Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lancia Delta 8v eller 16v
901 besök totalt
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Har i tankarna o köpa en Lancia Delta 8v eller 16v 89 - 91 men vilken är roligast ?

Eller man ska köpa en lite nyare modell av Lancia 94 till 96 ?

Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

Haha jag ska också sälja puggen till förmån för en Delta så då kan vi ju bilda lite klubb Tycker du ska satsa på 16v. Drivningen är inte 56/44 (fram/bak) som på 8v utan 43/57. Sen går dom ju jäkla bra också. 0-100 på 5.7 sekunder är ju inte fy skam. Kolla in www.lanciadelta.nu där finns det mycket duktigt folk.

Ängelholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Min 205:a med MI16 är såld nu o letar efter en lämplig Lancia nu... men jag vet inte om det ska vara 16v eller 8v har hör att dom ska vara roliga båda två men på lite olika vis... är det så ?

Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

Zyxx skrev:
Min 205:a med MI16 är såld nu o letar efter en lämplig Lancia nu... men jag vet inte om det ska vara 16v eller 8v har hör att dom ska vara roliga båda två men på lite olika vis... är det så ?

16v understyr inte i samma grad som 8v ska gör på gränsen tack vare omfördelningen av drivkraften. Är kurvan tillräckligt snäv eller underlaget halt kan man t.o.m. få ut baken lite Jag tycker definitivt det är en 16v du ska satsa på. Det har jag tänkt att göra iaf när det är dags. Hoppa in på lanciadelta.nu och prata med en kille som kallar sig hockeyheaven. Han drar ner till kontinenten då och då och tar hem Deltor för att finansera sitt projekt. Tror han har en 16v till salu just nu för 45 laxar. Annars kan han säkert fixa en bra åt dig.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Mycket snack också...

Kör man så på gränsen att man ligger och känner att det är skillnad i kraftfördelning fram och bak så är man nog lätt överkvalificerad för detta forumet gissar jag.
Jag hade en 8v Kat, rykten sa att den hade 16v drivlina och därmed mer drivning bak, all dokumentation sa att den hade mer drivning fram. Än idag vet jag inte vad som stämmer.
Vad jag däremot vet är att det sitter en öppen diff fram och en Torsen bak och det lär spela större roll för över/understyrning än de där futtiga procenten i skillnad.

står du och funderar mellan en skitfin 8v och en suspekt 16v så tveka inte, köp 8v. Sen att 16v är grymt mycket snyggare med annan huv och så är ju nåt helt annat...

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
901 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande