Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1101 besök totalt |
Vilken slutväxel behöver jag ?
Hej ! Jag behöver lite råd angående val av slutväxel. Jag vet inte vad bilen blir kapabel till för topphastighet och tänkte därför fråga er som har erfarenhet. Bilen kommer att väga ca 1000 kg + ~80 kg förare och motorn är en 2liters turbo med 400-450 hk. Bilen är en Manta A, och jag kommer inte att ha några extrema vingar od. Går det att ha en uppfattning om toppfart, eller om man vänder på det.... hur fort går det som mest på banträffar med liknande bilar. Har hittat ett kul pogram på Quaifes hemsida där man kan laborera med utväxlingar, så nu behöver jag bara lite tips och ideer ![]() /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Vilka banor ska du åka på? En rätt avgörande fråga i valet av slutväxel.
EDIT: Naturligtvis är hjulens diameter & växellådans utväxlingar viktiga. _________________ Jörgen Eriksson |
||
En annan mer avgörande fråga är om det ska vara en optimerad racebil eller banorienterad gatbil?
Men optimerad Racebil lär du knappast behöva en högre toppfart än 230 km/h om du ska sätta snabba varvtider på svenska banor ....... Medans ska du ha en banoptimerad gatbil så skulle iaf jag välja en snabbare utväxling så man kan åka någorlunda bekvämt på motorväg utan att behöva varva ihjäl sig med allt vad det innebär i buller och allt. |
||
Det blir en banorieterad gatbil.
ok, om jag växlar den för en teoretisk toppfart på ca 210-220 på 4an och låter 5an vara över växel, kan det vara en lösning ? Jag vet inte om effekten räcker till för en toppfart uppemot 250 ? Programmet speedcalc tar hand om utväxlingar och däckdimension, var mest ute efter hur fort det kan tänkas gå på svenska banor med en så'n bil ! ![]() /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Effekten är nog minsta faktorn i vad du kan tänkas ha för toppfart på svenska banor....... betydligt viktigare är vad du har för sorts däck , bromsar och väghållning. Sen toppfart i sig är väl bara raktfram-åkarna kollar ![]() ![]() |
||
oj !
Kände mig sågad jäms med anklarna i den här tråden, kul att någon läser. Jag har en länk till sidan där du kan ladda ner speedcalc, sen hittar du vidare hos Quaife ! http://www.quaife.co.uk/products/gea /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Ditt förslag med 4:an till ~200 km/h och 5:an för lite bekvämare landsvägstransport låter som ett bra utgångsläge.
Framtiden får visa om du vill ändra slutväxel pga av att någon av de lägre växlarna blir mindre lyckade. Primärt tänker jag på 2:an till 3:an. Det är rätt irriterande om 2:an får en förmåga att ta slut mitt i kurvor och samtidigt 3:an är för hög att använda genom hela. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1101 besök totalt |