Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motioner till årsmöte 2005 MGCC
5366 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Kan denna tråden bli samlingsplats för diskussioner om hur vi vill ha MGCC's klubbtävlingar nästa år?

P-o är ju redan igång med poängräkningssystemet i denna tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12573

Dessutom har jag funderingar på funktionärsbitarna och friträning när vi har banan hela dagen som kommer i följande inlägg.

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vid de tillfällen då vi har banan hela dagen används den inte så effektivt, det blir tid kvar i slutet av dagen då det inte är några bilar kvar på banan.

Förmiddagens aktiviteter är 2 tidsträningspass vardera i A+B, C+Historic och RS. Sen lunchpaus och prisutdelning och därefter race i dessa klasser, ungefär kl 14.30 är tävlingsverksamheten klar och tid är kvar för t.ex familje eller provapå-körning, framåt kl 16 är det i princip inga bilar kvar på banan.

Upplägget funkar bra men jag saknar ett friträningspass direkt på morgonen. Ofta så har man grejat lite med bilen och det hade kännts bra att få gå ut på banan och känna efter lite. Även om man inte grejat så hade det kännts bra med den möjligheten, att se hur banan är för dagen och fått komma igång med rattvridandet etc

Eftersom tid finns så kanske dagen kan omdisponeras en smula.
- Kanske friträning för alla klasser kl 9-10.
- Förarmöte kl 10 och sen tidsträning A+B, C+Historic och RS.
- Därefter lunchpaus med familjekörning utan flaggvakter.
- Efter lunch ny tidsträning. A+B, C+Historic och RS.
- Under tiden som resultatlistorna görs klart och prisutdelnign förbereds så är det ny familjekörning i kanske 30 minuter.
- Prisutdelning
- Race A+B, C+Historic och RS.
- Finns tid kvar efter det kanske den kan utnyttjas till körning med eller utan flaggvakter.

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tävlingarna behöver funktionärer och dessa gör ett bra jobb! Dock förekommer det tillfällen då det är ont om funktionärer.

Jag tror att dom allra flesta tävlanden kan tänka sig att göra en funktionärsinsats för att få möjlighet att tävla, jag gör det definivt i varje fall!.

Tricket är bara att det behöver planeras och styras upp så att det går att kombinera med körning (och rimlig mängd depåmekning). Detta är säkert inte lätt och jag tänker därför inte ge ngt förslag i detta läget, men erfarna funktinärer med en portion fantasi kan säkert får till en schema som kan fungera!

Vressel
Här sen Apr 2003

Bra förslag!

Det känns som man lätt skulle kunna klämma in ett körpass till för samtliga klasser. Jag tycker också ett fritt pass på morgonen, som inte nödvändigtvis behöver ha tidtagning, hade varit fint. Lite uppvärmning så att säga.
Citera
Thomas_B
Malmö
Här sen Jan 2004

Pär Hylander skrev:
Jag tror att dom allra flesta tävlanden kan tänka sig att göra en funktionärsinsats för att få möjlighet att tävla, jag gör det definivt i varje fall!.

Tyvärr är det inte möjligt. Tävlingsregler Racing (RA TL), RA 5.1: "Tävlingsfunktionär får icke deltaga i tävling vid vilken han/hon tjänstgör.[..]"

Har ni några förslag som inte passar för årsmötet (som är ett relativt stort forum), så kan ni skicka ett mail till mig. Vi behandlar det då på närmaste styrelsemöte. Om någon är intresserad av styrelsearbete, så finns det redan nu en vakans. Engagerade människor är en stor brist!

Bjärred
Här sen Jan 2003

Detta kan tyckas löjligt, men som småbarnsfar skulle jag uppskatta en timme extra sovtid på morgonen. Varför ska man upp så förbaskat tidigt för att race'a?

Håller med om att flytta allt en timme senare. De som är tidiga och som behöver meka kan utnyttja den möjligheten innan race.

mvh
Goran - sköt tuppen

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Jag har under året funderat på varför C kör ihop med Historic - oavsett hur många vi är i C.
Det är väl OK om gruppen blir lika stor som A+B, men nu sist var vi ju så många att banan knappt räckte tilll...
Dessutom kör ju många Historic-bilar på B-tider...

Med så stor grupp som på KM5 borde under alla omständigheter gruppen kunna delas upp i två grupper - vi hade ju tid.

Finns det möjlighet till lite dynamik m a p detta - för tidsträningarna (inte racet förstås) - så att vi kan få jämnstora grupper?
T ex skulle de snabbaste av oss i C+Historic kunna köra med A+B när vi blir för många.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Thomas_B skrev:
Pär Hylander skrev:

Tyvärr är det inte möjligt. Tävlingsregler Racing (RA TL), RA 5.1: "Tävlingsfunktionär får icke deltaga i tävling vid vilken han/hon tjänstgör.[..]"

Asch, det var en jäkla dum regel

om vi grunnar lite på syftet med reglen så är det väl för att en tävlande inte ska kunna påverka en annan tävlandes resultat genom att använda tävlingsfunktionärens "makt-medel", tex vifta med flaggor (på ett omotiverat sätt). T.ex att janne flash får inte greppa en blåflagga och vifta med den när Richard Göransson kör. Det är min tolkning ivf.

Men, vi kör klubbtävlingar, dvs racingens korpserie, och tävlar inte om någonting av ekonomiskt värde. Så en dispens på detta från förbundet hade nog inte varit omöjlig gissar jag.

Vressel
Här sen Apr 2003

På Ljungbyhed så hade vi ju förare som funktionärer. Det viktiga är väl att funktionärerna inte kör i samma klass som dom på banan, och det borde väl gå att ordna med lite organisation?
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004

Klasserna bör nog inte delas pga vädrets makter kan ha ett finger med i spelet (inte så kul om halva gänget får köra på torrt o andrahälften kör i regn)

Halmstad
Här sen Jun 2003

otto.D skrev:
Klasserna bör nog inte delas pga vädrets makter kan ha ett finger med i spelet (inte så kul om halva gänget får köra på torrt o andrahälften kör i regn)

Ett gott argument thumbs up

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Fixhult
Här sen Apr 2004

Hur gick det?
Blev det några ändringar inför KM iår?

Nyfiken.....

Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Det finns en del uppdateringar på MGCC hemsida nu bl.a Vagndeklaration och ny poängberäkning. Det blev ju bra thumbs up http://www.mgcc.nu/mgcc.htm

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Eddie Varvstopp skrev:
Det finns en del uppdateringar på MGCC hemsida nu bl.a Vagndeklaration och ny poängberäkning. Det blev ju bra thumbs up http://www.mgcc.nu/mgcc.htm

Ser att "mitt" poängförslag gick igenom.... utan att jag lämnade in förslaget till styrelsen. Det får man kalla lyhört Nån annan som lämnat in förslag??

Halmstad
Här sen Jun 2003

FSN skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

Ser att "mitt" poängförslag gick igenom.... utan att jag lämnade in förslaget till styrelsen. Det får man kalla lyhört Nån annan som lämnat in förslag??

Nä, men jag är väldigt nöjd med just detta!

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Dennis Kullman skrev:
FSN skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

Nä, men jag är väldigt nöjd med just detta!

Jepp, vi mellanklassare kommer att få ett bättre år om jag inte blir diskad för FUSK förståss

Malmö
Här sen Jan 2004

FSN skrev:

Det var jag . Per Broberg bad mig att sammanfatta diskussionerna på nätet, jag räknade om poänglistorna från 2004 som exempel och gav dig "credit" för förslaget.

Tror tyvärr att jag inte får chans att testa det nya systemet förrän efter sommaren. Obeslutsamhet gör att min 924 t fortfarande står med sprucket grenrör Jag vet inte hur mycket pengar jag är beredd att lägga på den...

Mvh,
P-o

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Plus2 skrev:

Tror tyvärr att jag inte får chans att testa det nya systemet förrän efter sommaren. Obeslutsamhet gör att min 924 t fortfarande står med sprucket grenrör Jag vet inte hur mycket pengar jag är beredd att lägga på den...

Mvh,
P-o

Vad trist om det blir så >

Hoppas du kommer och hälsar på i depån även om du inte ska köra själv

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Plus2 skrev:

Mvh,
P-o

Att prova att svetsa grenröret kostar ju inte så mycket mer än svett, adrenalin och några blodiga knogar i värsta fall när motorn ska ur. Sen får man väl iofs jaga fatt i en smed som är van att svetsa konstiga material.

Det är inte så bra att sprickan är tillgänglig med motorn kvar i bilen?

Hörde ngt om ett gammalt medel "vattenglas" som hävdades kunna appliceras i sprickor i grenrör och härda där. Stor hörsägenvarning dock.... Hjälper ju klart inte mot fortsatt sprickbildning om geometrin är sådan att sprickan kan växa.

5366 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande