Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Källa till eftertanke. Läs detta
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20 besök senaste veckan (21058 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Som en del av er vet så var det en olycka på Kinnekulle på en gatbilsträff i somras. En bil fick vattenplaning på rakan och for i hög fart in i armcoräcket.

Läs, titta på filmen och begrunda:

http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?t=18011&page=1&pp=15

Det här kan även hända på vanlig väg...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Christian Lange skrev:
Citat:
träd är dödande i 80% av fallen en sierra 50 eller snabbare... tänk så istället, kör på bana istället för gata

bana är faktiskt hur mycket säkrare som hällst då alla räckern osv faktiskt är genomtänkta. vinkeln på detta som exempel kunde inte varit bättre...

mvh C

Stockholm
Här sen Sep 2003

Som en direkt följd av denna olycka så har jag införskaffat mig en Rallybur från GUSS.

Men det kanske vore lämpligt att försöka diskutera fram nya rekomendationer
att följa i samband med banträffar för att minska olyckstillbuden.

- Som att flagga av körningen vid häftig regn
eller förbjuda omkörning vid lättare regn, för att sänka hastigheten.

- Kanske ta in bilar som kör på R-däck medan man låter bilar med gatdäck rulla.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Hur otäckt jag än tycker att det är att kolla på sådana här filmer så är det ändå viktigt att påminna sig om att man inte är odödlig...

Hur det skulle slutat om föraren satt i en Se7en vill jag helst inte tänka på!

MGB GT 1967
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

brrr...obehagligt verkligen.. Kan det inte vara så att en effekt-stark fyrhjulsdriven bil har lättare för att få vattenplaning.? All hjulen utsätts ju för en vridande kraft från motorn...och om bilen är nära gränsen för att vad däcken klarar av ifråga om att evakuera vatten,så skulle sånt här kunna hända kan jag tänka mej...

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Benci skrev:
- Som att flagga av körningen vid häftig regn
eller förbjuda omkörning vid lättare regn, för att sänka hastigheten.

- Kanske ta in bilar som kör på R-däck medan man låter bilar med gatdäck rulla.

Vid en första anblick kan det kanske tyckas som en god ide. Men faktum kvarstår, det är den som sitter bakom ratten som måste anpassa sig. Ingen annan.
Det är personen bakom ratten som alltid måste anpassa sig, vare sig det är torrt, kallt, regningt, lågt stående sol etc etc etc...

Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

oh, fy det gjorde ont bara att kolla på!

Har själv frontalkrockat med en idiot ute i trafiken, fick en rejäl flaschback av denna film. Kände hur all plast i skallen och alla tänder som lossnade den gången fladdrade till när jag så filmen, om någon tror sig vara odödlig så bör vederbörande kolla denna film!

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Sånt här får en verkligen att tänka till Prio nr ett till nästa vinter blir en bur. (Ja jag vet att jag borde sätta i en direkt men då vet jag inte om jag hinner färdigt tills sommaren)

Lund
Här sen Dec 2002

Micke Eriksson skrev:
Sånt här får en verkligen att tänka till Prio nr ett till nästa vinter blir en bur. (Ja jag vet att jag borde sätta i en direkt men då vet jag inte om jag hinner färdigt tills sommaren)

Känner likadant, får hålla nere hastigheterna och hålla sig en bit till innanför gränsen i sommar bara!

Ume
Här sen Jul 2003

oj

Mycket obehaglig smäll!
Det är därför man funderar på säkerheten.
Verkar ju vara fler och fler som skaffar bur och annat! thumbs up

Ser ut att regna mycket där åxå.
Farligt att åka så fort då??
Det är ju sååå lätt hänt att olyckan är framme.

Personligen vet jag inte om jag vågat åka i det vädret?
Känns som det kan hända saker på tok för fort då?
Med erfarenheter av snö och is så kan man ju associera till effekterna av en sådan avåkning.
Det tar ju tvarstopp om man åker av på vanlig landsväg så det var tur det var på bana.

Tänkvard film iaf!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det bästa med filmen och fmcs tråd är att de visar att det går utmärkt att vända en bil på hyffsat rak bansnutt samt att det kan bli rejäla skador även av en hyffsat vinklad smäll. Mera understyrt och inget fuktigt väglag verkar som en bra idé just nu.

Det var väl en liknande smäll i SLC på samma ställe tidigare samma år där stolen lossnade från sina fästen.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är ingen lek när det händer..

Tänkvärt, mycket tänkvärt.

Jag har själv aldrig kört på Kinnekulle. En av anledningarna är de många orden som fastnat i mitt huvud. Många mycket erfarna personer har sagt att de själva tycker att banan är lite väl smal och i avsaknad av avåkningszoner osv. (jag vet inte hur medvetna dessa människor varit om hur pass stort inflytande just de här orden har haft på mig)

STCC har inte kört på Kinnekulle så vitt jag vet, vad beror det på?

EDIT: Jag tog bort min text om olyckan på Kinnekulle i samband med att SLC kördes där. Det hela tas upp med mer info här nedan.

Här sen Nov 2002

NiklasFalk skrev:
Det bästa med filmen och fmcs tråd är att de visar att det går utmärkt att vända en bil på hyffsat rak bansnutt samt att det kan bli rejäla skador även av en hyffsat vinklad smäll. Mera understyrt och inget fuktigt väglag verkar som en bra idé just nu.

Det var väl en liknande smäll i SLC på samma ställe tidigare samma år där stolen lossnade från sina fästen.

Stora skillnaden på den smällen som Ravila gjorde och den här gatbilsåkaren är att Ravila-bilen vattenplanade några meter tidigare och träffade räcket en 5-6 meter tidigare där det börjar.......

Hade gatbilsåkaren gjort det så hade han garanterat inte överlevt ...... även i riktig stol och all annan säkerhetsutrustning så skadade sig Ravila-killen rätt ordentligt med brott på nack-kotor osv..... men tack och lov så är Per helt återställd nu och ska väl förmodligen börja köra lite i år igen.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Anton Lillsund skrev:
:Jag har själv aldrig kört på Kinnekulle. En av anledningarna är de många orden som fastnat i mitt huvud. Många mycket erfarna personer har sagt att de själva tycker att banan är lite väl smal och i avsaknad av avåkningszoner osv. (jag vet inte hur medvetna dessa människor varit om hur pass stort inflytande just de här orden har haft på mig)

STCC har inte kört på Kinnekulle så vitt jag vet, vad beror det på?
De avåkningszoner som finns är ju oftast gräs vilket inte bromsar speciellt mycket och under bron går det ju inte att göra så mycket.
Det var väl tur att han inte träffade traktorn som stod lite tidigare längs kanten, den smällen kunde mycket väl resulterat i nåt helt annat.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Även om det är en tragisk händelse var gång någon skadas i en olycka eller avåkning undrar jag lite om varför man som förare utsätter sig för en sådan risk. Jag tror inte jag skulle njuta av att köra på en bana med stående vatten eller liknande då risken hela tiden skulle mala i huvudet. Kanske är det för att jag faktiskt totalskrotat en bil p.g.a. halka och vet hur otäckt det känns att vara passagerare i en bil som helt plötsligt förvandlas från fordon till projektil.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Fredrik - SLC skrev:
NiklasFalk skrev:

Stora skillnaden på den smällen som Ravila gjorde och den här gatbilsåkaren är att Ravila-bilen vattenplanade några meter tidigare och träffade räcket en 5-6 meter tidigare där det börjar.......

Hade gatbilsåkaren gjort det så hade han garanterat inte överlevt ...... även i riktig stol och all annan säkerhetsutrustning så skadade sig Ravila-killen rätt ordentligt med brott på nack-kotor osv..... men tack och lov så är Per helt återställd nu och ska väl förmodligen börja köra lite i år igen.
Då var det mao en helt annan vinkel och tvärstopp (inte "vallning" som i detta fallet). EurON-Cap kollar tvärstopp framåt från 50 (?) och inte tvärstopp bakåt i 100. :usch:

Hjälper det med ryggfäste (som delar ut kraften över ryggen) på stolen eller behöver man svikten?

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

NiklasFalk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
NiklasFalk skrev:

Då var det mao en helt annan vinkel och tvärstopp (inte "vallning" som i detta fallet). EurON-Cap kollar tvärstopp franåt från 50 (?) och inte tvärstopp bakåt i 100. :usch:

Prova baklänges i 170 så är du nog närmare sanningen med retardations-sträcka på 2 meter.... BMWn var bra intryckt där bak. Många G vart det nog.

Ibland är det metrar och turen som avgör om man får knacka lite plåt eller om man slipper göra något mer överhuvudtaget .........

Men vi är förskonade från stora olyckor i Sverige eftersom överlag så har vi säkra banor i sverige tack och lov (mest beroende på att vi har ganska långsamma banor jämfört med Europa, typ Nurburgring)

JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Ja fy vad otäckt

Vressel
Här sen Apr 2003

Förbättra inte bara säkerheten i bilarna, utan också bansäkerheten!
Flytta räcket och installera sandfålla eller dra om bansträckningen. Speciellt nu om det varit två snarlika olyckor på samma ställe.
thumbs down
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Dan Hovang skrev:
Flytta räcket och installera sandfålla eller dra om bansträckningen. Speciellt nu om det varit två snarlika olyckor på samma ställe.
thumbs down

går inte där...... eftersom det är ju där banorna går jämte varandra innan bron och rallycrossen kör där så "hålet" behövs vara kvar. Eller rättare sagt allt går men då kostar det nog väldigt mycket pengar med omläggning av bansträckningen och då behöver man schakta massor av berg........ men kinnekulle har sina mindre bra säkerhetsmässiga delar....... men för race är det inte lika stort problem som för gatbilsåkare är det värre...... problemet är väl snarare att fler och fler gatåkare väljer kinnekulle framför andra säkrare banor som A-torp och Mantorp pga banhyran,

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Dan Hovang skrev:
thumbs down
Lite svårt under bron (mötande ska ju också få plats därunder) men kanske kan man minska asfaltsyten innan. Efter kurvan under bron verkar avkörningsytorna räcka till bättre och det är väl här de flesta avkörningarna sker (iaf i torrt). Det kan ju även vara så att det bildas lite mycket pölar på rakan (går ju också att förbättra). Allt har ju med ekonomi att göra.

Edit: nån minut seg.

Allmänt banåkaforum
Källa till eftertanke. Läs detta
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20 besök senaste veckan (21058 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande