| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Bästa ratten/spelkontrollen?
|
1852 besök totalt |
|
Hej vänner Har precis upptäckt GTR version 2 och det verkar mycket lovande.. Har fått erbjudande att köpa spelet via SMS /SBF för att på så sätt stötta deras satsning på lovande förare.. men nu till min fråga. Jag vill köpa en ny ratt, gärna force feedback.. har en Msoft svart plast utan force sedan tidigare och den har jag aldrig varit nöjd med.... för stor dödgång i mitten och sedan för okänslig i utslaget.. lite digital.. på eller av.. svårt att styra rent, trots ett himla fipplande med alla inställningar.. Så kära forumvänner.. vad har ni för förslag att komma med. Tänker inte bygga eller strula utan vill köpa nått bra från scratch _________________ I like cats too. Let's exchange recipes! Jörgen Welter |
||||
|
Momo rattarna är en sorts mellan/avancerad-ratt. De är riktigt riktigt bra för det priset (lite dyra enligt mig, men klart värt pengarna).
De som är billigare är oftast riktigt kass (jämförelsevis) och de som är lite mer exlusiva (typ ActLabs) är lite dyrare men enligt många lite bättre. Så summan av detta som i många andra prylar man ska köpa: hur mycket är du villig att lägga? ~1000 bagis -> MOMo Racing givet val! >1000 bagis -> Avancerad ratt/pedal/koppling/shifter (typ ActLabs) <1000 bagis... vet inte om det är någon idé för dig att lägga dig där. Du verkar ju trots allt vara lite bevandrad i racingens värld. Själv lirade jag med en gammal Wingman utan FF innan jag testade att köra GTR med en MOMo... Och det blev ett helt annat spel sedan!
_________________ Henrik Rosén |
||||
|
Finns många plastrattar på marknaden men dom flesta är billigt skräp. Logitecs Momo Racing och Driving Force Pro är två prisvärda rattar som många simrejsare brukar rekommendera. Act-labs hade förut en växelspak och 3-pedalsset (ca 600:-/st) som man anslöt via USB-porten. Nu tillverkas dom inte längre tyvärr, men om man kan få tag på dom så har man en komplett simracing-utrustning för väldigt lite pengar. Därefter så är det ett rejält kliv upp till hi-end prylar. Själv kör jag något slags mellanting, en vanlig Logitech DFP men har bytt ut pedalerna mot ett pedalställ från Frex.
Jag skulle dela upp det ungefär så här: ~500:- Snikprylar, ingen vettig anledning att lägga sig här ~1000:- Gyllene medelvägen, typ Momo Racing, Driving Force Pro osv (kompletera gärna med växelspak och koppling från Act-labs om du får du tag på dem) ~4000-15000:- Hi-end grejjer från BRD, ECCI, Frex, TSW m.fl (inget plast, grym kallitet men kostar därefter)
_________________ Mikael Hasslo |
||||
|
Jag står själv inför ett likande dilemma. Jag har kollat lite på Logitech Drivng Force Pro. Det är visserligen en ps2 ratt men har usb så den går in i datorn. Drivisar har nyligen kommit. Den har fått riktigt bra recentioner, men är detta i jämförelse med andra ps2-rattar eller håller den måttet?
Hur tycker du den fungerar Mickos? Funegrar pedalerna eller är det samma problem med dem som med MOMo racingpedalern? _________________ MVH Björn Klang Alfa Romeo GTV - 85 |
||||
Du kan vara lugn när det gäller kvalliten på DFP-ratten. Den är ett fullgott alternativ till Momo Racing. Pedalerna är däremot samma vanliga plasthistoria som till alla andra rattar (Dock har jag inte hört att den skulle ha de kalibreringsproblem som Momo:n hade tidigare)
Sedan Logitech släppt v4.60 av Profiler släpptes har några trevliga saker hänt: * Rattutslaget är nu ställbart direkt i drivrutinen (steglöst mellan 40-900°) * Förbättrad precision (16x upplösning) * Bättre force feedback (tidigare kördes den som en Wingman Formula Force i windows och FFB effekterna var inte optimerade specifikt för DFP) Behöver man 2,5 varvs rattutslag? Nej det gör man inte alltid så klart, men det är väldigt trevligt att kunna justera rattutslaget efter det spel man kör... Tex 360° i GPL, 540° i RBR och 720-900° i spel som LFS, som simulerar gatbilar Momo Racing och Driving Force Pro är i stort sett likvärdiga och kostar ungefär lika mycket. Så vilken man väljer är mest en fråga om tycke och smak. Jag kan se några fördelar med DFP:n gentemot Momo:n... men den nackdel som finns är att kuggarna låter mer än vad dom gör på Momo:n. Detta är speciellt påtagligt vid snabba rattrörelser, som när man försöker parera en sladd tex. Sånt kan ev upplevas störande för övriga familjemedlemmar...
||||
|
ok, 4.60 är inte släpp riktigt än men en betaversion hittar du här: http://www.wingmanteam.com/files/Pat
Har bara hunnit testa lite grann men kan iaf intyga att FFB är förbättrad, något man märker i alla spel. Framför allt känns GPL mycket bättre (...som jag tidigare inte tyckte att DFP-ratten gjorde rättvisa). Äntligen känner man bilarnas viktförsjutningar som man ska igen, bättre än någonsin
||||
Driving Force har inte mycket gemensamt med Driving Force Pro så jag vet inte om det är något bra alternativ. Minns att jag lånade en sån för länge sedan men tyckte den var för plastig och så fick jag inte force feedbacken att funka på PC. Var iofs några år sedan så det är möjligt att det funkar bättre nu...
||||
|
DFP eller Momo
Tack för kloka synpunkter. Får gå iväg till nån butik och rycka lite i båda två och se vilken som känns bäst. Är det samma mjukvara till båda två? Finns det någon skillnad i känsla? eller funktioner? vilken tror ni har bäst ffb och inställningsmöjligheter.. DFP är ju lite dyrare enligt prislistan så den kanske är en 100 bättre?! _________________ I like cats too. Let's exchange recipes! Jörgen Welter |
||||
|
Re: DFP eller Momo
DFP:ns största fördel är det ställbara rattutslaget Nackdelen är att den är mer högljudd än Momo:n Jag kan faktiskt inte uttala mig om vilken du ska välja eftersom de i övrigt är såpass snarlika. Programvaran och inställningsmöjligheterna är de samma (se bilden högre upp). Båda är gummiklädda, har nästan identisk FFB, precis samma kvallitet och känsla. Dessutom verkar dom ligga på ungefär 1100 kronor i inköp båda två, så ingen skillnad där heller... sorry
||||
|
Re: DFP eller Momo
Tack för utlägget Mickos! Fast nu blidde det bara svårare att välja :/ _________________ MVH Björn Klang Alfa Romeo GTV - 85 |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
|
1852 besök totalt |