Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1818 besök totalt |
_________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Har inte kört själv, bara åkt med. Höjdskillnaden på 32m samt de begränsade avåkningszonerna har gett banan smeknamnet "lilla nürburgring". Mycket trevlig anläggning, som tyvärr ligger som direkt granne till ett bostadsområde..
Ett varv på banan: http://koti.mbnet.fi/junin/tonin/gra Matias K här på forumet kan nog berätta mer. _________________ Gustav Franzén |
||||
Denna bana har diskuterats förr: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag har inte kör ett enda varv på Ahvensto men jag har sett många tävlingar. Det är dåligt med avkörningszoner och det brukar bli trångt i vänstersvängen efter depårakan. Krönet efter med en högersväng direkt på är en höjdare som det kräver många varv att (våga) få till. För dem som besökte Grand Race 2004 så kan jag säga att det brukar inte bli så mycket skot som det blev den gången. Några historiska tävlingsbilar blev rejält tillskrynklade ![]() Min kalender för denna sommar ser ut så här (tyvärr bara som åskådare ![]() Super 2000 race 28.-29.5.2005 Historic Grand Race 20.-21.8.2005 Super 2000 Race 3.-4.9.2005 Banans hemsida verkar inte att funka nu. Jag har ingen koll hur enkelt det är att få köra på banan i år. Grannarna gillar åtminstone inte banan och det ska vara tyst efter 17:00. om nån är på väg ditåt i sommar och har problem med att fixa bantid så går det att skicka ett PM åt mig. Det mesta går att ordna på engelska men om det inte funkar så kan jag försöka ta reda på mer. _________________ Sten Isaksson |
||||
Ahvenisto är nog en bana som är väl värt ett besök! Har inte än träffat/pratat med nån som skulle säga att den inte gillar banan. En orsak till att den är populär bland så många är nog utformningen, byggd 1967 och sedan dess har den inte förändrats mycket.
Banan är också omtyckt då den passar bra för lite motorsvagare bilar. Man behöver inte ha 250hk för att sätta hyffsade tider, även om det hjälper. På Ahvenisto har vikt/effektförhållandet, chassit och bromsar stor inverkan på tiderna. Krönet efter depå-rakan och högern är en av höjdpunkterna (även bokstavligen) på banan, viktigt att komma ihåg att ha bilen rak när man går över krönet, bilen lättar rätt så mycket på krönet. Det här är samtidigt en av de bättre platserna för omkörningar. I kurva nummer fem, Tarus kurva (fi. Tarun mutka), ska man se upp så man inte gör slut på bromsarna, lätt hänt om man har en bil med små bromsar. Kurva åtta, vid ingången understyr det lätt och vid utgången överstyr det ännu lättare. Många har kört ut här och krockat med brons betongfundament. Ut på start-o-målrakan kan det vara bra att bromsa in lite innnan man kommer ut på rakan. Det ser enklare ut än det är och lätt hänt att man glider ut i sanden om man kommer för hårt. Sandfållan kommer emot snabbare än man tror, belive me ![]() I år har det blivit ändringar med Ahvenistos "management". CARBX oy, som driver en av Finlands mest populära hyr-kartingbanor i Helsingfors, har tagit över av Tavastehus (= Hämeenlinna) stad angående underhåll och uthyrning. Man vet inte ännu huruvida det kommer bli bättre eller sämre för oss entusiaster men hittills verkar det luta åt att det blir bättre. Bästa sättet att komma och köra på banan är nog att besöka en banträff ordnad av nån Finsk märkesklubb. Tidigare har man haft öppet för allmänheten på onsdagar, men då måste man ha bur i bilen för att få köra. Hoppas man får träffa nån från rejsa.nu i sommar ![]() _________________ "Rust never sleeps" - Neil Young Matias Kantola |
||||
En sak som kanske framgår av Stens och Matias svar är att Ahvenisto är en bana för män med hår på bröstet. Detta är den bana som jag sett absolut flest krascher på. Bla en dödsolycka (den lyckades jag undvika att se alltför nära tackochlov) där en Koje förare gick in i ett armcoräcke som lossade. Den värsta scen jag sett var när Leif Wiik kraschade sin grA 240 här i slutet på åttiotalet. det gick bra för Leif men att se honom backa in i muren i 180 var nåt grymt. Speciellt med den påföljande explosionen... Vill minnas att det var just Sten jag var där och kollade på den tävlingen med?
Det är en bana där räckena är NÄRA banan. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Håll oss uppdaterade om öppna märkesträffar då ![]() (är ingen höjdare på finska) _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
BMW Club Finland ordnar banträff på Ahvenisto 8 maj (ej slutligen fastställt datum), även icke-klubbmedlemmar är välkomna dit. Tidigare år har det kostat 25 euro (ca. 220kr) att köra för icke-medlemmar. Ska försöka hålla koll på andra klubbars träffar. _________________ "Rust never sleeps" - Neil Young Matias Kantola |
||||
Hur långt är det från Vasa till banan? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Re: Nyqvist
Kan ingen vänlig skäl ge magnus "hur hittar jag hit" info så han kan lägga upp detta under banguiden? Vad kan det kosta att åka från GBG till denna bana? Hur långt kan det vara?? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Ha! det är ju ca 50-55mil till banan då! Nästan lika långt bort som gotland....
Får nog lägga till denna bana i "banor jag skall åka denna säsong" ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Finska BMW klubben: www.bmwclub.fi . Där finns lite info om klubben även på svenska. På den finskspråkiga delen av sidan finns evenemang under rubriken "tapahtumat". Det finns bilder bl.a. från banträffarna på Ahvenisto från 2003 och 2004 under rubriken "kuvagalleriat". _________________ "Rust never sleeps" - Neil Young Matias Kantola |
||||
De var inte specielt dyrt att "kryssa" över dagen heller
Viking = 1850kr t&r alla + bilen + hytt Silja = 2100kr t&r alla + bilen + hytt Nu är det väll bara att få bekräftat datumet! ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Har rejsat på Ahvensito några gånger med två-rykaren i Historic Grand Race.
t.om med bara 87,6 hk och 750 kg är det görskoj på den banan. Kan verkligen rekommendera ett besök på den banan! Roligaste bana jag rejsat på ![]() Som flera varit inne på är det dock klokt att hålla koll på vad man håller på med, då misstag premieras med mycket plåtjobb. (ungefähr som på rejsa.nu-ikonen i eifelbergen) Är man van vid snälla banor som Mantorp och Anderstorp kan de nog bli ett rätt läckert uppvaknande första fullfatsvarvet. Men som sagt med lagom respekt för bana och den egna förmågan, är det en belönande bana. om nya två-rykaren är klar är det tänkt att köra HGR i år också. Brukar ta färgan till Åbo, sedan 15 mil rakt in i landet, så är man framme. man spar ca 5 mil på att ta båten till H-fors om man vill. ska man ha dragbil och trailer med är Seawind billigast, sedan Silja. Biking är bortom all sans o vett i sin prissättning om man har ett trailerekipage. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Skulle precis sätta mig och författa samma sak som denna initierade skrivelse summerar. Precis så är det. Jag brukar ju ha min Seven till Finland alla somrar och trailerprissättninge... hmmm... Varierar. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1818 besök totalt |