Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad väger en rolig motor?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
5 besök senaste veckan (41148 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En lista som jag hittat på nätet, kompletterad med några till. Har ingen aning om det är torrt eller vått, med eller utan remdrivna tillbehör eller liknande. Men som indikation om det är lätt eller tungt kanske siffrorna kan duga.

Siffrorna är först i kilon, sedan i pounds.


Alfasud flat-4    109   240   

Alfa Romeo SOHC V6    170   375   

AMC V8    245   540   (one ref showed 600)
AMC 6    227   500   

Audi 2.0 L4    152   335   

Audi 5    165   364   (non-turbo)
Audi 80 1300    104   230   
Audi 100 1500    109   240   

Austin C-series L6    255   562   ('56 Austin-Healey 100-6)
BL "B" L4 OHV    152   335   

BL "E" L6    157   345   ("complete")
BL "o" L4 OHC    135   298   

BMW M52 3.3,3.5 Big Six    227   500   

BMW M60 Small Six    176   388   

BMW slant-6 turbodiesel    195   430   

BMW 4.5L V12    276   607   

BMW M105 Diesel 6 2.5L    195   430   

Buick 350    204   450   

Buick 401    311   685   ('59 Nail Head)
Buick 430-455 V8    272   600   (one ref showed 640)
Buick 1963 odd-fire V6    188   414   

Buick V6    170   375   

Buick 3.0 V6 '85-up    159   350   

Buick/Rover 215 V8    144   318   (and olds)
Buick 1961 215 V8    147   324   

Cadillac V8 390    327   720   ('59)
Cadillac V8 472-500    284   625   

Cadillac V-16    590   1,300   (1931)
Cadillac 331 V8    317   699   (1949)
Chevy Corvair flat 6    136   300   

Chevy 1.8-2.0 L4    137   302   "J car" pushrod
Chevy Chevette 1.6 SOHC    136   300   (also Opel)
Chevy Vega L4    129   285   

Chevy II 153 L4    159   350   

Chevy L6 194-250    200   440   

Chevy L6 292       
   

Chevy L6 216/235    286   630   

Chevy V6-90 229, 4.3    193   425   

Chevy V6-60 2.8, 3.1    159   350   

Chevy small block V8    261   575   (generic for '60s-'70s motors)
Chevy small block V8    243   535   ('59 Corvette 283 w/alum. intake)
Chevy V8 348/409    281   620   

Chevy big block V8    311   685   Mark IV
Chevy big block V8       
   Mark V
Chrysler 2.2 L4    98   216   (bare motor)
Chrysler 413 wedge    291   640   ('59 300-E)
Chrysler 331 Hemi    338   745   1955
Citroen 2.0 Douvrin 4    119   263   

DeSoto 383    286   630   ('59)
DeSoto V8    306   675   (276-341 CID, '50s)
Dodge V8    293   645   (241-325 CID, '50s)
Dodge 361    284   625   ('59)
Edsel 361    309   680   ('59)
Ferrari 312T    180   397   (V12 3.0L racing engine)
Ferrari "250" V12    173   382   

FIAT/Ferrari Dino V6    129   285   (model 206)
FIAT/Ferrari Dino V6    134   296   (model 246)
Ford Kent 1600       
   

Ford Escort OHC 1600       
   

Ford 1.3-2.0 OHC       
   

Ford 2.3 Lima/Pinto L4    190   418   (also 2.0, 2.5)
Ford 2.3 Lima/Pinto L4    204   450   (turbo)
Ford Germany Taunus V4    93   205   (and SAAB V4)
Ford England Essex V4    148   327   

Ford Germany 2.0-2.8 V6    138   305   

Ford England Essex V6    172   379   (3 liter)
Ford 3.8 V6-90    159   351   (w/start, alt, less clutch)
Ford 170-250 L6    175   385   (except Australian w/aluminum head)
Ford 240-300 L6       
   

Ford flathead V8    238   525   

Ford flathead V8    258   569   ('53 239 CID)
Ford Cosworth DFV    160   353   (racing engine, DOHC, 3.0L)
Ford SOHC modular V8       
   

Ford DOHC modular V8       
   

Ford 255 Windsor    212   468   

Ford 289/302 V8    209   460   (late 5.0s are a bit lighter)
Ford BOSS 302    227   500   

Ford 351 Cleveland    250   550   (includes BOSS and Australian 302-C)
Ford 351 Windsor    232   510   

Ford Y block V8    284   625   (272-312 CID)
Ford FE big block    295   650   (332-428 CID)
Ford FE big block    304   670   ('59 352 CID)
Ford 429/460 V8    291   640   

Ford BOSS 429    309   680   (iron block, aluminum heads)
Isuzu 1.8 Diesel L4    174   384   

Isuzu 1.8 gas L4    141   311   

Jaguar old design 6       
   

Jaguar new design 6       
   

Jaguar V12    309   680   

Lincoln 430    336   740   ('59) (also Mercury 430)
Lotus 907 (Esprit)    125   275   (inc. alt. & starter, no clutch)
Marmon V-16    423   931   (1931)
Mercedes SOHC V8 alum.    205   452   

Mercedes SOHC V8 iron    245   540   

Mopar Slant Six    216   475   

Mopar 273-340 "A" V8    238   525   

Mopar 360 "A"    250   550   

Mopar 361-383-400 V8    281   620   

Mopar 413-426W-440 V8    304   670   

Mopar Street Hemi    347   765   (690 bare)
Nissan 240-300Z 6       
   

Nissan CA20 FWD    122   269   belt cam
Nissan Z20 NAPS-Z 2.0    157   346   RWD chain cam
olds 215 V8    144   318   (same as Buick/Rover)
olds 260 V8       
   

olds 304 "Rocket" V8    305   671   first olds V8, 1949
olds straight-8    279   614   '40s motor
olds 330 J2    318   700   (first generation V8)
olds 330-400    254   560   low deck, w/accessories, no flywheel
olds 350-403 V8       
   '86-up lightweight design
olds 394    329   725   ('59)
olds 371, 394    345   760   
olds 400-455    281   620   high deck w/accessories, no flywheel
olds 262 V6 Diesel    268   590   (from GM SAE paper)
olds 260 Diesel       
   

olds 350 Diesel       
   

Opel 2.8-3.0 CIH L6    179   395   

Peugeot 204 Diesel    123   272   

Peugeot Douvrin 2.0 4    119   263   

Peugeot 104 1400    118   260   includes transaxle
Pierce-Arrow V-12    513   1,130   (1932)
Plymouth 361    291   640   ('59)
Pontiac L4    159   350   Iron Duke, Tech IV
Pontiac Tempest slant 4    213   470   

Pontiac SOHC 6    204   450   

Pontiac 389 V8    295   650   

Pontiac 389 V8    268   590   ('59)
Porsche 4.7 SOHC V8    261   574   

Porsche 901 6    182   401   (1963)
Rambler 327 V8    272   600   

Rambler 327 V8    304   670   ('59)
Rover 3500 V8    144   318   (same as Buick)
Rover 3.0 SOHC L6    196   432   

Renault 2.0 4 Douvrin    119   263   

Renault 2.8 V6    170   375   (also DeLorean, Peugeot, Volvo)
Renault EF-1    179   395   (racing version of P-R-V V6)
SAAB V4-60    94   206   (also Taunus, Ford)
SAAB slant-4    132   290   (also Triumph)
Studebaker 289    295   650   

Triumph 2, 2.2 L4       
   [TR2-4]
Triumph slant-4    132   290   (also SAAB 99) [TR7]
Triumph 2, 2.5 L6    183   403   [TR6, GT6]
Triumph Spitfire/Herald       
   

Triumph Stag V8    202   446   

VW flat-4 air cooled    91   200   

VW flat-4 water cooled       
   

VW inline 4       
   Rabbit/Golf
BMW Cast-iron/aluminum 1.9L
      308   
BMW Aluminum-block 2.8L
      348   
BMW Cast-iron block 2.8L
      399   
Honda S2000   148   326

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Kraniel skrev:
En lista som jag hittat på nätet, kompletterad med några till. Har ingen aning om det är torrt eller vått, med eller utan remdrivna tillbehör eller liknande. Men som indikation om det är lätt eller tungt kanske siffrorna kan duga.

Siffrorna är först i kilon, sedan i pounds.


Alfasud flat-4    109   240   

Alfa Romeo SOHC V6    170   375   

AMC V8    245   540   (one ref showed 600)
AMC 6    227   500   

Audi 2.0 L4    152   335   

Audi 5    165   364   (non-turbo)
Audi 80 1300    104   230   
Audi 100 1500    109   240   

Austin C-series L6    255   562   ('56 Austin-Healey 100-6)
BL "B" L4 OHV    152   335   

BL "E" L6    157   345   ("complete")
BL "o" L4 OHC    135   298   

BMW M52 3.3,3.5 Big Six    227   500   

BMW M60 Small Six    176   388   

BMW slant-6 turbodiesel    195   430   

BMW 4.5L V12    276   607   

BMW M105 Diesel 6 2.5L    195   430   

Buick 350    204   450   

Buick 401    311   685   ('59 Nail Head)
Buick 430-455 V8    272   600   (one ref showed 640)
Buick 1963 odd-fire V6    188   414   

Buick V6    170   375   

Buick 3.0 V6 '85-up    159   350   

Buick/Rover 215 V8    144   318   (and olds)
Buick 1961 215 V8    147   324   

Cadillac V8 390    327   720   ('59)
Cadillac V8 472-500    284   625   

Cadillac V-16    590   1,300   (1931)
Cadillac 331 V8    317   699   (1949)
Chevy Corvair flat 6    136   300   

Chevy 1.8-2.0 L4    137   302   "J car" pushrod
Chevy Chevette 1.6 SOHC    136   300   (also Opel)
Chevy Vega L4    129   285   

Chevy II 153 L4    159   350   

Chevy L6 194-250    200   440   

Chevy L6 292       
   

Chevy L6 216/235    286   630   

Chevy V6-90 229, 4.3    193   425   

Chevy V6-60 2.8, 3.1    159   350   

Chevy small block V8    261   575   (generic for '60s-'70s motors)
Chevy small block V8    243   535   ('59 Corvette 283 w/alum. intake)
Chevy V8 348/409    281   620   

Chevy big block V8    311   685   Mark IV
Chevy big block V8       
   Mark V
Chrysler 2.2 L4    98   216   (bare motor)
Chrysler 413 wedge    291   640   ('59 300-E)
Chrysler 331 Hemi    338   745   1955
Citroen 2.0 Douvrin 4    119   263   

DeSoto 383    286   630   ('59)
DeSoto V8    306   675   (276-341 CID, '50s)
Dodge V8    293   645   (241-325 CID, '50s)
Dodge 361    284   625   ('59)
Edsel 361    309   680   ('59)
Ferrari 312T    180   397   (V12 3.0L racing engine)
Ferrari "250" V12    173   382   

FIAT/Ferrari Dino V6    129   285   (model 206)
FIAT/Ferrari Dino V6    134   296   (model 246)
Ford Kent 1600       
   

Ford Escort OHC 1600       
   

Ford 1.3-2.0 OHC       
   

Ford 2.3 Lima/Pinto L4    190   418   (also 2.0, 2.5)
Ford 2.3 Lima/Pinto L4    204   450   (turbo)
Ford Germany Taunus V4    93   205   (and SAAB V4)
Ford England Essex V4    148   327   

Ford Germany 2.0-2.8 V6    138   305   

Ford England Essex V6    172   379   (3 liter)
Ford 3.8 V6-90    159   351   (w/start, alt, less clutch)
Ford 170-250 L6    175   385   (except Australian w/aluminum head)
Ford 240-300 L6       
   

Ford flathead V8    238   525   

Ford flathead V8    258   569   ('53 239 CID)
Ford Cosworth DFV    160   353   (racing engine, DOHC, 3.0L)
Ford SOHC modular V8       
   

Ford DOHC modular V8       
   

Ford 255 Windsor    212   468   

Ford 289/302 V8    209   460   (late 5.0s are a bit lighter)
Ford BOSS 302    227   500   

Ford 351 Cleveland    250   550   (includes BOSS and Australian 302-C)
Ford 351 Windsor    232   510   

Ford Y block V8    284   625   (272-312 CID)
Ford FE big block    295   650   (332-428 CID)
Ford FE big block    304   670   ('59 352 CID)
Ford 429/460 V8    291   640   

Ford BOSS 429    309   680   (iron block, aluminum heads)
Isuzu 1.8 Diesel L4    174   384   

Isuzu 1.8 gas L4    141   311   

Jaguar old design 6       
   

Jaguar new design 6       
   

Jaguar V12    309   680   

Lincoln 430    336   740   ('59) (also Mercury 430)
Lotus 907 (Esprit)    125   275   (inc. alt. & starter, no clutch)
Marmon V-16    423   931   (1931)
Mercedes SOHC V8 alum.    205   452   

Mercedes SOHC V8 iron    245   540   

Mopar Slant Six    216   475   

Mopar 273-340 "A" V8    238   525   

Mopar 360 "A"    250   550   

Mopar 361-383-400 V8    281   620   

Mopar 413-426W-440 V8    304   670   

Mopar Street Hemi    347   765   (690 bare)
Nissan 240-300Z 6       
   

Nissan CA20 FWD    122   269   belt cam
Nissan Z20 NAPS-Z 2.0    157   346   RWD chain cam
olds 215 V8    144   318   (same as Buick/Rover)
olds 260 V8       
   

olds 304 "Rocket" V8    305   671   first olds V8, 1949
olds straight-8    279   614   '40s motor
olds 330 J2    318   700   (first generation V8)
olds 330-400    254   560   low deck, w/accessories, no flywheel
olds 350-403 V8       
   '86-up lightweight design
olds 394    329   725   ('59)
olds 371, 394    345   760   
olds 400-455    281   620   high deck w/accessories, no flywheel
olds 262 V6 Diesel    268   590   (from GM SAE paper)
olds 260 Diesel       
   

olds 350 Diesel       
   

Opel 2.8-3.0 CIH L6    179   395   

Peugeot 204 Diesel    123   272   

Peugeot Douvrin 2.0 4    119   263   

Peugeot 104 1400    118   260   includes transaxle
Pierce-Arrow V-12    513   1,130   (1932)
Plymouth 361    291   640   ('59)
Pontiac L4    159   350   Iron Duke, Tech IV
Pontiac Tempest slant 4    213   470   

Pontiac SOHC 6    204   450   

Pontiac 389 V8    295   650   

Pontiac 389 V8    268   590   ('59)
Porsche 4.7 SOHC V8    261   574   

Porsche 901 6    182   401   (1963)
Rambler 327 V8    272   600   

Rambler 327 V8    304   670   ('59)
Rover 3500 V8    144   318   (same as Buick)
Rover 3.0 SOHC L6    196   432   

Renault 2.0 4 Douvrin    119   263   

Renault 2.8 V6    170   375   (also DeLorean, Peugeot, Volvo)
Renault EF-1    179   395   (racing version of P-R-V V6)
SAAB V4-60    94   206   (also Taunus, Ford)
SAAB slant-4    132   290   (also Triumph)
Studebaker 289    295   650   

Triumph 2, 2.2 L4       
   [TR2-4]
Triumph slant-4    132   290   (also SAAB 99) [TR7]
Triumph 2, 2.5 L6    183   403   [TR6, GT6]
Triumph Spitfire/Herald       
   

Triumph Stag V8    202   446   

VW flat-4 air cooled    91   200   

VW flat-4 water cooled       
   

VW inline 4       
   Rabbit/Golf
BMW Cast-iron/aluminum 1.9L
      308   
BMW Aluminum-block 2.8L
      348   
BMW Cast-iron block 2.8L
      399   
Honda S2000   148   326


Hur bra stämmer listan ?, ser att modell namnen på BMW är lite ur fas

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
krister Andersson skrev:
Kraniel skrev:
En lista som jag hittat på nätet, kompletterad med några till. Har ingen aning om det är torrt eller vått, med eller utan remdrivna tillbehör eller liknande. Men som indikation om det är lätt eller tungt kanske siffrorna kan duga.

Siffrorna är först i kilon, sedan i pounds.


...
Alfa Romeo SOHC V6    170   375   
...


Hur bra stämmer listan ?, ser att modell namnen på BMW är lite ur fas



Jag har vägt min projektmotor till 124kg (Alfa v6) """ren motor""", alltså endast komplett invändigt och med toppar, inga detaljer monterade så det verkar stämma någorlunda i detta fall.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1817



M3Jonas skrev:
S14 motorn i m3 e30 väger 110kg ren, m5 åttan som sagt var 158 kg. 3,2 liters sexan från M3 e36 154kg, 3,8 litersmaskinen från m5 149,9 kg.
540 motorn 140,5kg...
Bara lite vikter på bmw maskiner från deras etk...


540-motorn, 140kg, är det motor utan insug, generator grenrör etc, eller vad ingår?
Vad heter den motorn? (dvs tex "m60")

v8:an från 535, har du några sifror på den?
Namn?


Jag blev helt plötsligt mycket osäker på hurvida mitt rover-v8-projekt är så jävla smart egentligen. Kanske dags för lite spårbyte, har ju inte börjat kapa i bilen än endå...

_________________
Markus Ålind
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



det står att S2000 motorn skall väga 148 kilo, å då jag har en i molekyler och en badrumsvåg breve så kommer uppgift på hur bra siffrorna stämmer inom en vecka eller så..



( http://www.trampebil.se/budda/2005-01-30-riva-F20 för den som e intresserad.. :0)

_________________
MackeMaehlum
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Rolle Scirocco skrev:

Sök runt lite på MotOGP, det är några Aussies ? som på prototypstadiet håller på med en hyfsat liten V8. Gissningsvis 240 glada kusar, ~ 18-19' i maxvarv. Vikt på motor och låda ~ 60kg. Vet inte länken eller namnet nu men nånting med V8 tror jag det innehöll.


De här du menar?
http://www.22000rpm.com/
http://home.mira.net/%7Eiwd/index.html

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
JockeB
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14



Här är en lista på lite mindre och lättare motorer mest tänkt för 7'or
http://www.fluke-motorsport.co.uk/weight/engine_trans.html#COMPARISONS
en del ovanliga växellådor finns också med.
Velar själv vilken motor jag ska ha i mitt "bygge" = SSC Stylus RT( inte köpt än )
Suzuki Swift som är lättast eller en 4Age eller Rover V8 för ljudet thumbs up
//jocke

_________________
Joakim Bergfors
Citera
Robin
Segmon
Här sen Dec 2004
Inlägg: 31



Vad väger en Wankel snurra då? den är iaf liten å lättplacerad.. sen är dom jäkligt tuffa åxå... thumbs up

_________________
Robin Karlsson

Opel Kadett GSi 16V -89
www.karlstadracing.nu
Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 155



Inser att den här tråden är helt off, men jag bara måste skriva ett litet inlägg, för jag vägde en jätterolig motor imorse...

Motorn i fråga var alltså vår lilla mysiga Chevy-vinkel. Så jag tänkte passa på att sprida lite ljus över vad dessa maskiner egentligen väger när man bygger dem för bana .
Med svänghjul, insug, fördelare, förgasasare, ja i stort sett startklar (saknade generator + remmar) stannade vågen på 188kg. Och detta med järnblock. Skall man göra en rättvis viktbedömning mot en turbosnurra bör man då alltså räkna med allt metallskrot som kommer med vid en turboinstallation.

Med alublock (...och nu börjar det bli riktigt roligt!) kapar man ytterligare 25-35kg beroende på fabrikat och säkerhetsmarginal och är då nere på 155-165kg :woot:.
Men ännu roligare blir det ju när man får räkningen från årets renovering... Jag tror vi lade ner ca 5.000 kr i delar och 2.500 kr i maskinbearbetning. Sedan bytte vi kam, lyftare, fjädrar, ventiler + allt annat smått som kommer med... 13.000 kr allt som allt direkt från ISKYs elakaste banracing-line.

Att sedan lillen har en volym på 6 liter och varvar 8.000 utan att blinka gör ju inte direkt att man deppar ihop heller...

Så min slutsats är att om man inte badar i pengar kan man nog inte ha en roligare motor!!!

MVH/ Michael Karpers

P.S om du också vill bli lycklig så har vi några olika varianter på alu-toppar till salu!

_________________
http://www.speedlab.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad väger en rolig motor?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
5 besök senaste veckan (41148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande