Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (13564 totalt) |
Hej. Här är KH's hemsida, finns säkert nån mailadress där. www.khmotorsport.com
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Det har jag iofs. inte tänkt på, att man justera bak/fram MBC separat och på det sättet klara sig utan extra manick som justerar fördelningen, men vad händer om bakbromsarna är "mjukare" än frambromsar t.ex.? Då kommer dom att ta mer vid lätta inbromsningar osv. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Det är väl en god anledning till varför man INTE ska hålla på och ha olika versioner och varianter på bromsledningar, bromsok, bromsbelägg och skivor utan hålla sig till en rekommenderad variant från EN leverantör om man inte vet vad man pysslar med eller har tid och möjlighet att testa varianter. Fast vet man det så kan man få mycket bra resultat ändå. ![]() |
||||||
Idén med två separata huvudcylindrar är allt annat än dålig, kallas vanligtvis för bromsvåg och är i princip det enda som fungerar i längden om man har lite större banåkarambitioner. Anledningen är att man INTE får inkonsekvent bromskraftsfördelning då man enkelt och smidigt justerar förhållandet mellan fram/bakbromsverkan. Sparar en hel del beäknande, och löser en del svårberäknade parametrar som tex: väder, körstil, mängd bensin i tanken osv... I stort sett varenda tävlingsbil värd namnet är utrustad med bromsvåg. Att be försäljaren av bromsprylarna tala om vad man skall ha för kolvstorlekar är oxå en lysande idé då han inte behöver beräkna ett skvatt eftersom han av erfarenhet vet vad som fungerar och inte. _________________ Karl Brag |
||||||
Jag har ett liknande pedalställ från Wilwood fast stående. ![]() ![]() Jag har plockat bort vaccumet och använder Wilwoods minsta cylindrar (har inte kolvdiametern i skallen). Jag blev rekommenderad att använda minsta möjliga cylindrar, det skulle tydligen ge bättre känsla i pedalen. Bromsen är skapligt tungtrampad och pedalsträckan är kort och helt utan "svamptendenser" (har dock endast hunnit prova 15-20varv med skeva bromsskivor. Känslan är betydligt bättre än det var med servo. Bromsvåg är troligtvis svårt att klara sig utan. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
FSN: dräggel!
![]() ok, nu är jag klart övertygad... bromsvåg blir det, men jävlar vilkla priser det är på delarna i sverige! ![]() Ska kolla med KH vad de tror och sen blir det köra av i vår! ![]() mvh Anders fortsätt denna tråden, sakerna börjar bli intressanta ![]() |
||||||
Klart du ska ha bromsvåg..........men du behöver inte köpa ett dyrt pedalställ. Jag köpte själva vågen lös..........svetsade dit den på orginalpedalen. och gjorde en plåt där bromsservot satt, som håller två cylindrar ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tänkte komma med lite siffror:
om vi antar ett slag i HBC på 15mm med den minsta HBC:en Med utväxling 5,5:1 ger då ca slag i pedalen. HBC slag pedal mm 15/16" 15 83 1" 13 73 1" 1/8" 10 57 Detta ger ett slag i per ok-cylinder på 0,85mm, hmm verkar väll vara rimligt med lite svikt i ok och belägg mm. om vi nu delar upp det fram och bak så får 67% av volymen fram och då 33% bak. Tar man nu 2st av de minsta HBCerna så kommer den fram att gå 10mm och den bak 5mm. Med 5mm skilnad mellan cylindrana käns inte som någon katastråf utan att bromsvågen klara av det om inte HBCerna sitter för tätt. Sätter man nu tryckstången mitt i mellan cylindrana så kommer den gå 7,5mm. Men nu till det tråkiga det var dubbelt så trög trampat ![]() Men med 2st cylindrar kan man gå ner i HBC diametrar. Betyder att man skulle behöva halvera arian på HBC:erna, för som vi var överens om tidigare så är arian linär med kraften. Halva arian av 15/16"(23,8mm) HBC:en ger 16,8mm och ett slag på 20mm. Detta ger ett slag i pedalen på 110mm. Man skulle behöva lite bättre siffror på slaget i HRCen för att kunna komma närmara verkligheten. Hoppas vi får en rapport vad experterna rekomenderar. Det är nästan så jag kan tänka mig att bjuda på ölen bara för att få reda på om jag är ute och cyklar eller ej. Anders Jeppsson: Vill du så har jag en excel-fil med mina beräkningar som du kan få. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Re: Seriösa bromsberäkningar - hjälp! Civilingengörer se hit
Jag väcker liv i en avsomnad tråd.
Jag och en av civilisterna på jobbet har suttit och räknat en hel del på detta. Det svåraste momentet har varit att hantera däckets lastberoende, men nu är den på spåret. Det enda vi saknar för att kunna provköra formlerna är ett mått på tyngdpunktshöjden. Är det nå't du kan få fram? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
||||||
Det där var intressant!, vad gick kitet löst på om du vill svara på det?. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Re: Bromsberäkningskalkylbladet är klart!
Jag skall bara kvittera ut ölbacken först. ![]() Du läser väl det här Jeppsson? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Yes, jag läser...
![]() Det är du och Jonas Jarlmark som slåss om den just nu... jag var ute i garaget igår kväll och mätte upp alla måtten som han och du ville ha... utom tyngdpunktshöjden över marken ![]() Har tittat och mätt lite på torpedväggen också, och det verkar inte så bra ![]() ![]() dock skulle ju någon kunna få berätta för mig (efter att jag postat alla måtten) om det blir möjligt att köra med dubbelcylinder utan att trycka ihjäl sig? postar måtten senare idag eller imorgon.. skål (förresten delas inte ölen ut förrens bilen visat sig fungera med de föreslagna HBCerna ![]() |
||||||
'har precis lagt in jämförelse mellan beräknat värde och (önske)målvärde i mitt kalkylblad (om man inte hamnar mellan målvärdena lyser det gult eller rött, beroende på hur allvarlig avvikelsen är).
Målvärdet för bromsvågsinställningen har jag satt till: Något mot den främre cylindern (man vill ligga nära mitten för att minska risken att någon cylinder bottnar och man vill, vid torrväder, ligga något närmare den främre cylindern). Målvärdet för bromstrycksregulatorn däremot, gör mig lite osäker. Först hade jag lagt det precis som för bromsvågen, något framför mitten, men se'n viskade en röst i mitt öra: "Bromstrycksregulatorer är onda ting" så nu funderar jag på om man inte skall försöka köra med så lite bromstrycksreglering som möjligt (lite slack för blöta behöver man). Finns det någon som kan upplysa mig i ämnet? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Senaste nytt från bromsberäkningsfronten:
![]() Lagt till beräkningar för glidok, dessa hemska ting. ![]() (Jag försöker sukta Anders Jeppsson så mycket som möjligt, så jag får den utlovade ölbacken nå'n gång). ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Hur gick det med det här då?
Angående kraft utan servo så måste det gå på de flesta bilar då F1:or inte har någon bromsservo. Bromsar man en F1:a ifrån drygt 300 km/h så motsvarar det säkert en vanlig bil på över två ton på riktigt bra slicks, p.g.a. all downforce. Visserligen läste jag någonstans, tror det var Race Tech, att de trycker motsvarande 150 kg på bromspedalen. Men det är väl bara att träna lite. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jag har åkt manuellt system i en del upplagor med våg. Själva pedalkraften tycks behöva ett förhållande av 250 ggr för en 1000 kg bil. 1500 kg bil blir då 375 ggr i kaliper arean. För att få ett acceptabelt pedaltryck. Det blir ändå tyngre än med servo självklart, men bra pedalkänsla. Förhållandet kräver ett stummt system utan flex, annars fjädrar pedalen. Göran Malmbergg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (13564 totalt) |