Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad skiljer 964 Carrera från 964 Carrera RS...
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (11836 totalt)
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

När det gäller Lasse Jönsson och beteckningar på bilar finns det tydligen en hel del kreativitet...
Detta är en 993 RS från början som sedan blivit "Cuppad" man har tagit bort mattorna, in med Matter buren etc.

964 Cup finns det ett par st i Sverige, kända bilar för PCS medlemmar om jag säger att 3 av dem är:
- Indisch Rot
- Maritim Blue
- Viper Green

Så pratar man ordningen så blir det C2/ RS / Cup.

Cup bilen heter "på riktigt " Grupp N GT.

I en Cup bil finns det absolut ingen isolering och det låter som man kör grus rally hela tiden, fräckt men något jobbigt!
Anders RS, den är one-of-a-kind!

Lomma
Här sen Jan 2003

RS Patrik skrev:
När det gäller Lasse Jönsson och beteckningar på bilar finns det tydligen en hel del kreativitet...
Detta är en 993 RS från början som sedan blivit "Cuppad" man har tagit bort mattorna, in med Matter buren etc.

964 Cup finns det ett par st i Sverige, kända bilar för PCS medlemmar om jag säger att 3 av dem är:
- Indisch Rot
- Maritim Blue
- Viper Green

I en Cup bil finns det absolut ingen isolering och det låter som man kör grus rally hela tiden, fräckt men något jobbigt!

Glöm inte den vit/oranga från skåne

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

964c2 skrev:
RS Patrik skrev:

- Indisch Rot
- Maritim Blue
- Viper Green

Glöm inte den vit/oranga från skåne

/Björn

Sorry, den glömde jag. Den Maritim blå är oxå här... ( har ett visst intresse eftersom jag var på väg att köpa den, men valde en RS istället.)

Laholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
964RS skrev:
Bilden som du länkar till är en 993 Cup. I princip en 993 RS fast ännu värre . 964 fanns också i Cup utförande, även då utan mattor och med helsvetsad bur och mycket annat godis. Väldigt få av dessa är registrerade för gatbruk.

/Anders

Min svåger, Koit, hade en 964 Cup, som han lyckades gatregga i Sverige.

Inte så ovanligt som man kanske kan tro, i södra skåne finns det minst 3 st ivf. Rena rama dussibilen i detta kompisgänget http://www.porscheracing.nu/ (kanske ngn av dessa bilarna som Koit hade?)
Edit: Vet inte om alla dessa är äkta från fabrik

Jag gissar att det finns minst ett tiotal sådana i landet. En i Ljungby, ngn eller några i stockholm är ivf kända för mig

Laholm
Här sen Nov 2002

RS Patrik skrev:

Menar du enbart 964? För 996 så är ju supercupbilen lite mindre extrem än NGT-bilen, lägre effekt, abs etc. Kan dock inte hela historien, men hette i tävlingsbilen GT3 RS ett år, GT3 RSR nästa mendans (super)cupbilen hette GT3 Cup?

Laholm
Här sen Nov 2002

RS Patrik skrev:

Jo, importerad 2002 tror jag. Lite skrynklig efter Knutan 2003, nu fin igen. Bla .centrumbult (kolla bilderna) och mkt hård chassisättning när den kom från Tyskland. Bodde ett tag i ett garage i Laholm, tyvärr inte mitt

Skåne
Här sen Mar 2004

Pär Hylander skrev:
RS Patrik skrev:

Menar du enbart 964? För 996 så är ju supercupbilen lite mindre extrem än NGT-bilen, lägre effekt, abs etc. Kan dock inte hela historien, men hette i tävlingsbilen GT3 RS ett år, GT3 RSR nästa mendans (super)cupbilen hette GT3 Cup?

Jag menade endast 964, då det är den bilen som diskuterats.
När det gäller 996 varianterna är även jag lite oinsatt, dock vet jag att endast Cup bilen körts i Carrera Cup i Skandinavien, vad som skiljer sig från RS mot RSR (obs! ej gatversionen) kan jag ej.

OT: Pär, vi ses väl på lördag?

Skåne
Här sen Mar 2004

Pär Hylander skrev:
RS Patrik skrev:

Jo, importerad 2002 tror jag. Lite skrynklig efter Knutan 2003, nu fin igen. Bla .centrumbult (kolla bilderna) och mkt hård chassisättning när den kom från Tyskland. Bodde ett tag i ett garage i Laholm, tyvärr inte mitt

F.d ägarens pappa bor ju där. Har hänt lite mer än så..
Jätte coolt med centrumbult, kollade in de snabba hjulbytena med en 450Nm momentnyckel modell gigantisk. Jo bil från Tyskland med få mil på mätaren. Så cool i gult, men det vet du väl redan!!!

Numera håller jag mig till vitt!

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Peeter skrev:
Min svåger, Koit, hade en 964 Cup, som han lyckades gatregga i Sverige.

Inte så ovanligt som man kanske kan tro, i södra skåne finns det minst 3 st ivf. Rena rama dussibilen i detta kompisgänget http://www.porscheracing.nu/ (kanske ngn av dessa bilarna som Koit hade?)
Edit: Vet inte om alla dessa är äkta från fabrik

Så här såg Koits 964-cup ut.
Den verkar inte finnas kvar i bilregistret.
Så ev har den gått på export.

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:

Så här såg Koits 964-cup ut.

Dräggel!

Skåne
Här sen Mar 2004

thumbs up

Skåne
Här sen Mar 2004

thumbs up

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

En inte alltför bra bild tagen precis efter start i ett Race på Nürburgrings GP-slinga våren 1993.
Koits bil inringad.

Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Mer sådana bilder från 944turbocup/964cup-tiden Peeter!!!

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Hej å hå - titta vad som precis dök upp på blocket!

http://www.blocket.se/view/4338429.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Värnamo
Här sen Jul 2004

FredrikÅ skrev:

perfekt bruks/banbil

Mantorp
Här sen Nov 2002

OT

obsavera även en av de mest rätt utrustade och körda "röda bilarna" jag ngnsin sett i aktion som man ser nosen på bakom Koits bil. Ägare och bil hade platsat mer än rätt här på rejsa. thumbs up

Kunde inte låta bli när läget gavs. Åter till RS-tråden.

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har kört 964 C2, RS och CUP. Det är tripp trapp trull. I grund och botten är bilarna lika i sitt uppträdande avseende balansen med svansmotor och kort hjulbas. Dvs sväng in med ratten och balansera och justera svängradie i stor grad med gas. Den C2 jag har är iofs modifierad avseende fjäderben och hjulvinklar och lite lättad, samt har diffbroms så skillnaden mot en RS är inte så påtaglig som i en standard C2.

Den stora skillnaden ligger i precisionen och styvheten som finns i chassit på RS och cup jämfört med den mer komfortabla C2. Min C2 är tokkul på kurviga vägar men inte lika exakt på bana som RS. Cupen är ett sjukt djur och det roligaste jag någonsin kört. Den är påtagligt mer baktung än C2 tack vare 200 kg som lättats av mestadels framför bakaxeln.

Avseende däck kan man säga att på en RS är det bara att lägga på R-däck och justera mer negativ camber och tuta och köra och det funkar kanon. På en C2 med lägre, styvare fjädring och justerade hjulvinklarna märks det att bussningar och lagringar flexar. Även om greppet blir mycket bättre med R-däck, känns det att en C2 trivs bättre på gatdäck. Det gäller väl egentligen alla bilar som inte har racechassi från fabrik.

Det går att bygga en bil som är lika vass som en RS av en C2 med mindre pengar, tack vare att samlarvärdet ger RS:n en premie på priset på ca 100 tkr. Pengar man dock har igen när man säljer.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

FredrikÅ skrev:

Jag vill råna närmaste bank omedelbums

Bromma
Här sen Dec 2002

FredrikÅ skrev:

"The car has never been involved in any accidents what so ever "

Bilhandlare...

RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Anders Jonsson skrev:
FredrikÅ skrev:

"The car has never been involved in any accidents what so ever "

Bilhandlare...

Saknas bara "endast söndags körd i soligt väder av 80 årig dam.."

Vad skiljer 964 Carrera från 964 Carrera RS...
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (11836 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande