Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Superkart - testa? (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
12972 besök totalt
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Hur gör man för att få prova en "monstergocart" ?

Som Lidström sa så känns det som man måste prova en sådan för att få lite perspektiv
hur snabbt snabbt är igentligen

Skulle vara kul å testa något någongång som man blir livrädd för

Mantorp
Här sen Nov 2002

JanneZ3 skrev:

Som Lidström sa så känns det som man måste prova en sådan för att få lite perspektiv

Ja, vem med en växlad kart är puckad nog att låta två stollar som mig och Janne testköra?
Detta måste bara upp på sommarens priolista. Högt upp...

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

AndersY skrev:
Angående ICC så tycker jag att det borde vara en perfekt klass för någon som inte kört racing förut men t.ex. i slutet på tonåren vill satsa på en racingkarriär. ...

Aaah, stämmer bra på mig (även om tonåren tog slut -81 för mig) Kartspåret blir hetare och hetare.

Tystberga
Här sen Mar 2004

Jet!
Du har paserat bäst före även när det gäller gokart Me det är klart städar du upp körningen lite och satsar på sport 2000 så kanske du kan komma i övre halvan av ett klubbrace

P.S. Det är tre förarkurser i år med bil och jag kan nog ordna några i karting med om så önskas (om du lättar på lädret tillräckligt )

Ha det bra vi lär ses.
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Den här gentlemannen passerade bäst före datum för många år sen. Spöar ändå dom flesta på en gokartbana, inklusive en hel del av den svenska banracingeliten i fjol.

Anders olofsson i sin Sport 2000

Iame Intrepid Silverstone
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Andreas Lidström skrev:
JanneZ3 skrev:

Ja, vem med en växlad kart är puckad nog att låta två stollar som mig och Janne testköra?

Hmm, jag skulle gärna ställa upp och låna/hyra ut den till intressenter, jag vet att det är fler på rejsa som vill prova. Det finns dock lite svårigheter att lösa först. En grej är bantid. På race finns det sällan varken tid eller tillstånd. Sen är det ju det där med försäkring etc. Den senaste dödsolyckan i vår klass skedde just vid en provkörning på Brands Hatch. Åsså är det ju det där med eventuella ras. Våra motorer är ju som bekant lite ömtåliga... Och driftstiden mellan helrenoveringar ligger på 8-10 timmar å kostar 20 papp... Hu! Nu låter jag som värsta grinpellen thumbs down thumbs down

Vi har årsmöte snart i förarföreningen, jag skall ta upp frågan på mötet, vi har pratat om det många gånger och det är nog dags att vi ordnar till nåt från föreningens sida, Lennart Bohlin är ju gammal superkartåkare, han ställer kanske upp nån halvdag med bantid på Gelleråsen åsså får vi skrapa ihop et antal kartar som kan lånas ut. Jag återkommer i frågan...

JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Benjamin Ernryd skrev:
Andreas Lidström skrev:
JanneZ3 skrev:

Hmm, jag skulle gärna ställa upp och låna/hyra ut den till intressenter, jag vet att det är fler på rejsa som vill prova. Det finns dock lite svårigheter att lösa först. En grej är bantid. På race finns det sällan varken tid eller tillstånd. Sen är det ju det där med försäkring etc. Den senaste dödsolyckan i vår klass skedde just vid en provkörning på Brands Hatch. Åsså är det ju det där med eventuella ras. Våra motorer är ju som bekant lite ömtåliga... Och driftstiden mellan helrenoveringar ligger på 8-10 timmar å kostar 20 papp... Hu! Nu låter jag som värsta grinpellen thumbs down thumbs down

Vi har årsmöte snart i förarföreningen, jag skall ta upp frågan på mötet, vi har pratat om det många gånger och det är nog dags att vi ordnar till nåt från föreningens sida, Lennart Bohlin är ju gammal superkartåkare, han ställer kanske upp nån halvdag med bantid på Gelleråsen åsså får vi skrapa ihop et antal kartar som kan lånas ut. Jag återkommer i frågan...

thumbs up

Malmö
Här sen Maj 2003

Benjamin Ernryd skrev:
... Den senaste dödsolyckan i vår klass....

Hmmm "...senaste..." det är väl just det enda problemet med supercart jmfrt med t.ex. formelbilar.
Varje gång vi har klubbträning och de blandar gamal halvpannor med våra formelbilar tänker jag...att de vågar.

Samma sak är det ju nästan i roadsport med 7-en bilar blandat med 911-or etc, särkillt när man inte har fullbur på 7, utan bara båge. Sidokrockskyddet på en 7-en är minst sagt undermåligt. Ni skulle se hur min polares bil såg ut efter att ha blivit påkörd i 5km/h när enklantkärring skulle parkera och inte såg den låga bilen....

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

JanneZ3 skrev:
Benjamin Ernryd skrev:
Andreas Lidström skrev:
JanneZ3 skrev:

thumbs up

Inte ses du som en grinolle bara för att du är lite restriktiv och kanske vill ha en slant för nöjet att få testa. Det är ju självklart, iaf för oss som alltid annars får betala oxå...

So, present an offer I cant refuse!

Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Blev lite OT här, ber om ursäkt för det men jag återkommer som sagt efter årsmötet med ett förslag på provåkarmöjlighet. Vi är f.ö. 36 aktiva förare i Sverige nu vid senaste räkningen, snart får man börja kvala i vår klass..

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Benjamin Ernryd skrev:
Blev lite OT här, ber om ursäkt för det men jag återkommer som sagt efter årsmötet med ett förslag på provåkarmöjlighet. Vi är f.ö. 36 aktiva förare i Sverige nu vid senaste räkningen, snart får man börja kvala i vår klass..
Splittade tråden thumbs up

Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:

Tack Magnus, då gör vi så här då nu när det inte är OT längre
Ni som är intressredae av en provåkning, kan väl anmäla er här så har jag nåt at komma med på årsmötet den 26/2.

Jag måste nog förvarna med att det kommer att kosta en liten slant (typ kanske några hundringar) för typ 8 varv på Gelleråsen men då kanske man skulle kunna göra det lite mer välordnat med instruktioner innan och följa john på banan, etc. (man får ju absolut inte motorbromsa med en superkart tex, that's a nono). Är intresset tillräckligt stort, så tar jag kontakt med Gelleråsen och ordnar en rejsa,nu kväll i vår/sommar och ett par kartar med olika stolsstorlekar.

/Benjamin

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Väldigt intressant, jag är på. thumbs up

Värnamo
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Benjamin Ernryd skrev:
Magnus Thomé skrev:

Ni som är intressredae av en provåkning, kan väl anmäla er här så har jag nåt at komma med på årsmötet den 26/2.

Jag måste nog förvarna med att det kommer att kosta en liten slant (typ kanske några hundringar) för typ 8 varv på Gelleråsen men då kanske man skulle kunna göra det lite mer välordnat med instruktioner innan och följa john på banan, etc. (man får ju absolut inte motorbromsa med en superkart tex, that's a nono). Är intresset tillräckligt stort, så tar jag kontakt med Gelleråsen och ordnar en rejsa,nu kväll i vår/sommar och ett par kartar med olika stolsstorlekar.

/Benjamin

Jag är med

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag är absolut på! thumbs up

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Benjamin Ernryd skrev:
Magnus Thomé skrev:

/Benjamin

Jag är mycket intresserad av ett sådant arangemang, förutsatt att jag har möjlighet.

Några hundra för en stund i en sån maskin låter ju som jättebilligt, jöämför vad man får punga ut för vanlig simpel hyrkart med åtta hästar.

En ide som kanske skulle vara bra för superkartklubben är att ha en eller ett par stycken lite äldre ej längre konkurenskraftiga kartar för prova-på evenemang, förutsatt att kostnaderna bär sig så brukar den typen av utrusning oftast betala tillbaka sigsjälva iochmed ett ökat intresse för sporten.

--VVTS--
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

jag är gärna med!! thumbs up

Malmö
Här sen Maj 2003

Nä jag vill inte prova........för jag är helt j_a dum i huvudet

Klart jag vill !!!!!!

En sak vi här nere i skåne har diskuterat vore att man hyrde in sig på ett av våra gamla flygfält, t.ex. F5 under en dag och så lägger man upp det som en provkörningsbytesdag. dvs man tar med sina speciella bilar, t.ex. formelbilar, porschar, superkartar etc.

Flygfält är rätt säkra med stora avåkningsytor och minimal skaderisk för personer och bilar och om man bara släpper ut en bil åt gången så blir säkerheten(för liv, lem och plånbok) rätt stor.

Sedan kör man om jag får prova din GT3a ett varv så kan du få prova ett varv i min formelbil.

Jag byter min superkart mot en 993a, jag byter ..... etc (känd melodi)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

På...

På! Helt klart på!

A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

porschedriver skrev:
Nä jag vill inte prova........för jag är helt j_a dum i huvudet

Klart jag vill !!!!!!

En sak vi här nere i skåne har diskuterat vore att man hyrde in sig på ett av våra gamla flygfält, t.ex. F5 under en dag och så lägger man upp det som en provkörningsbytesdag. dvs man tar med sina speciella bilar, t.ex. formelbilar, porschar, superkartar etc.

Flygfält är rätt säkra med stora avåkningsytor och minimal skaderisk för personer och bilar och om man bara släpper ut en bil åt gången så blir säkerheten(för liv, lem och plånbok) rätt stor.

Sedan kör man om jag får prova din GT3a ett varv så kan du få prova ett varv i min formelbil.

Jag byter min superkart mot en 993a, jag byter ..... etc (känd melodi)

Bra ide med flygfältet! Känns lite säkrare där...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Gissa om jag vill...

Allmänt banåkaforum
Superkart - testa? (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
12972 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande