| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Nürburgring
Gäller försäkringen vid deltagandet i Scuderia?
|
12240 besök totalt |
Det är ju det som är poängen. De ersatte motparten som jag faktiskt tycker skulle ha ersättning. Men sen sa de upp helförsäkringen på bilen med hänvisning till att den användes till annat än den var försäkrad för (läs bankörning ibland), höjde trafikförsäkringen (som de inte kunde säga upp) ett par 100% och vägrade helförsäkra bilen vidare. Men det värsta var att de sa upp försäkringen PÅ EN ANNAN bil som under tiden stått i ett larmat garage i Sverige med samma hänvisning till den. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Håller med, konstigt att försäkringsbolaget först såg sig själva ersättningsskyldiga men säger sedan upp försäkringen på bilen samt ytterligare en bil stående i Sverige. Hade ni inte haft problem med oljeläckage tidigare under veckan? _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
De var ju tvugna att betala tyskens Porsche eftersom det var helförsäkring på bilen. Men det sved nog, och det kan man ju förstå. Vi hade precis lastat av från Sverige och kört på från turistpåfarten och körde relativt långsamt för att värma upp bilen så det var första gången bilen rullade sedan året innan så inga oljeläckade innan det. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
|
Ringde precis till mitt försäkringsbolag, Trygg Hansa. De sa att man var helt oförsäkrad på Nürburgring även under turistkörningen då det var på ett tävlingsområde! Kan detta stämma? Är det så hos alla bolag?
_________________ John Tyndal |
||||||||
Under turistkörningen gäller tyska vägtrafikförordningen. Så försäkringen bör gälla. Om nu inte nordslingan är specifikt undantagen i din försäkring förståss. _________________ Anders Dauner |
||||||||
Jag tycker att Trygg-hansa har helt rätt. Men givetvis ska man löpa linan ut: grusvägar i Värmland omfattas inte av försäkring, det är ju faktiskt oxå ett tävlingsområde, centrala Monte Carlo måste även skrivas in här, jag menar det är ju en F1 bana
och sen hörde jag om någon liten stad i Skåne där man körde racing i "stadskärnan", där kan man inte få köra bil heller längre. I alla fall inte med gällande försäkring... Ja, just ja, Öland kommer numera att vara en zon där föräkringen inte gäller mera, glömde bort Knugens lilla party om somrarne.
Sedan tycker jag att man ska höja vägskatten och priset för bensin.
Nu vet jag! Kan man inte förmånsbeskatta bilinnehav? och sen ska vi väl betala lyxskatt på bromsdetaljer...
Abz
_________________ Anders Berg Nybliven pappa som inte vet när dottern eller hennes lillebror låter honom åka till NS härnäst... |
||||||||
|
Då jag själv tidigare hade TH, och skall gå vårkursen, blev det snabba ändringar då TH inte tar ngn form av bankörning, i Sverige eller utomlands, endast sk "sektions-träning" under förar utbildning. Man tar inga "hel-varvskörningar". Man anser att Ringen är ett tävlingsområde oavsett vilket typ av körning som sker där och tar ingen försäkring.
Folksam o Länsförsäkringar gör.... Vem skall mer gå kursen i vår? Jag går för 2:a gången. _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
....du glömde vägtullar, trängselavgifter och däckbreddsskatt!!!
_________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||||||
Har också varit noga med att kolla upp mitt försäkringsbolag. Är själv anmäld till höst kursen, har du tänkt gå då också? Hoppas vi ses på något banmöte i vår, sen så bor vi ju inte så långt ifrån varandra
_________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
_________________ Niclas Thorvaldsson |
||||||||
Det här med Länsförsäkringar är ett kapitel för sig!
Eftersom det i princip är olika bolag i olika Län, så har de också olika regler!
Länsförsäkringar i Södermanland säger blankt nej till bankörning, medan LF i flera andra län säger att det är OK. Men man får bara teckna försäkring i det län man är skriven. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||||||||
LF i skåne säger likadant vad gäller bankörning, efter att jag frågat dom. Vad de säger om att köra på bryr jag mig inte om att fråga
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||||
Jag kommer. _________________ Jan Nagy |
||||||||
Jag fick OK från LF i Skåne på både Scuderian samt PCS banmöten, dock kräver de att ens hemförsäkring är hos dem! Go figure, som engelsmannen säger! _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
Skall det tolkas som att vi syns i vår?? _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
Kul att ses igen och lyssna på det underbara "Sportsauspuff" som du har! _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
Vi ses där!
_________________ |
||||||||
|
Kan vi inte skrapa ihop till en "banåkafond", förslagsvis 1000kr/träff. I slutet av året ser vi hur många oförsäkrade skador respektive pengar vi har skrapat ihop och fördelar pengarna. Givetvis kommer det inte att räcka till att lösa ut en helkvaddad ferrari eller porsche, utan blir snarare något slags "plåster på såren".
Fast vem vet, kanske kan detta finansiera ett par smällda mellandyra bilar med plåtskador. Hur många här på forumet brukar parkera sina bilar i räcket?????? _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||||||||
![]() |
Nürburgring
Gäller försäkringen vid deltagandet i Scuderia?
|
12240 besök totalt |