Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför tävlar bilfabrikanter?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (6967 totalt)
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re: Varför tävlar bilfabrikanter?

Tobias Lindell skrev:
Vectra GTS

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Erik B skrev:
Tobias Lindell skrev:
Räcker inte DTM för Opel?

Vilken bilmodell hos Opel kan jag köpa som anspelar på DTM eller racing?[/i]
Är inte Speedstern lite sportig?

Täby
Här sen Nov 2002

Erik B skrev:
Vilken bilmodell hos Opel kan jag köpa som anspelar på DTM eller racing?

Upp med 3,5 milj så kan du köpa bilen på OSC's förstasida. 444 hk och klar DTM-anknytning
www.Opelsportclub.com

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Erik B skrev:
För övrigt håller Porsche på att bygga en ny fluffig anläggning söder om stan, vid Skärholmen.
Snacka om misstag...

Exakt.

De borde ju - om de studerat sina målgrupper (vilket jag utgått från att de gjort, många, många, många gånger om) - förlagt sin verksamhet i någon av nordostkommunerna (Danderyd, Lidingö, ja eventuellt kanske till Sollentuna eller Täby om ingen av ovanstående kunnat erbjuda bra plats/pris).

Dvs om de öht nödvändigtvis är tvungna att flytta ut från Ö-malm... thumbs down thumbs down thumbs down

Här sen Sep 2003

Micke Holmström skrev:
Vad menar du? Har du inte lagt märke till hur Opel hur dominerar rally-VM med hjälp av den oslagbara Ascona 400?

Jaa, suck, det är väl den (eller mantan då) som är Opels sista riktigt coola bil. Synd att dom la av med rally sen..

EDIT: Speedstern är jättefin, men känns inte riktigt som en äkta Opel.

Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004

Magnus Karlsson skrev:
/Magnus, önskar sig en 9-3 SportSedan som fajtades i toppen av STCC...

Skulle vara kul och nu har dom ju en utan turbo oxå...

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Atariman skrev:
Erik B skrev:
För övrigt håller Porsche på att bygga en ny fluffig anläggning söder om stan, vid Skärholmen.
Snacka om misstag...

Exakt.

De borde ju - om de studerat sina målgrupper (vilket jag utgått från att de gjort, många, många, många gånger om) - förlagt sin verksamhet i någon av nordostkommunerna (Danderyd, Lidingö, ja eventuellt kanske till Sollentuna eller Täby om ingen av ovanstående kunnat erbjuda bra plats/pris).

Dvs om de öht nödvändigtvis är tvungna att flytta ut från Ö-malm... thumbs down thumbs down thumbs down

Ehurm... det är inte för inte det redan ligger en drös med bilförsäljare där
och det går inte dåligt för dom kan jag lova
Sedan uppskattar jag att det är så nära hemmifrån mig, så man kan åka o provköra lite då och då
Fast porsche tror jag nog inte ger mig någon provkörning Men det ska bli kul att kolla på bilarna iaf thumbs up
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Andrew Petrykowski skrev:
Atariman skrev:
Erik B skrev:
Snacka om misstag...

Exakt.

Sedan uppskattar jag att det är så nära hemmifrån mig, så man kan åka o provköra lite då och då
Fast porsche tror jag nog inte ger mig någon provkörning Men det ska bli kul att kolla på bilarna iaf thumbs up

Finns ju många bilhandlare norr om stan också - ta Danderyd som exempel, med sina nya anläggningar för Audi, Jaguar, BMW, Jeep, Land Rover, osv...att det dessutom finns ett större antal potentiella kunder i området än söder/sydväst om knivsöder skadar nog inte heller.

Här sen Feb 2003

Atariman skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Atariman skrev:
Erik B skrev:
Snacka om misstag...

Exakt.

Finns ju många bilhandlare norr om stan också - ta Danderyd som exempel, med sina nya anläggningar för Audi, Jaguar, BMW, Jeep, Land Rover, osv...att det dessutom finns ett större antal potentiella kunder i området än söder/sydväst om knivsöder skadar nog inte heller.

Nä, men man vill man ha en Porsche och bor i stockholm så är det nog inget problem att åka till skärholmen/sätra heller.
Porsche säljer juh inte direkt bilar i dussintal per dag, så de lär nog spara in en rejäl slant på hyror
Citera
Kebab Gud
sandefjord
Här sen Feb 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Acke skrev:
mycket intressant bild....

men hur kommer de sig att Toyota har med Lexus, medans Honda inte har med Acura ???

( förövrigt tycker jag det är skönt att Honda är en av de få självständiga märkena.. )

det er fordi Lexus er et egent merke .. mens Acura er bare Hondaer med annet merke på..
(en flopp må man også legge til :P)

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Toyota med sin F1A som de planerar nu är ju en direkt anspeling och så vill jag minnas mig en Flash jämnförelse mellan Toyotas F1 bil och Avensis i nån reklam för nya avensis.. vilekn kändes MINNST sagt lustig..

BMW gör lite samma grej.. men menar mer på att man hämta teknologi ifårn F1sammanhangen(V10 Magnesium och kolfiber osv..).. märks att det är olika köpare mellan Toyota och BMW (inget illa ment).

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Lennart Mäkinen skrev:

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Vad jag tycker är synd idag är att trenden går mot körgladare bilar, men de körglada bilar som släpps är för avancerade och dyra. Jag vill se fler billiga "no nonsens" bilar
Här är vi helt överens! Jag vill inte ha en massa elektroniskt bjäfs som isolerar mig från vad bilen gör. Det är väl det som är grunden till att jag har svårt för MB. De lastar bilarna fulla med motorer, men kompletterar med automatlåda och 250kg räddningssystem istället för att göra bilarna lätta och smidiga.

Porsche 996 GT2 har inga elektroniska hängslen, tillräckligt snabb är den men säljer inte särskilt bra.
Men i dagsläget finns det rätt få bilar som säljs utan elektroniska hjälpmedel.

Män kör bilar utan ESP, ABS och AC!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Nya mersa SLKs front flirtar ju inte lite med F1...

Malmö
Här sen Feb 2004

I USA har Mazda en turnerande roadshow för Autocross med Mazdas bilar. Kostar inget och man kör deras bilar, bara att dyka upp och anmäla sig.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Mattias Hellöre skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Vad jag tycker är synd idag är att trenden går mot körgladare bilar, men de körglada bilar som släpps är för avancerade och dyra. Jag vill se fler billiga "no nonsens" bilar
Här är vi helt överens! Jag vill inte ha en massa elektroniskt bjäfs som isolerar mig från vad bilen gör. Det är väl det som är grunden till att jag har svårt för MB. De lastar bilarna fulla med motorer, men kompletterar med automatlåda och 250kg räddningssystem istället för att göra bilarna lätta och smidiga.

Porsche 996 GT2 har inga elektroniska hängslen, tillräckligt snabb är den men säljer inte särskilt bra.
Men i dagsläget finns det rätt få bilar som säljs utan elektroniska hjälpmedel.

Män kör bilar utan ESP, ABS och AC!

Det är väl endast handikapputrustade fordon som har ESP, ABS, AC, styrservo och elhissar och elspeglar?
For om det är kopplat till manligt/kvinligt könshormon, är det av antalet individer med skäggväxt som har denna utrusting även på hobby/banbilen, är även banträffarna fulla av skäggiga damer, fler än på Kiviks
marknad rent av

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

- Jag är orakad

- Har ABS, AC, elhissar, elspeglar, eltacklucka, servo, stereo, parkeringsbacksensor...

- Men inget ESP eller annat antisladd/spinn/snurrsystem

- Stolarna ställs inte in med el

Vet inte hur det matchar din teori Bosse

Insjön
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
- Jag är orakad

- Har ABS, AC, elhissar, elspeglar, eltacklucka, servo, stereo, parkeringsbacksensor...

- Men inget ESP eller annat antisladd/spinn/snurrsystem

- Stolarna ställs inte in med el

Vet inte hur det matchar din teori Bosse

Har du inte klagat någon gång över vikten på din M3?

Där har vi det, det är inte plåten som fått högre densitet sen 70 talet utan skräpet biltillverkarna lastar in i bilen successivt tills nu.

En Audi S3 väger 1550 kg, lika mycket som en SAAB 9000 Turbo CC -86 som lastar 1.6m3.

Jag är emot den trend som pågår nu, ökande vikt som till en del botas med högre effekt.
Parat med okunniga förare = fler olyckor.

Umeå
Här sen Maj 2004

Anders Dauner skrev:
Tjusig grafik över vem som har ihop det med vem inom bilvärlden:
http://www.expressen.se/content/1/c6/10/22/68/7a76223b.gif

kul bild, men har inte rover och mazda lite barn ihop?

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Lennart Mäkinen skrev:
Erik B skrev:
Snacka om misstag...
Bor inte deras kunder där, menar du?

På mitt skrivbord har jag ett dörrhandtag till en Porsche Cayenne. Det har VW-logga ingjuten i plasten. Nånstans i dokumentationen hade någon råkat skriva "VW Cayenne". Jag vet inte om det är ett lämpligt sätt att uttrycka sig i marknadsföringen.

Nya SLK är snyggare än SLR i mitt tycke!
Jag råkade se en SLK i Karlstad för ett par veckor sen. thumbs up

Sen kanske det inte är helt ovanligt med *brandade* bilar, även om vi inte ser dem så ofta.

Vad är inte Ford galaxie, annat än en VWsharan med andra dekaler, och inte har VW och ford gemensamt ägande.

Ett annat exempel är Opel/Renault's stora minibuss.

Det är ovanligare på personbilsmarknaden, men men.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Erik B skrev:
AndersY skrev:
Har inte VW och Porsche någon som helst ägarrelation längre?

Har de någonsin haft det?

Är väl snarare att ägarna haft släktband med varandra och att vi i Sverige fått en förvriden bild av ägarförhållandena iom att VAG säljer Porsche i Sverige.
På Porsche Östermalm låg det så sent som i förrgår Audi-mattor i hela entrén...

Snacka om misstag...

Ja, jag tror ju att de helt har studerat sn tilltänkta kundgrupp, tittar man lite på amerikansk tv ser man att de som kör Porche och andra *statusmärken* nu förtiden ofta är undommar från förorten, iklädda idrottskläder och med ganska överdriven mängd dyrbara smycken, och den amerikanska utvecklingen brukar ju vi svenskar följa förhållandevis slaviskt så....

--VVTS--
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Magnus L skrev:
Anders Dauner skrev:
Tjusig grafik över vem som har ihop det med vem inom bilvärlden:
http://www.expressen.se/content/1/c6/10/22/68/7a76223b.gif

kul bild, men har inte rover och mazda lite barn ihop?

Du kanske tänker på de förklädda Honda-modeller som Rover hade ett tag?

Allmänt banåkaforum
Varför tävlar bilfabrikanter?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (6967 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande