Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Elinstallation i garage?
<<   1, 2
18 besök senaste veckan (18401 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18012



Säkringarna är till för att skydda det som sitter före dem och inte det som är efter. Har du 25A-säkringar in i fastigheten så är nätet fram dit dimensionerat för att tåla 25A kontinuerligt.
Tanken med att ha mindre strömtålighet senare och senare i kedjan är förstås för att ha selektivitet i kretsen, varje fel ska bara ge avbrott i den egna delen av kretset, inte i hela nätet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Säkringarna är till för att skydda det som sitter före dem och inte det som är efter. Har du 25A-säkringar in i fastigheten så är nätet fram dit dimensionerat för att tåla 25A kontinuerligt.
Tanken med att ha mindre strömtålighet senare och senare i kedjan är förstås för att ha selektivitet i kretsen, varje fel ska bara ge avbrott i den egna delen av kretset, inte i hela nätet.


Ja, det verkar ju självklart - nu
Så det enda man kan gå (säkerhetsmässigt) fel på m a p komponenter borde då vara att sätta för klen kabel i förhållande till säkringen - och för 10 A krävs det väl inte mer än 1,5 mm2, eller?

Men... vad gör jag med mina 4 x 10 A trådsäkringar i elskåpet (som hänger på utsidan garaget)?
Ska jag bypassa dem eller säkra upp till 16 A där?

Jag vill ju sätta en normcentral inne i garaget och där fördela upp på fler än 4 x 10 A... det blir ju tämligen meningslöst om jag bara har 10 A in i normcentralen...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200



För 16A så ska man ha 2,5mm2 ledare i sina kablar....det är så som det står i föreskrifterna.
om man skulle bypasssa den undercentral som redan hänger där så skulle man då få införskaffa en ny. det blir extra kostnader så varför inte ha kvar den centralen och isf säkra upp den. Om du stör dig på att den är placerad utomhus så är det bara att flytta in den i garaget.
Hur sedan instalationen är utförd innuti garaget får du kika upp, det kan lika gärna sitta 2,5mm2 ledare där...många elektriker förser hus och garage med lite kraftigare kabel ifall det skulle vilja säkras upp....för om man har den mindra arean 1,5mm2 så måste dessa bytas ut om man vill säkra upp..

Citat:
Lennart Mäkinen

Jag vill protestera mot att automatsäkringar skulle vara känsligare än smältvarianten. Det finns olika karakteristik att köpa av automaterna också även om de flesta elektriker verkar hålla sig till en eller två varianter. Har man tänkt använda elmotorer som drar mycket ström vid uppstart bör man ha säkringar avpassade för det.

Jag skulle rekommendera att ha uttagen ganska högt upp på väggarna. Sitter de nere vid golven riskerar de att hamna bakom kartonger, filtar och allt annat konstigt folk förvarar i sina garage. Tyvärr har jag inte koll på hur normerna ser ut numera.


Självklart så finns det alltid olika karakteristik på såväl automatsäkringar och smältsäkringar och det finns både de som har högre eller mindre känslighet. Jag syftade på generellt sett med de som brukar vara i hus och vanliga hemma garage.
Att eletriker vanligtvis håller sig till en eller två olika varianter brukar ha att göra med att kunden vill ofta ha så lågt pris som möjligt. Men båda fungerar fin fint, bara man har sett till att de är anpassade för själva systemet.

Jordfelsbrytare är mångas räddare och bör egentligen finnas i var mans hem. Finns så många olyckor som kan hända, nackdelen med jordfelsbrytaren är ifall man har ett äldre hus med äldre installation så brukar felströmmar vara så stora att det i regel inte går att ha jordfelsbrytare. Dennas känslighet är väldigt liten för människans och djurs egna skydd....30mA i regel.

(EDIT)
Placering av själva uttagen, de kan placeras nästan var man villl i garaget....det hela har med vilken IP klassning som uttaget ska ha och på ju säkrare ställe, tex där barn inte kan nå...destu mindre IP får uttaget ha.
Ett garage i sin mening kräver högre då det är betydligt smutsigare och dammigare än i ett vanligt hus, finns vissa regler också om installation i närhet till vatten...vissa avstånd osv.... Men man får installera längre upp på väggen, det finns regler man ska hålla sig till men de är inte så komplicerade. Dessutom så får man eluttag som man lätt kan komma åt och koppla in verktyg till osv....

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18012



olzon skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag vill protestera mot att automatsäkringar skulle vara känsligare än smältvarianten. Det finns olika karakteristik att köpa av automaterna också även om de flesta elektriker verkar hålla sig till en eller två varianter. Har man tänkt använda elmotorer som drar mycket ström vid uppstart bör man ha säkringar avpassade för det.
Självklart så finns det alltid olika karakteristik på såväl automatsäkringar och smältsäkringar och det finns både de som har högre eller mindre känslighet. Jag syftade på generellt sett med de som brukar vara i hus och vanliga hemma garage.
Att eletriker vanligtvis håller sig till en eller två olika varianter brukar ha att göra med att kunden vill ofta ha så lågt pris som möjligt. Men båda fungerar fin fint, bara man har sett till att de är anpassade för själva systemet.

Jordfelsbrytare är mångas räddare och bör egentligen finnas i var mans hem.
Det jag ville ha sagt med mitt inlägg var att elektriker ofta monterar "det de brukar" utan att fråga slutanvändaren vad de har tänkt ha strömmen till. Oftast beror det förstås på att installationen görs långt innan någon kommer på att hans byggfläkt måste funka i köket. Ska man installera nytt bör man fundera igenom vad man ska göra i utrymmet och se till att man inte råkar i problem senare.

Att alla borde ha jordfelsbrytare är helt klart. Det är ännu viktigare i ett garage än i boningshus eftersom det ofta är fuktigt i garaget.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200



Nu är jag helt med dig Lennart hade samma tankar. Många elektriker gör det på vana, eller så glöms det helt enkelt att tas upp vad det bör ställas för krav....

Har du några funderingar om regler Dennis så är det bara att posta dem, så ska jag ta reda på exakta svaren enligt de nuvarande normerna på måndag när jag kommer tillbaka till skolan.

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
olzon skrev:
Nu är jag helt med dig Lennart hade samma tankar. Många elektriker gör det på vana, eller så glöms det helt enkelt att tas upp vad det bör ställas för krav....

Har du några funderingar om regler Dennis så är det bara att posta dem, så ska jag ta reda på exakta svaren enligt de nuvarande normerna på måndag när jag kommer tillbaka till skolan.


Man tackar thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Nu sitter jag här med en tvåradig central - med huvudbrytare, jordfelsbrytare (3-fas), 7 st enfas dvärgbrytare, 1 st 3-fas dvärgbrytare, och två programmerbara timers.

Känner nu att jag skulle behöva en liten repetition m a p jordfelsbrytare/nolla/jord...
Någon som kan reda ut det eller har någon bra länk?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Dennis Kullman skrev:
Nu sitter jag här med en tvåradig central - med huvudbrytare, jordfelsbrytare (3-fas), 7 st enfas dvärgbrytare, 1 st 3-fas dvärgbrytare, och två programmerbara timers.

Känner nu att jag skulle behöva en liten repetition m a p jordfelsbrytare/nolla/jord...
Någon som kan reda ut det eller har någon bra länk?


Tänk på en liten detalj du INTE får lov att koppla i centralen utan vederbörlig utb.
Kontakter ev några brytare EFTER säkrings centralen är ok...men inte mkt mer.

om jag hade varit i dina kläder, så hade jag huggt tag i en polare som är trikare och låtet han slå en koll på det hela.
Sen hade jag fördraget alla kablar och monterat upp dvs utag, armaturer osv och låtet trikaren koppla ihop ändarna.

_________________
Pelle Persson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Pelle Persson skrev:
Dennis Kullman skrev:
Nu sitter jag här med en tvåradig central - med huvudbrytare, jordfelsbrytare (3-fas), 7 st enfas dvärgbrytare, 1 st 3-fas dvärgbrytare, och två programmerbara timers.

Känner nu att jag skulle behöva en liten repetition m a p jordfelsbrytare/nolla/jord...
Någon som kan reda ut det eller har någon bra länk?


Tänk på en liten detalj du INTE får lov att koppla i centralen utan vederbörlig utb.
Kontakter ev några brytare EFTER säkrings centralen är ok...men inte mkt mer.

om jag hade varit i dina kläder, så hade jag huggt tag i en polare som är trikare och låtet han slå en koll på det hela.
Sen hade jag fördraget alla kablar och monterat upp dvs utag, armaturer osv och låtet trikaren koppla ihop ändarna.


Jag vet vad jag får och inte får göra - och jag kommer att låta en elektriker kolla på det innan strömmen slås på - men min fråga kvarstår...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
renault_fanatic
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 31



Dennis Kullman skrev:
Pelle Persson skrev:
Dennis Kullman skrev:
Nu sitter jag här med en tvåradig central - med huvudbrytare, jordfelsbrytare (3-fas), 7 st enfas dvärgbrytare, 1 st 3-fas dvärgbrytare, och två programmerbara timers.

Känner nu att jag skulle behöva en liten repetition m a p jordfelsbrytare/nolla/jord...
Någon som kan reda ut det eller har någon bra länk?


Tänk på en liten detalj du INTE får lov att koppla i centralen utan vederbörlig utb.
Kontakter ev några brytare EFTER säkrings centralen är ok...men inte mkt mer.

om jag hade varit i dina kläder, så hade jag huggt tag i en polare som är trikare och låtet han slå en koll på det hela.
Sen hade jag fördraget alla kablar och monterat upp dvs utag, armaturer osv och låtet trikaren koppla ihop ändarna.


Jag vet vad jag får och inte får göra - och jag kommer att låta en elektriker kolla på det innan strömmen slås på - men min fråga kvarstår...


vi som kan det där kan inte säga det , eftersom det finns flera sätt att göra det fel på, så tro inte att du kommer få några bra svar. anlita en utbildad elektriker

_________________
Janne Reimers
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



renault_fanatic skrev:
Cobolt skrev:
olzon skrev:
att byta ut smältsäkringar till Automat säkringar är ingen lösning Cobolt att säkringarna löser ut hela tiden betyder att elsystemet behöver ses över.


hehe, jag vet, ärligt talat så är det rätt sällan en säkring går när man meckar, det är mest när man drar igång dammsugaren på fel jack... tvättmaskiner, torktumlare, diskmaskiner, konvektorelement och annat bjäfs är ett helsike ibland..

dock så är det irriterande att behöva köpa säkringar, m automatsäkringar finns dom ALLTID hemma...


normsäkringar håller andast en sisådär 10-15 frånslag. varje gång en sådan släpper händer en gnista mellan de två polerna i den , och värme utvecklas, vad händer då? jo dom svetsas ihop, och på vissa säkringar märks det inte ens utåt. utan när man har brytit en säkring för att göra service på anläggningen så leder den fortfarande ström.

jordfelsbrytare är att rekommendera, till både ojordade och jordade anläggningar. funktions egenskaperna hos en sådan tänker inte jag skriva här.
men det har hänt samma som jag skrev om säkringarna, att som brinner ihop, så får man en fas ut på nollan, vips 400v i vägguttagen. där brtann tvn och datorn upp.

så att betala 1kr för en porslinssäkring är ändå inte så farligt som att betala 120kr + jobb för en normsäkring


Det där har jag oxo hört och jag tycker det är säkrare med old school porslinsäkringar även om de kostar pengar att byta..

Jag har 20A indraget till villan (värmepump), så jag kan använda det ut till garaget utan större risk att säkringarna brinner, kör inte svetsar o dylikt, skall bara installera luft/luft värmepump till garaget..

Jag skall dra om nytt elsystem till garaget som f.ö är nybyggt..

Eluttagen blir i midjehöjd eller högre, mera praktiskt än 20 cm över golvet där de är mera utsatt för smuts, skador dyl.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
renault_fanatic skrev:
vi som kan det där kan inte säga det , eftersom det finns flera sätt att göra det fel på, så tro inte att du kommer få några bra svar. anlita en utbildad elektriker


Min fråga var visst för otydlig
Jag är alltså INTE ute efter något kopplingsschema - utan efter en uppfräschning av TEORIN.

Snälla, svara med något meningsfullt eller inte alls.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Imre
Västervik
Här sen Feb 2005
Inlägg: 19



2 kW är 2000 W. Max belastning på ett 230 V vägguttag är 2200W/10 Ampere. Sedan går säkringen beroende på hur stor strömstyrka och hur länge överbelastningen fortgår rekomenderar mycket mer "kräm" i ditt garage om du ska svetsa med mera, satan måste gå nu, men lovar att återkomma senare om dina frågor.

Mvh I.Jenei, elektriker

_________________
Imre Jenei
Citera
Imre
Västervik
Här sen Feb 2005
Inlägg: 19



Först av allt, anlita helst en utbildad elektriker för jobbet. Ok det kostar lite men då är du försäkrad ifall något skulle hända. Men här kommer lite tips iallafall.
Massor med ljus: Installera ljusrörsarmaturer. Drar mindre ström, ger mer ljus och är mer ekonomiskt än glödlampor. (Glödlampor ger 85 % värme, resten ljus...) Ljuset rekomenderar jag att du lägger på en egen säkring, automatsäkring (norm) eller inte, det avgör du. Men Normsäkringar är enklare, och vanliga smältsäkringar billigare.
Svets: Ett 16 A uttag, sk europahandske. Det ska ligga på 3 st helt egna 16 A säkringar och får gärna vara smältsäkringar pga att normsäkringar löser snabbare. (irriterande om man har värsta finaste svetsfogen på g...)
Värme: Du har ett relativt litet garage så en 2 kW byggfläkt borde räcka men det kan ta ganska lång tid att värma upp. Ska du ha en sådan fläkt gåendes när du svetsar bör den helst ligga på en egen säkring, en 10 A.
10 A uttag: Där beror det på hur många du ska ha och vad dom ska användas till i garaget men låt säga att du smäcker upp 5-6 st, då kan du lägga ca 3 st på samma säkring, det är ganska lugnt. Såvida du inte fetkör största borrmaskinen i samhället som nyper fast, samtidigt som byggfläkten ligger på samma fas och vrålar.... Men ta det lugnt och tänk efter hur mycket ström som går åt. Kanske ska du dra ut kupévärmarna när du svetsar? Eller stänga av byggfläkten? Som jag ser det så kanske det inte räcker med 3¤10 A i centralen, beror på hur stor svets du har och hur mycket den totala belastningen blir.
Lycka till och hör av dig om du vill ha mer hjälp eller om jag glömt något!

_________________
Imre Jenei
Citera
Imre
Västervik
Här sen Feb 2005
Inlägg: 19



En sak till, kan inte repetera det nog så många gånger men : Anlita en elektriker till jobbet för säkerhets skull! Är man det minsta osäker vad gäller el, så ska man inte ge sig in på det. Det kan resultera i stora skador eller t.o.m dödsfall!

_________________
Imre Jenei
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157



Pectus skrev:
2 kW är 2000 W. Max belastning på ett 230 V vägguttag är 2200W/10 Ampere.
Mvh I.Jenei, elektriker


Liten rättelse.
Max för ett vägguttag avsäkrat med 10A är 2300W. Va 2200W när vi hade 220V.
Max för 3-fas 16A (som är vanligast i hem) 6400W.



Sen så vill jag även säga att det finns automatsäkringar till den gamla sortens säkringsskåp att köpa. Ser ut som en porslinsäkring fast med en knapp som man får trycka in om säkringen går. Har själv bytt till det i mitt förra garage.

MVH Emil

Edit: "Max för 3-fas 16A (som är vanligast i hem) 6400W." Såg att det kan misstolkas. Menar att om man har 3-fas så är det vanligast med 16A avsäkring. Det är inte vanligast att man har 3-fas.

_________________
Emil Rehnfors
Citera
Imre
Västervik
Här sen Feb 2005
Inlägg: 19



Jo det stämmer det du skrev Emil. Klart det ska vara 2300 W och inte 2200 W...(jag är kvar i det gamla)
Men 6400W gäller vid huvudspänning 400 V och 16 A, dvs spänningen mellan fas och fas med 16 A avsäkring. Vid fasspänningen, dvs spänningen mellan fas och nolla blir resultatet 3680 W och 16A. Vid 10 A blir det ju 2300W

Men nu till det verkliga problemet: Dennis har INTE 16 A såvitt jag förstod infon, han har endast 3¤10 A vilket gör det svårare att ta ut effekt så att det räcker. och som sagt, det blir endast 2300 W per fas att ta ut.
Men om Dennis har en trefasbelastning blir det en annan femma, men kanske onödigt att ta upp? Men kör det ändå: 400¤10¤1.73=6920 W i max belastning (Spänningen ¤ Amperen ¤ roten ur 3)

Men om man har en 9 kW fläkt då? Ja då får man se till att ha 16 A tillgodo, för då kan man ta ut max 11085 W.
Dennis, snacka med din elektriker om att dra fram en 16 A kabel till ditt garage så blir det lite enklare att jobba.. Hoppas att det bringar lite klarhet i ditt fall.

PS. Tack för rättelsen Emil

_________________
Imre Jenei
Citera
Skruva banåkabil
Elinstallation i garage?
<<   1, 2
18 besök senaste veckan (18401 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande