Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad skiljer 964 Carrera från 964 Carrera RS...
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (11836 totalt)
johnjohn
Kalmar
Här sen Jun 2004

Jag skulle gärna att någon med RS bil, som kört den en längre tid skulle testa min för att se hur stor skillnaden är mellan RS och C2 när man har en bil som är en kompromiss mellan de båda. Trevlig att köra till banmöten med men förhoppningsvis även trevlig på banan. (Skall testa första gången i år).

Min är en C2 men har ingen taklucka, RS ljuddämpare, Kompletta RS-fjäderben (fjädrar, uniballs mm) + lite småplock som dörrsidor mm.

Citera
Bernard
Stockholm
Här sen Feb 2005

Hej på er,

Efter att ha varit oreggad (men frekvent) läsare på rejsa rätt länge har jag svårt att undvika att lägga mig i detta för mig trevliga samtalsämne. Huvudrubriken var ju egentligen 964C2 mot RS vilket för mig aldrig varit speciellt intressant men diskussionen omkring RS-bilar och framföralllt Cup-bilar är fortfarande spännande.

De senaste åren har ju 964RS prismässigt verkligen stabiliserat sig på en hög fin nivå och jag tycker att det är en ultimat banmötes och till jobbet bil sommartid. Den känns i standardskick faktiskt mer racebil än 993RS-bilarna (om man förstås undantar -95 Clubsportversionen).

om man sedan skall snacka allvar så är en Cup-bil "på riktigt". Vår familjeracebil nr ett mellan 1995-2001 var den bil som Mackan i år vann PCS-racing Klass 1 med. För att lite rätta till tidigare inlägg så vill jag säga att färgen faktiskt heter Signalgrün och inte Vipergrün. Vipergrün är lite mörkare och fanns tex på -74 RSR(usch för mig jävla messerschmidt!). Cup-bilarna skiljer sig från RS-bilarna på många punkter men det som märks mest är att motor och växelåda sitter stumt som det skall i en racer. Förstås har den också race (sintrad) koppling och helsvetsad i karossen integrerad bur. Detta tillsammans med att all tänkbar isolering saknas gör dessa bilar till ett elände att framföra i trafiken. Framförallt om man tänker på bilköer eller långsamt framskridande mil efter mil i laglig motorvägshastighet. (Jag har definitivt provat). Men om man står ut kan det vara ganska kul med en racerbil på gatan ibland.

För att återgå till bilar i Sverige så tror jag att det finns ca 10 gatreggade CUP 964-or i Sverige i dag. Jag hade totalkoll för några år sen men vem vet vad som hänt sen dess. Den bilen som finns till salu tidigare i denna topic är jag övertygad om att den är en underbar bil i fint skick (ett antal ARMCo-räcken har alla Cup-bilar träffat, annars vore dom inte vad dom är). Innan den gröna hamnade i vår familj så försökte jag övertala Koit att få köpa den men blev överbjuden. Den numera silverfärgade har under senare år mest pysslats om, vilket borde betyda att den i alla ser fin ut. (Egentligen räknas det mest om bilar är snygga om dom samtidigt går fort).

964 Cup-bilarna finns tillverkade mellan 90-92 och var väl egentligen inte tänkta att kunna bli gatreggade men så har dock skett. Det finns också några lite svävande bilar mellan Rs och Cup:arna. Några bilar kallas N-GT och verkar vara mycket speciella (varför vet jag inte men de jag sett har varit dyra) och några kallas RS Clubsport och är RS-bilar med svetsad bur. Av den senare varianten har jag i alla fall sett tre bilar i Sverige varav jag vet att minst en senare är såld utomlands. Det finns dessutom några mer komfortartade RS-varianter som har "vanliga" stolar och i vissa fall även AC (tänk va skönt i en racer!!).

Detta är ett kul ämne men nån gång måste man sluta att skriva.

/Bernard

Stockholm
Här sen Nov 2004

FredrikÅ skrev:
Hej å hå - titta vad som precis dök upp på blocket!

http://www.blocket.se/view/4338429.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Hej,

har faktiskt kört den då den stod hos Kaiser. Hade seriösa planer på att köpa den men kände mig "inte där" rent körmässigt. Det kan vara läge att hitta sina egna och en långsammare bils gränser innan man ger sig på något dyligt.

Kan säga att den inte ens är i närheten av att likna en standardbil i sättet (de har alla säker redan greppat). Tror inte att någon skulle orka köra den till och från speciellt många banmöten. Dragbil är ett krav för en långsiktig lösning.

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

d_b skrev:
FredrikÅ skrev:

Hej,

har faktiskt kört den då den stod hos Kaiser. Hade seriösa planer på att köpa den men kände mig "inte där" rent körmässigt. Det kan vara läge att hitta sina egna och en långsammare bils gränser innan man ger sig på något dyligt.

Kan säga att den inte ens är i närheten av att likna en standardbil i sättet (de har alla säker redan greppat). Tror inte att någon skulle orka köra den till och från speciellt många banmöten. Dragbil är ett krav för en långsiktig lösning.

Den var V-Ä-L-D-I-G-T fräck!!! Men jag skulle skippat dragbilen, fräckare gatbil får man leta efter, och tänk vad kul när den där Ferrarin dyker upp på var-det-nu-kan-vara på väg hem elr bort... Självklart får man ha något annat när man ska till att kioskhandla elr till jobbet, men jag tycket att fräcka godkända bilar brukas alldelles för lite på gatan.

Skåne
Här sen Okt 2003

d_b skrev:
FredrikÅ skrev:

Hej,

Någon som vet mer om bilen ifråga?? Tidigare historik etc.....?

Philip Lundh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Bernard skrev:

....

Cup-bilarna skiljer sig från RS-bilarna på många punkter men det som märks mest är att motor och växelåda sitter stumt som det skall i en racer. Förstås har den också race (sintrad) koppling och helsvetsad i karossen integrerad bur. Detta tillsammans med att all tänkbar isolering saknas gör dessa bilar till ett elände att framföra i trafiken. Framförallt om man tänker på bilköer eller långsamt framskridande mil efter mil i laglig motorvägshastighet. (Jag har definitivt provat). Men om man står ut kan det vara ganska kul med en racerbil på gatan ibland.

...
Vore extremt kul o höra en analys på hur en Cup är körmässigt på bana jmfrt med en "vanlig" RS. Vad är de uppenbara grejerna man märker ganska snabbt?

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

johnjohn skrev:
Jag skulle gärna att någon med RS bil, som kört den en längre tid skulle testa min för att se hur stor skillnaden är mellan RS och C2 när man har en bil som är en kompromiss mellan de båda. Trevlig att köra till banmöten med men förhoppningsvis även trevlig på banan. (Skall testa första gången i år).

Min är en C2 men har ingen taklucka, RS ljuddämpare, Kompletta RS-fjäderben (fjädrar, uniballs mm) + lite småplock som dörrsidor mm.

Baggisenkelt John. Snacka med Janne Pettersson här i Kalmar. Han är inne på sin tredje 964 RS nu, en touring med vanliga stolar, ljudisolering och annat fusk i. Han om någon borde kunna uttala sig.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Säkert var det just därför den var helt oskadad och i "mint condition" som den blev ombyggd.

Men som sagt har många cup och RS bilar varit ute för något och det är ju kul att de används istället för att vara någon "garage queen".

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
carreracup
Ystad
Här sen Maj 2004

Peeter skrev:
Pär Hylander skrev:
Peeter skrev:
Min svåger, Koit, hade en 964 Cup, som han lyckades gatregga i Sverige.

Inte så ovanligt som man kanske kan tro, i södra skåne finns det minst 3 st ivf. Rena rama dussibilen i detta kompisgänget http://www.porscheracing.nu/ (kanske ngn av dessa bilarna som Koit hade?)
Edit: Vet inte om alla dessa är äkta från fabrik

Så här såg Koits 964-cup ut.
Den verkar inte finnas kvar i bilregistret.
Så ev har den gått på export.

Det här köpte jag av Jan tolli -00, Så den är nog skrot eller ombyggd.....

Som fick sitta på den här

Smygehamn
Här sen Dec 2003

johnjohn skrev:

Jag har inte kört någon omgjord 964 ännu men däremot en 993 C2 med RS fjäderben och uniballs. Det är så stor skillnad till RS'ns fördel om man kör på bana, slalom eller annan aktiv körning. Detta märks speciellt när man styr in, växlar styrriktning eller bromsar . C2'an blev en mycket bättre bil, fortfarande komfortabel men inte alls lika rapp i styrresponsen. Ett komplett set med hårdare bussningar till C2'an hade säkert varit ett steg på vägen. Sen har vi bromsarna som har hydraulservo på RS'n och vacumservo på C2'an som också är en väsentlig skillnad.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Med ovanstående sagt vill jag bara tillägga att jag kan sakna servo, luftkonditionering, centrallås, stereo etc. mellanåt.

Men fy sjutton vad roligt det när det går undan...

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Briander
Karlstad
Här sen Apr 2003

964RS skrev:
Med ovanstående sagt vill jag bara tillägga att jag kan sakna servo, luftkonditionering, centrallås, stereo etc. mellanåt.

Din bil är vädligt lik den jag såg hos Lasse, och grymt snygg! Blev en ny bakgrund här

Laholm
Här sen Nov 2002

964RS skrev:
Sen har vi bromsarna som har hydraulservo på RS'n och vacumservo på C2'an som också är en väsentlig skillnad.

/Anders

På vad sätt är det en väsentlig skillnad (förutom tekniskt alltså)?

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Briander skrev:
964RS skrev:

Din bil är vädligt lik den jag såg hos Lasse, och grymt snygg! Blev en ny bakgrund här

Tack, den är bara 150 mil gammal i mitt garage och jag kan än så länge när som helst bara sätt mig ner och titta på bilen i en timme eller så. Det är dock inte samma bil som stod hos Lasse.

Pär Hylander skrev:
964RS skrev:
Sen har vi bromsarna som har hydraulservo på RS'n och vacumservo på C2'an som också är en väsentlig skillnad.

/Anders

På vad sätt är det en väsentlig skillnad (förutom tekniskt alltså)?

Det känns mycket direkt, ungefär som att bromsa en bil utan servo fast med ett grymt starkt ben. Inte så att vacumservon är dålig men den här är mer tydlig. Svårt att förklara i ord, men tydlig skillnad i verkligheten. Du får väl prova en dag Pär.

/A

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
johnjohn
Kalmar
Här sen Jun 2004

P.P > Yes känner Janne och har åkt med honom på bana. Jag skall be honom ta en tur i min bil och känna efter vad han tycker spännande.

964RS> Det var precis det förra ägaren till min bil kände. han var inne på RS först men ville även köra den till vardags en del inne i stockholm och då fick det bli en kompromiss. Tror det passar mig perfekt. Nu vill man bara ha vår så man kan testa bankörning .

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

964RS skrev:

Det känns mycket direkt, ungefär som att bromsa en bil utan servo fast med ett grymt starkt ben. Inte så att vacumservon är dålig men den här är mer tydlig. Svårt att förklara i ord, men tydlig skillnad i verkligheten. Du får väl prova en dag Pär.

/A

Bra förklaring! Jag tror jag fattar var du menar. Vanligt (vacuum)servo blir ju rätt svampig oavsett hur bra stålomspunna slangar etc man har. Så bra känsla som det är i FSNs räser med Boxster 4-kolvsok runt om i kombianation med bromsvåg utan servo har har jag aldrig varit med om, gör RSns hydrauliska servo att man kommer nära den känslan så är det guld!

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Du uppfattade mig helt rätt Pär!

/A

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Johan K
Stockholm
Här sen Jul 2004

964RS skrev:
Det känns mycket direkt, ungefär som att bromsa en bil utan servo fast med ett grymt starkt ben.

Det var en jäkligt bra beskrivning Anders!

Porsche 964 RS 92
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Bernard skrev:
(ett antal ARMCo-räcken har alla Cup-bilar träffat, annars vore dom inte vad dom är

Yngves f.d är nog den enda icke race körda eller krockade...

Stockholm
Här sen Nov 2004

Hej,

jag gör såhär så kan vi alla läsa på till nästa gång frågan dyker upp...

http://www.porsche964.co.uk/variants/confusion.htm

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad skiljer 964 Carrera från 964 Carrera RS...
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (11836 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande