Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vardags-racing för amatörer
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4228 totalt)

Är det bara jag som är tokig eller finns det fler som letar perfekta linjen med vardags-bilen? :D
Ja! ("varje dag" / "jag lever för detta" / "skitkul" etc.)
98%
 98%  [ 58 ]
Nej, ("aldrig i livet" / "tänk om man kör på nån" / "törs inte" etc.)
1%
 1%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 59

MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Hej!

Jag ville bara säga att jag håller med er till fullo.
Livet ÄR en racerbana.

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



"Some people live in the fastlane, im the oncoming traffic"
är något jag minns från en signatur på ett engelskt forum.

Men visst gasar man på i rondellerna när det finns tillfälle
eller tar den där omvägen bara för åka en roligare vägsnutt.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Måste nog erkänna att jag gärna väljer den lite längre vägen som har rondeller än den kortare utan (jag har nog stenkoll på var alla rondeller finns...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3131



Jag blir skvatt galen när jag ser en rondell.
Krokig väg, lansbygd och fri sikt, då ar det svårt att hålla sig.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



I Åre finns inga rondeller här funderar man på att bygga en tunnel istället, hur kul är det? >

Jag har min egen lilla specialsträcka istället, Ullådalsvägen! Gunnar Ö, du vet vad jag menar!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hos oss är där små kurbs både i ytterkant och innerkant av rondellerna (tyvärr inte röd/vitmålade), blir rätt nöjd när jag lyckas placera hjulen så att man känner antydan av dom men att det inte skakar för mycket.... det behöver inte nödvändigtvis gå så fort, bara det träffar precis där man vill

_________________
Pär Hylander
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Undrar vem som svarade nej?

Höjden av det här är väl att misslyckas, och vara tvungen att vända och ta om... Jo, jag har gjort det...Med vardagsbilen.

_________________
/Mathias
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Sörpan skrev:
I Åre finns inga rondeller här funderar man på att bygga en tunnel istället, hur kul är det? >

Jag har min egen lilla specialsträcka istället, Ullådalsvägen! Gunnar Ö, du vet vad jag menar!


I Karlskoga finns en STOR rondell med några roliga utgångar.
Fast jag har ganska kul på väg till både Kinnekulle och Mantorp. (Tur man oftast kör på tider då Farbror Blå inte är så flitig och trafiken är närmast obefintlig)

Ullådalsvägen thumbs up blir ett återbesök nästa gång jag har vägarna förbi.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



GunnarÖ skrev:
I Karlskoga finns en STOR rondell med några roliga utgångar.
Jag hörde att det var en kille med en gammal Corvette som skulle prova hur fort man kunde åka i den stora rondellen i Kga. Han började med 90km/h. Det gick inte...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Topicen hette ju vardagsracing för amatörer..... Är jag den enda som tränade även andra saker än spårval....
(iofs jävligt kul som går att göra till och med när man körde Scanian med släpet på motorvägen , dvs träffa vägräffelmålningslinjen med högerhjulet i långa högerkurvor exakt på mitten av kurvorna )

Näe dom andra mer udda saker jag tränade på när jag var aktiv (och till viss del även fortfarande )

1. Ta en kurva helt utan bromsning.... typ en kurva som man vet att man kan ta i 80 när man bromsar in för den , istället då hålla 75 i jämn fart och sen ta den utan att ens fundera på att bromsa.... inte så jäkla enkelt först som man tror men jäkligt nyttig träning för att få bort den mentala spärren som gör att man säkerhetsbromsar lite i snabba kurvor.

2. Köra enbart på halvljus i kolmörker...... funkar bara på landsbygden... men fostrar duktigt och hjälper en att bli bättre rallyförare i dimma och snörök Eller racerförare som kör på nätterna för den delen.

3. Titta åt sidan och köra på perifiera synen istället..... svårt i början men enklare och enklare ju mer man tränar (eftersom man lätt ändå tittar till) ... Och jäkligt nyttigt för racing eftersom man får enklare att hålla koll på konkurrenter....

Eller är jag den enda som har sådana här tokiga träningsideér ?

P.s 1an och 3an kom till när man körde kart i början av 80-talet.... då var man ju tvungen att köra in varenda jäkla motor 1 timme LÅNGSAMT och då var man ju tvungen att hitta på något för att få tiden att gå....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Mathias Johansson skrev:
Undrar vem som svarade nej?

Höjden av det här är väl att misslyckas, och vara tvungen att vända och ta om... Jo, jag har gjort det...Med vardagsbilen.


Det är lite lustigt att den rösten bara värderades till en procent medan de med rätt svar värderas till 2%!
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Fredrik - SLC skrev:
Topicen hette ju vardagsracing för amatörer..... Är jag den enda som tränade även andra saker än spårval....
(iofs jävligt kul som går att göra till och med när man körde Scanian med släpet på motorvägen , dvs träffa vägräffelmålningslinjen med högerhjulet i långa högerkurvor exakt på mitten av kurvorna )


Får mig att tänka på min övningskörning med min far. "Lär dig hitta vägmarkeringen med högerhjulet så att du lär var du har hjulen."

Fredrik - SLC skrev:
Näe dom andra mer udda saker jag tränade på när jag var aktiv (och till viss del även fortfarande )

1. Ta en kurva helt utan bromsning.... typ en kurva som man vet att man kan ta i 80 när man bromsar in för den , istället då hålla 75 i jämn fart och sen ta den utan att ens fundera på att bromsa.... inte så jäkla enkelt först som man tror men jäkligt nyttig träning för att få bort den mentala spärren som gör att man säkerhetsbromsar lite i snabba kurvor.


Det är svårt att få bort "säkerhetsbromsen".

Fredrik - SLC skrev:
2. Köra enbart på halvljus i kolmörker...... funkar bara på landsbygden... men fostrar duktigt och hjälper en att bli bättre rallyförare i dimma och snörök Eller racerförare som kör på nätterna för den delen.


Testa inget ljus alls, bara fullmåne och snö (synder från min ungdom)

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



GunnarÖ skrev:
Fredrik - SLC skrev:
2. Köra enbart på halvljus i kolmörker...... funkar bara på landsbygden... men fostrar duktigt och hjälper en att bli bättre rallyförare i dimma och snörök Eller racerförare som kör på nätterna för den delen.


Testa inget ljus alls, bara fullmåne och snö (synder från min ungdom)


Det är kul visst .... men då får man inte effekten som jag var ute efter dvs ljust men med kort sikt .... dvs kurvor kommer upp snabbt utan förvarning......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Jo, jag förstod det. Jag slarvade bort den av svaret som skulle tydliggjort att jag inte jämställde aktiviteterna. (förhandsgranskning är bra att använda )

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Gurra2
Norrköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 7



Har kört omkring i morsans minibuss halva vintern eftersom min gt4 har blivit sjuk (vevlagerras), men det hindrar en inte från att testa gränserna i rondellerna.. Här i norrköping har vi en j##la massa rondeler (många mer curbes också!). Behövs inte så mycket fart för att hitta gränserna i en minibuss.
kör givetvis med heel and toe'ing hela tiden också..

brukar även leta apex och turn in när jag är ute och cyklar.

skönt att veta att min inte är ensam.. =)

_________________
/Gustav Wiberg
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6702



JohanR skrev:
Jo, här i Jönskvarna finns det en kurva mitt inne i stan som nyper så där knepigt på slutet. De gångerna man får till spåret (i 50 knyck ) känner man sej så nöjd så

JohanR


Vilken kurva är det du tänker på?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

(iofs jävligt kul som går att göra till och med när man körde Scanian med släpet på motorvägen


När jag bodde i Nacka för 20 år sedan åkte jag en sen kväll med en buss där chaufören helt uppenbart tränade racing. Han var mycket skicklig, det var nog bara jag som var intresserad som märkte vad som pågick. Det gick fort, men mjukt och snyggt. Imponerande thumbs up

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1080



JohanR skrev:

När jag bodde i Nacka för 20 år sedan åkte jag en sen kväll med en buss där chaufören helt uppenbart tränade racing. Han var mycket skicklig, det var nog bara jag som var intresserad som märkte vad som pågick. Det gick fort, men mjukt och snyggt. Imponerande thumbs up


När du nämner detta med buss-racing så tänker jag direkt på en semestervecka jag hade på Malta för ett antal år sedan. (ni som varit på Malta vet hur det mycket speciella buss-parken ser ut)
Jag hade en dag förmånen att åka med Jasons buss, och maken till stjärna på att köra buss har jag aldrig upplevt i hela mitt liv. Snacka om att ha koll på varenda millimeter av fordonet och varenda gruskorn på vägen, tuffaste racingspårvalet hela vägen, tränga sig förbi andra bussar i innerkurvorna över blinda krön osv... thumbs up
Dessutom hade han ett sånt heldlöst drag i den gamla Leyland-spisen.
Jason fick stående ovationer av oss grabbar längst bak i bussen!



_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Fredrik - SLC skrev:

1. Ta en kurva helt utan bromsning.... typ en kurva som man vet att man kan ta i 80 när man bromsar in för den , istället då hålla 75 i jämn fart och sen ta den utan att ens fundera på att bromsa.... inte så jäkla enkelt först som man tror men jäkligt nyttig träning för att få bort den mentala spärren som gör att man säkerhetsbromsar lite i snabba kurvor.



Jag testade detta för första gången när jag övningskörde med farsan när det kom en lämplig chikan. I koncentrationen för att hitta den rätta farten i partiet "glömde" jag visst att informera om mina avsikter... Vi diskuterade detta ett bra tag därefter vill jag minnas.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



kentsamuel skrev:
JohanR skrev:

När jag bodde i Nacka för 20 år sedan åkte jag en sen kväll med en buss där chaufören helt uppenbart tränade racing. Han var mycket skicklig, det var nog bara jag som var intresserad som märkte vad som pågick. Det gick fort, men mjukt och snyggt. Imponerande thumbs up


När du nämner detta med buss-racing så tänker jag direkt på en semestervecka jag hade på Malta för ett antal år sedan. (ni som varit på Malta vet hur det mycket speciella buss-parken ser ut)
Jag hade en dag förmånen att åka med Jasons buss, och maken till stjärna på att köra buss har jag aldrig upplevt i hela mitt liv. Snacka om att ha koll på varenda millimeter av fordonet och varenda gruskorn på vägen, tuffaste racingspårvalet hela vägen, tränga sig förbi andra bussar i innerkurvorna över blinda krön osv... thumbs up
Dessutom hade han ett sånt heldlöst drag i den gamla Leyland-spisen.
Jason fick stående ovationer av oss grabbar längst bak i bussen!




Jo den bussparken är riktigt fin och lite speciell. Synd att luftkonditioneringen sög bäverdase och det var fuskigt att chaufören hade egen jättefläkt allt som oftast. Behöver jag nämna att det var uppemot 40 grader i skuggan när jag var där. De flesta på malta körde lite smått galet och vänstertrafiken gjorde det inte bättre. En tjej man var ute och promenera med fick ju foten överkörd samtidigt som bilskrället snudda min vad. Nära att bryta benet där. Fick aldrig åka med nån vettig busschaför där men en kille som körde minibuss stod på duktigt när man åkte med.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



JohanR skrev:
När jag bodde i Nacka för 20 år sedan åkte jag en sen kväll med en buss där chaufören helt uppenbart tränade racing. Han var mycket skicklig, det var nog bara jag som var intresserad som märkte vad som pågick. Det gick fort, men mjukt och snyggt. Imponerande thumbs up

JohanR

Att köra med så små och mjuka rattrörelser som möjligt är både roligt och nyttigt! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Allmänt banåkaforum
Vardags-racing för amatörer
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4228 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande