Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Prova på riktig bankörning
1041 besök totalt
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Jag hade nöjet att köra Indy Car liknande bil (600 hästar, 700 kg) på Las Vegas Motor Speedway förra veckan. Det var en hårresande upplevelse som skiljde sig en hel del från vad jag väntat mig. Jag trodde att det skulle vara grym acceleration och att hastighetsupplevelsen så nära marken skulle vara det starkaste intrycket. Så var inte fallet. Dels kanske för att maxhastigheten var satt till 235 km/h och dels för att jag var lite försiktig. Det lät en del, blåste inget i sittbrunnen och bilen bara sög iväg.

Det som var den stora känslan var hur snäva kurvorna var på ovalen och vilket fantastiskt grepp bilen hade med all down force. Det var nära-döden-upplevelse två gånger per varv. Då var jag ändå långt ifrån de 3g som bilarna ska klara. Lååångt ifrån. (Hade dock träningsverk i höger nackmuskel dagen efter).

Jag kan verkligen rekomendera upplevelsen för banracerblåbär som mig själv. Länk finns sist för den intresserade.

Till detta forumet har jag två frågor:

1. Vad finns det för liknande arrangemang i Sverige eller runt om i världen? Jag har hittat NASCAR körning i orlando, Vegas och Daytona. Jag har misslyckats hitta de Formel Ford eller Opel kurser som jag sett för många år sedan men inte lyckats spåra dem.

2. Är det någon som vet hur fort det ska gå att åka på banan i Vegas? Min fru klev i en ride-along-bil och fick åka i typ 285 km/t. Jag är benägen att tro att det inte går så mycket fortare. Kanske 300...

Peo.

Länk http://shop.vegas.com/tours/tour.jsp?tour=qualifier_dri&transport= . . . .

Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Radical är väl kanske bland det värre man relativt enkelt kan få prova på i Sverige, till en rimlig kostnad dessutom....

Racern:
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Radical och formelbilar - www.motorevents.se (racing school)

små formelbilar etc. www.sturupraceway.se

formel 1+formelbilar Johan Rajamäkkin (?) racing experience

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Hade lite svårt att hitta priser, har nån koll på vad dom ligger på ungefär ?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Allmänt banåkaforum
1041 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande