Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
bromsvätska och hjulvinklar
1539 besök totalt
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare

hej
tänkte passa på att ge lupon lite service nu när snön viner utanför.. först och främst den vanliga 6000 mila servicen.. eftersom att bromvätskan inte är bytt sen den var ny ska jag byta även den.. ska man köra med orginal eller byta till något värre? isåfall va ska man satsa på? priser? är de något speciellt man ska tänka på när man byter?

sen grubblar ja på att byta till rejsigare hjulvinklar, efter va ja läst här på forumet..
vad är + - ?
jag kör på vanliga gatdäck och bilen kommer rulla mestadels på gatan.
klurigaste frågan av alla vilka vinklar ska ja be däckkillen att ställa in
tack

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: bromsvätska och hjulvinklar

ErikS skrev:
hej
tänkte passa på att ge lupon lite service nu när snön viner utanför.. först och främst den vanliga 6000 mila servicen.. eftersom att bromvätskan inte är bytt sen den var ny ska jag byta även den.. ska man köra med orginal eller byta till något värre? isåfall va ska man satsa på?

Sök det finns massor, men kort sammanfattat:

Motul RBF600: Nästan bäst, billig
Castrol SRF: Bäst, inte billig

ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
kan man köpa den nästa bäst genom vag tro?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Det tror jag inte, men prova med en MC affär.

/Johan B

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Så länge bromsvätskan är ny och fräsch håller den för rätt mycket. Åkte med AP:s Dot 4-vätska under några säsonger, funkade utmärkt.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jonas Petersson

Här sen Jun 2003

Re: bromsvätska och hjulvinklar

ErikS skrev:
hej
tänkte passa på att ge lupon lite service nu när snön viner utanför.. först och främst den vanliga 6000 mila servicen.. eftersom att bromvätskan inte är bytt sen den var ny ska jag byta även den.. ska man köra med orginal eller byta till något värre? isåfall va ska man satsa på? priser? är de något speciellt man ska tänka på när man byter?

sen grubblar ja på att byta till rejsigare hjulvinklar, efter va ja läst här på forumet..
vad är + - ?
jag kör på vanliga gatdäck och bilen kommer rulla mestadels på gatan.
klurigaste frågan av alla vilka vinklar ska ja be däckkillen att ställa in
tack

Jag säger som tidigare talare, det viktigaste är att du byter vätskan tillräckligt ofta. Motul RBF 600 är vad jag kört på senaste 3 åren och den är tillräckligt bra för mig, dessutom billig nog att byta 1gång/säsong eller ibland mer.

Hjulvinklarna är nog ingenting du behöver oroa dig för om du kör på 'gatdäck' och inte har så mycket vana av bankörning. Ta dig ut på banan och prova, om däcken blir totalt sneslitna och du känner hur bilen beter sig konstigt i kurvorna så kanske det kan vara dags att ställa om. Men jag tror som sagt att det inte är värt besväret om du bara är med vid någon eller några få bantillfällen per år.

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
tack för svaren nån som vet hur mycket det brukar gå åt? va kostar en liter motul?

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

ca 200 kr/liter för Motul RBF600. Går nog att hitta lite billigare... EDIT: hittade 89:-/halvliter.

Castrol SRF kostar typ 800-900 kr/liter om jag inte minns fel... EDIT: Har hittat priser på 695:-/litern

I min Speedster med ABS och bromsservo går det åt knappt en liter, så det borde väl du också klara dig med i din lilla bil... kanske...

Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
tack för svaren.. satt å läste lite om abs i en annan tråd.. motul funkar alltså bra i bilar med abs? behöver denna olja bytas oftare än orginal? eller håller de bara högra kvalite?

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Vad jag vet ska den funka bra med abs...
Nej man behöver inte byta oftare än orginal, snarare tvärtom. Det är bankörningarna som gör att du kommer behöva byta oftare, eftersom det då är viktigt att ha en fräsch vätska eftersom bromsarna måste jobba hårdare än vanligt... Anledningen till att man byter är för att vätskan drar åt sig vatten, då sjunker kokpunkten på vätskan och bromsarna överhettas lättare (vätskan kokar). Därför behöver man byta till fräsch bromsvätska. Fördelen med dom dyrare vätskorna är att dom tål vattenhalten bättre. Castrol SRF har en våt(när vätskan dragit åt sig vatten) kokpunkt på 270 grader C, det är tillochmed bättre en flera vätskors torra(ingen vattenhalt alls) kokpunkt.

Motul RBF600 dry boiling point: 312 grader C wet boiling point: 216 grader C
Castrol SRF dry boiling point: 310 grader C wet boiling point: 270 grader C

Hittade förresten Motul RBF600 för 77kr/halvliter hos quattro.se

Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
tack ska kolla där!

1539 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande