Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lacka helmut?
1, 2, 3   >>
6913 besök totalt
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lacka helmut?

Hej, är det nån här på rejsa som är duktig på lacka hjälmar eller motivlack i allmänhet? Det är dags att smacka på lite ny färg på knoppskyddet och jag tänkte att det skulle bli lite snyggt liksom
Behöver lite tips om var jag kan hitta bra smal masktejp och lite råd om färgmärken etc.

Alla råd emottages tacksamt...

/Benjamin

Joni
Lund
Här sen Mar 2004

om du kan tänka dig att lägga några pengar på att någon annan gör det så låt HANA design göra det, myyyycket bra på det!

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Använd gärna sökfuntionen på forumet. Det är inte en slump att den finns där.
orden lacka och hjälm borde ge resultat.

Örebro
Här sen Feb 2004

http://www.joe-design.com/ Kolla in denna hemsida,han har lackat mina gamla yuppisar.

S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003

http://www.360gfx.com/
Hjälmarna från dom har sett riktigt bra ut.

Lund
Här sen Mar 2004

S.Irlander skrev:
Designen är ok men arbetet är inte speciellt bra

Sollentuna
Här sen Okt 2003

Joni skrev:
S.Irlander skrev:
Designen är ok men arbetet är inte speciellt bra

Jag vet inte vad du har för krav men dom jag har sett så har man inte kunnat klaga på arbetet i varje fall.
Christoffer brukar ha rätt höga krav själv på deras hjälmar.

Gävle
Här sen Jul 2003

Min kompis fick hem sin hjäm från 360gfx, och designen var ju jättesnygg.

Men arbete var verkligen inte bra! Lacskarvar, noppror i lacken och även gropar i lacken...
http://www.360gfx.com/helmets_info.asp?helmet=78 Där har vi hans hjäm...
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Använd gärna sökfuntionen på forumet. Det är inte en slump att den finns där.
orden lacka och hjälm borde ge resultat.

Jo, gjorde det och visst fick jag träffar, men jag hittade inte svar på mina specifika frågor, därav min nya tråd, har lackat förut med tillräckligt bra (enligt min egen åsikt) resultat. Har haft hjälmar på lack hos andra förut men tycker
a: det är roligare att göra saker själv och förhoppningsvis lära sig nåt på vägen
b: 3000 spänn för lackarbete när man har stenskott efter första racet, då får den hellre bli helsvart...

Så det var det där om nån hade nåt bra tips på smal masktape så slipper man sitta och klippa och dona som värsta Marjasin...

/Benjamin

Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Smal maskeringstape finns från 3M. borde du nog hitta hos färghandlare som sysslar med billack!

Sen vill jag verkligen rekomendera SprayMax nya 2-k klarlack!
Det är en 2-k på riktigt i sprayburk, man får slå in en knapp på undersidan av burken så härdaren kommer ut i lacken.

Den klarlacken blir verkligen hård och bra, precis som "riktig" klarlack! thumbs up

Så här fungerar den: http://www.kwasny.de/_images/en/b2/p2400_03.gif

Den bör finnas på tidigare nämda handlare...
Det är samma tillverkare som AutOK och Beltona
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Sebastian Petersson skrev:
Smal maskeringstape finns från 3M. borde du nog hitta hos färghandlare som sysslar med billack!

Sen vill jag verkligen rekomendera SprayMax nya 2-k klarlack!
Det är en 2-k på riktigt i sprayburk, man får slå in en knapp på undersidan av burken så härdaren kommer ut i lacken.

Tack för bra tips thumbs up thumbs up
Jag återkommer med resultatet
/Benjamin

Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Sebastian Petersson skrev:
Min kompis fick hem sin hjäm från 360gfx, och designen var ju jättesnygg.

Men arbete var verkligen inte bra! Lacskarvar, noppror i lacken och även gropar i lacken...

Aj! Det var tråkigt att höra Tycker annars att 360gfx hjälmar ser helgrymma ut.

Iame Intrepid Silverstone
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Modellhobbyaffärer (det finns ju en hög i stockholm) har bra maskeringstape och även bra detaljtejp i bredder från någon mm och uppåt om du vill få till dom där riktigt smala linjerna på ett snyggt sätt.

Laholm
Här sen Nov 2002

Är det inte lite noga med vilken sorts färg/lack man har? HAr för mig jag hört om varianter som plasten i hjälmer mår riktigt dåligt av? Eller var det värmehärdningen?

Gävle
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Är det inte lite noga med vilken sorts färg/lack man har? HAr för mig jag hört om varianter som plasten i hjälmer mår riktigt dåligt av? Eller var det värmehärdningen?

Som jag har för mej ska man inte lacka en plasthjälm alls, ska man lacka ska det vara på en glasfiber-kevlar- carbon-hjälm. Men jag kan ju vara fel ute oxå

Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

K Lundkvist skrev:
Pär Hylander skrev:

Som jag har för mej ska man inte lacka en plasthjälm alls, ska man lacka ska det vara på en glasfiber-kevlar- carbon-hjälm. Men jag kan ju vara fel ute oxå

Till de fiber ju räknar upp så är det ju en matris oxo, och även matrisen är en plast.

Fast jag tänkte iofs mest på Peltor (G6), vet inte vad det är för sorts plast och ev annat guck i skalet på en sådan?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Pär Hylander skrev:

är det inte så inom SBF - liksom inom SVEMo att du ej får lacka en hjälm själv eller inte ens en billackerare för göra det - om du vill behålla hjälmens klacificering !.

i england vet jag att det finns speciellt godkända hjälmlackerara som hjälmtillverkarna godkänd - för ett uns av fel sorts förg kan förstöra vilken hjälm som helst.

specielt plast / lexan hjälmar - = No No No - ingen lack eller ens klistermärken på dessa.

kristian

NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004

Jag minns att när jag motilackade min kruka, Peltor G10.. Ingen som nämnt något om att vi lackat över diverse klacificeringsmärken och texter. En billig och duktig lackerare finns i Avesta där jag lackade min kruka för endast 1000:- vilket var oerhört billigt för ett så bra resultat!

Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Har sett denna disksussion om vad man får göra med en hjälm i flera trådar. Letade därför fram FIAs regelverk och så här står det i boken: International Sporting Code, Appendix L, Kapitel III, 1.4 Decoration.

" Paint can react with helmet shell material and affect its protective capacity, therefore, where a manufacturer provides guidelines or restrictions on the painting or decoration of helmets, these must be followed, using only paint specified by them (air drying acrylic, polyurethane enamel or others) and preferably a painter having their approval. This is particularly important for injection-moulded shells which are not usually suitable for painting. The shell being painted should be efficiently masked as paint penetrating the interior can affect the performance of the helmet liner. Paints requiring heat curing should not be used and any process should not exceed the maximum temperature of conditioning of the helmet in the standard to which it is approved. The manufacturer's instructions should also be consulted for any considerations on the use of stickers and transfers."

Som vanligt blir det lite tolkningsbart men som jag förstår det är det upp till hjälmtillverkaren att säga om du får lacka hjälmen eller inte eller om du får ha klistermärken på. Iofs är det ju alltid den franska versionen i regelverket som är den som har tolkningsföreträde men jag kan ingen racingfranska så jag litar på den engelska översättningen...

Plasthjälmar är som jag fattar det ottillåtna att lacka, minns när man byggde modell och hade "fel" färg på, det vart bara gucka av hela bygget, men det finns väl knappt kvar plasthjälmar som är godkända för Racing längre Eller finns det SBF-godkända hjälmar i plast? Letade vidare på CIK och vad jag kunde förstå så finns det inga plasthjälmar som är FIA godkända, vilket ger följande svar:

FIA godkänd hjälm- ok att lacka.
Ej FIA godkänd- kolla med hjälmleverantören.

/Benjamin

ps. tack för tips om tejpar och färger (som startade denna tråd) jag återkommer efter lack

NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004

Hör av dig med både bilder och text så vå får se reultatet! Ska bli skoj att se, lycka till! thumbs up

Lacka helmut?
1, 2, 3   >>
6913 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande