Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vätskekylda bromsar.
3244 besök totalt
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
vätskekylda bromsar.

När jag häromdagen rev lite pryttlar på min skoter så passade jag på att titta lite närmare på kylningen av bromsbeläggen på den, och det sitter en *platta* mellan bromsoket/kolven och belägget, på den plattan är det anlutet en slang på var sida, som kylvatten pumpas igenom.

Ett kanska enkelt sätt att få *mycket-* extra kylning på bromsbeläggen, men vad för nackdelar är det förutom ökad vikt, på skotern är ju inte bromsen ofjädrad.

Finns det bilar som har liknande lösningar, eller är nackdelarna med tyngden allt för stor?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Vattenkylda bromsar är inget nytt. Jag tycker mig komma ihåg att Ingvar Sands Corvette hade vattenkylda bromsar när jag såg den sist för några år sedan. Det har också använts på rallybilar. Åtminstone AP Racing säljer ok med vattenkylning. http://www.apracing.com/car/caliper/cooled.htm

Jänkarna har också ett system där bromsvätskan cirkulerar i oken så att det alltid är kall bromsvätska som trycks in i oken. Det är gjort med några backventiler som gör att bromsvätskan kommer in i oket en väg och går ut en annan väg. Vattenkylda OK är förbjudna i NASCAR.

_________________
Sten Isaksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20277



Truckracing har väl vattenkylda bromsar (förlustkylda dessutom).

En direkt reflektion på vattenkylning är att det bör bli väl låg temp på skivorna för räserbelägg. Ska inte skivorna gärna ha några hundra graders grundtemp innan det börjar bita rejält? Naturligtvis får man utveckla andra belägg men men.

Undrar hur sprickfärdiga skivorna skulle bli med vatten droppandes in i ventkanalerna.
Har inte detta varit uppe förr föresten, med slutsatsen att man inte ska åka och skvimpa ut vätskor på banan (jmf vattensprut på interkålern)?

Edit: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1074&highlight=vattenkylda+bromsar

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
På truckarna så dushar de ju helt enkelt skivorna.

Men på skotern så kyler man mellan oket och beläggen, kyler man oken eller mellan oken och beläggen så får ju skiven en radikalt högre temp än kylmediet.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Att man förbjöd vattenkylning i NASCAR blev ju ett resultat av att man var på väg att börja använda det. Nu kör man istället med luftkylning och man har även hjälp av fläktar. NASCAR är ju en av de tävlingsserier som går hårdast på stål-bromsarna.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Har aldrig sett själv, men har hört talas om vattenkylda ok, dvs där kylvätska av någon form cirkulerar i själva oket.

Hur mycket mer väger ett sånt ok?
Hur stor är prisskillnaden mot ett ok med jämförbar "okyld" prestanda, dvs samma storlekar på kolvar osv.

Hur stora är fördelarna med vattenkylda ok vad gäller fading, temp på bromsvätska osv?

Ang cirkulerande bromsvätska, så låter det ju jävligt intressant med tanke på att bla kolven direktkyls isåfall.
Vad är det maximala systemtrycket om uppstår i ett riktigt bra bromssystem (bar,psi etc) ?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848





sådär ser de ut på kompisens bil. Dessa är vattenkylda. Lite synd att anslutningarna inte syns, men de blr rejälvt stora ok. Skivorna är från BTCC S40, vet inte vilket mått de mäter men de går iaf på 17 tums hjul över.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Skruva banåkabil
vätskekylda bromsar.
3244 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande