag garanterat aldrig funderat på att göra en gathybrid av en äkta gammal racerbil. Med den här bilens historik hade det blivit en renovering till ca 1975-76 års status med lämplig gjutgärns spis från hisingen med enligt dåtida spec och modell. så mycket av specen från artikeln som möjligt hade jag nog valt att ha, sedan hade jag rejsat allt vad jag kunde i SSK-Classic med en av Sverges mest kända SSK-racers. ...men intressen är ju olika! Lova att aldrig bygga om den, eller sälja av originalbitar, så att den kan återställas till SSK-utförande helt och hållet den dan du vill åka bana på riktigt, eller sälja till någon dåligt påverkad individ Har förresten en kompis i Vaxholm som renoverar en av de andra Trend-amazonerna tillbaka till SSK-skick och som ska rejsa i historiskt. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Jag lovar! Jag kommer aldrig att bygga om den såpass att den aldrig går att återställa igen. Det största problemet är dock att chassiet redan var rätt ombyggt då jag köpte den. Inga av de ursprungliga bitarna följde med heller gällande Atlas-bakaxeln och capri-framvagnen. Men jag kommer fortfarande att använda samma fyrlänksstag, infästningar bak m.m. Fram hade dock de gamla tornen kapats bort redan innan jag lade vantarna på den så där blir det tyvärr en del nykonstruktion. Men jag försöker få allt att gå i samma anda, det ska se "orginal" ut. Annars blir det knappt några modifieringar, lampor fram och reg-plåt. Ska dock gjuta av fronten först så att man har en form av den okapad liggandes. Många av de modifierningar som gjordes under 80 och 90-talet ska jag också återställa. Flytta tillbaka kylarna till bakskärmarna m.m.
Problemet med att rejsa i SSK-Historiska är att man bara får använda homologerade grejer och även om jag bygger tillbaka den exakt som den såg ut på 70-talet får jag vad jag har förstått inte tävla med den ändå tyvärr. Har dock inte framsteg att rapportera om just nu gällande renoveringen pga garagebyte och dålig ekonomi. Hoppas kunna komma med mer bilder när jag har fått i motorn och lådan, vad det nu blir... _________________ Emanuel Nilsson |
||
Finns det nån chans att man kan få köpa en front av dej och ev bakskärmar om du nu kommer att gjuta av dom.
Anledningen att jag frågar är att jag vill bygga en reggad banracer, hade först tänkt att jaga rätt på en äkta men det vore synd att förstöra en historisk racer så jag tänkte bygga en replika istället. Mina planer är att få den reg.bes med Saab turbo maskin och breddad. /S _________________ Sonny Gudmundsson |
||
Den hadde guldfärgade kryssekerfälgar typ BBS tredelade gissningsvis 15" på den tiden jag var lite inblandad i den. Kylslangarna gick inne i bilen men Bosse rekomenderade att vi skulle lägga dem under bilen eller bygga in dom fall man råkade ut för någon olycka, inte bra med varmvatten sprutande i kupen...
Motorhuven var lite "uppböjd" i bakkant i hörnen för att få bättre ventilation i motorummet. Motorn skall givetvis vara en B20 gärna med turbo för att var lik det utsprungliga men det är ju frivilligt. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Hade tänkt svetsa kylrören på plats inne i bilen för att få det så pass tajt att man slipper onödiga slangar.
Har kvar den huven fortfarande, den hänger på väggen. En B20 turbo hade självklart varit riktigt roligt att ha under huven, men jag har efter att ha hört runt med några motorbyggare skrotat den idén eftersom jag vill ha någonting som håller samtidigt som man kan plocka ut mycket effekt vilket inte B20'n är riktigt kapabel till. Då bilen också gick med röd-motorpå 80-talet känns det inte fel att använda en sådan heller. B20'n är tyvärr död som effekt-monster. Har dock nu i veckan blivit riktigt sugen på en vass sugare med en rödmotor som grund. Drömt våta drömmar om ljudet i Åhmans rally 240 som jag hörde på isen i helgen. 96.6 borr, offsetslipad 85mm vev, 40/48 ventiler i en 531'a och weber 50'ior känns inte helt fel heller... _________________ Emanuel Nilsson |
||
hade den äran att äga / köra BEBBEN ENGSTRÖMS TREND-VOLVo - det var den med myran ritad på bakskärmen. en idiotsäker bil både vad driften och köregenskaper beträffar - var nog min roligaste race-tid med amazonen. 4 års racandet med bara olje - filter och tändstiftsbyten vid säsongstarten - dom tre saker fick jag varje år i julklapp av BERRA/BOEL LÖÖF - det är den silvsr/röda amazonen i bild. det fanns 3 amazoner till i castrol - men mig vetandes är bara bebbens och sandins bilar - "äkta" trend-bilar. ja - bara för att nämna det - BMW - BILAR åt vi till FRUKOST !!! _________________ hartmut stammler |
||
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon '66 "Trendamazonen" | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (44411 totalt) |