Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (11836 totalt) |
Jag skulle gärna att någon med RS bil, som kört den en längre tid skulle testa min för att se hur stor skillnaden är mellan RS och C2 när man har en bil som är en kompromiss mellan de båda. Trevlig att köra till banmöten med men förhoppningsvis även trevlig på banan. (Skall testa första gången i år).
Min är en C2 men har ingen taklucka, RS ljuddämpare, Kompletta RS-fjäderben (fjädrar, uniballs mm) + lite småplock som dörrsidor mm. _________________ Mvh John Johansson Porsche 964 WTL 1992 |
||||||||
Hej på er,
Efter att ha varit oreggad (men frekvent) läsare på rejsa rätt länge har jag svårt att undvika att lägga mig i detta för mig trevliga samtalsämne. Huvudrubriken var ju egentligen 964C2 mot RS vilket för mig aldrig varit speciellt intressant men diskussionen omkring RS-bilar och framföralllt Cup-bilar är fortfarande spännande. De senaste åren har ju 964RS prismässigt verkligen stabiliserat sig på en hög fin nivå och jag tycker att det är en ultimat banmötes och till jobbet bil sommartid. Den känns i standardskick faktiskt mer racebil än 993RS-bilarna (om man förstås undantar -95 Clubsportversionen). om man sedan skall snacka allvar så är en Cup-bil "på riktigt". Vår familjeracebil nr ett mellan 1995-2001 var den bil som Mackan i år vann PCS-racing Klass 1 med. För att lite rätta till tidigare inlägg så vill jag säga att färgen faktiskt heter Signalgrün och inte Vipergrün. Vipergrün är lite mörkare och fanns tex på -74 RSR(usch för mig jävla messerschmidt!). Cup-bilarna skiljer sig från RS-bilarna på många punkter men det som märks mest är att motor och växelåda sitter stumt som det skall i en racer. Förstås har den också race (sintrad) koppling och helsvetsad i karossen integrerad bur. Detta tillsammans med att all tänkbar isolering saknas gör dessa bilar till ett elände att framföra i trafiken. Framförallt om man tänker på bilköer eller långsamt framskridande mil efter mil i laglig motorvägshastighet. (Jag har definitivt provat). Men om man står ut kan det vara ganska kul med en racerbil på gatan ibland. För att återgå till bilar i Sverige så tror jag att det finns ca 10 gatreggade CUP 964-or i Sverige i dag. Jag hade totalkoll för några år sen men vem vet vad som hänt sen dess. Den bilen som finns till salu tidigare i denna topic är jag övertygad om att den är en underbar bil i fint skick (ett antal ARMCo-räcken har alla Cup-bilar träffat, annars vore dom inte vad dom är). Innan den gröna hamnade i vår familj så försökte jag övertala Koit att få köpa den men blev överbjuden. Den numera silverfärgade har under senare år mest pysslats om, vilket borde betyda att den i alla ser fin ut. (Egentligen räknas det mest om bilar är snygga om dom samtidigt går fort). 964 Cup-bilarna finns tillverkade mellan 90-92 och var väl egentligen inte tänkta att kunna bli gatreggade men så har dock skett. Det finns också några lite svävande bilar mellan Rs och Cup:arna. Några bilar kallas N-GT och verkar vara mycket speciella (varför vet jag inte men de jag sett har varit dyra) och några kallas RS Clubsport och är RS-bilar med svetsad bur. Av den senare varianten har jag i alla fall sett tre bilar i Sverige varav jag vet att minst en senare är såld utomlands. Det finns dessutom några mer komfortartade RS-varianter som har "vanliga" stolar och i vissa fall även AC (tänk va skönt i en racer!!). Detta är ett kul ämne men nån gång måste man sluta att skriva. /Bernard _________________ Bernard Löhr |
||||||||
Hej, har faktiskt kört ![]() Kan säga att den inte ens är i närheten av att likna en standardbil i sättet (de har alla säker redan greppat). Tror inte att någon skulle orka köra den till och från speciellt många banmöten. Dragbil är ett krav för en långsiktig lösning. _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||||||
Den var V-Ä-L-D-I-G-T fräck!!! ![]() ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Någon som vet mer om bilen ifråga?? Tidigare historik etc.....? _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
_________________ ![]() |
||||||||
Baggisenkelt John. Snacka med Janne Pettersson här i Kalmar. Han är inne på sin tredje 964 RS nu, en touring med vanliga stolar, ljudisolering och annat fusk i. Han om någon borde kunna uttala sig. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
Säkert var det just därför den var helt oskadad och i "mint condition" som den blev ombyggd.
![]() Men som sagt har många cup och RS bilar varit ute för något och det är ju kul att de används istället för att vara någon "garage queen". _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
Det här köpte jag av Jan tolli -00, Så den är nog skrot eller ombyggd..... ![]() Som fick sitta på den här ![]() _________________ Niclas Thorvaldsson |
||||||||
Jag har inte kört någon omgjord 964 ännu men däremot en 993 C2 med RS fjäderben och uniballs. Det är så stor skillnad till RS'ns fördel om man kör på bana, slalom eller annan aktiv körning. Detta märks speciellt när man styr in, växlar styrriktning eller bromsar . C2'an blev en mycket bättre bil, fortfarande komfortabel men inte alls lika rapp i styrresponsen. Ett komplett set med hårdare bussningar till C2'an hade säkert varit ett steg på vägen. Sen har vi bromsarna som har hydraulservo på RS'n och vacumservo på C2'an som också är en väsentlig skillnad. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
Med ovanstående sagt vill jag bara tillägga att jag kan sakna servo, luftkonditionering, centrallås, stereo etc. mellanåt.
Men fy sjutton vad roligt det när det går undan... _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
Din bil är vädligt lik den jag såg hos Lasse, och grymt snygg! Blev en ny bakgrund här ![]() _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||||||
Tack, den är bara 150 mil gammal i mitt garage och jag kan än så länge när som helst bara sätt mig ner och titta på bilen i en timme eller så. Det är dock inte samma bil som stod hos Lasse.
Det känns mycket direkt, ungefär som att bromsa en bil utan servo fast med ett grymt starkt ben. Inte så att vacumservon är dålig men den här är mer tydlig. Svårt att förklara i ord, men tydlig skillnad i verkligheten. Du får väl prova en dag Pär. /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
P.P > Yes känner Janne och har åkt med honom på bana. Jag skall be honom ta en tur i min bil och känna efter vad han tycker
![]() 964RS> Det var precis det förra ägaren till min bil kände. han var inne på RS först men ville även köra den till vardags en del inne i stockholm och då fick det bli en kompromiss. Tror det passar mig perfekt. Nu vill man bara ha vår så man kan testa bankörning . _________________ Mvh John Johansson Porsche 964 WTL 1992 |
||||||||
Bra förklaring! Jag tror jag fattar var du menar. Vanligt (vacuum)servo blir ju rätt svampig oavsett hur bra stålomspunna slangar etc man har. Så bra känsla som det är i FSNs räser med Boxster 4-kolvsok runt om i kombianation med bromsvåg utan servo har har jag aldrig varit med om, gör RSns hydrauliska servo att man kommer nära den känslan så är det guld! _________________ Pär Hylander |
||||||||
Hej,
jag gör såhär så kan vi alla läsa på till nästa gång frågan dyker upp... ![]() http://www.porsche964.co.uk/variants _________________ D a v i d B r a n t m o Då: 951 Cup 3,0 16v 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (11836 totalt) |