Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (11836 totalt) |
När det gäller Lasse Jönsson och beteckningar på bilar finns det tydligen en hel del kreativitet...
Detta är en 993 RS från början som sedan blivit "Cuppad" man har tagit bort mattorna, in med Matter buren etc. 964 Cup finns det ett par st i Sverige, kända bilar för PCS medlemmar om jag säger att 3 av dem är: - Indisch Rot - Maritim Blue - Viper Green Så pratar man ordningen så blir det C2/ RS / Cup. Cup bilen heter "på riktigt " Grupp N GT. I en Cup bil finns det absolut ingen isolering och det låter som man kör grus rally hela tiden, fräckt men något jobbigt! Anders RS, den är one-of-a-kind! _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Glöm inte den vit/oranga från skåne ![]() ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Sorry, den glömde jag. Den Maritim blå är oxå här... ( har ett visst intresse eftersom jag var på väg att köpa den, men valde en RS istället.) _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Inte så ovanligt som man kanske kan tro, i södra skåne finns det minst 3 st ivf. Rena rama dussibilen i detta kompisgänget http://www.porscheracing.nu/ (kanske ngn av dessa bilarna som Koit hade?) Edit: Vet inte om alla dessa är äkta från fabrik Jag gissar att det finns minst ett tiotal sådana i landet. En i Ljungby, ngn eller några i stockholm är ivf kända för mig _________________ Pär Hylander |
||||
Menar du enbart 964? För 996 så är ju supercupbilen lite mindre extrem än NGT-bilen, lägre effekt, abs etc. Kan dock inte hela historien, men hette i tävlingsbilen GT3 RS ett år, GT3 RSR nästa mendans (super)cupbilen hette GT3 Cup? _________________ Pär Hylander |
||||
Jo, importerad 2002 tror jag. Lite skrynklig efter Knutan 2003, nu fin igen. Bla .centrumbult (kolla bilderna) och mkt hård chassisättning när den kom från Tyskland. Bodde ett tag i ett garage i Laholm, tyvärr inte mitt ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Jag menade endast 964, då det är den bilen som diskuterats. När det gäller 996 varianterna är även jag lite oinsatt, dock vet jag att endast Cup bilen körts i Carrera Cup i Skandinavien, vad som skiljer sig från RS mot RSR (obs! ej gatversionen) kan jag ej. OT: Pär, vi ses väl på lördag? _________________ Patrik Ljunggren |
||||
F.d ägarens pappa bor ju där. Har hänt lite mer än så.. Jätte coolt med centrumbult, kollade in de snabba hjulbytena med en 450Nm momentnyckel modell gigantisk. Jo bil från Tyskland med få mil på mätaren. Så cool i gult, men det vet du väl redan!!! Numera håller jag mig till vitt! _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Så här såg Koits 964-cup ut. Den verkar inte finnas kvar i bilregistret. Så ev har den gått på export. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Hej å hå - titta vad som precis dök upp på blocket!
http://www.blocket.se/view/4338429.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 _________________ -- |
||||
![]() ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
OT
obsavera även en av de mest rätt utrustade och körda "röda bilarna" jag ngnsin sett i aktion som man ser nosen på bakom Koits bil. Ägare och bil hade platsat mer än rätt här på rejsa. ![]() Kunde inte låta bli när läget gavs. Åter till RS-tråden. ![]() |
||||
Jag har kört 964 C2, RS och CUP. Det är tripp trapp trull. I grund och botten är bilarna lika i sitt uppträdande avseende balansen med svansmotor och kort hjulbas. Dvs sväng in med ratten och balansera och justera svängradie i stor grad med gas. Den C2 jag har är iofs modifierad avseende fjäderben och hjulvinklar och lite lättad, samt har diffbroms så skillnaden mot en RS är inte så påtaglig som i en standard C2.
Den stora skillnaden ligger i precisionen och styvheten som finns i chassit på RS och cup jämfört med den mer komfortabla C2. Min C2 är tokkul på kurviga vägar men inte lika exakt på bana som RS. Cupen är ett sjukt djur och det roligaste jag någonsin kört. Den är påtagligt mer baktung än C2 tack vare 200 kg som lättats av mestadels framför bakaxeln. Avseende däck kan man säga att på en RS är det bara att lägga på R-däck och justera mer negativ camber och tuta och köra och det funkar kanon. På en C2 med lägre, styvare fjädring och justerade hjulvinklarna märks det att bussningar och lagringar flexar. Även om greppet blir mycket bättre med R-däck, känns det att en C2 trivs bättre på gatdäck. Det gäller väl egentligen alla bilar som inte har racechassi från fabrik. Det går att bygga en bil som är lika vass som en RS av en C2 med mindre pengar, tack vare att samlarvärdet ger RS:n en premie på priset på ca 100 tkr. Pengar man dock har igen när man säljer. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag vill råna närmaste bank omedelbums ![]() _________________ ![]() |
||||
"The car has never been involved in any accidents what so ever " Bilhandlare... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Saknas bara "endast söndags körd i soligt väder av 80 årig dam.." ![]() _________________ Patrik Ljunggren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (11836 totalt) |