Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
går du i tankarna att bygga banåkar bil lite råd o tips
1, 2   >>
4105 besök totalt
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

Trådstartare

först o främst så skriver jag detta från egen erfarenhet och kunskap finns säkert dom som kan mer än mig och dom är mer än välkomna o skriva till tips och råd på hur man bygger en vettig bil för banåka.

säg att du går i tankarna på att bygga en banåkar bil du kanske har en volvo eller BMW ståendes i garaget som du tänker andvända dig av?.
lite saker som du ska tänka på anser jag innan du börjar är HUR mycket får de kosta och ska du ha den till vardags eller enbart till träffar?
när du bestämt dig för hur du ska göra är det dags att börja bygga.
så har du betämt dig ....BRA!
då börjar vi bygga det man ska tänka på va det gäller racingbilar till skilland från tex dragracing bilar är bla effekt en dragracing är byggd för att gå enbart fort rakt fram DET är inte en racingbil den är gjort helt tvärt om
fast med en twist. dilemat med att bygga en racing bil är att man vill ha en bil som är snabbt på rakan och i kurvorna. Och med lagen för all jävlighet så är detta nästintill omjöligt man måste kompremissa någonstans.denna kompromiss faller oftast i fördel för kurvtagning. jag anser att en racerbana består av 80%kurvor tror ni mig inte kör denna bana o se för er själva. så med de i omtanke så ser du rätt snart att motor effekt är ditt minsta bekymer. Oftast får jag frågor som hur många hästar ska jag ha?svaret de brukar få är Hur stort stall har du .skämt o sido många som bygger racing bil ser bygget från fel håll dvs motoreffekt först o chassie sist.håller ju med om att bilar med mycket HK är häftigt men hur praktiskt är det att ha ca 600kusar o farmors golf gti med Kw chassie kör ifrån dig i parisekurvan på mantorp.
nu när du rivit ner din bil o ser bygget från den heliga sidan dvs chassie först så kommer nästa dilemma vad ska jag sätta på Kw,koni eibach etc etc listan kan göras lång.bygger du med låg budget så är ett bara alternativ nya orginal dämpare med sportfjädrar att föredra funkar bra till ett lågt pris.men ska man åka riktigt fort så gäller det mycket värre grejer. till mitt bygge BMW M3 SRC så blir det andra fjädrar och dämpare med ställbarhårdhet.vad jag menar med ställbar hårdhet säger sig nästan själv dvs jag kan ställa hårdheten på chassiet en mycket bra inställnings möjlighet.det du ochså ska göra är att byta fram och bakvangsbustningarna till hårdare diton polyuretan (stavning) är att föredra dessa är mycket hårdare o tål mer stryk än orginalen som sitter på din bil just nu. när vi ändå är på chassie sidan så ska vi ta upp DOWNFORCE snabbt översatt till svenska marktryck.detta är det som gör att bilen håller sig kvar på banan.innan du springer ut o köper den största frontspoilern och högsta vingen så tänk efter behöver du detta? förmodligen inte då vi bygger en bil för banträffar o inte GTR serien.med tanke på att vi förmodligen bara har tagit ur stolarna fram o byt dom till tex sparco EVo eller likande o satt in åka fortbälten så har vi inte lättat bilen så pass mycket att vi behöver mer downforce för att hålla den kvar på vägen det ser det nya chassiet och R-däcken till att den gör i stället.när vi nu har satt på ett nytt chassie o R-däck (kolla däck basen här på rejsa för att se vilka som passar just dig)mm så är det dags för motorn
här kommer ett dilema till trimma eller åka orginal samma sak här pengar.vart det något över till motor trim? ska man bara ha lite kul så räcker ett sportavgassystem och sportfilter bra för att få den där racing känslan.tycker man att det inte räcker så är det mest beroende på hur stor plånbok du har.
men tänk på att ju mer effekt du har i bilen ju värre chassie måste du har för att få ner all den effekt i banan o på så sett komma runt fortare än polarna.
detta är bara en liten inblick på vad du ska tänka på när du bygger din banåkar bil det finns mer folk här på forumet som kan hjälpa dig att bygga en rolig och bra bil för just ditt bilmärke då detta är skrivit så det gäller för alla bilmärken utom japanska bilar dock skoja bara.så lycka till med era byggen så syns vi på banorna i sommar
OBS Är mycket väl medveten om att jag glömde ta upp bromsar men när ni ser storleken på inlägget så förstår ni nog

Volvo V40 T4 2002
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Hmm bara att erkänna att jag är ltie fel ute med alla min etanolplaner och motortrimm.... jag som asnåg mig själv vara en chassi människa..

Ska åka och köpa mig något lätt med få ållar för en billgi peng.. vad det blir återsåtr att s emen jag måste komma ut på banan till sommar!

fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004

Wow. det verkar som om jag följer den rätta vägen (om nu det där är facit)

Bara att bygga vidare alltså

Kom gärna med mer tips till oss nybörjare thumbs up

Sollefteå
Här sen Mar 2004

om man ska ha bilen till vardags också...
Innebär bra väghållning = minimal markfrigång?

Eller kan man ha en schysst svänga bil som även klarar av vägbulor?

A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Johan Mähler skrev:

det beror väl på hur låg frontspoiler du har

Nedå, det ska nog gå... min 318is som jag håller på o bygga till BMW-cup kommer att sänkas 35 mm, ganska mycket men bör klara bulorna nogurlunda...

MVH / Alexander Eklöw

skänninge
Här sen Apr 2004

Trådstartare
visst kan du ha en banåkar bil och fortfarande ta vägerbulor. man behöver inte "tok" sänka bilen för att kunna svänga. det man vill få bort är svajigheten i karossen dvs den ska gå plant genom kurvorna inte kränga. sänka förmycket kan till o med få en negativ effekt ibland. bästa sätt är att prova sig fram helt enkelt.

Volvo V40 T4 2002
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Alex Eklöw skrev:
Johan Mähler skrev:

det beror väl på hur låg frontspoiler du har

Nedå, det ska nog gå... min 318is som jag håller på o bygga till BMW-cup kommer att sänkas 35 mm, ganska mycket men bör klara bulorna nogurlunda...

MVH / Alexander Eklöw

Kan intyga att 35mm sänkning (eller höjning i mitt fall) inte är några problem på gatan
Dock får man åka upp lite i sidled på farthinder om det är fullastat i bilen, annars skrapar grunkor i
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Toksänka är oftast inte bra på en "vanlig" bil för alla hjulrörelser och rollpunkt mm. flyttar sig så långt att chassit inte fungerar längre utan kräver stora ombyggnader.
Sänk med måtta (30-40mm kanske) så fjädringen inte går mot fjäderstoppen när det kränger och hoppar, det är viktigare att fjädringen är avstämd. Många köper en massa fina grejor som går att ställa hit och dit men hur många kan hantera detta (se Kristoffer Rydquists fina Chassijusteringstabell)? Bättre att försöka köpa ett färdigt kitt från de kända tillverkarna med fasta inställningar så har ni en bra bil direkt, fel inställningar kan göra att bilen går sämre än orginal.

Min åsikt.
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Är ju oljetråget som sitter mest utsatt till och is-läppen. Men det finns ju folk som lever på att tillverka sådana så det är väl bara att skicka ner den i backen de

60/40 sänkning är kanske lite för mycket det?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hur hårdre bilen är avfjädrad dessto mer går det att sänka.
Men som någon/flera redan påpekat så gäller det att ha koll vad som händer med hjulvinklarna och geometrin när man sänker bilen mycket.
Sän det där med att bilar inte skall kränga är väll en sanning med modefikation.
Krängningen i sig själv är inte falig utan vad den ställer till med hjulvinklarna som är det vitala.
Nu pratar jag inte abnorma krängningsvinklar utan ca 2-3 grader, redan vid dessa vinklar så har man fått rätt obra camber på ytterhjulen. Jaja vi har camberkompensation men den brukar inte vara lika som krängningen utan ca ca ca 0,5 av krängningen om man har tur.

citat:
Bättre att försöka köpa ett färdigt kitt från de kända tillverkarna med fasta inställningar så har ni en bra bil direkt, fel inställningar kan göra att bilen går sämre än orginal.

Eller så försöker man lära sig lite och då kommer man på att de så kallade kitten kanske inte vad man ville ha igentligen. Det lilla jag lärt mig hitils så blir jag mer och mer skäptisk till så kallade kitt.
I många fall får man inte äns reda på fjäderkontenerna på fjädrar ock krängare, om de som säljer det äns vet

Mantorp
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Eller så försöker man lära sig lite och då kommer man på att de så kallade kitten kanske inte vad man ville ha igentligen. Det lilla jag lärt mig hitils så blir jag mer och mer skäptisk till så kallade kitt.
I många fall får man inte äns reda på fjäderkontenerna på fjädrar ock krängare, om de som säljer det äns vet

Precis.

Än roligare blir det när man ber om en dämpargraf och får veta att "den är hemlig".

Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

Trådstartare
fuling ska man tolka detta att de frågor du ställde i en annan topic av mig är rena idiot förklaringar
tydligen så kan du mer än mig vilket i säg inte är fel. tvärt om tråden skapades för att hjälpa folk att bygga snabba banbilar o få svar på sina frågor.

Volvo V40 T4 2002
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

gurkan:
fuling ska man tolka detta att de frågor du ställde i en annan topic av mig är rena idiot förklaringar

Svar nej, se den tråd du tänker på.

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Skulle man t.ex (för en n00b som jag...) kunna snacka med Stötdämparexperten eller vad dom heter och förklara vad man har en bil och ändamålen, så bygger dom ihop ett vettigt 'kitt' till mig?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Johan Mähler skrev:
Skulle man t.ex (för en n00b som jag...) kunna snacka med Stötdämparexperten eller vad dom heter och förklara vad man har en bil och ändamålen, så bygger dom ihop ett vettigt 'kitt' till mig?
Jepp!

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Fasen va kung, då slipper man oroa sig för allt teknisk mumbo jumbo som skulle gjort att man slutade med äkta Grp N prylar för alldeles för många månadslöner

Tackar för hjälpen

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Just Stötdämparexperten har jag aldrig snackat med men efter lite kontakt med andra företag har jag kommit fram till att det ändå verkar bäst att ha ganska bra koll på chassigrejorna. Även med min ringa kunskap har jag lyckats identifiera en del skitsnack och har man dålig koll är det ju svårt att få fram något annat än att man vill ha tokbra väghållning(och vilket företag hävdar inte att man får det med just deras produkter?).
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
då slipper man oroa sig för allt teknisk mumbo jumbo

Vad för teknisk mumbo jumbo???

Är det saker man vill förstå men inte vågar fråga om???

EDIT:
Alexi han imällan när jag satt och plitade på detta inlägg.

Vad han säger är just det jag vill poängtera.
Det är bra att ha ett hum för då kan man förstå vilka man skall lyssna på och vilka som är ute och cyklar.
Med andra ord lättare att köpa rätt/lagom grejor efter plånbok och användingsområde.

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Allt det där med hz å saker.. Kommer väl med tiden men det blir så mycket på engång bara

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Se Hz talet som en gämnförelse tal. Skulle lika gära kunna ha sorten Kalle Anka.
Nu tror ni att jag driver med er, men nej.

om vi nu har en Fiat model lätt och och en amrikansk blysläde.
Typ fiaten väger totalt vad det amrikanska åket väger på ett hjul.
och då är det inte lätt att snacka fjäderhårheter, allså samma fjäder på fiaten och på jänken, kommer att bli ala järnstätt på fiaten medan model styvhet blöt tvättsvamp på på jänkebilen.

Så fixar vi oss ett tal/sort/benämning som inte är beroende av vikten för att bestämma hur hårt en bil är avfjädard. Det är till det man har Hertz(Hz) talet.

Hmm i alla fall min bild

Fixhult
Här sen Apr 2004

Förutom vikten per hjul så skiljer det ju med hävarmar mm så att en fjäder med 60N/mm kan vara allt från stenhård till jättemjuk beroende på bil.

2Hz upplevs väl ungefär lika hårt oavsett bil så därmed är det ett bra jämförelsetal.

Men har man tur finns det gott om andra som testat på samma bil förr och då är det bara att välja ambitionsnivå, testa och sen justera efter tycke och smak. Det kan tom gå att få prova en bil med annan uppsättning några varv.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
4105 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande