Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken slutväxel behöver jag ?
1101 besök totalt
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Vilken slutväxel behöver jag ?

Hej !

Jag behöver lite råd angående val av slutväxel.
Jag vet inte vad bilen blir kapabel till för topphastighet och tänkte därför
fråga er som har erfarenhet.

Bilen kommer att väga ca 1000 kg + ~80 kg förare och motorn är
en 2liters turbo med 400-450 hk.

Bilen är en Manta A, och jag kommer inte att ha några extrema vingar od.

Går det att ha en uppfattning om toppfart, eller om man vänder på det....
hur fort går det som mest på banträffar med liknande bilar.

Har hittat ett kul pogram på Quaifes hemsida där man kan laborera med
utväxlingar, så nu behöver jag bara lite tips och ideer

/Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Vilka banor ska du åka på? En rätt avgörande fråga i valet av slutväxel.

EDIT: Naturligtvis är hjulens diameter & växellådans utväxlingar viktiga.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



En annan mer avgörande fråga är om det ska vara en optimerad racebil eller banorienterad gatbil?

Men optimerad Racebil lär du knappast behöva en högre toppfart än 230 km/h om du ska sätta snabba varvtider på svenska banor .......

Medans ska du ha en banoptimerad gatbil så skulle iaf jag välja en snabbare utväxling så man kan åka någorlunda bekvämt på motorväg utan att behöva varva ihjäl sig med allt vad det innebär i buller och allt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Det blir en banorieterad gatbil.
ok, om jag växlar den för en teoretisk toppfart på ca 210-220 på 4an och låter
5an vara över växel, kan det vara en lösning ?
Jag vet inte om effekten räcker till för en toppfart uppemot 250 ?

Programmet speedcalc tar hand om utväxlingar och däckdimension, var mest ute efter
hur fort det kan tänkas gå på svenska banor med en så'n bil !

/Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



stalle skrev:
Det blir en banorieterad gatbil.
ok, om jag växlar den för en teoretisk toppfart på ca 210-220 på 4an och låter
5an vara över växel, kan det vara en lösning ?
Jag vet inte om effekten räcker till för en toppfart uppemot 250 ?

Programmet speedcalc tar hand om utväxlingar och däckdimension, var mest ute efter
hur fort det kan tänkas gå på svenska banor med en så'n bil !

/Staffan


Effekten är nog minsta faktorn i vad du kan tänkas ha för toppfart på svenska banor....... betydligt viktigare är vad du har för sorts däck , bromsar och väghållning. Sen toppfart i sig är väl bara raktfram-åkarna kollar banracers kollar bara varvtider..... thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
jaja....
Tack för svaren.

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Torh
Gagnef Dalarna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 9



Växellåda Quaife

va har Quaife för hemsida? Är de en bra växellåda??

_________________
Marcus Nyström
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
oj !

Kände mig sågad jäms med anklarna i den här tråden, kul att någon läser.

Jag har en länk till sidan där du kan ladda ner speedcalc, sen hittar du vidare hos
Quaife !
http://www.quaife.co.uk/products/gearboxes.htm

/Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Ditt förslag med 4:an till ~200 km/h och 5:an för lite bekvämare landsvägstransport låter som ett bra utgångsläge.

Framtiden får visa om du vill ändra slutväxel pga av att någon av de lägre växlarna blir mindre lyckade. Primärt tänker jag på 2:an till 3:an. Det är rätt irriterande om 2:an får en förmåga att ta slut mitt i kurvor och samtidigt 3:an är för hög att använda genom hela.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken slutväxel behöver jag ?
1101 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande