Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6913 besök totalt |
Lacka helmut?
Hej, är det nån här på rejsa som är duktig på lacka hjälmar eller motivlack i allmänhet? Det är dags att smacka på lite ny färg på knoppskyddet och jag tänkte att det skulle bli lite snyggt liksom ![]() Behöver lite tips om var jag kan hitta bra smal masktejp och lite råd om färgmärken etc. Alla råd emottages tacksamt... /Benjamin _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||
http://www.joe-design.com/ Kolla in denna hemsida,han har lackat mina gamla yuppisar.
|
||||
http://www.360gfx.com/
Hjälmarna från dom har sett riktigt bra ut. _________________ S tefan Ir lander |
||||
![]() Jag vet inte vad du har för krav men dom jag har sett så har man inte kunnat klaga på arbetet i varje fall. Christoffer brukar ha rätt höga krav själv på deras hjälmar. _________________ S tefan Ir lander |
||||
Min kompis fick hem sin hjäm från 360gfx, och designen var ju jättesnygg.
Men arbete var verkligen inte bra! Lacskarvar, noppror i lacken och även gropar i lacken... http://www.360gfx.com/helmets_info.a |
||||
Jo, gjorde det och visst fick jag träffar, men jag hittade inte svar på mina specifika frågor, därav min nya tråd, har lackat förut med tillräckligt bra (enligt min egen åsikt) resultat. Har haft hjälmar på lack hos andra förut men tycker a: det är roligare att göra saker själv och förhoppningsvis lära sig nåt på vägen b: 3000 spänn för lackarbete när man har stenskott efter första racet, då får den hellre bli helsvart... Så det var det där om nån hade nåt bra tips på smal masktape så slipper man sitta och klippa och dona som värsta Marjasin... /Benjamin _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||
Smal maskeringstape finns från 3M. borde du nog hitta hos färghandlare som sysslar med billack!
Sen vill jag verkligen rekomendera SprayMax nya 2-k klarlack! Det är en 2-k på riktigt i sprayburk, man får slå in en knapp på undersidan av burken så härdaren kommer ut i lacken. Den klarlacken blir verkligen hård och bra, precis som "riktig" klarlack! ![]() Så här fungerar den: http://www.kwasny.de/_images/en/b2/p Den bör finnas på tidigare nämda handlare... Det är samma tillverkare som AutOK och Beltona |
||||
Tack för bra tips ![]() ![]() Jag återkommer med resultatet ![]() /Benjamin _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||
Aj! Det var tråkigt att höra ![]() _________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||||
Modellhobbyaffärer (det finns ju en hög i stockholm) har bra maskeringstape och även bra detaljtejp i bredder från någon mm och uppåt om du vill få till dom där riktigt smala linjerna på ett snyggt sätt.
_________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Som jag har för mej ska man inte lacka en plasthjälm alls, ska man lacka ska det vara på en glasfiber-kevlar- carbon-hjälm. Men jag kan ju vara fel ute oxå ![]() |
||||
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||
Till de fiber ju räknar upp så är det ju en matris oxo, och även matrisen är en plast. Fast jag tänkte iofs mest på Peltor (G6), vet inte vad det är för sorts plast och ev annat guck i skalet på en sådan? _________________ Pär Hylander |
||||
är det inte så inom SBF - liksom inom SVEMo att du ej får lacka en hjälm själv eller inte ens en billackerare för göra det - om du vill behålla hjälmens klacificering !. i england vet jag att det finns speciellt godkända hjälmlackerara som hjälmtillverkarna godkänd - för ett uns av fel sorts förg kan förstöra vilken hjälm som helst. specielt plast / lexan hjälmar - = No No No - ingen lack eller ens klistermärken på dessa. kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag minns att när jag motilackade min kruka, Peltor G10.. Ingen som nämnt något om att vi lackat över diverse klacificeringsmärken och texter. En billig och duktig lackerare finns i Avesta där jag lackade min kruka för endast 1000:- vilket var oerhört billigt för ett så bra resultat!
_________________ Nils Erixon |
||||
Har sett denna disksussion om vad man får göra med en hjälm i flera trådar. Letade därför fram FIAs regelverk och så här står det i boken: International Sporting Code, Appendix L, Kapitel III, 1.4 Decoration.
" Paint can react with helmet shell material and affect its protective capacity, therefore, where a manufacturer provides guidelines or restrictions on the painting or decoration of helmets, these must be followed, using only paint specified by them (air drying acrylic, polyurethane enamel or others) and preferably a painter having their approval. This is particularly important for injection-moulded shells which are not usually suitable for painting. The shell being painted should be efficiently masked as paint penetrating the interior can affect the performance of the helmet liner. Paints requiring heat curing should not be used and any process should not exceed the maximum temperature of conditioning of the helmet in the standard to which it is approved. The manufacturer's instructions should also be consulted for any considerations on the use of stickers and transfers." Som vanligt blir det lite tolkningsbart men som jag förstår det är det upp till hjälmtillverkaren att säga om du får lacka hjälmen eller inte eller om du får ha klistermärken på. Iofs är det ju alltid den franska versionen i regelverket som är den som har tolkningsföreträde men jag kan ingen racingfranska så jag litar på den engelska översättningen... ![]() Plasthjälmar är som jag fattar det ottillåtna att lacka, minns när man byggde modell och hade "fel" färg på, det vart bara gucka av hela bygget, men det finns väl knappt kvar plasthjälmar som är godkända för Racing längre ![]() FIA godkänd hjälm- ok att lacka. Ej FIA godkänd- kolla med hjälmleverantören. /Benjamin ps. tack för tips om tejpar och färger (som startade denna tråd) jag återkommer efter lack ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6913 besök totalt |