Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Utväxling?
1025 besök totalt
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Utväxling?

Man hör/läser ofta om folk som förklarar att deras bilar är utväxlade för bana, stripp osv...
Vad skiljer en banutväxling mot för en vanlig svensson bil?
Fördelar? Nackdelar osv..?

Min 318is märker jag att jag måste växla rätt så mycket med

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om vi glömmer starten utan tittar på när vi kör/axar så villa man hälst hela tiden ligga på maxeffekten.
Men av någon konstig anleding går det ej
Utan vad man då skall titta på är att så hög medeleffekt som möligt.

Tex vi har en effektkurva.
Vi växar upp lite över maxeffekten och ock varvet sjunker. Vi drar nu till max effekten och lite till igen.
Stoppar i nu in maxvarvet och det var som man får efter växlingen så får man en yta i varv/effektdiagramet. Den ytan skall vara så stor som möligt, då har vi störst medel effekt.

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Aha

Så svårt att försöka övertyga korkar över internet som påstår att 318is är en slö bil för att den gör 0-100 på 9.9 sek

Men man får säga som Stenmark: "Det går int att förklara för dom som int begrip!"

Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

med lite fantasi kan man ändra utväxlingen efter situation med olika hjulstorlek, får man alltid växla upp och hamna på lågvarv innan målkurvan på gelleråsen? på med ett hjul som är lite mindre, så kanske vi klarar utgång och raka på fina varv (men på växeln över) Räcker högsta växeln halva rakan? då slänger vi på större hjul

-för oss som inte har motivationen att lägga pengar lika dyra som (våra äldre) bilar på en drevsats

Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Ahh

Men Bilsportkändisarna som kör bara 11:or på strippen med en bil som faktiskt är utväxlad för bana, är det någon speciell bana det syftas på då eller hur fungerar tugget

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Johan Mähler skrev:
Ahh

Men Bilsportkändisarna som kör bara 11:or på strippen med en bil som faktiskt är utväxlad för bana, är det någon speciell bana det syftas på då eller hur fungerar tugget

Meningen med att optimera utväxlingen på stripp är väl bara att sista växeln ska ligga så man precis varvar ur över mållinjen? Tror inte det påverkar så mycket på sluttiden för hobby-strippkörarna iallafall?

Audi höll väl på med en ny variant av "remjohan"/Variomatic för ett tag sedan.. med en sådan borde man väl kunna ligga på i princip maxeffekt under hela accet?

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Utväxling?

Johan Mähler skrev:
Man hör/läser ofta om folk som förklarar att deras bilar är utväxlade för bana, stripp osv...
Vad skiljer en banutväxling mot för en vanlig svensson bil?
Fördelar? Nackdelar osv..?

Min 318is märker jag att jag måste växla rätt så mycket med

Skulle vilja påstå att man valt utväxlingarna så att man har nytta av alla växlar på banan. På en stdbil så är ettan alldeles för kort och femman alldeles för lång, eller t o m att 4:an räcker till där det går som fortast, alltså blir det i praktiken 3-växlat istället för 5-växlat. En bananpassad 1:a är så lång att den kan användas i långsammaste kurvan (om inte den är helt omöjlig att starta på). Detta är nog iofs rätt ovanligt på hobbynivå tror jag, nog inte många som har det så teoretiskt perfekt.... Det är nog vanligare med att bara slutväxeln är ändrar så att utvarvning sker vid kanske 220 km/h istället för 270 eller så.

Umeå
Här sen Maj 2004

Eric Josefsson skrev:
Johan Mähler skrev:
Ahh

Meningen med att optimera utväxlingen på stripp är väl bara att sista växeln ska ligga så man precis varvar ur över mållinjen? Tror inte det påverkar så mycket på sluttiden för hobby-strippkörarna iallafall?

Audi höll väl på med en ny variant av "remjohan"/Variomatic för ett tag sedan.. med en sådan borde man väl kunna ligga på i princip maxeffekt under hela accet?

Min första bil var en Volvo 343 från 78, med variator, den fungerade efter en del pyssel som det var tänkt, och med fullgas så låg varvräknaren stadigt på 5.5-5.7 minns inte riktigt vad den var anpassad för.

När man öppnar fullt på skotern så känns det nästan som om drivet försvinner och motorn rusar upp till 8'000 rpm då känns det som om nån släpper kopplingen, så ligger den på 8'000 rpm tills jag inte törrs hålla in längre

Jag tycker variatorer är klart intressanta skapeler och det är kul att se skilnader i lösningar på generella problem.

Variatorn fungerar i första hand så att primärvariatorn har centifugalvikter som gör *remmskivan* större vid högre motorvarv.

Men för att kunna växla högt för cruse och växla ner vid last har DAF under sextiotalet kommit med en lösning dör man motverkar centrifugalvikternas arbete med hjälp av vakum från motorn, vilket gör att bilarna går sunk när vakumslangarna torkar sönder, och eftersom de inte är lika som alla andra bilar så får de inte den omvårdnad de skall ha...

På skotrarna löste man samma problem io år senare genom att göra en sekundärvariator som är momentkänslig, geom att låta en helix pressa ihop skivorna(större remskiva) vid ökad belastning.

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
Utväxling?
1025 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande