Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4899 besök totalt |
Det man vill ha är areaändring och det är effektivare om man gör det i flera plan eftersom man då inte behöver ha lika branta vinklar. Problemet är att man då troligen ökar tryckmotståndet på utsidan av tunneln, vilket främst ökar "drag", men det kan även tänkas leda till att det läcker in mer luft och ökat tryck i tunneln. Vad som betyder mest är svårt att säga, men eftersom man lätt kan hamna i strömningen bakom bakhjulen så kan det vara så att det inte betyder så mycket för att strömningshastigheten redan är låg där, men även väldigt orolig och svårt att säga vad det lokala trycket är. Det kan även tänkas ge upphov till virvlar, vilka kan vara väldigt effektiva om rätt placerade, se t.ex. dubbeldeltavingar(Draken), men väldigt svåra att hålla rätt på och ofta instabila. om man t.ex. kan starta ett par virvlar mitt under bilen som mha skenor håller sig stabil så kan den öka den lokala hastigheten och därmed minska trycket. Problemet är de ändrade förhållandena så faran är att det bara går att få till i ett väldigt smalt område. Blir den för effektiv vill man inte gärna har virvlar som t.ex. hoppar över varandra och kanske omväxlande ger effekt på höger och vänster sida, samt ibland ingen effekt alls - ingen höjdare körmässigt. Räkna instabila virvlar mha CFD är dock väldigt svårt och enormt resurskrävande - inget för en vanlig PC. Men har man en miljon för datorköp och ett halvår på sig så går det om man har kunskapen. När jag började räkna på liknande saker, om än inte riktigt lika krävande, för 10 år sedan så kostade datorerna i klassen 100 miljoner, så priset går ned... Så det enda verksamma är nog att helt enkelt testa. Med enkla vindtunnelmetoder och mätning av fjäderhoptrykningarna så går det ju att kolla lite av vad som händer. Bara hyra ett flygfält och testa. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4899 besök totalt |