|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42331

Forumägare
Trådstartare

23 Jan 2005 19:22
Finns det möjligtvis skisser/ritningar så jag skulle kunna göra iordning banguiden?
_________________  Magnus Thomé
|
ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 221

24 Jan 2005 13:01
låter väldigt intressant!!
Helrätt satsning!!
Nu ska vi bara se till så att arrangörerna förstår det också!!
|
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350

24 Jan 2005 14:02
Nu blev ju jag äckligt nyfiken.
Finns det någon som är någorlunda insatt i ämnet som är villig att rita in misstankarna om den nya tänkta bansträckningen i den gamla banskissen från 2004, se nedan???
https://rejsa.nu/banor/sturup_bild1.jpg
Hoppas att det ej blir som 2004 då banan först var under ombyggnad och sedan långtidsuthyrd med resultat att det knappt blev någon körning där för oss vanliga.
Fredrik
|
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2727

24 Jan 2005 16:46
Peter Johansson skrev: | ..så koncentrerar man omkullkörningsrisken till ett begränsat banparti.. |
_________________ Rikard Ahlin
|
Peter Johansson
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74

24 Jan 2005 17:05
Rikard Ahlin skrev: | Peter Johansson skrev: | ..så koncentrerar man omkullkörningsrisken till ett begränsat banparti.. |  |
Texten är från början avsedd för hojåkare
|
Peter Johansson
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74

24 Jan 2005 17:08
Magnus Thomé skrev: | Finns det möjligtvis skisser/ritningar så jag skulle kunna göra iordning banguiden? |
Jag skickar en skiss så fort jag får någon mer info
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10563

24 Jan 2005 17:14
Jag körde en sväng förbi banan idag och skulle kolla in var man enligt rykten redan börjat gräva. Såg dock ingen skillnad så besvislgen är vi motorfolk duktiga på att sprida rykten.
_________________ Anders Hansson
|
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129

04 Feb 2005 21:45
_________________ Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241
Hjälpmoderator

09 Feb 2005 19:46
sweanders skrev: | Jag körde en sväng förbi banan idag och skulle kolla in var man enligt rykten redan börjat gräva. Såg dock ingen skillnad så besvislgen är vi motorfolk duktiga på att sprida rykten.  |
Det var uppe på bilsportskonferensen där representanter och insatta var med så det nog inte bara snack ivarjefall. Hade inte tid att prata med nån mer ingående tyvärr.
_________________ Daniel Steiner
|
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448

09 Feb 2005 22:17
Ganska bra om dom nu ökar på avåkningszonerna som är lite dåligt tilltagna på en del ställen idag.
Tyvärr blir det väl dyrare framöver att köra men det får man ta!
Hoppas det är en rimlig balans på ekonomi och ambitioner
_________________
|
Peter Johansson
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 74

23 Feb 2005 11:24
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

23 Feb 2005 11:35
Se ju alldeles lysande ut!! Blir ju hur sugen som helst! Ngn som vet hur det blir med nivårskillnader i nya partiet?
_________________ Pär Hylander
|
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655

23 Feb 2005 11:53
jäkligt tuff lång kurva
_________________ Oskar fridh
rondellkrossarn
|
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350

23 Feb 2005 12:04
Det ser ju jättespännande ut!
Häller med om att det ser ut att bli en enorm 180 gradare.
Undrar hur banan kommer att gå i förhållande till den befintliga huvudbyggnaden?
Borde bli så att huvudbyggnaden hamnar "inne i U-et"
Var tusan blir då depån??
Ang. nivåskillnader så är marken nog relativt plan där den nya sträckningen hamnar.
Fredrik
|
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350
|
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350

23 Feb 2005 13:07
Kunde bara inte låta bli....
......var tvungen att använda lite värdefull tid på arbetsplaten för att försöka mutera ihop den gamla banskissen med den nya.
Skissen på den nya bansträckningen verkar vara gjord i ganska exakta proportioner.
Man kan faktiskt ana ändringarna av den gamla bansträckningen vid bl.a. "gamla högfarts vänstern", dammkurvan samt hårnålen vid läktaren/ jordhögen.
Så här blir det om man lägger den nya ovanpå den befintliga:
Fredrik
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241
_________________ Pär Hylander
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

23 Feb 2005 14:40
Tycker dom här två inläggen bör sitta ihop så man kan se text och bild samtidigt! Tror banan kommer att bli mycket bättre! (och riktigt stygg mot däcket på vänster fram....) Nya 180° vänstern känns himla lika Parisern och Kvarnkurvan fast spegelvänd.
Peter Johansson skrev: | Lite info om vad som kommer att hända med Sturup Raceway, som nu kommer att bli längre än Knutstorp :
Tillkommande asfaltyta:
Bredd 12 m
Längd 850 m
Ny bandepå:
Bredd ca 10 m
Längd 200 m
ombyggd depå framför huvudbyggnad:
ca 13000 m2
Gamla banan:
3 ombyggda kurvor.
Allt för att göra livet mer spännande för oss här i Skåne...
Alla justeringar som görs på den befintliga banan är till förmån för just avåkningzoner.
Lämnar lite exempel på vad som skall göras:
Snabbvänstern på baksidan får en mindre radie vilket leder till att kurvan kommer längre ut med en lägre hastighet. I och med att kurvradien minskas så koncentrerar man omkullkörningsrisken till ett begränsat banparti och i det området görs en ny avåkningszon plus att vi flyttar räcket 25 meter ut från asfaltkanten (i jämförelse med de 2 meter som finns till förfogande idag).
Uppförshårnålen skall göras om. Ingången till hårnålen behålls i sitt läge men utgången flyttas ut ca 12 meter vilket ger en större radie samt snällare upptagning av nivåskillnaden som trots allt råder idag (ingen kan ha undgått den).
Hårnålen efter tornet (bortre hårnålen) försvinner och lämnar möjlighet till en ny basträckning att växa fram.
Kurvan efter start- och mål dras in 2 - 6 meter och ges en mjukare utformning (inte lika klurig som innan) och ger därmed utrymme för större avåkningszon även där.
På nya bansträckningen görs betydligt bättre avåkningszoner än vad som finns idag. minst 70-80 m från bromspunkten till ett fast hinder dyker upp. Dessförinnan skall man passera ett halvt grustag med opackat material. |
Fredrik olsson skrev: | Skissen på den nya bansträckningen verkar vara gjord i ganska exakta proportioner.
Man kan faktiskt ana ändringarna av den gamla bansträckningen vid bl.a. "gamla högfarts vänstern", dammkurvan samt hårnålen vid läktaren/ jordhögen.
Så här blir det om man lägger den nya ovanpå den befintliga:
Fredrik |
_________________ Pär Hylander
|
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382

24 Feb 2005 16:06
Det ser ju riktigt lovande ut för rejsandet här i södra delen av landet - både Knutan och Sturup förbättras
_________________ Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
|
TURN 5
Danmark
Här sen Sep 2004
Inlägg: 72

24 Feb 2005 21:01
Dennis Kullman skrev: | Det ser ju riktigt lovande ut för rejsandet här i södra delen av landet - både Knutan och Sturup förbättras  |
Det glæder også os herovre på den anden side af oresund
Men hvad sker der mon med prisen for baneleje?
_________________ René Larsen
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217

25 Feb 2005 12:34
TURN 5 skrev: | Dennis Kullman skrev: | Det ser ju riktigt lovande ut för rejsandet här i södra delen av landet - både Knutan och Sturup förbättras  |
Det glæder også os herovre på den anden side af oresund
Men hvad sker der mon med prisen for baneleje? |
Det sägs att halvdagshyran stiger från 6.000 SEK till 11.000 SEK.
Men å andra sidan kommer man få plats med dubbelt så många bilar.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
|