Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO S -88 | 1, 2, 3, 4 >> 28301 besök totalt |
Idag ställde jag på Porschen och körde en sväng i det fina vädret! Kom på att jag inte postat om bilen här, så då passar jag på nu ..
Bilen har gått runt 12.000 mil och är helt i originalskick förutom lite bättre bromsvätska (den blåe ) och Metal Master belägg (som jag troligen inte köper igen). Jag kör på Bridgestone S02 och dom fungerar ganska bra. I höstas tänkte jag bygga om den för att köra PCSR men ändrade mej och köpte mej en BMW för racing istället. Planerna för Porschen är att senare (nästa år eller så) skaffa R-däck (funderar på 255 eller liknande runt om på 17x10 fälg, nån som provat liknande?), snap-off ratt med spacer och bättre stol. Ev åker en båge in också. Lite bilder .. Krönet på Knutstorp (bilden känns kanske igen ) Gammal bild (bakom ser man lite av Krilles (porschedrivers) 993'a) |
||||||
Lite nytt på Porschen för säsongen:
- Nya PFC97 bromsbelägg är monterade - 17" Cup fälgar 17x8 ET70 fram och 17x9 ET55 bak - Nya Pirelli PZero C monterade, 225/40 17 fram och 275/40 17 bak Såhär ser den ut nu: På söndag blir det Knutstorp! |
||||||
Lite pyssel såhär inför Spa-resan till helgen: jag har bytt bromsvätska (Super Blue igen) och ställt om hjulvinklarna. Efter lite vetenskap på Knutstorp fick jag fram lite temperaturer på däcken efter två körpass:
Körpass 1:
Körpass 2:
Lägre tryck och mer camber tycks vara medicinen. Så nu har jag ställt in följande:
Tar med tempmätaren till Spa, så får man försöka få fram lite nya värden och laborera lite med trycket |
||||||
Lite nya erfarenheter med Porschen:
PFC97-beläggen fungerar ypperligt! Efter en dryg timme på Knutstorp, över 4 timmar på Spa och ca 200 mil gata så har dom slitits högst någon millimeter. Pedalkänslan förbättrades massor jämfört med originalbeläggen eller Metal Master. Bromsvätskan plågas rätt rejält dock, man ska helst lufta efter varje körpass känns det som, annars försvinner den nyvunna pedalkänslan till stor del. Men det är kanske jag som ska lära mej bromsa istället. Pirellisarna funkar bra dom med. Greppet är inte så fantastiskt mycket bättre än mina Bridgestone S02 gatdäck, men det överhettar inte så man slipper såsandet. Efter samma behandling som PFC-beläggen så är där minst två "behandlingar" kvar, dvs mer än 2/3 kvar. Jag gillar inte riktigt 275/225 kombinationen. Man måste köra ganska mycket med gasen för att få bra balans, och då vågar jag inte gå in i böjarna så fort efter som man gärna vill ha lite turbo-effekt-marginal på utgången. Eller man kanske ska ändra körstil lite? Dom nya hjulvinklarna verkar ge bättre (jämnare) temperaturer. Jag mätte inte lika noga på Spa som på Knutstorp (dessutom skippades inga avkylningsvarv), men insidan var något varmare än utsidan på framhjulen vilket kanske tyder på att cambern var något för aggresiv, åtminstonde för Spa. Jag mätte också efter lite 200-på-autobahn-åka, och då höll insidan ca 60 grader och utsidan ca 50 (vilket kanske borde betyda att man inte ska åka gata med för mycket camber?). |
||||||
Däcktemp efter några varv på Sturup (MGCC klubbrace i klass Roadsport B):
Jag fegade nog lite väl mycket med gasen, bakdäcken håller ju glasstemperatur. Vänster bak är ju innerhjulet i alla plågsamma hålnålar, kanske det som gör att tempen är ojämn. Annars tycks ju dom nya hjulvinklarna göra susen. |
||||||
Idag var det klubbrejs med MGCC på Knutstorp och jag passade på att väga bilen för att kolla om man verkligen körde i Roadsport B Enligt regbeviset så är tjänstevikten 1.490 kg. Med 250 hk ger det 5.96 kg/hk, klart inom gränsen på 5.2 kg/hk för Roadsport B, men en bra bit ner till Roadsport C på 7 hk/kg. Gränsen för Roadsport B med min originalmotor går vid 250 * 5.2 = 1.300 kg, dvs 190 kg marginal. Vågen stannade på 1.465 kg inkl ca 10 liter soppa och 100 kg förare. Det finns med andra ord god marginal för att banta både bil och förare ganska rejält.
Lite tider blev det också för första gången på Knutstorp! 1:12.956 resp 1:12.957 var mina bästa varv. Jag fegade dock lite genom Liton och sista svängen ut på rakan eftersom däcket skrapade i innerskärmarna om man laddade för hårt. Så ett hårdare chassie hade nog suttit fint! Jag hade också nya bromsskivor från Utzon som jag monterade igår. Jag glömde ju tvätta av dom med sprit som man ska men dom fungerade fint ändå. |
||||||
Nu har jag äntligen kommit loss med vintermekandet. Chassiet ska skruvas av och skickas på ombyggnad och bromsoken ska renoveras.
Lite mekbilder .. Man ser att däcket har gått i fjädern och skrapat .. En sida avklarad .. ok, styrstag och elgucket loss. Bakvagnen. Nedre fästet var inga problem att lossa, men övre! Får en coilover plats här tro? Prylen till vänster är oljekylare för växellåda/diff. |
||||||
Idag plockade jag av bromsarna och högtryckstvättade dom. Pontus och Krille hjälpte till att bygga nipplar att skruva fast på rören så man inte behöver tömma systemet på vätska. Planen är att renovera oken.
Jag slutar inte förundras över storleken på oken .. Behövs det verkligen? Väger gör dom också! |
||||||
Hmm, ser ut att vara lika som sitter på min gamla 86a. Trodde S:en hade ÄNNU större grejer! Har du skivor med D=304mm?? _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Nu har jag börjat peta isär bromsarna. Det var ju lättare sagt än gjort! En timme med tryckluft, varmluftspistol och skruvtvingar krävdes för att få ut alla 8 kovlarna. Oken är ganska risiga rent ytfinishmässigt, speciellt där beläggen går mot aluminiumet och runt glidskenorna, så det blir kanske att lackera dom ändå. Problemet är bara att då måste jag troligen laga avgasröret och tvätta bilen också för att uppnå posörbalans.
Nu ska jag reda ut vilka tätningar och dammskydd jag ska ha. Bromsokrenovering i Göteborg ville ha 500 per kolvpar! Rena rånet! Blir att försöka hitta ngt annat. Nya ok (inkl allt utom kolvar) har jag hittat för 1.400 kr. Kolvarna är 44 mm 35 mm i diameter. Jag har inte lyckats hitta så mycket info om dessa bromsarna på nätet. Pär har bidragit med en expertis, men annars är det tunnt. Är dom så ovanliga? Förutom 928S4 så sitter dom väl på några 911 modeller och någon Audi? |
||||||
Även om de ju väger en del så är ju allting relativt. Jag hade likadana ok och skivor som jag skulle montera på min Golf II GTI 16v -86. När jag plockade loss golfens orginalbromsar så kände jag att vikten var ungefär densamma för Golfens enkolvsok med 239mm skiva som för Porsches 4-kolvsok med 304mm (el 302mm kanske det var?) skiva! Aluminium |
||||||
Antingen får jag laga det eller så får du köra om Vad tycker du? Jag är mkt intresserad av din kylarlösning! Ska få undan bromsarna först bara ..
Trevligt! |
||||||
Ser just att det INTE är likadana ok som på min turbo! Jag har något mindre kolvar, och inte radiel montering av oket! För tätningar, kolla denna tråden, men du har nog redan sett den! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Jag tyckte jag hade sökt, men jag behöver nog öva lite på att använda sökfunktionen, för den tråden hittade jag inte. Tack! |
||||||
Porsche 993 Carrera 2&4 använder samma mått på skivor och belägg fram, men det skiler detaljer på oken.
Jag kollade med Porsche center om deras pris på bromsskivor till Cup-bilen och de var nästan det dubbla som 993 skivor trots att de är exakt likadana. Hur som helst så låg deras priser alldeles för högt i föhållande till vad jag skulle vilja betala. _________________ Anders Hansson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO S -88 | 1, 2, 3, 4 >> 28301 besök totalt |