Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 8957 besök totalt |
OT: Jag är automat-hatare av rang!!!
![]() Kollade runt lite och, en av trådarna, där jag skrivit lite om E30 för bana heter "Billig banleksak.". |
||||
Låter väldigt intressant faktiskt ![]() Tror du att du skulle kunna skaka fram en för samma pengar någonstans strax efter sommar? För för närvarande har jag varken tid eller råd med bil ![]() |
||||
Du får väl knappast en fräsch för 20-30k? Ägandekostnaderna lär väl vara ganska höga för en sådan oxå? AL: Du verkar ju ha lite kontakt med BMW-maffian ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
jag har de sistnämnda att sälja billigt _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Jag åkte runt på sjöis igår i flera timmar i en fräsch 944 som inte kostat mycket över 30kkr. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
En 944 skulle inte sitta fel :P
Men vem har råd att ha en sån egentligen (ja, med min obefintliga budget alltså). Jag tror nog att både Merca och BMW blir billigare att äga, även om man kommer undan rätt billigt med en 944 vid inköp. En 924, är det något att ha? Min kusse var o kollade på en sån förra sommaren. Det var inte direkt något drag i bilen, men Porsche är juh alltid Porsche... eller? ![]() |
||||
porschen är en audi. Hör med "porsche-daniel" på forumet han vill nog sälja sin 924. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
tycker du ska köpa en Opel manta.. skitkul bil! har ägt 2st sådana!
lamelldiff och rellativt bra väghållning orginal! enkelt att byta motor till en 2,4:a eller vaför inte kasta i en 3,0 6:a men då blir det svårt med bes.. men en billigt bil som är grymt skojj att köra för en 15tusen... sen kan du ju lägga ut resten av pengarna på väghållning/trim ett framhjulsdrivet alternativ är ju en kadett gsi 8v som du får för en bra pening.. ev en 16v om du har tur! bilsport har ju fått fart på sin duktigt _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||
Jag måste komma med ett litet förslag...
En bekant till mig va o handlade en bil i fredags som jag inte tänkt så mycket på tidigare. En Mazda 323 turbo 4wd. Enligt killen som ägde den så drev den 53bak o 47fram... det va en riktigt liten mysig bil på 140hk, som pinna på bra. ![]() detta va en 88 o han gav under 25k för den... Det ska bil kul o se hur den kommer bete sig när han har bytt fjädrar o dämpare på den. ![]() Den svaga länken i den bilen ska tydligen vara växellådan... men om man växlar med insidan av huvudet så borde det nog inte vara några problem. ![]() _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
OJ OJ.
Nu vet jag inte hur jag skall lägga fram detta....hmm... Mazda 323 GTX/GTR (senare modeller tidigt -90)är toksnabba bilar och gör inte bort sig på bana (med rätt förare då). Seriösa hjulupphängningar med mycke inställningar att gå vilse med. MEN... Jag har två kompisar med var sin GTX, den ena hade 2 haverier i växellådan på 2 år. Han tröttnade och sålde sin (ägaren efter fick ett haveri strax efter). Den andra har oxå haft 2 haverier men det ena kan tillskrivas att han snålade vid renoveringen efter det första raset. Han tröttnade också men han har byggt om sin till framhjulsdrift, och det har hållt för strippkörning i allafall under förra sommaren. Jag hoppas innerligt att din bekant har bättre flyt än mina vänner för det är roliga bilar. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Vi har ett gäng som kör 323 här i stan. O de går som skott mellan rödljusen o de verkar även gå bra på banan!
Är lite sugen på en sån som bruksbil. 140hk det är utan turbo förståss? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Jooo, blocket kommer från en VW LT31 (liten lastbil) och en del komponenter i framvagnen t.ex kommer från Golf I. Sant är oxo att den från början utvecklades av Porsche på uppdrag av Audi, men Audi frog sir ur men Porsche köpte loss rättigheterna och började producera den. Grundkonceptet är samma i 924, 944 och 968, dvs samma typ av hjulupphängning, samma fina viktfördelning med motor fram och växellådan bak. Dock kan det väl stämma att en 125 hk 924 kan kännas rätt tam. _________________ Pär Hylander |
||||
140hk är med turbo... den jag pratar om är den äldre moddellen. den har en 1.6l 16V turbo maskin. _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
om valet skulle stå mellan 325 och 318is e30 skulle jag nog rekommendera is'en.. har haft de flesta modeller av e30 (318, 320, 325, 318is och m3) och jag skulle välja is'n för sin balanserad "lätta" känsla.. Och motorn med fyrventilstekniken.. man slipper ju då oxå m20 motorn med kamrem och "kamaxelätande" vippor..
![]() ![]() sen är det ju givetvis lite mer knuff i 325:an men om du ska plöja lite på bana tror jag nog 318 is'n blir mkt lyckad mvh |
||||
Fast 318is:en saknar ljudet
![]() Men jag är ju färgad, förstås... Jämfört med den 318 som jag hade för några år sedan upplever jag, precis som övriga här, att 325:an är något mer framtung. Över 3500 varv är det bekymret bortglömt, kan jag säga. ![]() Gav 25' för min -89, då behövdes en del göras med den, inte så mycket mekaniskt, men föregående ägare hade inte prioriterat tvättning, med rost som följd... Annars utrustad med stora M-paketet. Priset är väl relativt ordinärt för en 325 i det skicket. Bytte kamrem och vattenpump det första jag gjorde, så det skall väl förhoppningsvis klara sig ett tag till. Efter det har egen galenskap satt in, Koni, belägg, däck etc. Sånt är ju inte helt nödvändigt ![]() När vi pratar bilar av denna typ kan jag säga att det lönar sig att LETA försäkring. Nu betalar jag ~5000/år i helförsäkring. Högsta budet låg på ~20.000 ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Skulle vilja säga så här: 318is låter annorlunda jämfört med en 325, ljudet beror ju till lika stor del på vad det sitter för rör och dämpare på bilen. Det vore ju annars att påstå att M3E30 också låter tamt..... ![]() Vem kan påstå ngt sådant... ingen som sett/hört en live iaf... ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Nu ska vi nog inte jämföra så generellt att "alla fyror från BMW låter lika".
S14 och M42 låter inte ens lite lika om du frågar mig. Jag hade inte mkt till ljuddämpning vare sig in eller ut på min Race-is och det som retade mig mest med den var att den bara väste lite... Däremot kan en S42 tänkas komma en bit på vägen. ![]() S14 har en helt annan gång och sång. (Det rimmade! ![]() Den gat 325:a jag hade sammtidigt lät ngt så sagolikt skönt. Sen som ngn sa, is:en är verkligen inte fel när man kommer ut på bana, och inte annars heller iofs. Men 325 känns mustigare. Får jag välja tar jag en is med sepparata spjäll. Minns de compacterna Peggen tog hem från JUMA Racing. Innan de satte i originalmaskiner för Fyndbörsen hade de sepparata spjäll, höjt komp, portad topp och vassare kammar. VILKEN SÅNG!!! Sjukt välljudande! |
||||
Amen.
Jag är den förste att skriva under på att S14 på toppvarv låter helt underbart. Inte samma yl som från 6:orna, men underbart ![]() Det är klart, med rätt behandling av en M42 så händer det saker, men det var väl standardbilar vi talade om ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Ja det gjorde jag iaf... ![]() ![]() Tror den sista av dessa maskiner "försvunnit på annat håll". (Jag vet var ![]() Annars hade jag varit sugen på att sätt en sådan i morsans 316... ![]() |
||||
Vart hittar man en vettig E30 318is från 90(eller senare) som inte har gått runt halva jorden, för 25-30lax? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 8957 besök totalt |