| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ranbos TURBO Golf
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (21736 totalt) |
Som sagt det verkar som det tär
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Sciroccosnubben du pratar om heter bosse o bodde sist jag pratade med honom på lidingö. Här är en bild jag fick av honom på den tiden. Vet dock inte vem som är på bilden men en stolt ägare med stilig klädsel är det i alla fall. Bilen såldes senare till en magnus i täby (som för övrigt skrotade min gamla scirocco turbo ).
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
|
Bosse plockade motorn och den sitter, eller ska sitta, i en Scirocco Mk1a.
Golfen fick tydligen Bosses trimmade G60 motor i sig. Vet dock aldrig om den besiktades med den. Vet i varje fall att Magnus försökte kränga bilen för ett par år sedan. _________________ David Lindblom |
||||||
|
Gokväll på er allesammans!
Här poppar man upp i etern med bild och allt utan att veta om det!?! Glöm inte å skicka gaget senare Martin!
Känns som att jag här kan lägga till lite info om Ranbos blåa 16V ( 88B )... Denna legendariska bil hamnade i min ägo för c:a 4 år sedan. Eftersom jag varit aktiv med vw läs: scirocco ( å lite goffar åsså ) sedan 1985 så visste jag mycket väl vad det var för bil. Silverbullit hade man ju spanat in och sett under en rad år på 90-talet i olika utvecklingsfaser, och jag kan bara stämma in med andra talare här att Anders var en guru med känsla för stil och smak långt före sin tid. Tänk om Du donat med Scirocco istället på den tiden Anders, hur hade världen sett ut då? ;o) När den silvrige såldes ut så fanns man med i periferin, men med tom plånbok... Plånboken var dock intakt när den blåa dök upp, så gissa om frugan jublade när man kom hembrummande med denna, not. Jag använde bilen under drygt ett år, men extrema bilar slits av någon outgrundlig anledning annorlunda mot standardditto, hmmm... ägaren innan mig sprängde växellådan och slet ut framvagnen totalt. Suck, så diffen var spridd för vinden tillsammans med lådan, när jag köpte den satt där en 8V låda modell ekonomi i...kommentarer överflödiga Motorn gick bra, men jag tyckte att den inte "tonade" riktigt, och mycket riktigt, kamkjedjan var sliten med följden att kammarna stod c:a 4 gr. fel innbördes mot varann. Hur många hästar kan det vara? Trots detta gick den som bara den. Väghållningen var också helt olik de andra goffar jag haft ( 16V,G60, G60 Syncro ) Stabil som ett bättre strykjärn. Sciroccon hemma skulle vid denna tidpunkt enligt planerna få en G60 maskin modell snabbare inplanterad i sig, men ju äldre man blir desto förståndigare blir man. Å vad är inte mer perfekt i en 800 kg bil än massor av pulver , men mer moderat mos? Vrid är ju alltid roligt, men inte i lätt bil. Så 16V åkte ur för översyn. In åkte G60:n med tillhörande byte av HELA elsystemet. Inte mycket som är likt i sladdarna mellan 16V å G60 inte, hade jag vetat vilket mastodontjobb detta var då så hade det nog aldrig blivit av. Med G60maskin och 02A låda samt ny framvagn såldes bilen därefter vidare till en god vän. Och den kan mycket väl dyka upp på vägarna igen under år 2005, arbete pågår för fullt. 16V maskinen är numera lyckligt bosatt i min Scirocco tillsammans med en totalt nybyggd diffad riktig 16V låda som fått lite ändring på 5:an. Tyckte 227 km/h vid 7000 rpm var lite tamt, 256 km/h vid samma varv känns bättre. Chassiet är förövrigt bestyckat med allt som autotech/usa har att erbjuda tillsammans med Scirocco 16V drivaxlar och bromsar ( 256 mm ) 295mm skivor och AP ok kommer senare, håller på att tillverkas. Måste ju på något sätt hålla Anders riktlinjer intakta...trots annan bil.
Sciroccon har som vanligt målsättningen att rulla i år, men barn, hus och eget företag kan lätt ändra utsatt kurs...man ska inte ha bråttom. Kul att se massa gamla bekanta ansikten här! Å vad min klädsel på bilden anbelangar så var det "bygga hus" kläder, jag åkte med goffen fram å tillbaka under lång tid å byggde hus *ler* MVH Bosse Leg. Sciroccogalning _________________ Bosse K Audi RS6 Plus-05 Scirocco GTi -80 16V 2.1 |
||||||
|
Verkar som om rycktet angående diskusionen sprids fort
Tack Bosse för intressant info om både Golfen och din Scirocco. Va kul att grejorna "lever" iaf även om bilen är en annan. Samt att de togs tillvara av nån med intresse. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Vart tog edit knappen vägen?
Menade att du sa ju att den skulle rulla nästa år redan 1999
Edit: dou! Jag mitt pucko som lagt in för stor bild. Editknappen fanns där. Sorry!
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
Detta lättade ju upp mitt intresse för denna vafgn avservärt.
Kul att rätt man har sparat motorn,och konverterat bilen till en rolig bil ändå. Hoppas vi Golf nördar får se bägge bilarna inom snar framtid. _________________ Patrik Hagel Åker Volvo XC60-D4-2015 Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004 Skruvar Golf GTi 1983 |
||||||
|
Nu har jag dammat i papprena och huvudet, och försöker härmed återge Ranbos ursrungsrecept
på den blåa: Maskinen är en longblock förstorad till 2092 cc. Smidda kolvar, portad topp. DTA sprut och tändning, separata spolar. 207 Hk@7200 rpm. 250 Nm@5500 rpm. 2Y låda med VW Motorsport diff. Sinterkoppling. Stumma motorfästen. Extractor å bullrigt 2,5" system. Editionone inredning med elmanövrerade Recarostolar, pumpbara svankstöd. Svart skinninredning i övrigt. Kvarleva från din första Turbo 8V Anders? Elhissar. omgraderade och kalibrerade instrument. Hastighetsmätare till 300 Km/h Växlingsindikator inbyggd i originalklustrets dioder som tändes@7200 rpm oettinger oljetrycksmätare. Div. Oettingeremblem. oettingerratt, snapp off. Förlängd växelspak. Bonrath enkeltork. Eibach krängningshämmare fram och bak. Polybussningar. Ej servo. Fjäderbensstag. Grupp A nedre förstärkningsstag mellan bärarmar och front. Bilsteinben, ej coilovers. Willwood Nascar Super-Lite 4 kolvs ok. 335 mm skivor. Pinnbultar på alla hjulen. BBS RX 7,5*17 225/35-17 runt om. och i övrigt Ranboputs på prylarna, eller som SBP sa på senaste bes: Har den här bilen någonsin rullat i dåligt väder? Kanske släckte detta lite kunskapstörst hos vissa... MVH _________________ Bosse K Audi RS6 Plus-05 Scirocco GTi -80 16V 2.1 |
||||||
Nja byggde specialbilar vet ja inte riktigt ..jag träffa han nästan dagligen då han jobbade med "det där" förut...vi "grabbar på verkstan" brukar säga.."nä men titta har sevil-folka bussen fått cromat slut rör" hihihi..han porrade till trafik polisens bilar! men de va ju nice att se lite raggar style på dom när dom stod å stoppade fortåkare på essinge-leden Men golfen hans va FEET! lika så hans Svarta 855a med jätte bromsar, å nice förar stol mm Nån som vet va han håller på med nu? _________________ Mattias Harvig Hjälp o flytta bilen? Jag har BE kort och bilsläp här i Sthlm Skicka ett pm för kontakt |
||||||
|
Hej alla.
Ranbos gammla blå golf har en god vän till mig. De sitter en G60 motor i den nu, (167hk på hjulen). Motorn är lite uppborrad, G60 elsystem mm Kammen vet jag inte i vad de är är men de är vass
Bosse kanske kan berätta mer om motorn? Mvh NeXen |
||||||
Dax för dig att göra en insats med kameran låter det som. Bilen har ju ändå avhandlats i tråden så det är klart att det måste finnas med bilder i nuvarande skick/utförande också.
_________________ Peter Karlsson |
||||||
|
Ja de kan vi nog fixa
ska höra med med min kompis om han har några kort vi kan lägga ut annars så tar vi lite kort på den hehe Är de någon som har några gammla kort på bilen, typ när ranbo mekade ihop bilen mm. el om andra tidigare ägare har några kort på bilen. mejl till mig el lägg upp dom här. Hittade lite andra bilder på nätet på den http://hem.passagen.se/corradog60/ra http://hem.passagen.se/corradog60/rb http://hem.passagen.se/corradog60/rb http://hem.passagen.se/corradog60/rb Bilen ser exakt ut som på bilderna men andra fälgar, org speglar, svartvita baklampor |
||||||
|
Hittade mer bilder på bilen
Bilder från Moholmsstrippen - Bellerfors http://www.m-tec.se/m-tec/pictures/t http://www.m-tec.se/m-tec/pictures/t http://www.m-tec.se/m-tec/pictures/t http://www.m-tec.se/m-tec/pictures/t http://www.m-tec.se/m-tec/pictures/t http://www.m-tec.se/m-tec/pictures/t |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Ranbos TURBO Golf
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (21736 totalt) |
