Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6630 besök totalt |
De första bilderna på denna sida visar Caterham CSR.
http://www.caterham.co.uk/press/main.php Snygga porrbilder på en bakvagn. ![]() Enligt EVo gjorde de en liten föränding av bakvagnen sedan de testade en förserieversion. De kortade övre A-armen med 177mm (:huga:) för att dubbla Camber gain. |
||||
Kan bara hålla med dubbel ![]() ![]() Visst va det väl alurör den va byggd i?? Tyckte nog svetsarna såg ut som det iallafall... Läckert hursomhelst. ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
- Först och främst så har jag redan en transaxellåda av superb kvalisort som ligger och dammar, vore kul att kunna använda den. - Ska ändå kapa och svetsa hela ramen själv, så div moddar "kostar" inget. - Överväger även Rover V8:a m rejält plenum, blir man sen i ett senare läge kanske sugen på mer mos och skulle vilja hinka på en kompressor, så skulle det resultera i en väldigt hög motorkonstruktion (inge bra), i det läget kan det vara bra att ha konstruerat bilen så att man istället i alla fall har möjligheten att ha kompressorn bakom motorn ovanför kardanen. Tänker jag sen rätt ang viktfördelningen, så borde det bli rätt hyfsad balans med denna tanke om man skulle åka rover 8:a, Dvs Tyngre motor fram balanseras av växellådans vikt i bakre fjärdedelen av bilen = hyfsad balans? - Samt option på att om man framledes vill låta bilen "växa lite" kunna bygga kompressor utan att bli "top heavy" i onödan. - Så länge man inte åker kompressor, och beroende på kopplingslösningar mm, så kan man även placera batteriet, spolarvätska, generator, startmotor etc på den platsen, finns massor av varianter på olika prylar man skulle kunna pula in där! =) _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Jag väger 98kg och är 191cm lång, skulle jag änvända en byggsats, så skulle jag bli tvungen att använda något i stil med en Luego Viento http://www.luegosportscars.com/cars/viento/index.html. Har provsuttit i ett par av de mindre varianterna på temat och jag satt dessvärre otroligt dåligt i de flesta då jag har jävligt långa ben. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Jag tror att folk är olika och att varje person bör söka sina egna skäl och glädjeämnen inom hobbyn - finns inga "rätt eller fel" enligt mig - inte så länge alla har kul. Själv är jag inte på något sätt puritan och även totalt oförmögen att bygga något enligt ett begränsande regelverk, så jag får acceptera att man sällan är välkommen på annat än trackdays. För mig är charmen med bilbyggande att kunna göra något själv och sätta sin egen prägel på bygget och efter eget huvud testa, bygga om, testa, bygga, osv.. processen i garaget och på skissblocket tycker jag ger mig en hel del. De gånger något man själv funderat ut sen också visar sig fungera alldeles utmärkt i praktiken, så blir i alla fall jag också väldigt nöjd. Självklart är huvudmålet med bilen jävligt rolig körning och otroligt stora flin i ansiktet ut ur kurvorna, men ovanstående "pulande" är ju den större delen av tidsåtgången vad gäller bilar och tja, jag gillar hela paketet! _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Nu har jag noterat att även F1 bilar använder DeDion bakaxlar... hmh, börjar se intressant ut... dock så har jag funderingar på om dom kanske kommer mer till sin rätt på de rätt plana och fina banor som F1 bilar vanligtvis körs på och att en bakvagn med dubbla a-armar kanske skulle passa bättre för en bil som både ska gå på bana och vanlig väg?
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
Pull-pushrods... har även noterat att rätt många dyrbilar, tex Carrerra GT, Koenigsegg mfl har dämpare med pull eller pushrods.
I en tidigare tråd (som jag inte hittar) så sas det att orsaken till inboarddämpare oftast är luftmotstånd på openwheelers, men CGT eller Ägget verkar ju inte ha några paketeringsproblem och är även karossbilar, dvs varken bulk eller luftmotstånd vekar spela roll - så varför använder dom pull-pushrodlösningar??? _________________ Mvh // Niklas L |
||||
ok för flytt av vikt mot centrum, men mer ofjädrat ska det ju inte vara på en pullrodlösning efter vad jag har förstått.
Förstod jag Göran rätt så är en upp och nedvänd dämpare med dämparkroppen fäst i chassiet och cylindern i bärarmen den lättaste upphängningen och i mitt tycke isåfall det man rent logiskt borde sikta på om man har en karossbil. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
En gissning av mig är att många som börjar bygga inte har suttit i en se7en innan, och har ingen aning om hur rymmlig en bokram egentligen är, sen så får de dessutom höra *överallt* på diverse forum hur trånga orginalbilarna är, och att om man är fullvuxen som mig så *måste* man ha en större bil. Skall man dessutom ha stolar från donatorbilen, mm så förstorar man lite till..... Och står där med en Cheva impala utklädd till seven i slutändan ![]() |
||||
Döm om säljarens förvåning när jag för några år sen var spekulant på en ny bil och inte kunde sitta ordentligt nog för att motivera ett köp av en SAAB 9-5:a... Hade helt enkelt för långa ben.
Jag har för övrigt kört Caterham, Westfield och Tiger, så när vi kommer till mitt val av storlek så har jag gjort hemläxan! ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Jag har inte heller så lätt att få plats i saab-95, då jag hela tiden slår huvudet i taket och knäna i instrumentbrädan.
Men i min seven av bokmått har jag inga problem med utrymme. Däremot upplevde jag SuperSwift's bil något trång, i passagerarstolen. Men jag tror att den skulle vara lite rymmligare utan stolar ![]() |
||||
Att min bil är trång i passagerarstolen beror på mindre benutrymme framåt för batteriet sitter där. Perfekt för min korta sambo! ![]() om jag hittar en batteriplacering som inte förändrar låg tyngdpunkt eller viktfördelning så kan det hända att jag kommer att flyttade och utöka benutrymmet. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Hur ser utrymmet ut ovanför växellådan under instrumentpanelen? dvs där man normalt har värmepaket i normala bilar? en seven behöver ju inte så stora batterier så tyngdpunkten behöver ju inte bli helt misshandlad. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Jag funderar själv på att skaffa två små batterier, och montera mellan bakaxel och ryggplåt, då mitt bateri i dag sitter ovanför bakaxeln, och dels sitter högt, dels inkräcktar på bagageutrymmet.
![]() |
||||
Många har sitt batteri där, så tokigt kan det inte vara, en del har dem strax bakom kylaren Andra har det bak om tankvolymen och typ av hjulupphängning tillåter det. Där känns det lite småviktigt att batteriet inte hamnar för nära tanken känns det som. Har sett en lösning med batteriet bakom en liten lucka bakom passagerarstolens rygg, isolerat från tanken. Själv så är mitt elystem, styrbox etc placerat där vid scuttlen och torpedväggen så jag har inte plats där själv för ett batteri. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6630 besök totalt |