Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lacka helmut?
<<   1, 2, 3   >>
6913 besök totalt
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Glömde säga att Modellhobbyaffärer även har bra vattenbaserade lacker som inte skadar plast (RCbilskarosser är vanligen gjorda i Lexan).

Eslöv
Här sen Maj 2003

Jag hade Prao på en billackering och fick en hjälm lackad där! Jag gjorde dock nästan allt förarbete själv...
Den är nog av plast , men den ska ej användas på bana. Använder den bara när moppen vill funka...
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Martin Sahlström skrev:
Jag hade Prao på en billackering och fick en hjälm lackad där! Jag gjorde dock nästan allt förarbete själv...
Den är nog av plast , men den ska ej användas på bana. Använder den bara när moppen vill funka...

Martin - du ser allra enklast om en hjälm är av plastmaterial - genom att kolla efter om hjälmen har en skarv rätt över hela hjälmen i "färdriktningen".

K

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Nu måste vi nog reda ut begreppen här...

Plast är ett ganska brett begrepp. Alla hjälmar som används idag är väl gjorda av plast? OK en del kanske är armerade med glasfiber eller kolfiber, men hjälmens skal består ändå till majoriteten av något form av plastmaterial... Borde inte detta göra alla hjälmar potentiellt känsliga för lösningsmedelsbaserade lacker?

I vilket fall som helst så finns det lack som är vattenbaserad, den bör kunna användas på alla typer av hjälmar utan att dom tar någon skada, men lycka till att övertyga berörda bestämmande instanser om detta.

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Är det klistermärken och dekaler som gäller annars då?

A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Johan Mähler skrev:

Jag tror att man ska vara försiktig med sådant också då vissa hjälmar inte tål klistret som finns på baksidan av märkena... jag har en Bell K1 Sport, den kan man klistra klistermärken på, det tog jag reda på genom att ringa dem... det skulle jag rekomendera att du gör till din hjälmtillverkare också innan du klistrar på något...

MVH / Alexander Eklöw

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Johan Mähler skrev:

Problemet är att klistermärken/dekaler kan ha ett lim som är lösningsmedelsbaserat, även detta KAN skada plasten i hjälmen...

Jag påstår inte att den kommer att göra det (planerar själv dekorering av min hjälm) men risken finns vilket gör att vissa hjälmtilverkare inte tycker att man ska sätta dekaler på sin hjälm. Man får väl anta att de dekaler tillverkarna själva sätter på hjälmarna inte har ett lim som kan skada plasten.

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Hmm... Nåja. Ska skrota min nuvarande hjälm då den har fått för mycket stötar.

Några tips på bra, lackvänliga hjälmar då?
Helst integral men vanlig 'öppen' duger gott!

Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003

Någon skarv kan jag inte hitta. Men här kommer lite bilder

Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Johan Mähler skrev:
Hmm... Nåja. Ska skrota min nuvarande hjälm då den har fått för mycket stötar.

Några tips på bra, lackvänliga hjälmar då?
Helst integral men vanlig 'öppen' duger gott!

Som sagt... Bell K1 Sport funkar med klistermärken i alla fall! Riktigt skön hjälm också!

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Vart kan man handla en sådan?`

Hmm.. märker nu att jag har noll koll på hjälmar. Ska dra en sökning tror jag. Kan ju vara bra att ha så man blir utsläppt på banan

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

meldert skrev:
Nu måste vi nog reda ut begreppen här...

Plast är ett ganska brett begrepp. Alla hjälmar som används idag är väl gjorda av plast? OK en del kanske är armerade med glasfiber eller kolfiber, men hjälmens skal består ändå till majoriteten av något form av plastmaterial... Borde inte detta göra alla hjälmar potentiellt känsliga för lösningsmedelsbaserade lacker?

I vilket fall som helst så finns det lack som är vattenbaserad, den bör kunna användas på alla typer av hjälmar utan att dom tar någon skada, men lycka till att övertyga berörda bestämmande instanser om detta.

mina hjälmar är iaf gjorda i rent glasfiber/kolfiber/karbon legeringar....... (hoppas jag)

äger följande

En 1993 äkta "HONDA" mchjälm i glasfiber

3 st BELL hjälmar - en 2001 "NASCAR" modell, en 1999 "Moto-5" crosshjälm & en 2002 "X2" MTB downhill hjälm.

1 st 2004 cykelhjälm "GIRo 1"

1 st 1996 DRIVER mc hjälm i rent kolfiber. (synd både på insidan & utsidan)

men som du säger - så kan de ändå ha ett innerskal av plast eller mellanskal.

Dock är jag noga med mina hjälmar & det brukar ta ett tag för mig att välja & jag har aldrig hittat något med plast i texterna om dessa - då jag vet vad en plasthjälm går för - Inget typ

Kristian.....

Är man noga med sin hjälm så väljer man en som är...

1: är framtagen för den nordeuropeiska marknanden
2: är av ett känt märke
3: fått bra resultat i tester
4: se inte på priset först
5: CE märkt ?
6: passar bra efter en stunds användning

(ger hjälmen rodnader i pannan så är den för liten - vissa hjälmar går det att
trycka/pressa in stoppningen litegrann i pannan.. men inte på alla - tag då en storlek större)

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

öööhhh. vill inte vara överdjävlig men, det är omöjligt att göra en hjälm i enbart kolfiber eller glasfiber... Den skulle ju bli mjuk som en mössa då ju... Åk till lämplig affär och kolla på en klasfiber/kolfibermatta så får du se...

Kolfibern/glasfibern är ju bara armering (ungefär som armeringsjärnet i betong) Det material som vi ofta slarvigt kallar för kolfiber är ju egentligen en composit som består dels av själva fibern och sedan en matris (hoppas detta är rätt uttryck) som är epoxy, plast, el. dyl. Så även om fibern i sig är okänslig för lösningsmedel så kan ju matrisen vara det.

Jag påstår inte att alla hjälmar är känsliga för lösningsmedel, men jag hävdar fortfarande att alla hjälmars yttre hårda skal består av någon form av vad vi skulle kalla plast (är dock lite osäker på om epoxi också kan sorteras in under begreppet plast...). Sedan kan den säkert vara armerad med både glasfiber och kolfiber...

Hela denna materialdiskussion uppstår nog bara för att vi definierart ordet plast på olika sätt, jag skulle vilja hävda att det finns betydligt fler sorters plaster än de vi förknippar med gamla WM-hjälmar och BigPac-glassburkar...

Enlig NE är plast ett syntetiskt material bestående av en eller flera polymerer samt ett flertal tillsatsämnen.

Artikel om plast, där kan man bla läsa: "Nu finns det mellan 7000 och 20000 olika plastmaterial att välja mellan när man konstruerar en produkt i plast."

Kontakta hjälmtillverkaren om ni vill veta om ni kan lakera/sätta klistermäken på era hjälmar utan risk.

Som MTB-cyklist vet jag iaf att både Bell och Giro åtminstone fram till för några år sedan drog in krashgarantin på sina cykelhjälmar om man hade lackerat dem... Jag kollade själv upp saken då jag hade ett flertal kompisar som ville att jag skulle lackera deras hjälmar. Hur MTB-hjälmslackerare som Troy Lee Design (började som hjälmlackeringsfirma i slutet på 90-talet tillverkar numera även hjälmar) kringgick detta vet jag inte men jag antar att man diskuterat med berörda hjälmtillverkare och använder lacker sominte riskerar skada polymermaterialet (plasten) i hjälmarna.

Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
meldert skrev:
Jag påstår inte att alla hjälmar är känsliga för lösningsmedel, men jag hävdar fortfarande att alla hjälmars yttre hårda skal består av någon form av vad vi skulle kalla plast (är dock lite osäker på om epoxi också kan sorteras in under begreppet plast...). Sedan kan den säkert vara armerad med både glasfiber och kolfiber...

OM jag inte är helt fel ute så går ju Epoxi också under beteckningen Polyesterplast vilket gör saken ännu lättare att reda ut , not...

Min ytterst enkla tolkning är följande: det jag pratar om när jag säger plast är de hjälmar av lite billigare typ, med glasfiber, kevlar eller kolfiberarmering, som har en PVC baserad matris. Av polyesterbaserade matriser med extern härdare finns det ju gott om olika kemikalieresistenta varinater. Tex har jag ju gjuten glasfiberarmerad bensintank på karten som är FIA godkänd. Det borde ju vara typ sån polyesterplast som används, eller?

Men jag håller med dig, alla olika material som används till hjälmar kan ju kallas plast men dom har olika egenskaper och motståndskrafter, så rådet är nog fortfarande, kontakta tillverkaren och kolla, precis som det står i FIA reglementet.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

meldert skrev:
öööhhh. vill inte vara överdjävlig men, det är omöjligt att göra en hjälm i enbart kolfiber eller glasfiber... Den skulle ju bli mjuk som en mössa då ju... Åk till lämplig affär och kolla på en klasfiber/kolfibermatta så får du se....

självklart menade jag inklusive härdare & klarlack m.m (vad allt sånt nu kan heta)

skall ta & kolla på min Driver hjälm, vadd det står i den.

K

Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nu är helmut nästan färdiglackad, bara klarlacken kvar och lite småfix...
Än så länge har inte plasten smält
Bifogar en bild, fler finns under min superkarttråd. Blev ganska bra faktiskt...

/Benjamin

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Juste resultat thumbs up

KristianAE86 skrev:
meldert skrev:
öööhhh. vill inte vara överdjävlig men, det är omöjligt att göra en hjälm i enbart kolfiber eller glasfiber... Den skulle ju bli mjuk som en mössa då ju... Åk till lämplig affär och kolla på en klasfiber/kolfibermatta så får du se....

självklart menade jag inklusive härdare & klarlack m.m (vad allt sånt nu kan heta)

skall ta & kolla på min Driver hjälm, vadd det står i den.

Vad meldert fiskar efter är att hjälmen är tillverkad i kolfiberarmerad plast... Plasten i det här fallet kan tex vara epoxi.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ska höra lite med vår hjälmguru här på jobbet om vad vi använder på våra hjälmar.

Edit: Tog bort ett antagande om färgval

Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Kristian, har du fått något svar från ditt jobb om vad ni använder på era hjälmar?

jag skulle också vilja lacka mig hjälm, men det känns som om jag inte har någon aning alls om vilka färger m.m. man ska och inte ska ha... vad använde du Benjamin?

MVH / Alexander Eklöw

Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Alex Eklöw skrev:
... men det känns som om jag inte har någon aning alls om vilka färger m.m. man ska och inte ska ha... vad använde du Benjamin?

MVH / Alexander Eklöw

ehh jag använde en viss färg som jag inte vill nämna.... eftersom klarlacken löste upp färgerna igår och pajade allt arbete så lägger jag ned min röst, det är mycket jobb, jäkligt roligt men det suger när det går mindre rätt.. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9194 jag tror att anskall anävnda tvåkomponentslack, rakt av...
/Benjamin

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Alex Eklöw skrev:
Kristian, har du fått något svar från ditt jobb om vad ni använder på era hjälmar?

MVH / Alexander Eklöw

inge svar ännu tyvärr

Allmänt banåkaforum
Lacka helmut?
<<   1, 2, 3   >>
6913 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande