Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (41148 totalt) |
den är i birmingham varje år i januari.
det var ca 440st utställare från alla kontinenter. träffade en kille från taiwan som inte kunde ngn engelska typ ![]() den slutar imorgon. jag gick på trademässan som var tors-fre. public är lör-sön men det är så inih....e med folk då ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
En såndär V8 baserad på MC-motorer började figurera i min skalle för flera år sedan...
"Måste ju ge 300hk+ redan original och väga under 100kg...men det blir rätt dyrt att bygga en och undra hur stor marknaden är egentligen...vilken/vilka klasser ska man ha sånna i..." ![]() om man kunde sluta drömma och göra ngt av alla tokiga ideer för en gångskull!!! ![]() |
||||||||
SLUTA SJÄLA MINA VÅTA DRÖMMAR!!! > ![]() Du får skaffa egna! ![]() ![]() |
||||||||
R1 motorn finns i en version för snöskoter, då saknar den växellåda men har ett nedväxlingsdrev för utgående. Den versionen har även torrsumpspump vilket inte MC versionen har men jag tror effekten är lite lägre. |
||||||||
r1-motorn i v8- konfiguration väger komplett inkl svänghjul 68-72kg enl tillverkarna på mässan, hayabusa-v8 ca 10kg till.
![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Såg i en RE att det fanns en tillvberkare som gjorde ett big-bore kit till hayabusamotorerna, de kom upp i runt två liter har jag för mig, hav hiskeliga mängder hästkrafter också...
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Motospeed har tillsammans med Schneiders byggt en Hayabusa på 1600cc. Den bromsade de ur 253hk utan någon form av överladdning! Bygga ihop två sådana maskiner... Hmmm. _________________ Jonas Edling |
||||||||
Insug förgasare är inte med i vikten här. Så kanske 8-10 kilo till är rimligt. Sen vill man ha luftrenere, koppling mm. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
hondas s2000 motor kan väl ine vara någon hög viktare? både block och topp i aluminium vad ja vet.
hört att det ska finnas en sådan motor på en skrot i mellansverige. borde va nåt att bygga seven bygge på kanske? 240 sug hästar är ju inte fel. med rimlig soppförbrukning dessutom. *bara en tanke* _________________ MVH Stellan Leibel |
||||||||
Joo... Var det inte MV Agusta? 8 trattar till förgasarna och raka rör! ![]() ![]() ![]() ![]() Tror den finns med på... någon sån däringa trevlig ljudskiva som bör avnjutas på _hög_ volym och i ensamhet alternativt i likasinnades sällskap. Prova inte med frun utan att veta vad som händer.... ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||||
De planerna håller redan på att smidas på visst håll i Sverige ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
Alfas 16V TS-motor vet jag inte vad den väger, men den är antagligen redan ratad. Rover/Buick-V8 gick inte hem. Hmmm, en Sodemo-imspirerad XFX tillför väl inte så mkt jämfört med en treliters Alfa-sexa. Antar att F1-motorer och Hayabusa-V-åttor inte är ekonomiskt åtkomliga.
Du bad om det! ![]() Peugeot XU9J4-motorn är lätt och lättrimmad, finns mkt delar i UK och toppen är i stort sett "färdigportad". Stabil men lätt lm-motor med kralliga våta foder som inte sjunker och har sig. Sitter i tex 206 WRC. Satt oxå i Neals/Lindgrens supertouring 406. XU7 är en 1.8-liters variant i samma motorfamilj som används i såväl 307 WRC som Xsara WRC. Dessutom pressar Kenneth Hansen ca 550 restrikterade turbohästar ur den. Slagvolymen är förstorad till nästan två liter i alla dessa fall. Men en Alfa med PSA-motor tycker nog t.o.m. jag skulle vara helgerån! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Håller inte med om att xu9 motorn är effekttålig, svår att ha mer än 200hk utan fodersjunkningar och annat trassel, men nästa generation som heter xu10 är en toppen motor, samma topp som xu9, men med stadigt och förhållandevis lätt gjutgärnsblock på 2L ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||||||
Kenneth Hansen bytte från XU10 till XU7 (ev via XU9, men jag har ingen koll) runt 2000-2001. Med fodersjunkning refererade jag till XN-motorerna med pressade foder. Med XU-motorerna där fodren står på flänsar på vevhuset borde väl inte detta vara ett problem? Jag är ute på tunn is här, men jag har aldrig någonsin hört talas om en fodersjunkning på en XU, måste vara XN du tänker på? Men jag har ingen lust att förstöra tråden, kan acceptera att fodren sjunker i XU. Har hört att oljetrågen släpper slumpmässigt också. Sen har de lagt in en kapsel med filspån någonstans i oljekanalerna som löses upp nånstans mellan 5000 och 15000 mil. Kolvarna slår i ventilerna från första början. Skitmotor som man bör hålla största möjliga avstånd från. ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Finns i Peugeot Sport-klubben ett par medlemmar med turbomatade XU9 med närmare 300 drivhjulshästar, och såvitt jag förstått hade de inte haft några problem med motorns tillförlitlighet.
_________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||||||
Stämmer säkert! Mina erfarenheter kommer från slc,långlopp och ssk,kamasatoolcup, och gäller motorer som används i tävling, inte för gatåka eller banträffarsom ställer lägre krav på hållbarhet. Men man kan säkert bygga en xu9 motor som håller länge med mycket effekt, man kan ju som bekant även åka till månen, även om det är dyrt ![]() Finns hel klart sämre motorer än xu9, men om jag ska lägga pengar på nybyggd motor så få det bli xu10. Efter som jag redan har 2st xu9or med foder sjunkningar ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||||||
OK, erkänner villigt att jag inte har erfarenhet av de effektuttagen och den driften, vet inte vad som gjorts åt de som klarat det heller. Lät bara misstänkt likt en förväxling med XN-motorn. Tyvärr så är ju inte XU10 lika lätt, men den är ju lite stadigare i konstruktionen. jag är intresserad av XU9-skrot, så du har snart PM AZ!
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Sök runt lite på MotOGP, det är några Aussies ? som på prototypstadiet håller på med en hyfsat liten V8. Gissningsvis 240 glada kusar, ~ 18-19' i maxvarv. Vikt på motor och låda ~ 60kg. Vet inte länken eller namnet nu men nånting med V8 tror jag det innehöll. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Sen är det stora problemet med olika viktuppgifter att olika personer har olika uppfattning vad som ingår i *en komplett motor* precis som du säger. Det som är intressant är ju vad bilen väger i slutändan, med olja vatten och *extra allt* eller skilnaden mellan motor A och B i bilen slutvikt. och hayabusamotorn på 81 kg är inklusive en sexväxlad sekvensiel växellåda, vilket du inte räknade med i hemin ;-) |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (41148 totalt) |