Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad kostar det att bygga om till A-armar?
1770 besök totalt
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Vad kostar det att bygga om till A-armar?

Som vi alla vet är ju en bil inte någon bil om den inte utrustats med dubbla A-armar... eller hur det nu var. Just av den anledningen är jag lite nyfiken på vad det kan kosta att bygga om från McPersson till A-armar i både fram- och bakvagn. Det här är under förutsättningen att man aldrig hållit i en svets, men att man gör ritningar och uträkningar själv.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3294



du är bra galen måste jag säga
verkar vara ganska svår konvertering, fästena kan väl inte sitta i karossen direkt utan måste väl ha mer stöd än så ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Beror väl på vem som ska bygga...

Nä, sådär kan du bara inte fråga.

Kolla med www.pipe-arts.com och hälsa från mig. Kan tänkas Leffan säljer sin justerbara bakvagn iaf då han skaffat nytt godis i väntan på sin Nissanmotor...

Problemet är väl att du måste fästa armarna i karossen ngnstans oxå samt ha en vettig spindel.
Men visst går det att lösa.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag är rätt säker på att jag sett bilar i både ERF och MSLS som gjort det. Tex. Barsebäck Brutals (som åkte och vann ERF för ngt år sedan).

Galet projekt
Glöm inte att hålla oss uppdaterade med hur det går ..
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Nä, jag är bara nyfiken. Det är inte så att jag har några planer på en sådan ombyggnad; lär bli för dyrt och för mycket/svårt jobb. Men det är ändå trevligt att veta vad som krävs för ett sådant bygge, så kan man ju väga det mot allt jobb med originalgrejorna.

Jag har ingen aning om ifall det skulle funka med originalfästena. Fästpunkterna håller ju dock för väldigt mycket mer grepp/sidokrafter än jag har original, med tanke på att mer banoptimerade setuper verkar klara sig bra.

Ps. Är ni lika snabba på bana som ni är på att svara?

Angående Pipe-arts så har jag mejlat dem för ett tag sedan angående justerbara länkarmar, men fick bara till svar att mejlet skulle vidarebefodras till han som bygger grejorna. Har inte riktigt orkat mejla tillbaks och fråga om han fått mitt mejl, eftersom planerna på min "byggordning" har ändrats en hel del. Får väl försöka igen vid något senare tillfälle.

Dan: Som sagt leker jag bara med tanken och är lite nyfiken av mig. Mest våta drömmar alltså, men om det blir något kanske jag lägger upp en "min banåkabil"-tråd.

Annars är det väl ingen tvekan om att en sådan ombyggnad är möjlig. Jag tror mig ha sett några sådana lösningar på andra bilar.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Vad kostar det att bygga om till A-armar?

Alexi Törnqvist skrev:
Som vi alla vet är ju en bil inte någon bil om den inte utrustats med dubbla A-armar... eller hur det nu var. Just av den anledningen är jag lite nyfiken på vad det kan kosta att bygga om från McPersson till A-armar i både fram- och bakvagn. Det här är under förutsättningen att man aldrig hållit i en svets, men att man gör ritningar och uträkningar själv.

Vad är målet med bygget? Att ha något som ingen annan har eller bättre väghållning?
Att vara ensam om att ha detta på en Nissan 200 kräver nog bara en hel del arbete, mycket tid och en hyfsad påse pengar.
Ska du sen bygga nåt som är bättre än vad du kan åstadkomma med utvecklade upphängningar av originaltyp, då är du ute på djupt vatten

Det var mina

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Re: Vad kostar det att bygga om till A-armar?

Kristian Larsson skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Som vi alla vet är ju en bil inte någon bil om den inte utrustats med dubbla A-armar... eller hur det nu var. Just av den anledningen är jag lite nyfiken på vad det kan kosta att bygga om från McPersson till A-armar i både fram- och bakvagn. Det här är under förutsättningen att man aldrig hållit i en svets, men att man gör ritningar och uträkningar själv.

Vad är målet med bygget? Att ha något som ingen annan har eller bättre väghållning?
Att vara ensam om att ha detta på en Nissan 200 kräver nog bara en hel del arbete, mycket tid och en hyfsad påse pengar.
Ska du sen bygga nåt som är bättre än vad du kan åstadkomma med utvecklade upphängningar av originaltyp, då är du ute på djupt vatten

Det var mina

om det nu skulle bli något av det så är ju målet att hitta en unik(i varje fall till bilmodellen sett) lösning för att få bättre väghållning. Själva tanken nu var bara att väga priset mot vad det kostar att fixa originalupphängningarna.
Djupt vatten vill jag ju helst inte ut på. Vilka problem skulle jag kunna tänkas stöta på?

Ps
Andreas Lidström skrev:
Nä, sådär kan du bara inte fråga.

Jag gillar att fråga hur långt ett snöre är också.
Nä, jag tänkte mig såklart bara ett litet närmevärde, i den mån ett sådant går att ge. Typ, ligger priset mellan 10-20k, 20-30k eller ännu mer?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som sagt...snören kan vara långa och korta...

Men för 30 kan du ställa ner bilen här nga veckor.

Nu tror jag mer att KL försöker spara dig en massa förtret osv, men om man läser på i rätt böcker, diskuterar med rätt personer (dom finns här på rejsa nga av dom skulle jag vilja säga) och sedan tänker igenom sitt bygge nga vändor så ska det inte vara en hel omöjlighet att bygga ngt som är emr svänglämpat än en gatbilsinriktad vagn med McPeston... Frågan är hur bra du kan få det med en fullgången förädling av nuvarande system?

Där var mina två cent. Men tro för den saken skulle inte att det blir varesig lätt eller smidigt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Som sagt...snören kan vara långa och korta...

Dumma snören! >

Citat:
Men för 30 kan du ställa ner bilen här nga veckor.

Säg 20 så har vi en deal!

Citat:
Nu tror jag mer att KL försöker spara dig en massa förtret osv, men om man läser på i rätt böcker, diskuterar med rätt personer (dom finns här på rejsa nga av dom skulle jag vilja säga) och sedan tänker igenom sitt bygge nga vändor så ska det inte vara en hel omöjlighet att bygga ngt som är emr svänglämpat än en gatbilsinriktad vagn med McPeston... Frågan är hur bra du kan få det med en fullgången förädling av nuvarande system?

Där var mina två cent. Men tro för den saken skulle inte att det blir varesig lätt eller smidigt...

Aha, så "problemet" är egentligen bara att göra det rätt och bra? Isåfall är jag helt med. Det måste ju vara genomtänkta lösningar om det skall kunna bli bättre än original(för så dåliga lär de ju inte vara på att bygga bilar hos Nissan). Just arbetet är annars rätt avskräckande, även om jag inte skulle göra själva byggandet själv. Vore kul att hinna köra bilen också...

Hur bra jag kan få det med nuvarande lösningar vet jag inte. Jag har bara sett lite SS-tider med andra 200;or och de har inte direkt imponerat, men frågan är vad det beror på. KristianAE86 postade ett tag sedan en länk med en 200sx, bland många andra bilar, som körde en riktigt bra tid på en konbana, så det finns i varje fall potential.
För att ta reda på mer exakt hur hjulupphängningarna funkar hade jag tänkt göra en 3d-modell av dem. Nu hade jag tänkt göra en separat tråd om det här, men jag kan ju passa på att fråga när jag ändå är igång; vad behöver jag ta för viktiga mått för att räkna på RC och annat nödvändigt? När jag har koll på allt sånt borde jag ju få en bättre idé om hur bra bilen funkar original.
En annan sak som också fått mig att tänka lite på att bygga om hjulupphängningarna är att nuvarande grejor ser väldigt veka ut. Bakvagnen är typ lite vikt och ihopsvetsad plåt. Antagligen är det inte alls så vekt som det ser ut, men det är ändå en såndär sak jag går och oroar mig lite för när det gäller bilens konstruktion.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



20...

Kanske det ja...

Ska väl finnas i Race Tech-delen hur man mäter detta eller så står det i Görans bok vill jag minnas.

Sök och du skall finna...annars får du fråga igen.

och visst finns det fin potential i din bil för att bygga en riktig svängmaskin. Oavsett om du bygger A-armar eller behåller det du har idag.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Nu skall jag va så där äckligt bräcktig igen

Du snackar om SS tider och din bil, inte inponerande.
Kan väll aldrig vara så att det är köttklumpsrelaterat???
Det är nästan alltid där det mästa felet sitter.

MacPeston:
Tex både BMW och Porche åker dessa grejor så rent skit är det inte.

Bra ide att rita upp bilen i 3:de.
Kommer ge dig många aha upplevelser thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5897



Hej

Det blir ju också reggning som ombyggt fordon, kan vara bra eller dåligt beroende på hur man ser på det ;-)

Ett problem man kan stöta på när det gäller framförallt framvagnen, är platsbrist. McPherson är kompakt speciellt i sidled och med A-armar kan det vara svårt att få till längden.

Kostnaden i material är inte så stor. Dämpare (coilovers förstås) 5000:- och uppåt, rör kanske 2000:-, spindlar gratis till hur mycket som helst. Det är tiden som kostar...

Jag brukar alltid påpeka att en bra eller hyfsad McPherson är bättre än en dålig (mindre bra) A-armskonstruktion. Ta exemplet Ford Taunus (A-armar) och Capri/Escort (McPherson)...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Leta rätt på en bilmodell som har en schysst framvagn med A-armar och se till att den bilmodellen har nästan lika vikt, spårvidd/axelavstånd som din. sen kan du klia dig i huvudet och se om du kan sätta den på din bil.
Fördelen är att det är enklare att hitta fjädrar/stötisar och att den är hyggligt rättdimensionerad.

Annars är det nog bara att stärka upp din McPearson med en massa stag.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
20...

Kanske det ja...

Bra, skall vi säga kl. 7 imorgon?

Citat:
Ska väl finnas i Race Tech-delen hur man mäter detta eller så står det i Görans bok vill jag minnas.

Sök och du skall finna...annars får du fråga igen.

och visst finns det fin potential i din bil för att bygga en riktig svängmaskin. Oavsett om du bygger A-armar eller behåller det du har idag.

Hittade lite om RC på McP iaf, så det är väl bara ut och mäta(fast det kan bli lite svårt när bilen inte står på hjulen).

Vet du om det är brukligt med större ombyggnader av McP för att det skall "lira bra"? Hittils har jag varit väldigt inne på att göra allting ställbart, så jag kan laborera med hjulvinklarna, men kanske finns mer man bör tänka på?

fuling skrev:
Nu skall jag va så där äckligt bräcktig igen

Du snackar om SS tider och din bil, inte inponerande.
Kan väll aldrig vara så att det är köttklumpsrelaterat???
Det är nästan alltid där det mästa felet sitter.

MacPeston:
Tex både BMW och Porche åker dessa grejor så rent skit är det inte.

Bra ide att rita upp bilen i 3:de.
Kommer ge dig många aha upplevelser thumbs up

Klart SS-tiderna är köttklumpsrelaterade, men jag tror i varje fall vissa av dem satts av rätt kompetenta förare(fast det är bara en kvalificerad gissning). Själv kommer jag säkert vara slöast vilken bil jag än har, fast det kommer jag förstås förneka in i det längsta.

Hur noga behöver en 3d-modell vara? Skulle vilja förenkla den så långt det går för att spara mig en massa tid.

therealpinto skrev:
Hej

Det blir ju också reggning som ombyggt fordon, kan vara bra eller dåligt beroende på hur man ser på det ;-)

Ett problem man kan stöta på när det gäller framförallt framvagnen, är platsbrist. McPherson är kompakt speciellt i sidled och med A-armar kan det vara svårt att få till längden.

Kostnaden i material är inte så stor. Dämpare (coilovers förstås) 5000:- och uppåt, rör kanske 2000:-, spindlar gratis till hur mycket som helst. Det är tiden som kostar...

Jag brukar alltid påpeka att en bra eller hyfsad McPherson är bättre än en dålig (mindre bra) A-armskonstruktion. Ta exemplet Ford Taunus (A-armar) och Capri/Escort (McPherson)...

/Gustaf

Reggning som ombyggt fordon tror jag kommer göra mitt liv mycket lättare i framtiden. Minns jag rätt skulle det "bara" behövas byggas om lite i hjulupphängningar och bromssystemet(eller var jag tvungen att byta motor och växellåda också?), isåfall är det ju inget problem. Annars får jag väl hitta rätt besiktningsman.

Går det att göra någon uppskattning på hur många timmars arbete det handlar om, för någon som är duktig och vet vad han sysslar med?

steffe skrev:
Leta rätt på en bilmodell som har en schysst framvagn med A-armar och se till att den bilmodellen har nästan lika vikt, spårvidd/axelavstånd som din. sen kan du klia dig i huvudet och se om du kan sätta den på din bil.
Fördelen är att det är enklare att hitta fjädrar/stötisar och att den är hyggligt rättdimensionerad.

Annars är det nog bara att stärka upp din McPearson med en massa stag.

Jag har sett det snackas om Corvette C4 framvagn här på rejsa. Kan ju vara något, men det blir inte billigt.

Vart brukar man staga upp McPersson? Kanske något man kan göra i samband med burdragning?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Hur noga behöver en 3d-modell vara? Skulle vilja förenkla den så långt det går för att spara mig en massa tid.

Linjer duger bra.
Behöver dessutom inte vara 3:e häller 2:de räcker långt vad gäller hjulgeometrier om man inte har massa anti-dyk/res och annat junk. Bara man kan vrida karrosen för att se vad som händer med hjulvinklrna.
Iof får man ej med gupp-styring, hmm får man vist kom jag på om man håller tungan i rätt mun.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Hur stor skillnad blir det med dubbla A gentemot McP egentligen?

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5897



Byter du hjulupphängningarna runt om räcker det som enda ändring för att få regga som ombyggt fordon.

Uppskattning på tid är alltid svårt. Men dubbelturbo-Caprin som fick rörram fram och andra bärarmar(bland annat) förra året kanske vi lade ned 3-4 veckor på framvagnen för. Då jobbades det kanske i snitt 16-28 timmar i veckan med bilen. Samtidigt var det inga direkta proffs om byggde och det blev en del "gör om - gör rätt" också.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Martin:
Bygg INTE om, jag är helt övertygad om att det går att åka FORT med den lösing du har idag.
optimalt? Nej men de skilnder som det förmodligen kommer göra i tex tid är inte värt jobbet i tid och pengar.
Gäller bara komma på de fel och brister som finns.
Vet man detta kan man med temligen små medel i många fall göra underverk och fram för allt lägga degen på rätt ställe.

Lätt ämne??? Nääääääääääääääää

Nu har jag varit så där äkligt nego och bräcktig igen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Vad kostar det att bygga om till A-armar?
1770 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande