Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Körställning?
3557 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Kalle Hansen
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1209



Vilken pajas!

Kan väl hålla med om att många sitter FÖR nära ratten men man ska ju definitivt inte sitta så som han demonstrerar på bilden.

thumbs down

_________________
Mvh / Kalle Hansen
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Jag måste erkänna att jag inte ser vad han gör för fel. Tycker han verkar sitta lagom nära ratten. Själv skulle jag iof föredragit att sitta lite mer bakåtlutad, och kanske lite närmare, så man hamnar lite lägre.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Han förespråkar i stort sett raka armar och ben...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



jag fick lära mig att man ska sitta med ryggen mot stolen (dohh) och kunna sträcka fram armen så rattens ovankant rör vid handleden. varken längre fram eller bak utan precis på.

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Grunderna är:

- justera in stolen i längsled så att när du trycker kopplingen helt ner skall knät fortfarande vara böjt.

- res ryggstödet så att du kan lägga handlederna på rattens högsta punkt och vinkla ner händerna lite på baksidan

- håll kvart-i-3

- dra åt och ryck fast bältet över bröstet så du sitter FAST. (annas kommer man hänga i ratt och ha svårt att koordinera fötterna bra.)

i en standardbil gör hög eller låg stol mindre skillnad på prestanda, ser du inte banan ordentligt höj stolen. Hellre hög stol och rätt körställning än tvärtom.

om stolen går att tipa (sittdynan) försök tipa den så långt bakåt som möjligt

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Jag har rätt stor tantvarning på ratten. Sitter r i k t i g t nära ratten och folk undrar ofta hur jag kan köra överhuvudtaget. Jag stortrivs med ratten högt och nära. Mer kraft och bättre precision.
om jag lägger armarna över ratten så har jag minst 10 cm från ratten till handleden.....

http://web.telia.com/~u45418202/03_tv-svangen/03_tv-svangen46.htm

Gör att jag håller blicken frammåt och inte för nära bilen, tittar man för nära så tappar man tempo, och var hjulen sitter nånstanns bör man ha koll på utan att behöva se bilens hörnor...

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag har problem med de flesta bilar. får jag plats med benen så når jag inte ratten

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Ja, nog var det raka armar/benvarning på det allt. thumbs down

Känns konstigt att en bilskollärare skall komma med något sådant. Vi får hoppas det beror på en taskigt formulerad artikel.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19101



Citat:
Så kör du säkert:
 Sitt inte för nära ratten, då smårattar man och har svårare att koppla.


Vad går snubben på?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13287



Var det inte ngåon tävlingsförare på sextio eller tidigt sjuttiotal som rattade med raka armar? gick väl lite fluga i det då har jag för mig... man skulle halvligga i bilen och precis kunna nå ratten


åååååh varför kan jag inte komma på namnet?
Någon här som vet vem jag menar?
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



ähh.... Om man sitter bekvämt och det känns naturligt så är det väl upp till var och en.


så länge man inte lutar sig åt höger för att verka cool

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Sörpan skrev:
Han förespråkar i stort sett raka armar och ben...

Jag tycker det ser ut som att han skulle kunna vinkla ner händerna bakom ratten, men jag kanske har fel.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



porschedriver skrev:
- res ryggstödet så att du kan lägga handlederna på rattens högsta punkt och vinkla ner händerna lite på baksidan

- håll kvart-i-3


En variantinstruktion jag läst och tagit till mig är att när man håller kvart i tre så ska vinklen mellan överarm och underarm vara ca 90° för bästa kontroll.

_________________
Pär Hylander
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Daniel6xQ skrev:
Jag har rätt stor tantvarning på ratten. Sitter r i k t i g t nära ratten och folk undrar ofta hur jag kan köra överhuvudtaget. Jag stortrivs med ratten högt och nära. Mer kraft och bättre precision.
om jag lägger armarna över ratten så har jag minst 10 cm från ratten till handleden.....

http://web.telia.com/~u45418202/03_tv-svangen/03_tv-svangen46.htm

Gör att jag håller blicken frammåt och inte för nära bilen, tittar man för nära så tappar man tempo, och var hjulen sitter nånstanns bör man ha koll på utan att behöva se bilens hörnor...


Det är inte tantvarning, det är Francois Delecour-varning!

För övrigt får jag ockå kommentarer om min körställning som liknar din...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Ja, nog var det raka armar/benvarning på det allt. thumbs down

Känns konstigt att en bilskollärare skall komma med något sådant. Vi får hoppas det beror på en taskigt formulerad artikel.


Tror inte det, han säger samma sak här:

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=218422&avdelning_1=101&a . . . .

Däremot har han nackskyddet rätt inställt, högt och vinklat framåt, men det sägs det ingenting om...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

MaZ skrev:
Citat:
Så kör du säkert:
 Sitt inte för nära ratten, då smårattar man och har svårare att koppla.



Vad går snubben på?

Jag håller fullkomligt med om smårattandet iof.

Anders Jeppsson skrev:
Var det inte ngåon tävlingsförare på sextio eller tidigt sjuttiotal som rattade med raka armar? gick väl lite fluga i det då har jag för mig... man skulle halvligga i bilen och precis kunna nå ratten


åååååh varför kan jag inte komma på namnet?
Någon här som vet vem jag menar?


Hannu Mikkola körde alltid bara med fingerspetsarna på ratten, mest för att reta alla andra då han alltid vann ändå. Det var på 70 talet men jag vet inte om det är han

_________________
Daniel Steiner
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Var det inte ngåon tävlingsförare på sextio eller tidigt sjuttiotal som rattade med raka armar? gick väl lite fluga i det då har jag för mig... man skulle halvligga i bilen och precis kunna nå ratten


om jag har förstått rätt, så här efteråt: I början på sextiotalet blev det modernt att tänka på tyngdpunkten i formelbilar, d.v.s. föraren skulle sitta/ligga så lågt som möjligt. För att komma i och ur bilen placerades ratten långt fram (tog tydligen ett tag innan man komm på att göra den borttagbar). Alltså, föraren halvlåg och hade spikraka armar.

Journalister och annan publik kring banan tyckte att det såg fränt ut och tog efter. Dumheter föds lätt men är svåra att bli av med.

Själv vill jag sitta som di gör i Nascar!

_________________
Johan Rådlund
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Striling Moss körde också med raka armar för att det såg mer "stylish" ut.......

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



porschedriver skrev:
Striling Moss körde också med raka armar för att det såg mer "stylish" ut.......


Var det inte lite för att få ner luftmotståndet dom halvlåg ner?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Var det inte lite för att få ner luftmotståndet dom halvlåg ner?


Så kanske det var. Det var ju på den tiden formelbilar kallades för fartcigarer!

_________________
Johan Rådlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Körställning?
3557 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande