Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3557 besök totalt |
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Grunderna är:
- justera in stolen i längsled så att när du trycker kopplingen helt ner skall knät fortfarande vara böjt. - res ryggstödet så att du kan lägga handlederna på rattens högsta punkt och vinkla ner händerna lite på baksidan - håll kvart-i-3 - dra åt och ryck fast bältet över bröstet så du sitter FAST. (annas kommer man hänga i ratt och ha svårt att koordinera fötterna bra.) i en standardbil gör hög eller låg stol mindre skillnad på prestanda, ser du inte banan ordentligt höj stolen. Hellre hög stol och rätt körställning än tvärtom. om stolen går att tipa (sittdynan) försök tipa den så långt bakåt som möjligt _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jag har rätt stor tantvarning på ratten. Sitter r i k t i g t nära ratten och folk undrar ofta hur jag kan köra överhuvudtaget. Jag stortrivs med ratten högt och nära. Mer kraft och bättre precision.
om jag lägger armarna över ratten så har jag minst 10 cm från ratten till handleden..... http://web.telia.com/~u45418202/03_t Gör att jag håller blicken frammåt och inte för nära bilen, tittar man för nära så tappar man tempo, och var hjulen sitter nånstanns bör man ha koll på utan att behöva se bilens hörnor... _________________ Daniel Steiner |
||||||
Jag har problem med de flesta bilar. får jag plats med benen så når jag inte ratten
![]() |
||||||
Ja, nog var det raka armar/benvarning på det allt.
![]() Känns konstigt att en bilskollärare skall komma med något sådant. Vi får hoppas det beror på en taskigt formulerad artikel. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Var det inte ngåon tävlingsförare på sextio eller tidigt sjuttiotal som rattade med raka armar? gick väl lite fluga i det då har jag för mig... man skulle halvligga i bilen och precis kunna nå ratten
![]() åååååh varför kan jag inte komma på namnet? ![]() Någon här som vet vem jag menar? |
||||||
ähh.... Om man sitter bekvämt och det känns naturligt så är det väl upp till var och en.
så länge man inte lutar sig åt höger för att verka cool ![]() _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
En variantinstruktion jag läst och tagit till mig är att när man håller kvart i tre så ska vinklen mellan överarm och underarm vara ca 90° för bästa kontroll. _________________ Pär Hylander |
||||||
Det är inte tantvarning, det är Francois Delecour-varning! ![]() För övrigt får jag ockå kommentarer om min körställning som liknar din... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Tror inte det, han säger samma sak här: http://www.ltz.se/artikel_standard.p Däremot har han nackskyddet rätt inställt, högt och vinklat framåt, men det sägs det ingenting om... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Jag håller fullkomligt med om smårattandet iof.
Hannu Mikkola körde alltid bara med fingerspetsarna på ratten, mest för att reta alla andra då han alltid vann ändå. Det var på 70 talet men jag vet inte om det är han ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||||
om jag har förstått rätt, så här efteråt: I början på sextiotalet blev det modernt att tänka på tyngdpunkten i formelbilar, d.v.s. föraren skulle sitta/ligga så lågt som möjligt. För att komma i och ur bilen placerades ratten långt fram (tog tydligen ett tag innan man komm på att göra den borttagbar). Alltså, föraren halvlåg och hade spikraka armar. Journalister och annan publik kring banan tyckte att det såg fränt ut och tog efter. Dumheter föds lätt men är svåra att bli av med. Själv vill jag sitta som di gör i Nascar! _________________ Johan Rådlund |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3557 besök totalt |