Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1616 besök totalt |
Hjulförvaring
Skaffade en uppsättning hjul till till räserbilen. Räknade efter och kom fram till hushållet nu har 39 bilhjul, vilket är något mer än det vanliga skulle jag tro. Visserligen sitter 16 av dom monterade på bil och 3 ligger i bil som reservhjul, men det bli ändå 20 hjul som ska hysas. Är det olämpligt att göra en sorst hylla av 2 stålprofiler som hjulet står på, denna kan ju fästas i väggen/taket på garaget och därmed frigöra golvplats, se liten skiss nedan. Blir däcket deformerat med tiden om det långtidsförvas så? Tänker mig t.ex 4-kantsrör 40x40 ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Jag skulle spontant föredra att ha något genom centrumhålet på fälgen.
Exempelvis konsoller på väggen, eller ett rör upphängt i garagetaket. Alternativt som jag har i dag, en hylla på vilken jag lägger hjulen två och två eller tre och tre på varandra |
||||
hjulets egenvikt lär väl knappast vara tillräcklig för ev skador på däcket..
många däckhandlare har ju det så. Min bil står för övrigt hela vintern på hjulen... |
||||
majoriteten av alla däck hos handlare står så, men har ofta en lite bredare anläggningsyta mot däcket.
om du kan vrida fyrkantsprofilen så hela ytan har kontakt, så är det inga problem ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
En granne till mig använder ett underede från en kontorsstol, med förlängt rör, sex hjul på stapel. lätta att flytta så de står ivägen där man skall vara...
|
||||
Är det denna du menar? http://www.micro.se/index.asp?jump=h Undrar om den lämpar sig för att skruvas upp på väggen? Jag lär väl behöva 5 såna isf ![]() Kanske skulle göra sig några sådana som sticker ut från väggen. 10 meter rör lär ju räcka till 5 st. _________________ Pär Hylander |
||||
Jo, fast det tar ju golvyta (om än lätt flyttbart), jag behöver typ 3-4 st sådana. Tror det visades på någon sånt där "fixa-hemma-tv-program" för ngn månad sedan _________________ Pär Hylander |
||||
Ja, det har jag ju absolut tänkt göra! Tror t o m det kom med på skissen. Sammanfattningvis så verkar ingen tro att däcken tar skada, eller hur? Även om kanske förvaring liggande eller hängade i fälgcentrum är en gnutta bättre. _________________ Pär Hylander |
||||
Japp! _________________ Patrik Ljunggren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1616 besök totalt |