Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fyndbörsen eller Kamasa?
2058 besök totalt
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Fyndbörsen eller Kamasa?

Jag har funderingar på att köra Fyndbörsen eller Kamasa, bilen blir nån typ av VW. Det jag undrar är hur mycket får man trimma i Fyndbörsen, man har ju läst att kammar bytts mot grupp N kammar och att topparna planas. Hur är det med portning eller får man bara ta bort gjutskägg och jämna till. Hur vass är en grupp N kam? ligger den runt 270 grader ungefär? Man har ju läst om 323or med ca 170hk då kommer man inte långt med en golf på 112hk. Det andra alternativet är Kamasa, där är det ju friare men kostar säkert mycket mera kulor.
Tacksam för alla svar.

karlskoga
Här sen Apr 2004

hej
om du ska åka golf får nog du använda GTI modellen och då tror jag att
joacim carlsson som tävlade i fyndbörsen 04 har sin bil till salu

och fyndbörsen är både billigare och har större startfält så det är
ett bra val att börja tävla i.

mvh kent

Citera
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004

Re: Fyndbörsen eller Kamasa?

Dulliman skrev:
.............hur mycket får man trimma i Fyndbörsen, man har ju läst att kammar bytts mot grupp N kammar och att topparna planas. Hur är det med portning eller får man bara ta bort gjutskägg och jämna till. Hur vass är en grupp N kam? ligger den runt 270 grader ungefär? Man har ju läst om 323or med ca 170hk då kommer man inte långt med en golf på 112hk. Det andra alternativet är Kamasa, där är det ju friare men kostar säkert mycket mera kulor.
Tacksam för alla svar.

Fyndbörsen åker efter Grupp N vilket innebär innebär att det finns en Grupp N homologisering där motorn specificeras avseende mått på kam, volymer och andra mått. Portning nej, skulle det sitta ett gjutskägg så är det nog ok att ta bort, jämna till=nej (portning).

Durationen på GrpN kam varierar mellan olika bilar och dess homologisering, min är på 268 grader.

1997-98 åkte jag Golf GTI mk1. Bästa varvtid på Gelleråsen 1.23,6 på gatdäck som vi åkte på då. Om man antar att skillnaden till nuvarande R-däck är 1,5 sek och så skulle jag haft runt tiondeplats av 22 på finalen i år.

Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för svaren, jag har i stort sett köpt en Kamasa bil som gick i SSK i fjol (Vilken e hemligt) så nu får vi se vart det tar vägen.
Mvh Johan

Karlskoga
Här sen Nov 2004

Dulliman skrev:
Tack för svaren, jag har i stort sett köpt en Kamasa bil som gick i SSK i fjol (Vilken e hemligt) så nu får vi se vart det tar vägen.
Mvh Johan

Kul thumbs up och välkommen

/Leif

Fyndbörsen eller Kamasa?
2058 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande