| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Söker bilder på fina pedalställ
|
4137 besök totalt |
|
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Jag kanske har någon bild på det bland mina bilder. Jag fotade ett minneskort fullt på den när han var och hälsade på under drift day 2 i somras.. |
||||
Inget du kan lägga upp här eller nån annan? tror det är mer än jag som vill se
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
|
ja, lägg gärna upp här... finns uppe till höger, eller precis under textrutan där man skriver svar..
Max filstorlek 160 kb och 800 pixlar bred... Finns nog många som vill se!
|
||||
|
Jag vart inte så imponerad av pedalstället i Koenigseggen. Visst, det är vackert som ett smycke och säkert härligt tight men vad väger det? Känns lite dumt att välja avancerade och dyra kompositlösningar på en del ställen för att sen fylla bilen med tunga detaljer.
_________________ /Kristian Elisson |
||||
|
_________________ MVH Patrik Johansson |
||||
ser ju inte tokigt tungt ut iaf..
|
||||
|
Överkurs: http://www.apracing.com/car/pedalbox
AP har vanliga pedalställ också. Det borde ge mindre friktion med drag (som ovan) istället för tryck. Dessutom blir ju tyngdpunkten lägre på detta sätt. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Men med drag blir kolvarean mindre, i förhållande till tryck med samma kolv, eftersom kolvstångens area måste räknas bort.
|
||||
Jovisst. Det är därför som AP använder "Effective bore size" när de talar om pull-type huvudcylindrar. http://www.apracing.com/car/cylinder _________________ Sten Isaksson |
||||
|
_________________ MackeMaehlum |
||||
Någon som vet vad de ser för fördel med den mystiska "vid sidan av"-installationen på bromspedalen, till skillnad mot en klassisk gaffel som på kopplingen. Ger juh ett trist belastningsfall till synes helt i onödan? |
||||
Så ska det se ut
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Kopplingpedalen ser ut att vara justerbar i sidled, kanske samma med bromspedalen. _________________ /Lenny Stålhammar Golf mk2 1.8T 20V |
||||
Jo.. fasst jag ser ändå inte det som en förklaring till varför den är monterad som den är... |
||||
Ja, en vanlig bromsvåg. Vajern som försvinner ut på höger sida i bilden går till en justerratt. (som man ser på Tilton) Vrider man på den så vrider vajern skruven som utgör hävarmarna till bromscylindrarna, genom att längden på hävarmarna då minskas och ökas så ändrar man förhållandet hur mycket främre respektive bakre bromscylindern påverkas av pedaltrycket och därmed bromskraften fram/bak. _________________ MVH Patrik Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Söker bilder på fina pedalställ
|
4137 besök totalt |